αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Επιπλέον ο ύπνος μειώνει το άγχος και το στρες αφού επιτρέπει τον οργανισμό να χαλαρώσει. Θα έχετε διαπιστώσει ότι αν κάποια φορά δεν κοιμηθήκατε την επόμενη μέρα σας διακρίνει ευερεθιστότητα και νευρικότητα. Ο ύπνος βοηθά την πνευματική εγρήγορση και έτσι το άτομο μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα διάφορα θέματα που τον απασχολούν. Επίσης, βοηθά στην πρόληψη πολλών ασθενειών όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη, καρκίνο και πολλά άλλα.

Έτσι αντιλαμβανόμαστε ότι ο ύπνος έχει πολλά πρακτικά ωφελήματα.

Γιατί όμως αρκετοί δεν μπορούν να κοιμηθούν ενώ γνωρίζουν τα ωφελήματα του ύπνου? Τα συγκεκριμένα άτομα πάσχουν από αϋπνία η οποία είναι  η δυσκολία του ατόμου να αποκοιμηθεί ή να διατηρήσει τον ύπνο του ή το ο ύπνος να μην είναι αναζωογονητικός για τουλάχιστον 1 μήνα. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να δημιουργήσει ανεπιθύμητα επακόλουθα και προβλήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπως υπνηλία, κόπωση, δυσκολία συγκέντρωσης, εκνευρισμό, μειωμένη αποδοτικότητα, κακή διάθεση και πονοκέφαλο.

Τι πρέπει να κάνετε όμως όταν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε? Αρχικά πρέπει να περιορίσετε όλες αυτές τις ουσίες που προκαλούν διέγερση όπως ο   καφές, το τσάι και την μαύρη σοκολάτα. Το βράδυ πρέπει να αποφεύγονται τα βαριά και πικάντικα φαγητά καθώς πρέπει να ξαπλώνετε μετά από 3 ώρες δείπνου.

Επίσης, καλό θα ήταν να μην ξαπλώνετε πάντα όταν νιώθετε κουρασμένοι αλλά να διατηρείτε ένα τακτικό ωράριο κατάκλισης και επέλευσης του ύπνου. Να συνδέσετε γνωστικά το υπνοδωμάτιο και το κρεβάτι με το χώρο του ύπνου και να μην μείνετε σε αυτό αν δεν υπάρχει λόγος.  Η ατμόσφαιρα παίζει ουσιαστικό ρόλο καθώς το ξηρό περιβάλλον δεν προκαλεί ευχάριστο και ήρεμο ύπνο.

Αν ασκήστε σωματικά μην το αφήνεται για το βράδυ καθώς η άσκηση προκαλεί έκκριση στον εγκέφαλο, μίας κατηγορίας διεγερτικών ουσιών, τις ενδορφίνες που προκαλούν αϋπνία.  Ένα χλιαρό μπάνιο πριν από την κατάκλιση, χαλαρώνει και ξεκουράζει.

Επιπλέον, μην αφήνετε τις σοβαρές συζητήσεις για το τέλος της ημέρας γιατί θα σας φορτίσουν συναισθηματικά θα σας γεμίσουν έννοιες και δεν θα σας αφήσουν να χαλαρώσετε. Η τηλεόραση παίζει ουσιαστικό ρόλο εφόσον κινδυνεύετε να μείνετε ξύπνιος αν θέλετε να παρακολουθήσετε κάτι που σας ενδιαφέρει ή να σας προβληματίσει ακούγοντας μία είδηση.

Αν επιλέγετε να κοιμηθείτε με την τηλεόραση προτιμήστε κάποιο πρόγραμμα με μικρή φόρτιση και ενδιαφέρον και μην την αφήνετε ενεργοποιημένη όλη την νύχτα διότι ο εγκέφαλος παρόλο τον ύπνο, συνεχίζει να καταγράφει το εξωτερικό περιβάλλον, άρα επεξεργάζεται αυτόματα, τα άχρηστα τηλεοπτικά ερεθίσματα. Αντίθετα, ένα κατάλληλο βιβλίο θα σας οδηγήσει στον ύπνο καθότι θα κουράσει ευκολότερα τούς οφθαλμοκινητικούς μύες, με αποτέλεσμα να νυστάζετε πιο εύκολα. Επίσης η χαλαρωτική μουσική θα βοηθήσει να αποκοιμηθείτε εύκολα και μην παραλείπετε να φροντίζετε την ερωτική σας υγεία. Η ερωτική απόλαυση είναι ένα πολύτιμο αγαθό και βασικό συστατικό τού καλού ύπνου.

Αν παρόλο αυτά συνεχίζετε να έχετε αϋπνίες τότε πρέπει να επισκεφθείτε κάποιον ειδικό καθότι συντρέχουν διάφορες ψυχικές παθήσεις που μπορεί να σας εμποδίζουν να απολαμβάνεται ένα καλό ύπνο όπως για παράδειγμα η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή. Μην παρερμηνεύεται την αϋπνία σαν κάτι εύκολο παίρνοντας φάρμακα από μόνοι σας και συμβουλευτείτε το ειδικό από την αρχή ώστε η τυχόν κύρια πάθηση να διαγνωσθεί και να θεραπευθεί.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς δημιουργούνται οι φοβίες στα παιδιά
παιδικές φοβίες

Η πρώτη εμφάνιση μίας φοβίας ενός αντικειμένου, ενός μέρους ή προσώπου μπορεί να είναι ξαφνική, δηλαδή, να αρχίσει με ένα επεισόδιο άγχους, αλλά μπορεί να ξεκινήσει σιγά σιγά ώστε να μην γίνεται ορατή η αιτία του. Άλλες φορές μπορεί να υπάρξει η «τραυλίζουσα» μορφή εμφάνισης μίας φοβίας η οποία συνοδεύεται από μικρές κρίσεις πανικού ανά διαστήματα.

Αντιμετωπίζοντας τη γκρίνια των παιδιών
παιδική γκρίνια

Η παιδική γκρίνια είναι μία κατάσταση που οδηγεί σε εκνευρισμό των γονέων και σε έντονες ενδοοικογενειακές φασαρίες. Η μαμά καταλήγει να γίνεται υστερική και ο μπαμπάς στην προσπάθειά του να λύσει μία κατάσταση τελικά την αποφεύγει φεύγοντας από αυτήν. 

Oι φυσικές καταστροφές μέσα από τα μάτια των παιδιών
φυσικές καταστροφές, παιδιά

Τα τραυματικά γεγονότα μεταξύ άλλων (πόλεμος, βία, ατυχήματα, θάνατος κ.α.) είναι οι φυσικές καταστροφές όπως οι σεισμοί, οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες που τα τελευταία χρόνια συμβαίνουν συχνά στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ορισμό που έχει αποδώσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ο όρος έκτακτη ανάγκη υποδηλώνει μια κατάσταση στην οποία οι κανονικές διαδικασίες αναστέλλονται και λαμβάνονται έκτακτα μέτρα, προκειμένου να αποτραπεί η εκδήλωση των επιπτώσεων ενός κινδύνου.

Το άγχος των πανελλήνιων. Συμβουλές για μαθητές και γονείς.
άγχος πανελλήνιων

Η διαχείριση του άγχους κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι πολύ σημαντική. Χρειάζεται να φροντίσουμε το άγχος των παιδιών-μαθητών έγκαιρα και να μην αφήνουμε τη διαχείριση της κατάστασης την τελευταία στιγμή, ένα μήνα πριν τις εξετάσεις. Αυτό που συνιστώ, είναι οι έφηβοι από τη Β Λυκείου να παρακολουθήσουν ένα βραχυπρόθεσμο ατομικό πρόγραμμα γνωστικής-συμπεριφορικής θεραπείας.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :