Το σύνδρομο Asperger είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, διεθνώς αναγνωρισμένη που έγινε γνωστή από το Βιεννέζο γιατρό, Hans Asperger πριν από πενήντα χρόνια, όταν αυτός δημοσίευσε την πρώτη περιγραφή της συμπεριφοράς των παιδιών με αυτό το σύνδρομο. Παρόλα αυτά, το σύνδρομο Asperger αναγνωρίστηκε, επίσημα, ως διαταραχή το 1994 οπότε και προστέθηκε στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο (DSMIV).

Πρόκειται για νευρολογικές διαταραχές (μικρής ή μεγαλύτερης έντασης) στη γλώσσα, στις επικοινωνιακές δεξιότητες, στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις αλλά και στη σκέψη και συμπεριφορά. Τα άτομα με σύνδρομο Asperger είναι ικανά να λειτουργήσουν στην καθημερινή ζωή αλλά είναι κοινωνικά ανώριμα γι’ αυτό και συχνά θεωρούνται ως ιδιόρρυθμα και εκκεντρικά. Αρκετές φορές τα συμπτώματα αυτού του συνδρόμου συγχέονται με άλλα προβλήματα συμπεριφοράς (π.χ. διάσπαση προσοχής) γι’ αυτό θα πρέπει να αξιολογούνται από διεπιστημονική ομάδα (παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, λογοπεδικό) προκειμένου να γίνει η σωστή διάγνωση η οποία θα επιτρέψει και την ανάλογη παρέμβαση.

Αν και κάθε άτομο με σύνδρομο Asperger διαφέρει ως προς τα υπόλοιπα με το ίδιο σύνδρομο κάποια χαρακτηριστικά είναι βασικά σε όλα.

1) Τα άτομα με σύνδρομο Asperger παρουσιάζουν δυσκολίες στην αμοιβαία κοινωνική αλληλεπίδραση αφού κάποια από αυτά δεν έχουν καν την επιθυμία να αλληλεπιδράσουν ενώ άλλα δεν ξέρουν πως να το κάνουν. Δεν έχουν βασικές κοινωνικές δεξιότητες με αποτέλεσμα να θεωρούνται αγενή ή και αντικοινωνικά.

2) Παρουσιάζουν δυσκολίες στις γλωσσικές δεξιότητες αφού δεν αντιλαμβάνονται τη γλώσσα ως έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων και συλλογής πληροφοριών.

3) Έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα και εμμονή στη ρουτίνα.

4) Η κινητική αδεξιότητα είναι επίσης χαρακτηριστικό των ατόμων με αυτό το σύνδρομο τόσο στις μεγάλες όσο και στις λεπτές κινητικές ικανότητες.

5) Προβλήματα παρουσιάζονται και στη γνωστική διαδικασία τόσο στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών όσο και στη δυσκολία τους σε υποθετικούς συλλογισμούς και ανάπτυξη κριτικής σκέψης.

6) Τα άτομα με σύνδρομο Asperger έχουν προβλήματα στην αισθητηριακή ολοκλήρωση αφού αισθητηριακά ζητήματα όρασης, ακοής, αφής, όσφρησης ή γεύσης είναι αρκετά συχνά.

Αν και τα αίτια του συνδρόμου αυτού είναι ακόμα υπό εξέταση, η σωστή διάγνωση είναι πολύ σημαντική για την πρώιμη παρέμβαση αφού τα άτομα αυτά με την κατάλληλη εκπαίδευση και θεραπεία μπορούν να επιτύχουν μια ολοκληρωμένη και αυτόνομη ζωή, βοηθώντας τα να πάψουν να βιώνουν τον κόσμο μας ως “χαοτικό και μπερδεμένο”.

 

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Asperger σύνδρομο

Τα τελευταία χρόνια αρκετοί γονείς παρατηρούν μια "παραδοξότητα"...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο Tourette
Σύνδρομο Tourette

Το σύνδρομο Tourette ή αλλιώς σύνδρομο Gilles de la Tourette (από τον Γάλλο γιατρό και νευρολόγο Ζιλ ντε λα Τουρέτ που δημοσίευσε μια έκθεση για εννέα ασθενείς με το σύνδρομο Tourette το 1885) είναι μια νευροψυχιατρική διαταραχή που ξεκινά από την παιδική ηλικία και χαρακτηρίζεται από την παρουσία πολλαπλών κινητικών και φωνητικών τικ. 

Επιλεκτική Αλαλία και πως θεραπεύεται
Επιλεκτική Αλαλία

Η επιλεκτική αλαλία είναι μια ιδιαίτερη και σπάνια συναισθηματική διαταραχή της παιδικής ηλικίας, πολυδιάστατης αιτιολογίας και με διαφορετικές προσεγγίσεις θεραπείας τόσο ψυχοθεραπευτικές όσο και φαρμακευτικές. 

Αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού
διαταραχή κινητικού συντονισμού

Ο όρος αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού αναφέρεται στο παιδί που παρουσιάζει σοβαρή μειονεξία στην ανάπτυξη του συντονισμού των κινήσεών του,η οποία εμποδίζει την καθημερινή λειτουργικότητα του παιδιού και την σχολική του επίδοση αργότερα, και η οποία δεν αποδίδεται σε γνωστούς βιολογικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :