Στις δεκαετίες του 1980 και του 1990, ο Ντέιβιντ Ντίγκες μαζί με τον ευφυή συνεργάτη του Δρ. Μαρκ Ρίουζκιντ διεξήγαγαν άλλη μια σειρά πρωτοποριακών μελετών για να εξετάσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του σύντομου ύπνου στην περίπτωση της αναπόφευκτης στέρησης ύπνου.

Επινόησαν τον όρο «power naps» - ή καλύτερα υπέκυψαν σε αυτόν. Ασχολήθηκαν πολύ με την αεροπορία, μελετώντας πιλότους σε μεγάλες πτήσεις.

Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να κοιμηθούν σε νέα περιβάλλοντα. Ακόμη και αν είναι σπίτι φίλων, μπορεί να προτιμήσουν να μην κοιμηθούν καθόλου ή να φύγουν πολύ αργά, παρά να μείνουν για ύπνο εκεί. Άλλοι, δε μπορούν να κοιμηθούν σε μέρη όπως αεροδρόμιο, μέσα μεταφοράς, την αίθουσα αναμονής νοσοκομείου ή άλλους συμβατικούς χώρους. Φυσικά αυτός δεν θα ήταν και ο πιο άνετος ύπνος έτσι κι αλλιώς, αλλά τα άτομα αυτά έχουν ακόμη πιο περίπλοκα ζητήματα.

Η ποιότητα του ύπνου έχει αναγνωριστεί πλέον ως μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους για τη διασφάλιση της ανθρώπινης υγείας. Ο κιρκάδιος ρυθμός περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο κάθε πλάσμα στη γη λειτουργεί κατά τη διάρκεια ενός 24ώρου.

Ο Μάικλ Κορκ έγινε ο άντρας που δεν μπορούσε να κοιμηθεί και το πλήρωσε με τη ζωή του. Πριν τον κυριεύσει η αϋπνία, ο Κορκ ήταν ένα εξαιρετικά λειτουργικό, δραστήριο άτομο, ένας αφοσιωμένος σύζυγος και δάσκαλος μουσικής σε ένα γυμνάσιο στα νότια του Σικάγο.

Ο ύπνος αποτελεί μία βασική βιολογική διαδικασία και συνδέεται αναπόσπαστα με την σωματική και τη ψυχική μας υγεία. Επηρεάζει τις λειτουργίες του νευρικού και του ανοσοποιητικού μας συστήματος, καθώς και του εγκεφάλου μας, όπως και την ανάπλαση των κυττάρων και την ανάπτυξη του οργανισμού μας κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία.

Οι διαταραχές του ύπνου είναι ιδιαίτερα συχνές. Σύμφωνα με μελέτες, ένας στους τέσσερις ενήλικες δεν είναι ικανοποιημένοι με την ποιότητα του ύπνου τους (Soldatos e al. 2005). Στο πρώτο μέρος της ενότητας, αναφερθήκαμε στον διαχωρισμό των διαταραχών ύπνου και μιλήσαμε κυρίως για την Υπερυπνία - Ναρκοληψία και για την υπνοβασία.
Αφήσαμε τελευταία την αϋπνία, δεδομένου ότι πρόκειται για την πιο συχνή και διαδεδομένη διαταραχή του ύπνου. Τα στατιστικά στοιχεία λένε μάλιστα ότι 1 στους 3 ανθρώπους έχουν περιστασιακή αϋπνία.

Οι διαταραχές του ύπνου είναι ιδιαίτερα συχνές, και ιδιαίτερα οι περιστασιακές διαταραχές. Σύμφωνα με μελέτες, ένας στους τέσσερις ενήλικες δεν είναι ικανοποιημένοι με την ποιότητα του ύπνου τους (Soldatos e al. 2005).

Κατά τη Θεογονία του Ησίοδου, ο Ύπνος ήταν ο γιος της Νύχτας και του Έρεβους και ο αδερφός του Θανάτου. Στην ελληνική μυθολογία λατρευόταν ως θεός ή δαίμονας ενώ ο Όμηρος τον αποκαλεί “βασιλιά όλων των θεών”, προσδίδοντάς του ήδη την πρέπουσα σημασία.

Η επαρκής διάρκεια και η καλή ποιότητα του ύπνου είναι πολύ σημαντικές για τον οργανισμό.

google news iconΤο Psychology.gr είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση στην αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα ψυχικής υγείας: Psychology.gr - Google News

Θέματα Ύπνου: Βασικά Άρθρα

Εξειδικευμένοι Συνεργάτες

Φόρουμ: Σχετικές Συζητήσεις

Κυριακή, 14 Νοεμβρίου 2021 11:27
Εμμονή με την αυπνία

Φόρουμ: Θέματα Ύπνου

Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου 2021 11:39
Αυπνια και αγχος

Φόρουμ: Θέματα Ύπνου

Παρασκευή, 27 Αυγούστου 2021 18:11

Οι ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ