Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Επιπλέον ο ύπνος μειώνει το άγχος και το στρες αφού επιτρέπει τον οργανισμό να χαλαρώσει. Θα έχετε διαπιστώσει ότι αν κάποια φορά δεν κοιμηθήκατε την επόμενη μέρα σας διακρίνει ευερεθιστότητα και νευρικότητα. Ο ύπνος βοηθά την πνευματική εγρήγορση και έτσι το άτομο μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα διάφορα θέματα που τον απασχολούν. Επίσης, βοηθά στην πρόληψη πολλών ασθενειών όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη, καρκίνο και πολλά άλλα.

Έτσι αντιλαμβανόμαστε ότι ο ύπνος έχει πολλά πρακτικά ωφελήματα.

Γιατί όμως αρκετοί δεν μπορούν να κοιμηθούν ενώ γνωρίζουν τα ωφελήματα του ύπνου? Τα συγκεκριμένα άτομα πάσχουν από αϋπνία η οποία είναι  η δυσκολία του ατόμου να αποκοιμηθεί ή να διατηρήσει τον ύπνο του ή το ο ύπνος να μην είναι αναζωογονητικός για τουλάχιστον 1 μήνα. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να δημιουργήσει ανεπιθύμητα επακόλουθα και προβλήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπως υπνηλία, κόπωση, δυσκολία συγκέντρωσης, εκνευρισμό, μειωμένη αποδοτικότητα, κακή διάθεση και πονοκέφαλο.

Τι πρέπει να κάνετε όμως όταν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε? Αρχικά πρέπει να περιορίσετε όλες αυτές τις ουσίες που προκαλούν διέγερση όπως ο   καφές, το τσάι και την μαύρη σοκολάτα. Το βράδυ πρέπει να αποφεύγονται τα βαριά και πικάντικα φαγητά καθώς πρέπει να ξαπλώνετε μετά από 3 ώρες δείπνου.

Επίσης, καλό θα ήταν να μην ξαπλώνετε πάντα όταν νιώθετε κουρασμένοι αλλά να διατηρείτε ένα τακτικό ωράριο κατάκλισης και επέλευσης του ύπνου. Να συνδέσετε γνωστικά το υπνοδωμάτιο και το κρεβάτι με το χώρο του ύπνου και να μην μείνετε σε αυτό αν δεν υπάρχει λόγος.  Η ατμόσφαιρα παίζει ουσιαστικό ρόλο καθώς το ξηρό περιβάλλον δεν προκαλεί ευχάριστο και ήρεμο ύπνο.

Αν ασκήστε σωματικά μην το αφήνεται για το βράδυ καθώς η άσκηση προκαλεί έκκριση στον εγκέφαλο, μίας κατηγορίας διεγερτικών ουσιών, τις ενδορφίνες που προκαλούν αϋπνία.  Ένα χλιαρό μπάνιο πριν από την κατάκλιση, χαλαρώνει και ξεκουράζει.

Επιπλέον, μην αφήνετε τις σοβαρές συζητήσεις για το τέλος της ημέρας γιατί θα σας φορτίσουν συναισθηματικά θα σας γεμίσουν έννοιες και δεν θα σας αφήσουν να χαλαρώσετε. Η τηλεόραση παίζει ουσιαστικό ρόλο εφόσον κινδυνεύετε να μείνετε ξύπνιος αν θέλετε να παρακολουθήσετε κάτι που σας ενδιαφέρει ή να σας προβληματίσει ακούγοντας μία είδηση.

Αν επιλέγετε να κοιμηθείτε με την τηλεόραση προτιμήστε κάποιο πρόγραμμα με μικρή φόρτιση και ενδιαφέρον και μην την αφήνετε ενεργοποιημένη όλη την νύχτα διότι ο εγκέφαλος παρόλο τον ύπνο, συνεχίζει να καταγράφει το εξωτερικό περιβάλλον, άρα επεξεργάζεται αυτόματα, τα άχρηστα τηλεοπτικά ερεθίσματα. Αντίθετα, ένα κατάλληλο βιβλίο θα σας οδηγήσει στον ύπνο καθότι θα κουράσει ευκολότερα τούς οφθαλμοκινητικούς μύες, με αποτέλεσμα να νυστάζετε πιο εύκολα. Επίσης η χαλαρωτική μουσική θα βοηθήσει να αποκοιμηθείτε εύκολα και μην παραλείπετε να φροντίζετε την ερωτική σας υγεία. Η ερωτική απόλαυση είναι ένα πολύτιμο αγαθό και βασικό συστατικό τού καλού ύπνου.

Αν παρόλο αυτά συνεχίζετε να έχετε αϋπνίες τότε πρέπει να επισκεφθείτε κάποιον ειδικό καθότι συντρέχουν διάφορες ψυχικές παθήσεις που μπορεί να σας εμποδίζουν να απολαμβάνεται ένα καλό ύπνο όπως για παράδειγμα η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή. Μην παρερμηνεύεται την αϋπνία σαν κάτι εύκολο παίρνοντας φάρμακα από μόνοι σας και συμβουλευτείτε το ειδικό από την αρχή ώστε η τυχόν κύρια πάθηση να διαγνωσθεί και να θεραπευθεί.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr