ύπνος

Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται πολλοί από εμάς, παρά την σημαντική συμβολή του ύπνου στην σωματική και ψυχική μας υγεία, έχουμε την τάση να αναβάλλουμε την διαδικασία του.
Ενώ το σώμα μας διαμαρτύρεται, το πνεύμα μας αρνείται πεισματικά να υπακούσει στις επιταγές του.

Τι είναι όμως αυτό που μας κάνει να καθυστερούμε στο ραντεβού μας με τον ύπνο;

Το γιατί συμβαίνει αυτό μπορεί να έχει πολλές αιτίες και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την φάση ζωής στην οποία βρισκόμαστε. Αν εξαιρέσουμε τις ηλικιακές ομάδες των ατόμων 15-24 ετών που λόγω των βιολογικών τους αντοχών, δεν νιώθουν έντονα την ανάγκη του, η συστηματική αναβολή του ύπνου μπορεί να σχετίζεται άμεσα με τις προτεραιότητες μας. Ο εαυτός μας συχνά βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα, αφού προς όφελος της καριέρας μας, της οικογένειάς μας ή της επίτευξης κάποιου άλλου στόχου, παραμερίζουμε τις προσωπικές μας ανάγκες και παραμελούμε κατ’ επέκταση τον ίδιο μας τον εαυτό.

Υπάρχει βέβαια και μια άλλη αιτία η οποία σχετίζεται με τις καταστάσεις που βιώνουμε και την πίεση που ασκεί πάνω μας η καθημερινότητα. Η ανασφάλεια που νιώθουμε σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο και ο κίνδυνος μιας ενδεχόμενης αποτυχίας μας δημιουργούν άγχος το οποίο μας καταβάλλει.

Οι αρνητικές σκέψεις και τα αρνητικά συναισθήματα που μας δημιουργούνται μας ωθούν στο να παραμερίζουμε βασικές μας ανάγκες όπως και αυτή του ύπνου.

Το άγχος βέβαια μπορεί να σχετίζεται και με άλλες αιτίες. Σε ορισμένες περιπτώσεις ατόμων η καθυστέρηση της ώρας του ύπνου μπορεί να υποδηλώνει φόβο εγκατάλειψης ή ακόμα και φόβου θανάτου. Αναβάλλοντας τον ύπνο, κερδίζουμε περισσότερο χρόνο με τα αγαπημένα μας άτομα ή έχουμε την ψευδαίσθηση πως αναβάλλουμε τον θάνατο. Ένα αυταρχικό οικογενειακό περιβάλλον, έντονα στρεσογόνα γεγονότα στην παιδική αλλά και στην μετέπειτα ενήλικη ζωή, μια τραυματική εμπειρία κατά την διάρκεια του ύπνου (π.χ. εφιάλτης) είναι πιθανές αιτίες γι’ αυτή την διάσταση του άγχους. 

Συμβουλές για την αντιμετώπιση της αναβολής του ύπνου

1. Βεβαιωθείτε για την φύση του προβλήματος

Η αναβολή του ύπνου μπορεί πολλές φορές να περάσει από το στάδιο του φυσιολογικού και να εξελιχθεί σε κάποια μορφή διαταραχής. Όταν το άτομο δυσκολεύεται υπερβολικά να τηρήσει ένα ωράριο στον ύπνο με αποτέλεσμα την κακή ποιότητα του ύπνου του ή την αϋπνία, πρέπει αρχικά να συνειδητοποιήσει ότι αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα και στην συνέχεια να απευθυνθεί σε έναν ειδικό που θα το βοηθήσει με τις γνώσεις του και τις συμβουλές του.

2. Κάνετε προετοιμασία ύπνου

Το να προσπαθήσετε να κοιμάστε κάθε μέρα την ίδια περίπου ώρα είναι πολύ σημαντικό προκειμένου ο οργανισμός σας να μπει σε ένα πρόγραμμα. Δημιουργήστε κατάλληλες συνθήκες ύπνου. Φροντίστε ο χώρος που κοιμάστε να είναι όμορφος, καθαρός, να επικρατεί ησυχία και να έχει τον κατάλληλο φωτισμό.

3. Μπείτε σε διαδικασία χαλάρωσης

Αποφύγετε τα βαριά γεύματα πριν τον ύπνο. Ένα ζεστό μπάνιο και ένα ζεστό ρόφημα θα σας χαλαρώσουν και θα προετοιμάσουν τον οργανισμό για την διαδικασία του ύπνου.

Ο ύπνος είναι μία σημαντική φυσιολογική διαδικασία αναζωογόνησης του οργανισμού, που επηρεάζει την καθημερινή λειτουργικότητα και τη σωματική και διανοητική υγεία του ανθρώπου, ενώ είναι επίσης καίριας σημασίας για την επιβίωση του ανθρώπου. Γι’ αυτό λοιπόν πρέπει να δίνουμε την απαραίτητη σημασία στην διαδικασία του ύπνου και στην ποιότητά του.

Συγγραφή Άρθρου

Τσιούλου Χριστίνα

tsioulou christinaΨυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία.

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς θα βελτιώσουμε την επικοινωνία με τα παιδιά μας
επικοινωνία παιδιά

Πολλές φορές οι γονείς μέσα στην προσπάθεια οριοθέτησης και τροποποίησης των συμπεριφορών του παιδιού, διαπραγματεύονται τα συναισθήματα τους και την αγάπη τους προς αυτό με αποτέλεσμα το παιδί να βιώνει συνεχείς αγωνίες και ματαιώσεις για τη σταθερότητα των συναισθημάτων και τη θέση του μέσα στην οικογένεια.

Πώς θα απαλλαγείτε από τις αρνητικές σκέψεις
απαλλαγή, αρνητικές σκέψεις

Γίνεσαι συχνά αποδοκιμαστικός κι επικριτικός με τον εαυτό σου; Νιώθεις φόβο κι ανησυχία για την ζωή σου και πώς αυτή εξελίσσεται; Γυρίζουν στο μυαλό σου σκέψεις που αφορούν προβλήματα, αποτυχίες, εμπόδια ή αρρώστιες; Νιώθεις απογοητευμένος, αναστατωμένος; Τότε σίγουρα έχεις επιτρέψει στις αρνητικές σκέψεις να εισβάλλουν στο μυαλό σου και να καθορίζουν την ζωή σου και τις κινήσεις σου. Ας δούμε πώς αυτές μας επηρεάζουν.

Η διαδρομή προς την απώλεια μιας σχέσης
διαδρομή, απώλεια σχέσης

Η απώλεια των ερωτικών σχέσεων στην ενήλικη ζωή,αν και είναι κάτι αρκετά συνηθισμένο, μπορεί να πυροδοτήσει έναν κύκλο αντιδράσεων παρόμοιο με αυτόν που συναντάμε και σε άλλες μορφές απώλειας και αποχωρισμού. Για παράδειγμα, η απώλεια ενός γάμου μετά από διαζύγιο, μπορεί να μας οδηγήσει σε αντιδράσεις όπως το σοκ, το θυμό, την αποδιοργάνωση και στην συνέχεια την σταδιακή αναδιοργάνωση και τον επαναπροσδιορισμό μας.

Πότε να αναζητήσουμε την βοήθεια ενός ψυχολόγου;
βοήθεια ψυχολόγου

Όλοι μας βιώνουμε δύσκολες καταστάσεις και υπάρχουν στιγμές στην ζωή μας που νιώθουμε άσχημα ψυχολογικά. Πώς ξέρουμε όμως πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να επισκεφτεί ο καθένας μας έναν ειδικό ψυχικής υγείας; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο να δοθεί, καθώς είναι κάτι αρκετά πολύπλοκο που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Διαπροσωπικές δυσκολίες και κατάθλιψη

Τα άτομα που έχουν κατάθλιψη τείνουν να έχουν περιορισμένα κοινωνικά δίκτυα και να έχουν την πεποίθηση ότι τα άτομα του κοινωνικού τους δικτύου δεν τους παρέχουν επαρκή υποστήριξη. Η χαμηλή κοινωνική υποστήριξη μπορεί να μειώσει την ικανότητα του ανθρώπου να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τα στρεσογόνα γεγονότα της ζωής του και τον κάνει πιο ευάλωτο στην κατάθλιψη.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).