μαθησιακές δυσκολίες

Στις μέρες μας παρατηρούμε στις τάξεις μεικτών ικανοτήτων την ένταξη των μαθητών με δυσκολίες στο γραπτό και προφορικό λόγο, την κατάκτηση της αναγνωστικής ικανότητας, την ανάκληση πληροφοριών από ένα κείμενο. Μαθητές με διασπαστική συμπεριφορά, παρορμητικότητα ή υπερκινητικότητα αδυνατούν ν'ανταποκριθούν στον κυκαιώνα των πληροφοριών που τους επιβάλλει το εκπαιδευτικό σύστημα.

Διδασκαλία εναρμονισμένη στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες

Οι συνθήκες της τάξης αναζητούν καινοτομία, αλληλεπίδραση και ευέλικτο υλικό προσαρμοσμένο στις ανάγκες κάθε γνωστικού μαθησιακού προφίλ. Μπορεί οι μαθητές να περπατούν με το ίδιο βήμα είναι όμως διαφορετικοί μεταξύ τους.

Αναπόσπαστο κομμάτι του γνωστικού προφίλ του κάθε μαθητή, εκτός από τα ενδιαφέροντά του, τις ανάγκες και τον τρόπο σκέψης του, αποτελούν οι ιδιατερότητες του και οι μαθησιακές του δυσκολίες οι οποίες κάνουν συχνά την εμφάνιση τους στο σχολικό περιβάλλον, όταν ο ίδιος ερχεται αντιμέτωπος με την οργάνωση και τη μελέτη. Δεν πρόκειται για πρόβλημα, όπως φοβίζει τους περισσότερους γονείς, αλλά για μία ιδιαιτερότητα δυσκολίας στη μάθηση και στην προσαρμογή της συμπεριφοράς του. Οι γονείς από συναισθηματική πλευρά πελαγώνουν ή αντιδρούν στην ιδέα τοποθετώντας την κατάσταση αυτή απέναντι τους, αρνούμενοι να πιστέψουν ότι το παιδί τους είναι μία διαφοερτική προσωπικότητα από τα υπόλοιπα. Πρόοδο στο χρόνο σημειώνουν οι μαθητές των οποίων οι γονείς γίνονται ένα με αυτή την ιδέα, ενημερώνονται, αποδέχονται και συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς.

Ο εκπαιδευτικός ως μαέστρος της τάξης έχει στα χέρια του τα κατάλληλα εργαλεία για τη διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών. Πέρα από τα εργαλεία που διευκολύνουν το πρακτικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, απάντηση στην αλλαγή του διδακτικού περιεχομένου, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται σε όλο το μαθητικό δυναμικό, έρχεται να δώσει η διαφοροποιημένη διδασκαλία, πυλώνες της οποίας αποτελούν ο διδακτικός σχεδιασμός σε πλήρη συμφωνία με το σκοπό του μαθήματος και η ιεράρχηση δραστηριοτήτων.

Εκπαιδευτικός και διαφοροποιημένη διδασκαλία

Διαφοροποιημένη διδασκαλία δε σημαίνει διαφοροποιώ μία άσκηση ή δραστηριότητα, αλλά βασίζεται στη φιλοσοφία της "διαφοροποίησης" ποιότητας του μαθήματος. Προϋποθέτει κατάλληλη επιμόρφωση από πλευράς εκπαιδευτικού και οργάνωση της τάξης σε σταθμούς μάθησης. Διαφοροποιώντας τη μαθησιακή διαδικασία μπορεί ο εκπαιδευτικός να ελέγχει τη μαθησιακή ετοιμότητα,την προϋπάρχουσα γνώση με δελτία εισόδου, εξόδου, projects, να δουλεύει με τη μέθοδο ΡΑΦΤ, χρησιμοποιώντας νοητικά στηρίγματα στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες φθάνοντας στον προϊόν της γνώσης που παράγεται από τον ίδιο τον μαθητή. Οι μαθητές μαθαίνουν ν'αυτονομούνται, ν'αυτορρυθμίζονται, καθώς βασική δεξιότητα αποτελεί η επίλυση μίας προβλήματικής κατάστασης.

Η διαφοροποιημένη διδασκαλία βασίζεται στη συνεχή δυναμική αξιολόγηση, με νέες μεθόδους ελέγχου της νέας γνώσης που παράγεται. Αδύναμοι, μέτριοι και χαρισματικοί μαθητές μέσα από ατομικές δραστηριότητες αντίστοιχου νοητικού φορτίου φθάνουν να συνεργάζονται, κατακτώντας την ίδια βασική πυρηνική γνώση.

Ο εκπαιδευτικός εδώ θα πρέπει να προσέξει αφενός το βαθμό δυσκολίας, διότι αν αυτός απαιτεί περισσότερη νοητική διεργασία απ' αυτή που μπορεί ν'αντέξει ο μαθητής, μπορεί η προσπάθεια να οδηγήσει σε αγχος και ματαίωση και αφετέρου, φτιάχνοντας τον κατάλληλο διδακτικό σχεδιασμό, να μη χαθεί σε πληθώρα δραστηριοτήτων που μπορεί να τον οδηγήσουν σε λάθος μονοπάτια, χωρίς επιτευξη του τελικού διδακτικού στόχου.

Αν όλα τα παραπάνω δεν τηρηθούν με βάση τις αρχές της διαφοροποίησης, οι πρώτοι μαθητές που θα οδηγηθούν στην παραίτηση είναι οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς βιώνουν ένα παραπάνω άγχος αυτό της διαφορετικότητάς τους. Ο εκπαιδευτικός λοιπόν πρέπει να συγκρουστεί με τις παλίες μεθόδους, να καταρρίψει νόρμες, δημιουργώντας τις κατάλληλές συνθήκες ενός διαφορετικού περιβάλλοντος μάθησης, όπου η γνώση θα είναι ανοιχτή σε όλους ενισχύοντας τη συνεργασία όλου του μαθητικού δυναμικού.

Συγγραφή Άρθρου

Ευαγγελία Κουτράκου - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ειδική Παιδαγωγός στην ξενόγλωσση εκπαίδευση σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες. 

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αναγνωστική Ικανότητα στην ξένη γλώσσα. Η δυσκολία κατάκτησης της και η εκπαιδευτική παρέμβαση
Αναγνωστική Ικανότητα

Η δυσαναγνωσία είναι μία δυσκολία που σχετίζεται με την ελλειμματική αναγνωστική ικανότητα του παιδιού. Τη συναντάμε πολλές φορές να συνυπάρχει ή να είναι σύμπτωμα της δυσλεξίας ή της ΔΕΠ-Υ. Δυσκολίες που σχετίζονται με τη δυσαναγνωσία είναι η η δυσλαλία, η δυσαρθρία, ο αναγραμματισμός ή δυσγραμματισμός, η καθυστέρηση  λόγου και ομιλίας.

Δυσλεξία: Οι διαστάσεις της στην καθημερινή ζωή και η εκμάθηση ξένων γλωσσών
Δυσλεξία

Τα τελευταία χρόνια έχουν δημοσιευθεί διάφορες θεωρίες για τη δυσλεξία η οποία αποτελεί την πιο διαδεδομένη μορφή των μαθησιακών δυσκολιών. Γονείς και εκπαιδευτικοί έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά με νέες προκλήσεις,  καλούνται ν’ ανταποκριθούν σε διαφορετικές ανάγκες, αναζητούν κάθε  γνώση και πληροφορία σχετικά με τη δυσλεξία.

Ο αναδυόμενος γραμματισμός των παιδιών και ο ρόλος των γονέων.
αναδυόμενος γραμματισμός

Ο αναδυόμενος γραμματισμός των παιδιών και ο ρόλος των γονέων. Καλλιεργείται η αγάπη για την ανάγνωση και την παραγωγή γραπτού λόγου; 
Η μάθηση και η ανάπτυξη της δεξιότητας παραγωγής γραπτού λόγου αποτελεί εδώ και χρόνια έναν από τους σημαντικότερους στόχους της εκπαίδευσης. Η ικανότητα ανάγνωσης είναι σημαντική αφού ο άνθρωπος από τη γέννησή του προσπαθεί να επικοινωνήσει, να διαβάσει κώδικες, να συνδέσει αυτό που ονομάζουμε στη γλωσσολογία το σημαινον και το σημαινόμενον.

Πίτερ Παν: ο αιώνιος έφηβος "στη χώρα του Ποτέ"
Πίτερ Παν

Στο παραμύθι του Πίτερ Παν μεταφερόμαστε σε ένα πλάνο έντονης δράσης αλλά και ατέρμονης ανεμελιάς οι οποίες στο φανταστικό κόσμο των παραμυθιών μπορεί να ακούγονται ιδανικές, η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική. Στην επιστήμη της ψυχολογίας «το σύνδρομο του Πίτερ Παν» σχετίζεται με την άρνηση της ενηλικίωσης, την ψυχική ανωριμότητα και την αποφυγή ευθυνών.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares