Το Εργαστήριο Ψυχολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης προσκαλεί τους γονείς και τους παιδαγωγούς να ζητήσουν από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη δική τους ιστορία για την πανδημία και, αν επιθυμούν οι ίδιοι και τα παιδιά, να μοιραστούν τα έργα τους με το Εργαστήριο. Είναι μια δράση που έχει στόχο όχι μόνο να διευκολύνει την έκφραση των παιδιών, αλλά και να ενισχύσει την αίσθηση της μεταξύ μας σύνδεσης.

Η ζωγραφική ως πεδίο έκφρασης και ψυχικής επικοινωνίας

Είναι γνωστό ότι η ζωγραφική είναι ένα σπουδαίο πεδίο έκφρασης των παιδιών, μια μορφή δημιουργίας, που είναι ακόμα πιο ευεργετική, ίσως και θεραπευτική, όταν οι συνθήκες, όπως αυτές που ζούμε τώρα, είναι λίγο ως πολύ τραυματικές. Ό,τι δεν χωρά στον νου του, ό,τι ξεπερνά τις ικανότητές του να το επεξεργαστεί ψυχικά, το παιδί μπορεί να το εικονίσει με τον προσωπικό, μοναδικό του τρόπο και οι ενήλικοι μπορούν, στη συνέχεια, να το συζητήσουν μαζί του, με αφορμή τη ζωγραφιά. Μια τέτοια διαδικασία βοηθά όχι μόνο τα ίδια τα παιδιά, αλλά και όλους εμάς τους ενηλίκους, που καταφέρνουμε, κάπως, να ατενίσουμε τον κόσμο μες από τα παιδικά μάτια.

Σας προσκαλούμε, λοιπόν, να ενθαρρύνετε τα παιδιά - τα δικά σας παιδιά ή τους μαθητές σας με τους οποίους βρίσκεστε σε εξ αποστάσεως επικοινωνία- να φτιάξουν ζωγραφιές με τη δική τους ιστορία για την πανδημία και μετά να αποστείλετε τις φωτογραφίες των δημιουργημάτων τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Εργαστηρίου Ψυχολογίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Θα ήταν καλό να υπάρχει στη ζωγραφιά, αν θέλετε, το μικρό όνομα και η ηλικία ή η σχολική τάξη του παιδιού.

Προτείνουμε να ζητήσετε από τα παιδιά ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα:

  • Να ζωγραφίσουν την πανδημία

  • Να ζωγραφίσουν τον κορονοϊό ή COVID-19

  • Να ζωγραφίσουν κάτι που είδαν στην τηλεόραση ή μια ιστορία που άκουσαν για την πανδημία/τον κορονοϊό

  • Να ζωγραφίσουν τι κάνουν τα ίδια και η οικογένειά τους αυτές τις ημέρες

  • Να ζωγραφίσουν το πιο άσχημο/λυπητερό/τρομακτικό πράγμα που είδαν ή άκουσαν αυτές τις ημέρες

  • Να ζωγραφίσουν το πιο όμορφο/ευχάριστο/καλό πράγμα που είδαν ή άκουσαν αυτές τις ημέρες

  • Να ζωγραφίσουν κάποιον που είδαν ή άκουσαν ότι βοήθησε ή βοηθά τους άλλους ανθρώπους αυτές τις ημέρες

  • Να ζωγραφίσουν πώς προστατεύονται τα ίδια και οι δικοί τους από τον κορονοϊό

  • Να ζωγραφίσουν πώς τα ίδια προστατεύουν ή θα προστάτευαν κάποιον από τον κορονοϊό

  • Να ζωγραφίσουν ένα ασφαλές μέρος, ένα μέρος όπου δεν κινδυνεύουν από τον κορονοϊό

Κατανοώντας όσα απασχολούν ένα παιδί μέσα από τη ζωγραφική

Στη συνέχεια, αν βέβαια είναι εφικτό, συζητήστε με τα παιδιά κάνοντάς τους ερωτήσεις, όπως: τι δείχνει αυτό που ζωγράφισαν, τι κάνουν/τι σκέφτονται/πώς νιώθουν τα πρόσωπα της ζωγραφιάς, τι έκαναν πριν τα πρόσωπα αυτά, τι θα κάνουν ή τι θα γίνει μετά, πώς σκέφτηκαν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα συγκεκριμένα χρώματα κ.ά. Αν τα παιδιά ρωτήσουν πώς να το φτιάξουν, είναι καλό να τους απαντήσετε να ζωγραφίσουν ό,τι θέλουν, όπως το θέλουν, όπως το καταλαβαίνουν εκείνα. Η ζωγραφική είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να συζητήσετε με τα παιδιά για όσα τα απασχολούν αυτές τις ημέρες και να καθησυχάσετε τους φόβους και τις αγωνίες τους.

Δείξτε ενδιαφέρον για το έργο των παιδιών, αφουγκραστείτε τον λόγο τους χωρίς να τους υποβάλετε τις δικές σας ιδέες και επαινέστε τα για την προσπάθεια και την έκφρασή τους. Είναι αυτονόητο ότι θα τους ζητήσετε την άδεια, δηλαδή θα τα ρωτήσετε αν θέλουν να μοιραστούν τη ζωγραφιά τους με ένα Εργαστήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών που κάνει μελέτες και έρευνες για τα παιδιά, αλλά και με άλλους ανθρώπους που θα θέλουν να δουν το έργο τους. Μην τα πιέσετε. Είναι δικαίωμά τους να μοιραστούν το έργο τους με όσους επιθυμούν.

Αναμένουμε την ανταπόκρισή σας!

Η Διευθύντρια του Εργαστηρίου Ψυχολογίας
Ευαγγελία Γαλανάκη, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Αξιοποιήθηκαν ιδέες από: My pandemic story | Πηγή:  Εργαστήριο Ψυχολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ