κρίση πανικού

Ερώτηση 1: Τι είναι στην πραγματικότητα η κρίση πανικού;

Είναι έντονα συμπτώματα που παρατηρούνται σε κάποιον και κλιμακώνονται συνήθως μέσα σε ένα δεκάλεπτο. Είναι σωματικά συμπτώματα που συνοδεύονται από καταστροφοποιητικές σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα.

 

Δείτε και το σχετικό βιβλίο "Νικώ τον πανικό" στο Βιβλιοπωλείο Ψυχολογίας της Πύλης Psychology.gr

 

Ερώτηση 2: Τι παρατηρείται συνήθως στο σώμα μας, όταν συμβαίνει μία κρίση πανικού;

Συνήθως αυξάνονται οι χτύποι της καρδιάς μας, νιώθουμε πιο έντονη την αναπνοή μας και δυσκολευόμαστε να πάρουμε βαθιά αναπνοή, νιώθουμε τα άκρα μας να παγώνουν, ιδρώνουμε, νιώθουμε δύσπνοια, μπορεί να νιώσουμε βάρος στο κεφάλι μας, μπορεί να θέλουμε να πάμε στην τουαλέτα, νιώθουμε τους μύες μας να σφίγγονται.

Ερώτηση 3: Γιατί σε μένα;

Πίσω από όλες τις καταστάσεις οι οποίες μας προκαλούν έντονα συναισθήματα, κρύβεται αρχικά η πρώτη μας ερώτηση που είναι: «Γιατί σε μένα; Γιατί εγώ; Γιατί τώρα;». Πίσω από αυτό το γιατί, κρύβεται μία δυσκολία αποδοχής της νέας αυτής κατάστασης που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και μία ανάγκη μας να κατανοήσουμε.

Ερώτηση 4 : Συνηθισμένες σκέψεις κατά την κρίση πανικού.

Επειδή αντιμετωπίζουμε μία έντονα στρεσογόνα κατάσταση, συνήθως σκεφτόμαστε καταστροφοποιητικά. Βγάζουμε συμπεράσματα, παρερμηνεύοντας ένα σύμπτωμα και υπερεκτιμώντας τις καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε και τις συνέπειές τους. Είναι πολύ πιθανό, συνεπώς, να σκεφτούμε ότι εφόσον η καρδιά μου χτυπάει δυνατά και με πονάει και η πλάτη μου, μπορεί να παθαίνω έμφραγμα.

Ερώτηση 5: Πεθαίνω;

Όσοι έχουν νιώσει την κρίση πανικού, συχνά νιώθουν τον κίνδυνο και την απειλή να πλησιάζει. Αυτό έχει σαν συνέπεια τα συμπτώματα να παρερμηνεύονται και να θεωρεί κάποιος το βάρος στο στήθος σαν σύμπτωμα καρδιακής προσβολής ή εμφράγματος.

Ερώτηση 6: Κινδυνεύω να τρελαθώ;

Στις κρίσεις πανικού και στις καταστάσεις έντονου άγχους, το αυτόνομο νευρικό σύστημα υπερ-δραστηριοποιείται. Νιώθει ότι αντιμετωπίζει μία μόνιμη απειλή και εκπαιδεύεται να παρατηρεί όλα τα συμπτώματα τα οποία θεωρεί επικίνδυνα. Κάθε φορά λοιπόν που συμβαίνουν αυτοί οι συναγερμοί, ο εγκέφαλος μπορεί αναπαράγει τη σκέψη ότι κάτι δεν πάει καλά, αρχίζει να φοβάται. Οι φόβοι συνήθως σχετίζονται με την απώλεια ελέγχου, με τον θάνατο και τον φόβο ότι τρελαινόμαστε.

Ερώτηση 7: Πειράζει που αποφεύγω να μπαίνω στα λεωφορεία όταν νιώθω ότι παθαίνω κρίση πανικού ή όταν σκέφτομαι ότι μπορεί ν α πάθω κρίση πανικού;

Όταν αποφεύγουμε να αντιμετωπίζουμε αυτό το οποίο μας αγχώνει, μπορεί βραχυπρόθεσμα να νιώθουμε ανακούφιση, στην πραγματικότητα όμως συντηρούμε το άγχος μας και τις καταστάσεις που μας το προκαλούν. Η αποφυγή είναι λάθος και συμπεριφορά συντήρησης.

Ερώτηση 8: Φοβάμαι την επόμενη φορά…

Από τη στιγμή που κάποιος εμφανίζει τα πρώτα συμπτώματα μιας κρίσης πανικού, φοβάται την επόμενη φορά που θα συμβεί. Μπαίνει σε μία διαδικασία προσμονής της επόμενης φοράς. Βιώνει μία περίοδο φόβου, άγχους και επιφυλακής στην προσπάθειά του να αναγνωρίσει συμπτώματα που μπορεί να του θυμίζουν την προηγούμενη φορά. Αυτό όμως ουσιαστικά έχει σαν αποτέλεσμα ο φόβος αυτός να γίνει ένα κομμάτι της καθημερινότητας, που κατακλύζεται πλέον από φόβο και αρνητικά συναισθήματα.

Ερώτηση 9: Γιατί δυσκολεύομαι πλέον στην καθημερινότητά μου;

Η ζωή των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν κρίσεις πανικού, επηρεάζεται. Επηρεάζεται η λειτουργικότητά τους. Αποφεύγουν πράγματα και καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος, θεωρώντας με αυτό τον τρόπο ότι προστατεύονται. Γίνονται πιο ευερέθιστοι, μαθαίνουν να ζούνε με τον φόβο του ίδιου τους του εαυτού, γίνονται πιο εσωστρεφείς, δεν έχουν διάθεση να συμμετέχουν σε δραστηριότητες, αρχίζουν και βιώνουν ανηδονία.

Ερώτηση 10: Τί μπορώ να κάνω τη στιγμή του πανικού;

Οι περισσότεροι άνθρωποι όταν βιώνουν μία κρίση πανικού, λόγω του φόβου τους, τη στιγμή που τα επίπεδα του άγχους τους είναι στο μέγιστο σημείο, φεύγουν από αυτό που τους προκάλεσε άγχος και πανικό. Η κρίση πανικού όμως είναι μία συνθήκη, που μετά την κορύφωση, το άγχος θα αρχίσει να μειώνεται. Η φυγή και η αποφυγή στην πραγματικότητα συντηρούν όλες τις αρνητικές σκέψεις και τις επιδεινώνουν.

Είναι σημαντικό να προσπαθήσετε να διαχειριστείτε το άγχος σας χρησιμοποιώντας τεχνικές χαλάρωσης. Με τη βοήθεια ενός θεραπευτή, αναζητήστε τις πραγματικές αιτίες που πυροδοτούν το άγχος σας και εστιάστε στην επίλυσή τους.

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Παλεύοντας μόνιμα για την αποδοχή των άλλων
αποδοχή

Αποδέχομαι εμένα, την αξία μου, αυτά που καταφέρνω, αποδέχομαι τα ελαττώματά μου αλλά και τα προτερήματά μου. Αποδέχομαι την γυμνή εικόνα μου μπροστά στον καθρέφτη και νιώθω όμορφη/όμορφος, νιώθω αίσθημα ικανοποίησης για εμένα και τα επιτεύγματά μου, χωρίς να υπάρχει το «αλλά» στην πρότασή μου, που ουσιαστικά θα ακυρώσω τον ίδιο μου τον εαυτό.

Υπαρξιακά αδιέξοδα και κορωνοϊός
υπαρξιακά ερωτήματα

Επίμονη κινητοποίηση σκέψεων, εγκλωβισμός μέσα στο σπίτι, υπερένταση, θυμός, ιεροτελεστίες καθαριότητας, άγχος και αβεβαιότητα για το μέλλον, αδυναμία ελέγχου ή πρόβλεψης όσων πρόκειται να συμβούν, οικονομικές ανησυχίες, εμμονική παρακολούθηση ειδήσεων και αίσθημα ανηδονίας για κάποιους.

Ψυχοσωματικά, καθημερινότητα & Κορωνοϊός
ψυχοσωματικά συμπτώματα

Μία περίοδος αλλαγών... μια στρεσογόνα περίοδος, που όμοια της δεν έχουμε ξαναζήσει. Μια περίοδος η οποία θα φέρει πολλούς στα όρια των ψυχικών τους αντοχών. Μια περίοδος κατά την οποία θα μείνουμε μέσα στο σπίτι και πιθανώς θα επιβαρύνει τις σχέσεις μας, την οικονομική μας κατάσταση.

Άγχος και κορωνοϊός
Άγχος κορωνοϊός

Κορωνοϊός COVID-19... Ένας ιός που μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο, κυρίως μέσω του αναπνευστικού με σταγονίδια από το φτέρνισμα, το βήχα ή την εκπνοή. Ένας ιός, που όπως κάθε ερέθισμα το οποίο δεν γνωρίζουμε μπορεί να προκαλέσει απουσία ελέγχου, έντονο άγχος, φόβο για το μέλλον.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares