σεροτονίνη

Νέα έρευνα δείχνει ότι η σεροτονίνη θα μπορούσε να εμπλέκεται σε μια κατάσταση όπου οι ασθενείς αισθάνονται σωματικές δυσφορίες για τις οποίες δε φαίνεται να υπάρχει φυσιολογική εξήγηση.

Μια διεθνής ομάδα με επικεφαλής τους ερευνητές στο Πανεπιστήμιο McGill ανακάλυψε έναν βιολογικό μηχανισμό που θα μπορούσε να εξηγήσει την αυξημένη σωματική συνειδητοποίηση, μια κατάσταση όπου οι ασθενείς αντιμετωπίζουν σωματικές δυσφορίες για τις οποίες δε φαίνεται να υπάρχει φυσιολογική εξήγηση.

Τα συμπτώματα της σωματικής συνειδητοποίησης

Οι ασθενείς με αυξημένη σωματική συνειδητοποίηση συχνά εμφανίζουν ανεξήγητα συμπτώματα - πονοκεφάλους, πόνους στις αρθρώσεις, ναυτία, δυσκοιλιότητα ή φαγούρα στο δέρμα - που προκαλούν συναισθηματικές διαταραχές και είναι δυο φορές πιο πιθανό να αναπτύξουν χρόνιο πόνο. Η κατάσταση σχετίζεται με ασθένειες όπως η ινομυαλγία, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και οι κροταφογναθικές διαταραχές και πιστεύεται ότι είναι ψυχολογικής προέλευσης.

«Σκεφτείτε το παραμύθι της πριγκίπισσας και του μπιζελιού», λέει η Samar Khoury, μεταδιδακτορική συνεργάτιδα στο Alan Edwards Κέντρο Ελέγχου του Πόνου του πανεπιστημίου McGill. «Η πριγκίπισσα στην ιστορία είχε τόσο μεγάλη ευαισθησία σε σημείο που μπορούσε να νιώσει ένα μικρό μπιζέλι κάτω από ένα σωρό είκοσι στρωμάτων. Πρόκειται για μια καλή αναλογία του πώς αισθάνεται κάποιος με αυξημένη σωματική συνειδητοποίηση∙ βιώνει διαφόρων ειδών δυσφορίες που προκαλούνται από κάτι πολύ μικρό, το οποίο οι γιατροί δεν φαίνεται να βρίσκουν ή να βλέπουν, αλλά είναι λίαν πραγματικό.»

Χάρη σε μια υπάρχουσα μελέτη σχετικά με τη γενετική συσχέτιση, η Samar Khoury και οι συνάδελφοί της μπορεί να έχουν βρει αυτή την ασαφή αιτία που είναι ικανή να εξηγήσει την σωματική συνειδητοποίηση.

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Η έρευνά τους, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Annals of Neurology, χρησιμοποίησε δεδομένα διαθέσιμα από τη μελέτη κοόρτης Orofacial Pain: Prospective Evaluation and Risk Assessment και καταδεικνύει ότι οι ασθενείς που πάσχουν από σωματικά συμπτώματα μοιράζονται μια κοινή γενετική παραλλαγή. Η μετάλλαξη οδηγεί στη δυσλειτουργία ενός ενζύμου κρίσιμου για την παραγωγή σεροτονίνης, ενός νευροδιαβιβαστή με πολλές βιολογικές λειτουργίες.

«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη και περήφανη που η έρευνά μας παρέχει μια μοριακή βάση για τα έντονα σωματικά συμπτώματα», δήλωσε η Luda Diatchenko, επικεφαλής της νέας μελέτης και καθηγήτρια στην Οδοντιατρική σχολή του πανεπιστημίου McGill. «Πιστεύουμε ότι η έρευνα αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους ασθενείς γιατί μπορούμε πλέον να δώσουμε μια βιολογική εξήγηση των συμπτωμάτων τους. Συχνά, θεωρούσαμε ότι επρόκειτο για ψυχολογικά ή ψυχιατρικά προβλήματα, ότι το πρόβλημα ήταν στο κεφάλι του ασθενούς, αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι αυτοί οι ασθενείς παρουσιάζουν χαμηλότερα επίπεδα σεροτονίνης στο αίμα τους.»

Τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας θέτουν τις βάσεις για την ανάπτυξη ζωικών μοντέλων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τον καλύτερο χαρακτηρισμό των μοριακών οδών σε περιπτώσεις αυξημένης σωματικής συνειδητοποίησης. Πάνω απ’ όλα, οι Diatchenko και Khoury ευελπιστούν το ερευνητικό τους έργο να ανοίξει δρόμους για θεραπευτικές μεθόδους, με την Luda Diatchenko να δηλώνει ότι «Το επόμενο βήμα για εμάς θα ήταν να δούμε εάν είμαστε σε θέση να στοχεύσουμε τα επίπεδα σεροτονίνης για να ανακουφίσουμε αυτά τα συμπτώματα».

Βιβλιογραφία:

«“A functional substitution in the L-aromatic amino acid decarboxylase enzyme worsens somatic symptoms via a serotonergic pathway,” by Samar Khoury et al. as published in the Annals of Neurology.» με αδειοδότηση από το Δίκτυο AlphaGalileo.

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr