φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Όπως συμβαίνει με οποιοδήποτε τραυματικό συμβάν, έτσι και οι φυσικές καταστροφές όπως η πυρκαγιά που μαστίζει τους συνανθρώπους μας, μπορούν να επιφέρουν δυσκολίες όπως υψηλά επίπεδα άγχους και θυμού, απώλειες, καθώς επίσης και οικονομικές ζημιές.

Τα άτομα που έχουν έρθει αντιμέτωπα με την πυρκαγιά, ή έχουν χάσει κοντινά τους άτομα από την πυρκαγιά, μπορεί να βιώσουν εκτός των άλλων συναισθηματικό πόνο και έντονες αντιδράσεις όπως έντονο άγχος, εφίδρωση, κρίσεις πανικού, νευρικότητα, μειωμένη όρεξη για φαγητό, δυσκολίες στον ύπνο, δυσκολία στη συγκέντρωση, και θλίψη.

Πώς μπορώ να το αντιμετωπίσω;

  • Αποδεχτείτε ότι αυτή είναι μια δύσκολη περίοδος στη ζωή σας η οποία θα χρειαστεί χρόνο έτσι ώστε να επουλωθούν οι πληγές όλων όσων περάσατε αλλά και των απωλειών που βιώσατε. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.
  • Περιορίστε την έκθεση σε εικόνες που αφορούν την πυρκαγιά. Η παρακολούθηση ή η ανάγνωση ειδήσεων για το γεγονός ξανά και ξανά θα αυξήσει το άγχος σας.
  • Μιλήστε με άτομα τα οποία βίωσαν όσα βιώσατε. Αυτό θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε ότι όλα όσα νιώθετε είναι φυσιολογικές αντιδράσεις της δύσκολης κατάστασης που βιώσατε. Μπορείτε επίσης να ενταχθείτε σε ομάδες υποστήριξης έτσι ώστε να μπορείτε να λάβετε αλλά και να δώσετε βοήθεια. Έρευνες έχουν δείξει ότι όταν βοηθούμε συνανθρώπους μας, αυτό επηρεάζει θετικά τη ψυχική μας υγεία.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ ή άλλων ουσιών, καθώς μακροπρόθεσμα δημιουργούν επιπλέον προβλήματα που συνθέτουν το άγχος που ήδη έχετε.
  • Ξεκινήστε να χρησιμοποιείτε τεχνικές χαλάρωσης, οι οποίες θα σας βοηθήσουν να χαλαρώσετε αλλά και να κοιμηθείτε πιο εύκολα.
  • Μια φυσική καταστροφή μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό το πρόγραμμα σας. Προσπαθήστε να έχετε ένα πρόγραμμα όσον αφορά την ώρα που θα ξυπνήσετε, την ώρα των γευμάτων σας και την ώρα που θα μιλήσετε με δικά σας άτομα.
  • Μια τέτοια καταστροφή μπορεί να οδηγήσει σε έντονα συναισθήματα. Είναι πολύ σημαντικό να βρείτε κάποιο τρόπο, έτσι ώστε να εκφράσετε αυτά τα συναισθήματα, προκειμένου να μην αυξηθούν.
  • Αποφύγετε να λάβετε σημαντικές αποφάσεις για αλλαγές στη ζωή σας αυτό το διάστημα, μιας και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερο άγχος.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Τα αρνητικά συναισθήματα έχουν θετική ανάγνωση
αρνητικά συναισθήματα

Πολλοί από μας πιστεύουμε ότι το να είμαστε κάποτε λυπημένοι, φοβισμένοι, θυμωμένοι ή απογοητευμένοι μας κάνει αδύναμους και προσπαθούμε να το κρύψουμε από τους άλλους είτε ακόμα και από τον ίδιο μας τον εαυτό. Αποφεύγοντας, όμως, τα αρνητικά μας συναισθήματα είναι σαν να αποφεύγουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας, αφού μέρος του είναι και τα αρνητικά, αλλά και τα θετικά συναισθήματα.  

Όταν κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο υποφέρει από κατάθλιψη
κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες του Παγκύπριου Οργανισμού Υγείας, ένα στα τέσσερα άτομα θα βιώσει συμπτώματα κατάθλιψης κάποια στιγμή της ζωής του και αν και η κατάθλιψη θεωρείται μια σοβαρή ψυχική διαταραχή, είναι εύκολα θεραπεύσιμη, ειδικότερα εάν υπάρχει υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου που υποφέρει από αυτήν.

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Τι είναι τα προσωπικά όρια και με ποιους τρόπους τα θέτουμε στις σχέσεις μας
προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).