μετατραυματικό στρες

Με τον όρο "τραύμα" ορίζεται ένα ψυχοπιεστικό γεγονός, το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα ατύχημα, ένας βιασμός, ένα τροχαίο, ο πόλεμος, μία φυσική καταστροφή. Μία πλημμύρα, ένας σεισμός, μία πυρκαγιά. Πώς θα μπορούσε να οριστεί ένα τραύμα και με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε κάποιον να διαχειριστεί το μετατραυματικό στρες;

Πριν από ελάχιστες μέρες γίναμε όλοι θεατές μίας τεράστιας καταστροφής στην Αττική. Μία πυρκαγιά που άφησε πίσω της θύματα, καμένες εκτάσεις, καταστραμμένα σπίτια, ανθρώπους που είτε το βίωσαν είτε το παρακολούθησαν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Όλοι, όμως, επηρεάστηκαν. Τα συναισθήματα ποικίλα, όπως και οι σκέψεις, οι συμπεριφορές και οι ανθρώπινες αντιδράσεις.

Ποιές είναι οι πιο συχνές συμπεριφορές κάποιου που βιώνει μετατραματικό στρες;

  • Συχνά αναβιώνουμε ένα γεγονός. Βλέπουμε εφιάλτες και επηρεάζεται ο ύπνος μας, η όρεξή μας, η λειτουργικότητά μας. Μπορεί να αναπαράγουμε εικόνες με όλα όσα βιώσαμε, με τους ήχους, με φωνές που ακούσαμε, με εικόνες που είδαμε.
  • Συχνά νιώθουμε έντονη δυσφορία και αποφεύγουμε να ερχόμαστε αντιμέτωποι με όλα τα ερεθίσματα που μπορεί να μας κινητοποιούν σχετικές μνήμες ή μπορεί να αγγίξουμε το άλλο άκρο και να μην φεύγει το μυαλό μας από αυτό το γεγονός.
  • Προσπαθούμε να παγώσουμε τη σκέψη μας. Το τραύμα, όμως, είναι τόσο έντονο, που αδυνατούμε να παγώσουμε. Αδυνατούμε να είμαστε λειτουργικοί, κλεινόμαστε στον εαυτό μας, νιώθουμε ότι οι άλλοι δεν μπορούν να μας καταλάβουν.
  • Αν έχουμε σωθεί εμείς, ενώ άλλοι όχι, μπορεί να νιώσουμε ενοχές και έντονη θλίψη. Δυσκολευόμαστε να συγκεντρωθούμε, να θυμηθούμε πράγματα. Η καθημερινότητά μας πλέον είναι σαν να επικεντρώνεται μόνο σε αυτό το γεγονός. 
  • Συχνά μπορεί να νιώθουμε υπερδιέγερση και να συμπεριφερόμαστε πιο επιθετικά από ότι συνήθως. Γιατί η αλήθεια είναι ότι δυσκολευόμαστε πολύ τόσο να αναγνωρίσουμε όσο και να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας και την δυναμική τους.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τον εαυτό μας ή κάποιον που πάσχει από συμπτώματα μετατραυματικού σοκ;

1. Πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι θα χρειαστεί χρόνος.

2. Κανένας άνθρωπος δεν είναι ίδιος με τους άλλους, οπότε μην περιμένετε ίδιες αντιδράσεις. Όσο και αν υπάρχουν ομοιότητες, η βαρύτητα των συμπτωμάτων και ο τρόπος που θα επηρεαστεί ο καθένας μας είναι μοναδικός.

3. Η διαδικασία του είναι μία φυσιολογική διαδικασία. Μην ενοχοποιήσετε τον εαυτό σας για τα συναισθήματα και τις σκέψεις.

4. Μοιραστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας με τους άλλους. Αν πάσχει κάποιος άλλος κινητοποιήστε τον να μιλήσει. Η σιωπή στις περιπτώσεις του τραύματος και του πένθους δεν βοηθάει, καθώς επιδεινώνει την συμπτωματολογία και την βαρύτητα των σκέψεων και των συναισθημάτων μας.

5. Χρησιμοποιήστε διάφορους τρόπους έκφρασης για να εκτονώσετε τα συναισθήματά σας. Γράψτε, μιλήστε, επικοινωνήστε το.

6. Μη φοβηθείτε να εκφράσετε το συναίσθημά σας. Το κλάμα είναι μία μορφή εκτόνωσης. Μη νιώσετε ενοχικά αν θέλετε να κλάψετε.

7. Προσπαθήστε να επαναφέρετε μία ρουτίνα στη ζωή σας και κάποιες από τις παλιές σας συνήθειες. Θα σας βοηθήσουν σταδιακά να νιώσετε καλύτερα και αυξημένο το αίσθημα της ασφάλειας.

8. Αποφύγετε να συζητάτε μόνο για το τραυματικό γεγονός και προσπαθήστε σταδιακά να ενημερώνεστε και για άλλα πράγματα και γεγονότα. Η ένταξη νέων πληροφοριών θα σας βοηθήσει να μην κατακλύζεστε μόνιμα με συναισθήματα όπως μόνιμη θλίψη, αγωνία, φόβος, επίμονη ανησυχία.

9. Προσπαθήστε να τρώτε καλά. Και αν νιώθετε ότι δεν μπορείτε να φάτε, επιλέξτε μικρά και συχνά γεύματα.

10. Προσπαθήστε να κοιμάστε. Και αν δυσκολεύεστε, ακούστε λίγο μουσική και βοηθήστε τον εαυτό σας να προσπαθήσει να ηρεμήσει. Μην νιώσετε ενοχικά, αν προσπαθήσετε να ηρεμήσετε λίγο.

11. Η επικοινωνία στις περιπτώσεις που κάποιος βιώνει ένα έντονο τραύμα είναι απαραίτητος αρωγός στη διαχείριση του τραύματος και του πένθους.

12. Ακούστε τους άλλους, μιλήστε στους άλλους. 

13. Και αν νιώθετε ότι δεν μπορείτε να το διαχειριστείτε μόνοι σας, μη φοβηθείτε να ζητήσετε βοήθεια.

14. Μην αφήσετε τον εαυτό σας να νιώσει μόνος σε αυτό τον αγώνα. Αναζητήστε συμμάχους. Τους φίλους σας, την οικογένεια, έναν θεραπευτή.

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.

google news iconΗ Πύλη Ψυχολογίας είναι εγκεκριμένος εκδότης (Publisher) στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση σε όλη την αρθρογραφία καθώς και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα που αφορούν την επικαιρότητα ψυχολογίας και ψυχικής υγείας: Πύλη Ψυχολογίας - Google News

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Παλεύοντας μόνιμα για την αποδοχή των άλλων
αποδοχή

Αποδέχομαι εμένα, την αξία μου, αυτά που καταφέρνω, αποδέχομαι τα ελαττώματά μου αλλά και τα προτερήματά μου. Αποδέχομαι την γυμνή εικόνα μου μπροστά στον καθρέφτη και νιώθω όμορφη/όμορφος, νιώθω αίσθημα ικανοποίησης για εμένα και τα επιτεύγματά μου, χωρίς να υπάρχει το «αλλά» στην πρότασή μου, που ουσιαστικά θα ακυρώσω τον ίδιο μου τον εαυτό.

Υπαρξιακά αδιέξοδα και κορωνοϊός
υπαρξιακά ερωτήματα

Επίμονη κινητοποίηση σκέψεων, εγκλωβισμός μέσα στο σπίτι, υπερένταση, θυμός, ιεροτελεστίες καθαριότητας, άγχος και αβεβαιότητα για το μέλλον, αδυναμία ελέγχου ή πρόβλεψης όσων πρόκειται να συμβούν, οικονομικές ανησυχίες, εμμονική παρακολούθηση ειδήσεων και αίσθημα ανηδονίας για κάποιους.

Ψυχοσωματικά, καθημερινότητα & Κορωνοϊός
ψυχοσωματικά συμπτώματα

Μία περίοδος αλλαγών... μια στρεσογόνα περίοδος, που όμοια της δεν έχουμε ξαναζήσει. Μια περίοδος η οποία θα φέρει πολλούς στα όρια των ψυχικών τους αντοχών. Μια περίοδος κατά την οποία θα μείνουμε μέσα στο σπίτι και πιθανώς θα επιβαρύνει τις σχέσεις μας, την οικονομική μας κατάσταση.

Άγχος και κορωνοϊός
Άγχος κορωνοϊός

Κορωνοϊός COVID-19... Ένας ιός που μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο, κυρίως μέσω του αναπνευστικού με σταγονίδια από το φτέρνισμα, το βήχα ή την εκπνοή. Ένας ιός, που όπως κάθε ερέθισμα το οποίο δεν γνωρίζουμε μπορεί να προκαλέσει απουσία ελέγχου, έντονο άγχος, φόβο για το μέλλον.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares