Γενική Αγωγή, Ειδική Αγωγή και Διαφορετικότητα. Αποδοχή στην διαφορετικότητα. Έννοιες που ενώ στην πραγματικότητα είναι τόσο κοντά, πολλές φορές στο μυαλό μας είναι τόσο μακριά. Πρόκειται για μεγάλο κεφάλαιο, συνεχώς αναπτυσσόμενο με ολοένα περισσότερες εξελίξεις και καινοτομίες και ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια, επιμονή και υπομονή από όλες τις πλευρές.

Πολλοί γονείς ανά διαστήματα έχουν αναρωτηθεί τι είναι αυτό που δυσκολεύει το παιδί τους να παρακολουθήσει με συνέπεια το μάθημα στην τάξη του, να κρατήσει σημειώσεις και να δείξει ενδιαφέρον για την κατάκτηση κάποιων γνώσεων και δεξιοτήτων.

Πολλοί ψυχολόγοι και επαγγελματίες που προσπαθούν να κατανοήσουν τη σημασία των αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στους δασκάλους και στους μαθητές τους έχουν στραφεί στο έργο του Ρώσου ψυχολόγου Lev Vygotsky.

Μιλώντας για εκπαίδευση το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι το σχολείο. Ωστόσο, σημαντικοί φορείς μετάδοσής της μπορεί να είναι και η οικογένειά, τα ΜΜΕ, άλλα ψυχαγωγικά μέσα όπως τα βιβλία, το θέατρο, οι πολιτιστικές δραστηριότητες κ.τ.λ.

Η μνήμη είναι, αναμφισβήτητα, ένα από τα σημαντικότερα σημεία του ανθρώπινου εγκεφάλου. Ωστόσο, ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών αντιμετωπίζει δυσκολίες με τη μακροπρόθεσμη μνήμη του εγκεφάλου. Όμως, αυτές οι δυσκολίες δεν σχετίζονται με το IQ, τη νοημοσύνη.

Τόσο η ελλιπής ακουστική μνήμη, όσο και η οπτικο-χωρική μνήμη, σχετίζονται με σοβαρές δυσκολίες στις προφορικές οδηγίες και στις γλωσσικές δεξιότητες αντίστοιχα.

Οι κοινωνικές μεταβολές των τελευταίων ετών, έχουν προσδώσει στις κοινωνίες πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά. Η εκπαίδευση συνιστά το θεμέλιο λίθο της κοινωνικής ενσωμάτωσης, καθώς συμβάλλει στην οικοδόμηση υγειών σχέσεων, απαραίτητο συστατικό για την αποφυγή συγκρούσεων και διχασμού. Η συνύπαρξη μαθητών που διαφέρουν πολιτισμικά φέρει στο προσκήνιο το ρόλο των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων που  αναπτύσσονται από πολύ νεαρή ηλικία (Καγκά, 2001).

Αναμφισβήτητα, η σχέση μεταξύ της ψυχολογίας και της παιδαγωγικής απασχολούσε έντονα τους παιδαγωγούς κατά τον 19ο αιώνα όπου σχολίαζαν τις αξιώσεις των ψυχολόγων, οι οποίοι ήθελαν να καταστήσουν τη ψυχολογία βάση της παιδαγωγικής.

Τα χαρισματικά παιδιά επιδεικνύουν εξαιρετική ικανότητα να αφομοιώνουν πληροφορίες και να προχωρούν στο επόμενο γνωστικό επίπεδο νωρίτερα από άλλα παιδιά. Επιπλέον, έχουν σύνθετο τρόπο σκέψης, ασχολούνται με κάποιο γνωστικό αντικείμενο ορμώμενα από εσωτερικό κίνητρο και μπορούν να παρακολουθούν πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα, είναι αρκετά επίμονοι. Χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, πρωτοπορία και φαντασία.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα όργανο με τεράστιες δυνατότητες. Χάρη σε αυτόν πραγματοποιείται όλη η πνευματική μας δραστηριότητα. Μας δίνει τη δυνατότητα να επεξεργαζόμαστε ερεθίσματα, ώστε, για παράδειγμα, να διαβάζουμε το παρόν κείμενο, να κατανοούμε και να εφαρμόζουμε τα μαθηματικά, να κατασκευάζουμε κτλ.   

google news iconΤο Psychology.gr είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση στην αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα ψυχικής υγείας: Psychology.gr - Google News

Παιδαγωγική Ψυχολογία: Βασικά Άρθρα

Εξειδικευμένοι Συνεργάτες

Οι ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ