συναίσθημα θυμού

Το συναίσθημα του θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό και υγιές συναίσθημα, το οποίο δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως καλό ή κακό. Όπως και κάθε άλλο συναίσθημα που προκαλεί δυσφορία, ο θυμός εκδηλώνεται όταν ερμηνεύουμε μια κατάσταση ως θλιβερή, ανησυχητική, άδική ή απειλητική και καλούμαστε να αντιδράσουμε αναλόγως.

Ο τρόπος που εκφράζουμε το θυμό μας είναι αυτός, που σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα.

Ο χρόνιος και συσσωρευμένος θυμός, που εκφράζεται με έντονες εκρήξεις, μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στις διαπροσωπικές μας σχέσεις και την σωματική και ψυχική μας υγεία. Συμπερασματικά, ενώ είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθανόμαστε θυμωμένοι, όταν οι γύρω μας δε μας συμπεριφέρονται όπως θα θέλαμε ή μας αδικούν, ο θυμός προκαλεί δυσλειτουργία όταν τον εκφράζουμε με τρόπους επιβλαβείς για τον εαυτό μας και τους άλλους. Πολλές φορές, οι άνθρωποι που εκδηλώνουν συχνά εκρήξεις θυμού, μπορεί να πιστεύουν ότι είναι αδύνατο να ελέγξουν το θυμό τους.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι ο θυμός μπορεί να ελεγχθεί: όταν αρχίζουμε να κατανοούμε πώς λειτουργεί και κατ’ επέκταση μαθαίνουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας με πιο λειτουργικούς τρόπους, τότε, αναπτύσσουμε δεξιότητες, που μας καθιστούν ικανούς, να επικοινωνούμε  με τους γύρω μας πιο εποικοδομητικά, χωρίς να τους πληγώνουμε.

Ο σκοπός και τα οφέλη της διαχείρισης θυμού

Η διαχείριση θυμού δεν αποσκοπεί στο να μάθετε  να καταπιέζετε το θυμό σας. Κατά συνέπεια, το να στοχεύετε στο να μην ξαναθυμώσετε ποτέ είναι από τη μία όχι επιθυμητό και από την άλλη ανέφικτο. Ο θυμός αποτελεί ένα ανθρώπινο συναίσθημα και θα βρει διέξοδο, ακόμα και αν προσπαθήσετε με κάθε τρόπο να τον καταπιέσετε ή να τον αποφύγετε. Ο σκοπός, λοιπόν, μέσα από τη διαχείριση θυμού, είναι να κατανοήσετε το μήνυμα που υπάρχει πίσω από το συναίσθημα και να μάθετε να το εκφράζετε με υγιείς και λειτουργικούς τρόπους, χωρίς να χάνετε τον έλεγχο. Για να πετύχετε τα παραπάνω, μπορεί να χρειάζεται αρκετή προσπάθεια, στην οποία θα σας κατευθύνει και θα σας βοηθήσει ο θεραπευτής σας.

Με την ενίσχυση, λοιπόν, του θεραπευτή μπορείτε να μάθετε τρόπους και τεχνικές για να εκφράζετε κατάλληλα το θυμό σας, αναπτύσσοντας ή βελτιώνοντας τις εξής δεξιότητες:

  • Να αναγνωρίζετε όλο το φάσμα των συναισθημάτων σας, συμπεριλαμβανομένου του θυμού.
  • Να εντοπίζετε τις επιθετικές συμπεριφορές που συμβαίνουν ως αποτέλεσμα του θυμού, τόσο στον εαυτό σας, όσο και στους άλλους.
  • Να κατανοείτε τις πιθανές συνέπειες των εκρήξεων του θυμού, για εσάς τους ίδιους και για τους γύρω σας.
  • Να μάθετε να αντιλαμβάνεστε το αν και πότε η συμπεριφορά σας γίνεται αυτοκαταστροφική.
  • Να εντοπίζετε τις αυτόματες σκέψεις που περνάνε από το μυαλό σας, πριν προκύψει μία έκρηξη θυμού.
  • Να αντιλαμβάνεστε τις σωματικές σας αισθήσεις όταν είστε θυμωμένοι.

Το να μάθετε να διαχειρίζεστε το θυμό σας και να τον εκφράζετε λειτουργικά, θα σας βοηθήσει στο να χτίσετε πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, να ενδυναμώσετε τις ήδη υπάρχουσες, να εκπληρώνετε τους στόχους σας με μεγαλύτερη επιτυχία και ευκολία και να λαμβάνετε περισσότερη ικανοποίηση και ευχαρίστηση από τη ζωή και την καθημερινότητά σας.

 

Πηγή:

Woodruff J. (2012). Anger Management Best Practice Handbook: Controlling Anger Before it Controls You, Proven Techniques and Exercises for Anger Management (2nd ed.). Aspley, Queensland: Emereo Publishing.

Συγγραφή Άρθρου

Αριστέα Λιάκου - Ψυχολόγος

Αριστέα Λιάκου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια - MSc Κλινική Ψυχολόγος, Leiden University, NL
Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Ατομική ψυχοθεραπεία ενηλίκων, Συμβουλευτική γονέων.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διαταραχή σωματικής δυσμορφίας (Β΄μέρος)
Διαταραχή σωματικής δυσμορφίας

Διαταραχή σωματικής δυσμορφίας Β’ Μέρος: Ο ρόλος των πεποιθήσεων

Στο Α’ μέρος του άρθρου για τη διαταραχή σωματικής δυσμορφίας αναφερθήκαμε εκτενώς στη φύση της εν λόγω διαταραχής, καθώς και στις συμπεριφορές τσεκαρίσματος και αποφυγής που εκδηλώνονται στα πλαίσια της ψυχικής αυτής πάθησης και που ταλαιπωρούν τον πάσχοντα.

Διαταραχή σωματικής δυσμορφίας α' μέρος
Διαταραχή σωματικής δυσμορφίας

Όταν η εξωτερική εμφάνιση προκαλεί δυσφορία.
Συχνά, όλοι μας παρατηρούμε σημεία στο σώμα μας, που θεωρούμε ότι δεν είναι ακριβώς όπως θα τα θέλαμε, δεν μας αρέσουν πολύ ή πιστεύουμε ότι θα μπορούσαν να είναι και καλύτερα. Σίγουρα, όλοι μας δεν είμαστε με όλα ευχαριστημένοι σε σχέση την εξωτερική μας εμφάνιση.

Η κοινωνική και η συναισθηματική αποφυγή στη ζωή μας
κοινωνική αποφυγή

Στην ψυχολογία, με τον όρο αποφυγή εννοούμε ένα δυσπροσαρμοστικό τρόπο διαχείρισης, ο οποίος χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια να αποφύγουμε ή να «αποδράσουμε» από ορισμένες δυσάρεστες σκέψεις ή/και συναισθήματα.Οι συμπεριφορές αποφυγής στα πλαίσια του κοινωνικού άγχους αποσκοπούν στη μείωση του άγχους που δημιουργείται στις κοινωνικές καταστάσεις. 

Διαταραχή Υπερφαγίας: Όταν χάνεται ο έλεγχος στο φαγητό
διαταραχή υπερφαγίας

H διαταραχή υπερφαγίας, αν και εντάχθηκε σχετικά πρόσφατα στις επίσημες κατηγορίες των διαταραχών πρόσληψης τροφής, όπως είναι η ψυχογενής ανορεξία και η βουλιμία, είναι εκείνη που συναντάται πιο συχνά. Το άτομο που πάσχει από διαταραχή υπερφαγίας μπορεί να τρώει ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες φαγητού, νιώθοντας αδύναμο να σταματήσει (υπερφαγικό επεισόδιο).Αυτό συμβαίνει ακόμα και όταν δεν πεινάει, ενώ το φαγητό συνήθως καταναλώνεται τόσο γρήγορα που το άτομο δεν αναλογίζεται την ποσότητα ή τη γεύση της τροφής. 

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :