Η σωματική και ψυχική ανάπτυξη κάθε παιδιού βρίσκεται σε αμφίδρομη και κυκλική αλληλεπίδραση με τη σχέση με τους γονείς και τα υπόλοιπα μέλη τής οικογένειας, επηρεάζει και επηρεάζεται από τη συναισθηματική κατάσταση και συμπεριφορά τών μελών της, τις μεταξύ τους σχέσεις και τη λειτουργικότητα τής οικογένειας.

Επομένως, η επίδραση ενός παιδιού που έχει διαγνωστεί με κάποια διαταραχή τού αυτιστικού φάσματος στην οικογένεια, πιθανόν να αποτελεί πηγή άγχους για την ολότητα τής οικογένειας, επηρεάζοντας τη σχέση γονέων–παιδιών, τη σχέση ανάμεσα στους συζύγους αλλά και ανάμεσα στα αδέλφια που ίσως υπάρχουν.

Σε αρχικά στάδια, τα οξέα συναισθήματα (θλίψη, άρνηση, θυμός) που κατακλύζουν τον ψυχισμό τών γονέων είναι απόλυτα δικαιολογημένα και φυσιολογικά, ωστόσο, η θετική προσαρμογή (coping) των γονέων απέναντι στην αυτιστική διαταραχή και οι μηχανισμοί προσαρμογής που θα επιστρατεύουν, θα βοηθήσουν στην περαιτέρω θετική εξέλιξη τής αγχογόνου αυτής κατάστασης.

Πρωτίστης σημασίας είναι η αποδοχή τής πραγματικότητας και η αναδιοργάνωση τής ζωής τής οικογένειας με το αυτιστικό παιδί στους κόλπους της. Αυτό θα επιτευχθεί όταν ο γονιός αποκτήσει την άνεση να συζητάει το πρόβλημα του παιδιού του, χωρίς όμως να χάσει τη δική του προσωπικότητα και τους δικούς του τρόπους χαλάρωσης. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να είναι υπερπροστατευτικός ούτε όμως και υπερβολικά σκληρός απέναντι στο παιδί και να το βοηθά στην κατά το δυνατό ανεξαρτητοποίησή του, συνεργαζόμενος με ειδικούς οι οποίοι, μέσα από διάφορα προγράμματα, θα τον βοηθούν να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις πρακτικές δυσκολίες που θα παρουσιάζονται.

Εξίσου σημαντικός παράγοντας που ενισχύει τη θετική προσαρμογή τών γονέων, είναι η έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση που θα συνοδευτεί από την κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση για το παιδί αλλά και τη συμβουλευτική γονέων και αδελφών η οποία θα βοηθήσει τόσο στην κάλυψη των συναισθηματικών αναγκών τών μελών τής οικογένειας που θα προκύψουν όσο και την αντιμετώπιση της σκληρής στάσης τής κοινωνίας απέναντι στη διαταραχή. Επίσης, μέσο ανακούφισης θα αποτελέσει και η ένταξή τους σε ήδη υπάρχουσες ομάδες γονέων με παρόμοια προβλήματα.

Τελος, η εκπαίδευση τών γονέων, ώστε να αναλάβουν συνθεραπευτικό ρολο, κάτω από την εποπτεία και το πρότυπο των ειδικών, θα αποφέρει τα μέγιστα αποτελέσματα τόσο στη θεραπεία του ίδιου του παιδιού όσο και στη θετική προσαρμογή των ίδιων των γονέων απέναντι στη δύσκολη αυτή κατάσταση που έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν.

 

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο Tourette
Σύνδρομο Tourette

Το σύνδρομο Tourette ή αλλιώς σύνδρομο Gilles de la Tourette (από τον Γάλλο γιατρό και νευρολόγο Ζιλ ντε λα Τουρέτ που δημοσίευσε μια έκθεση για εννέα ασθενείς με το σύνδρομο Tourette το 1885) είναι μια νευροψυχιατρική διαταραχή που ξεκινά από την παιδική ηλικία και χαρακτηρίζεται από την παρουσία πολλαπλών κινητικών και φωνητικών τικ. 

Επιλεκτική Αλαλία και πως θεραπεύεται
Επιλεκτική Αλαλία

Η επιλεκτική αλαλία είναι μια ιδιαίτερη και σπάνια συναισθηματική διαταραχή της παιδικής ηλικίας, πολυδιάστατης αιτιολογίας και με διαφορετικές προσεγγίσεις θεραπείας τόσο ψυχοθεραπευτικές όσο και φαρμακευτικές. 

Αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού
διαταραχή κινητικού συντονισμού

Ο όρος αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού αναφέρεται στο παιδί που παρουσιάζει σοβαρή μειονεξία στην ανάπτυξη του συντονισμού των κινήσεών του,η οποία εμποδίζει την καθημερινή λειτουργικότητα του παιδιού και την σχολική του επίδοση αργότερα, και η οποία δεν αποδίδεται σε γνωστούς βιολογικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :