αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Επιπλέον ο ύπνος μειώνει το άγχος και το στρες αφού επιτρέπει τον οργανισμό να χαλαρώσει. Θα έχετε διαπιστώσει ότι αν κάποια φορά δεν κοιμηθήκατε την επόμενη μέρα σας διακρίνει ευερεθιστότητα και νευρικότητα. Ο ύπνος βοηθά την πνευματική εγρήγορση και έτσι το άτομο μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα διάφορα θέματα που τον απασχολούν. Επίσης, βοηθά στην πρόληψη πολλών ασθενειών όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη, καρκίνο και πολλά άλλα.

Έτσι αντιλαμβανόμαστε ότι ο ύπνος έχει πολλά πρακτικά ωφελήματα.

Γιατί όμως αρκετοί δεν μπορούν να κοιμηθούν ενώ γνωρίζουν τα ωφελήματα του ύπνου? Τα συγκεκριμένα άτομα πάσχουν από αϋπνία η οποία είναι  η δυσκολία του ατόμου να αποκοιμηθεί ή να διατηρήσει τον ύπνο του ή το ο ύπνος να μην είναι αναζωογονητικός για τουλάχιστον 1 μήνα. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να δημιουργήσει ανεπιθύμητα επακόλουθα και προβλήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπως υπνηλία, κόπωση, δυσκολία συγκέντρωσης, εκνευρισμό, μειωμένη αποδοτικότητα, κακή διάθεση και πονοκέφαλο.

Τι πρέπει να κάνετε όμως όταν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε? Αρχικά πρέπει να περιορίσετε όλες αυτές τις ουσίες που προκαλούν διέγερση όπως ο   καφές, το τσάι και την μαύρη σοκολάτα. Το βράδυ πρέπει να αποφεύγονται τα βαριά και πικάντικα φαγητά καθώς πρέπει να ξαπλώνετε μετά από 3 ώρες δείπνου.

Επίσης, καλό θα ήταν να μην ξαπλώνετε πάντα όταν νιώθετε κουρασμένοι αλλά να διατηρείτε ένα τακτικό ωράριο κατάκλισης και επέλευσης του ύπνου. Να συνδέσετε γνωστικά το υπνοδωμάτιο και το κρεβάτι με το χώρο του ύπνου και να μην μείνετε σε αυτό αν δεν υπάρχει λόγος.  Η ατμόσφαιρα παίζει ουσιαστικό ρόλο καθώς το ξηρό περιβάλλον δεν προκαλεί ευχάριστο και ήρεμο ύπνο.

Αν ασκήστε σωματικά μην το αφήνεται για το βράδυ καθώς η άσκηση προκαλεί έκκριση στον εγκέφαλο, μίας κατηγορίας διεγερτικών ουσιών, τις ενδορφίνες που προκαλούν αϋπνία.  Ένα χλιαρό μπάνιο πριν από την κατάκλιση, χαλαρώνει και ξεκουράζει.

Επιπλέον, μην αφήνετε τις σοβαρές συζητήσεις για το τέλος της ημέρας γιατί θα σας φορτίσουν συναισθηματικά θα σας γεμίσουν έννοιες και δεν θα σας αφήσουν να χαλαρώσετε. Η τηλεόραση παίζει ουσιαστικό ρόλο εφόσον κινδυνεύετε να μείνετε ξύπνιος αν θέλετε να παρακολουθήσετε κάτι που σας ενδιαφέρει ή να σας προβληματίσει ακούγοντας μία είδηση.

Αν επιλέγετε να κοιμηθείτε με την τηλεόραση προτιμήστε κάποιο πρόγραμμα με μικρή φόρτιση και ενδιαφέρον και μην την αφήνετε ενεργοποιημένη όλη την νύχτα διότι ο εγκέφαλος παρόλο τον ύπνο, συνεχίζει να καταγράφει το εξωτερικό περιβάλλον, άρα επεξεργάζεται αυτόματα, τα άχρηστα τηλεοπτικά ερεθίσματα. Αντίθετα, ένα κατάλληλο βιβλίο θα σας οδηγήσει στον ύπνο καθότι θα κουράσει ευκολότερα τούς οφθαλμοκινητικούς μύες, με αποτέλεσμα να νυστάζετε πιο εύκολα. Επίσης η χαλαρωτική μουσική θα βοηθήσει να αποκοιμηθείτε εύκολα και μην παραλείπετε να φροντίζετε την ερωτική σας υγεία. Η ερωτική απόλαυση είναι ένα πολύτιμο αγαθό και βασικό συστατικό τού καλού ύπνου.

Αν παρόλο αυτά συνεχίζετε να έχετε αϋπνίες τότε πρέπει να επισκεφθείτε κάποιον ειδικό καθότι συντρέχουν διάφορες ψυχικές παθήσεις που μπορεί να σας εμποδίζουν να απολαμβάνεται ένα καλό ύπνο όπως για παράδειγμα η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή. Μην παρερμηνεύεται την αϋπνία σαν κάτι εύκολο παίρνοντας φάρμακα από μόνοι σας και συμβουλευτείτε το ειδικό από την αρχή ώστε η τυχόν κύρια πάθηση να διαγνωσθεί και να θεραπευθεί.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η προσκόλληση και το άγχος του αποχωρισμού
Προσκόλληση

Το βρέφος ήδη από τον 7ο μήνα της ζωής του αναπτύσσει ένα ισχυρό συναισθηματικό δεσμό με την μητέρα του δηλαδή μία έντονη προσκόλληση η οποία είναι σημαντική και φυσιολογική. Αποτέλεσμα αυτής της έντονης προσκόλλησης είναι το άγχος του αποχωρισμού όταν η μητέρα του φεύγει π.χ. για τη δουλειά της και το παιδί φοβάται ότι θα το εγκαταλείψει. Το άγχος του αποχωρισμού κορυφώνεται μεταξύ του 13ου και 18ου μήνα και μετά υποχωρεί σταδιακά.

Το Διαδίκτυο και οι Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις στα παιδιά
Διαδίκτυο και Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις

Το Διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών και αφιερώνουν πολλές ώρες στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. 

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν το πένθος στα παιδιά
Πένθος στα παιδιά

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένα πολύ οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών.
Το πένθος αφορά μόνο τον θάνατο;
Όχι αφορά όλες τις απώλειες και τους αποχωρισμούς από σημαντικά πρόσωπα και καταστάσεις όπως ένα δύσκολο διαζύγιο.

Ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων για τα παιδιά
Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Η παιδική ηλικία είναι ένα βασικό στάδιο στον κύκλο ζωής και είναι σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την Spence (1983) επικρατεί η τάση να υποθέτει κανείς ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτόματα το κατάλληλο ρεπερτόριο δεξιοτήτων, μέσω της γονικής επιρροής και της επιρροής από τους συνομηλίκους, καθώς επίσης και μέσω της εκπαίδευσής τους. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βιώνουν δυσκολίες.

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares