Μία περίοδος αλλαγών... μια στρεσογόνα περίοδος, που όμοια της δεν έχουμε ξαναζήσει. Μια περίοδος η οποία θα φέρει πολλούς στα όρια των ψυχικών τους αντοχών. Μια περίοδος κατά την οποία θα μείνουμε μέσα στο σπίτι και πιθανώς θα επιβαρύνει τις σχέσεις μας, την οικονομική μας κατάσταση.

Μια περίοδος η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί από:

  • Υπερένταση, εκνευρισμό
  • Θυμό
  • Εγκλωβισμό
  • Την αδυναμία μας να ελέγξουμε τις εξωτερικές συνθήκες
  • Αίσθημα φόβου
  • Άγχος
  • Αβεβαιότητα για το μέλλον
  • Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Ψυχοσωματικά συμπτώματα είναι τα συμπτώματα εκείνα, τα οποία σχετίζονται με τα επίπεδα του άγχους και της πίεσης που δεν μπορεί να διαχειριστεί το σώμα μας. Πρόκειται για συμπτώματα που δείχνουν ότι το σώμα μας δεν μπορεί να διαχειριστεί σκέψεις και συναισθήματα.. Είναι συμπτώματα τα οποία διαφέρουν και ποικίλουν, όπως είναι οι κεφαλαλγίες, οι ημικρανίες, τα αυτοάνοσα, η σεξουαλική δυσλειτουργία, οι διαταραχές ύπνου και όρεξης, η εφίδρωση, η ταχυκαρδία, ο τρόμος, τα μυοσκελετικά προβλήματα, το τραύλισμα, το σφίξιμο στα δόντια, τα δερματολογικά προβλήματα, οι μύκητες, τα γαστρεντερολογικά προβλήματα.

Βιώνουμε, λοιπόν, μια περίοδο που ευνοεί τα ψυχοσωματικά συμπτώματα, που ευνοεί το άγχος και το φόβο, μια περίοδο όμως που είναι κοινή για όλους μας και που δεν έχει νόημα να εστιάζουμε στους λόγους, για τους οποίους αναγκαστήκαμε να παραμείνουμε στο σπίτι. Δεν έχει νόημα να εκφράζουμε τα παράπονά μας καθημερινά, γι αυτά που δεν μπορούμε να κάνουμε και γι αυτά που δεν έχουμε. Δεν έχει νόημα να εστιάζουμε στις λεπτομέρειες, δεν έχει νόημα να ασκούμε συνεχώς κριτική.

Νόημα έχει να εκτιμήσουμε όσα θα μας λείψουν. Νόημα έχει να καταλάβουμε όσα είχαμε και να αντιληφθούμε την αξία τους, την ουσιαστική τους αξία, την αξία τους στην καθημερινότητά μας, που συχνά θεωρούσαμε δεδομένη. Νόημα έχει να αξιολογήσουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις και τους ανθρώπους που θα μας συντροφεύσουν σε όλο αυτό. Νόημα έχει να ωριμάσουμε και να διορθώσουμε και τώρα και μετά τις λανθασμένες μας διαχειρίσεις. Νόημα έχει να εστιάζουμε στο παρόν και να συμμορφωθούμε με τις οδηγίες της πολιτείας.

Νόημα έχει να θυμηθούμε όλα όσα παραπονιόμασταν ότι δεν κάναμε: Δεν έχω χρόνο να διαβάσω, δεν προλαβαίνω να ασχοληθώ με εμένα, δεν έχω χρόνο ούτε να μαγειρέψω, δεν προλαβαίνω στο γυμναστήριο να πάω, δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που είδα μια ταινία χωρίς να με πάρει ο ύπνος. Είναι η ευκαιρία σου τώρα. H ευκαιρία μου!

Η καθημερινότητα όλων μας έχει αλλάξει και είναι ακόμα αρχή, καθώς το μέτρο της παραμονής στο σπίτι και της αποφυγής άσκοπων μετακινήσεων μόλις ξεκίνησε. Αυτό σημαίνει ότι οι περισσότεροι από εμάς θα αρχίσουμε να πιεζόμαστε στην καθημερινότητα μας όσο περνούν οι μέρες, λόγω όσων θα νιώθουμε ότι στερούμαστε.

Διαβάστε ακόμη στην Πύλη μας το σχετικό άρθρο Κορωνοϊός: Τρόποι ψυχικής επιβίωσης, της συνεργάτιδας της Πύλης μας Χρυσανθακοπούλου Μαρίας.

Πρακτικές συμβουλές για τη διαχείριση του στρες λόγω κορωναϊού

  • Βοηθάει στη διαχείριση του άγχους η ύπαρξη ενός προγράμματος, με πρωινό ξύπνημα και μία καθημερινότητα που να μην διαφέρει πολύ από όλα όσα κάναμε. Ας ξεκουραστούμε όλοι, ας κοιμηθούμε λίγο περισσότερο αν το σώμα μας το χρειάζεται, αλλά ας κινητοποιηθούμε στη συνέχεια και ας το βοηθήσουμε να διαχειριστεί ψυχικά αυτή την τεταμένη περίοδο.

  • Ας μην αφήσουμε τον εαυτό μας παραμελημένο, καθώς η προσωπική υγιεινή, η εξωτερική μας εμφάνιση, βοηθούν στο να νιώθουμε καλύτερα με την εικόνα που θα βλέπουμε στον καθρέφτη

  • Ας βάλουμε μικρούς καθημερινούς στόχους, στόχους επιτεύξιμους, συγκεκριμένους, που να μπορούμε να τους επαναλαμβάνουμε

  • Διαχείριση των πληροφοριών για τον κορονοϊό: συγκεκριμένες ώρες που διαβάζουμε και ενημερωνόμαστε, χωρίς μόνιμα την τηλεόραση ανοιχτή

  • Ας ακούσουμε μουσική, ομιλίες και βιντεάκια εμπνευσμένων ανθρώπων

  • Ας κάνουμε γυμναστική, με τη βοήθεια της τεχνολογίας

  • Ας διαβάσουμε άρθρα και βιβλία

  • Μια καινούργια ταινία ή μια καινούργια σειρά, πάντα θέλαμε να δούμε, χωρίς όμως να είμαστε μονοδιάστατοι, χωρίς να νιώθουμε ότι δεν κάνουμε τίποτα άλλο, γιατί στη συνέχεια θα νιώθουμε ένα αίσθημα αναξιότητας, τύψεων, αχρηστίας.

  • Ας ανακαλύψουμε ένα καινούργιο χόμπι, κάτι που να μπορεί να μας χαλαρώνει.

  • Ας διαχειριστούμε τις σκέψεις μας. Ας μην εστιάσουμε στον κορονοϊό και στην αιτία για την οποία παραμένουμε σπίτι.

 Όλοι μας μπορούμε να κάνουμε την καθημερινότητά μας πιο εύκολη, πιο ποιοτική, πιο ουσιαστική. Είναι στο χέρι σου, στο χέρι μου, στο χέρι μας!

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.