απόρριψη

Η απόρριψη είναι ένα δυσάρεστο συναίσθημα το οποίο έχουμε ζήσει όλοι μας, ο καθένας σε διαφορετικό βαθμό και με διαφορετικό τρόπο. Ενώ ορισμένες απορρίψεις μπορεί να μας ενοχλήσουν λίγο, υπάρχουν άλλες που φαίνεται να αφήνουν ανεξίτηλο το στίγμα τους. Η εκμάθηση του τρόπου αντιμετώπισης της απόρριψης είναι ένα πολύτιμο εργαλείο ζωής. Όταν δεν φοβόμαστε την απόρριψη, είμαστε πιο δεκτικοί να ανοιχτούμε σε νέες καταστάσεις.

Πώς να διαχειριστείτε την απόρριψη

Αξιολογήστε τις πιθανότητες επιτυχίας πριν ξεκινήσετε

Κάποιοι μπορεί να το θεωρούν απαισιόδοξο, αλλά είναι απλώς ρεαλιστικό. Όταν ξεκινάτε κάτι νέο, αξιολογήστε από την αρχή πόσο πιθανό είναι να απορριφθείτε. Ίσως σας φανεί απογοητευτικό να διερευνήσετε τις πιθανότητες αποτυχίας του εγχειρήματός σας, αλλά θα είναι ωφέλιμο μακροπρόθεσμα.  Εάν δεν έχετε λάβει υπόψη σας ότι μπορεί τα πράγματα να μην έρθουν όπως αναμένετε, τότε δεν θα ξέρετε πώς να το διαχειριστείτε αν όντως συμβεί κάτι τέτοιο. Ωστόσο, διατηρείστε μια θετική εποικοδομητική στάση απέναντι στη νέα σας «περιπέτεια». Δεν χρειάζεται να αμφιβάλλετε για τον εαυτό σας, όμως συμπεριλάβετε στο σκεπτικό σας την πιθανότητα να απορριφθείτε.

Για παράδειγμα, εάν υποβάλλετε αίτηση για μία δουλειά, σκεφτείτε πόσα άτομα μπορεί επίσης να θέλουν αυτή τη θέση. Υπάρχουν εκατοντάδες άνθρωποι που αναζητούν δουλειά. Επίσης, εάν φοβάστε την απόρριψη από ένα άτομο σε ερωτικό επίπεδο, πρέπει να εξετάσετε τα σημάδια ενδιαφέροντος που εκείνο σας δείχνει. Εάν δεν έχετε πολλές αποδείξεις ότι το άλλο άτομο αισθάνεται το ίδιο με εσάς, τότε θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η πιθανότητα επιτυχίας σας δεν είναι τόσο υψηλή.

Φροντίστε να έχετε παραπάνω από μία εναλλακτικές επιλογές

Αν μια προσπάθειά σας καταλήξει σε απόρριψη, δεν θα σας στοιχίσει τόσο πολύ αν έχετε κι άλλες εναλλακτικές. Αν εξιδανικεύετε καταστάσεις ή ανθρώπους και τελικά απορριφθείτε, είναι πιθανό να αισθανθείτε συντετριμμένοι. Θα είναι πολύ πιο εύκολο να ξεπεράσει κανείς την απόρριψη αν γνωρίζει ότι υπάρχει κι άλλη ευκαιρία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στον επαγγελματικό τομέα.

Μην το πάρετε προσωπικά

Όταν απορριφθείτε ενώ θέλατε πολύ να επιτύχετε, μπορεί να πιστέψετε ότι αυτή η «αποτυχία» σχετίζεται με εσάς ως άτομο συγκεκριμένα. Αρκετές φορές, κατηγορούμε τον εαυτό μας για τις απορρίψεις που βιώνουμε. Θεωρούμε ότι κάτι φταίει στην προσωπικότητά μας και αρχίζουμε να αναλύουμε όλα τα μειονεκτήματά μας. Εάν θέλετε να διαχειρίζεστε αποτελεσματικά την απόρριψη, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για τον εαυτό σας είναι να μην το πάρετε προσωπικά.

Όταν πρόκειται για απόρριψη σχετικά με μία θέση εργασίας, θα έχουν υπάρξει εκατοντάδες άλλα άτομα που θα έχουν βιώσει το ίδιο. Η απόρριψη σε αυτήν την περίπτωση είναι πολύ πιθανό να μην σχετίζεται με την προσωπικότητά μας και να αποδίδεται σε άλλες συνιστώσες.

Η εκμάθηση πώς να διαχειριστεί κανείς την απόρριψη σε επίπεδο ερωτικών σχέσεων είναι πιο δύσκολη. Σε αυτές τις περιπτώσεις η απόρριψη είναι όντως προσωπική υπόθεση. Όμως προσοχή! Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είστε αρκετά καλοί. Μερικές φορές, δύο άτομα δεν ταιριάζουν. Κι αυτό, όσο και να μας δυσαρεστεί, δεν είναι πάντα υπό τον έλεγχό μας.

Αποκτήστε το αυτογνωσιακό βιβλίο Εξομολογήσεις ενός Ψυχοθεραπευτή, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο της Πύλης μας.

Δείτε τη θετική πλευρά

Προκειμένου να αντιμετωπίσετε μια αρνητική εμπειρία, όπως μια απόρριψη, πρέπει να αλλάξετε τον τρόπο σκέψης σας. Είναι δύσκολο να το κάνετε, αλλά όχι αδύνατο. Δεν πρέπει να αφήνεστε να σας κατακλύζει μια αρνητική εμπειρία. Αντ’ αυτού, για να διαχειριστείτε αποτελεσματικά την απόρριψη, πρέπει να θυμάστε ότι όταν κλείνει μια πόρτα, ανοίγει μια άλλη.

Η απόρριψη αποτελεί μια καλή ευκαιρία να επανεξετάσουμε την πορεία μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν βιώσει μια απόρριψη καταλήγουν να είναι ευγνώμονες γι 'αυτό. Αξιοποιήστε αυτήν την δυσάρεστη κατάσταση και σκεφτείτε λίγο παραπάνω γι’ αυτό που σας απασχολεί. Αναρωτηθείτε, είναι αυτή η διαδρομή που ήθελα να πάρω ούτως ή άλλως ή μήπως χρειάζεται να αλλάξω κάτι στο σχέδιο δράσης μου;

Η απόρριψη δεν είναι αποτυχία

Μιλάμε για το χειρισμό της απόρριψης, όχι για αποτυχία. Δεν αποτύχατε σε κάτι, απλά δεν λειτούργησε. Δεν είμαστε αποτυχημένοι αν μας απορρίψουν σε προσωπικό επίπεδο, απλώς οι άλλοι πιθανότατα να ήθελαν κάτι διαφορετικό. Η απόρριψη σε επαγγελματικό επίπεδο δεν αποτελεί αποτυχία. Μερικές φορές, τα πράγματα απλά δεν έρχονται όπως τα σχεδιάσαμε. Δεν είναι αντιπροσωπευτικό του ποιοι είμαστε ως άτομα.

Δείτε την άλλη πλευρά

Όταν έχετε απορριφθεί, είναι πιθανό να αισθανθείτε οργή απέναντι στο άτομο που σας προκάλεσε τον πόνο αυτό. Μπορείτε να ανακουφιστείτε από αυτό το δυσάρεστο συναίσθημα αν μπείτε στη θέση του ατόμου που σας απορρίπτει. Μπορείτε να διαχειριστείτε την απόρριψη καλύτερα αν μάθετε τους λόγους και να τους χρησιμοποιήσετε για να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας την επόμενη φορά. Βλέποντας από την οπτική γωνία άλλων ανθρώπων θα σας βοηθήσει να καταλάβετε γιατί απορριφθήκατε και να βελτιωθείτε.

Θυμηθείτε όμως ότι η άποψη ενός ατόμου για κάποιον άλλον άνθρωπο μπορεί να είναι έγκυρη, αλλά δεν χαρακτηρίζει στο σύνολό του τον άνθρωπο αυτόν. Ολοκληρώνοντας, η απόρριψη είναι ένα επώδυνο αλλά αναπόφευκτο κομμάτι της ζωής μας. Η εκμάθηση της αντιμετώπισης της απόρριψης θα σας δώσει μια αποτελεσματικότερη και πιο θετική προοπτική για τη ζωή. Όταν δεν φοβόμαστε την απόρριψη, τότε συνειδητοποιούμε ότι οι ευκαιρίες που έχουμε στη ζωή μας είναι αναρίθμητες.

Διαβάστε σχετικά άρθρα στην Πύλη μας για την απόρριψη:

Πώς να απαλλαγείτε από το φόβο της απόρριψης

Μήπως τρέμετε την απόρριψη;
 

Συγγραφή Άρθρου

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη - Ψυχολόγος

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. Ειδίκευση στη Γνωστική - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία - Παιδοψυχιατρική και στις Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους & Κατάθλιψης. Συνεδρίες ατομικές κι ομαδικές. Συνεδρίες μέσω Skype.

google news iconΗ Πύλη Ψυχολογίας είναι εγκεκριμένος εκδότης (Publisher) στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση σε όλη την αρθρογραφία καθώς και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα που αφορούν την επικαιρότητα ψυχολογίας και ψυχικής υγείας: Πύλη Ψυχολογίας - Google News

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να ξεπεράσετε την προδοσία και να προχωρήσετε
προδοσία

Πολλοί από εμάς νιώθουμε ή έχουμε νιώσει προδομένοι κάποια στιγμή στη ζωή μας, είτε πρόκειται για την οικογένειά μας είτε για το σύντροφό μας είτε για κάποιο φίλο μας. Αρκετοί, μάλιστα, είναι εξοικειωμένοι με την προδοσία, τόσο που δεν τους εκπλήσσει πλέον. Δυστυχώς, η προδοσία είναι συχνό φαινόμενο και υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορεί να συμβεί αυτό. Δεν πρόκειται μόνο για έναν φίλο που αποκαλύπτει μυστικά ή κάποιον που απιστεί. Η προδοσία μπορεί πραγματικά να πάρει μεγάλες διαστάσεις.

Συναισθηματική επίγνωση
συναισθηματική επίγνωση

Η ικανότητα επίγνωσης των συναισθημάτων των άλλων μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία καλύτερων σχέσεων. Το να είσαι σε θέση να συνδεθείς συναισθηματικά με ένα άλλο άτομο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της οικοδόμησης πραγματικής οικειότητας και επαφής. Όσο καλύτερα μπορείτε να καταλάβετε τη συναισθηματική κατάσταση κάποιου ανθρώπου, τόσο καλύτερα θα μπορείτε στη συνέχεια να κατανοήσετε και να βοηθήσετε τους άλλους.

Η εσωστρέφεια στην εφηβεία. Συμβουλές για γονείς
εφηβεία

Το να είσαι εσωστρεφής είναι μια πρόκληση σε αυτήν την εποχή, αφού ο σημερινός κόσμος επικεντρώνεται τόσο πολύ στην ομιλία και στην έξοδο. Οι εσωστρεφείς έφηβοι συνήθως δεν έχουν μεγάλο κοινωνικό δίκτυο και σπάνια θα λάβουν μέρος σε μια συζήτηση, λέγοντας την άποψή τους, χωρίς να τους έχει ζητηθεί.  Φαίνεται να χρειάζονται λίγη βοήθεια για να σταθούν ανεξάρτητοι και άνετοι στον κόσμο.

Οι πιο συνηθισμένες αγχογόνες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε και πώς να τις διαχειριστούμε
άγχος

Οι καταστάσεις άγχους είναι γεγονότα που διαταράσσουν την κατάσταση ισορροπίας του οργανισμού μας. Το άγχος αποτελεί μια μορφή αντίδρασης του οργανισμού μας σε θετικά κι αρνητικά γεγονότα. Τα γεγονότα που διαταράσσουν την καθημερινή μας ρουτίνα και προσαρμογή ονομάζονται αγχογόνες καταστάσεις.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares