αρνητικά συναισθήματα

Πολλοί από μας πιστεύουμε ότι το να είμαστε κάποτε λυπημένοι, φοβισμένοι, θυμωμένοι ή απογοητευμένοι μας κάνει αδύναμους και προσπαθούμε να το κρύψουμε από τους άλλους είτε ακόμα και από τον ίδιο μας τον εαυτό. Αποφεύγοντας, όμως, τα αρνητικά μας συναισθήματα είναι σαν να αποφεύγουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας, αφού μέρος του είναι και τα αρνητικά, αλλά και τα θετικά συναισθήματα.  

Ακόμα και να προσπαθήσουμε να θάψουμε βαθιά μέσα μας τα αρνητικά μας συναισθήματα για κάποιο χρονικό διάστημα, αυτά θα βρουν τρόπο να εμφανιστούν, ίσως, με κάποια σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, πόνους στο στομάχι, γαστρεντερικά προβλήματα ή εξάντληση.  

Τα αρνητικά συναισθήματα συνδράμουν στην εξέλιξή μας

Παρόλο που τα αρνητικά συναισθήματα είναι δυσάρεστα, η ιδιαίτερη έμφαση που τείνουμε να δίνουμε στα θετικά συναισθήματα και στο πόσο πολύ θα θέλαμε να ήμασταν πάντα χαρούμενοι, μας αποτρέπει από το να δούμε ότι ακόμα και τα αρνητικά συναισθήματα είναι φυσιολογικά και έχουν κάποια εξελικτική σκοπιμότητα και χρησιμότητα στη ζωή μας. Ίσως, τελικά, να μας βοηθούν περισσότερο από όσο νομίζαμε μέχρι τώρα!

Οι δυσκολίες μας κάνουν δυνατότερους

Φανταστείτε να ήσασταν διαρκώς σε μια κατάσταση ηρεμίας και να νιώθατε χαρούμενοι συνεχώς. Να μην ανησυχούσατε, να μη θυμώνατε και να μη νιώθατε απογοητευμένοι ποτέ. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια στασιμότητα, αφού αν το σκεφτούμε, τα αρνητικά συναισθήματα μπορούν τελικά να μας κινητοποιήσουν και να μας κάνουν πιο παραγωγικούς. Συναισθήματα, όπως ο φόβος, η μελαγχολία και η απογοήτευση, μας επιτρέπουν να δώσουμε περισσότερη προσοχή σε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, μπορούν να μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε πιο αποτελεσματικά τις προκλήσεις της ζωής μας, να αποκτήσουμε ψυχική ανθεκτικότητα, να πετύχουμε τους στόχους μας, να έχουμε καλύτερη κρίση και μας αποτρέπουν από το να εξαπατηθούμε εύκολα. Μέσα από κάθε δυσκολία που περνούμε, γινόμαστε λίγο πιο δυνατοί.

Επίσης, η λύπη μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, αλλά και τις απώλειες που μπορεί να αντιμετωπίζουμε. Για παράδειγμα, όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια απώλεια, όπως ο θάνατος κάποιου αγαπημένου μας προσώπου, ένα χωρισμό ή ένα διαζύγιο, ή τις απώλειες που μπορεί να αντιμετωπίζουμε μέσα από μια ασθένεια που μπορεί να βιώνουμε, για να προχωρήσουμε πρέπει να πρώτα να βιώσουμε την άρνηση της κατάστασης, τη θλίψη που επιφέρει, το θυμό και τη διαπραγμάτευση, έτσι ώστε να φτάσουμε στην αποδοχή της κατάστασης. Συνεπώς, η λύπη θα μας βοηθήσει να αποδεχτούμε μια κατάσταση, έτσι ώστε να προχωρήσουμε με περισσότερη ανθεκτικότητα αυτή τη φορά. 

Ας δούμε, λοιπόν, τη θετική πλευρά των αρνητικών συναισθημάτων

Ήρθε η ώρα να δούμε τη θετική πλευρά των αρνητικών μας συναισθημάτων. Να δούμε ότι τελικά το να νιώθουμε λύπη, αγωνία, θυμό, ή απογοήτευση δε σημαίνει ότι είμαστε αδύναμοι. Τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνουμε κατά καιρούς είναι απολύτως φυσιολογικά και μπορούν να μας βοηθήσουν να βρούμε κίνητρα και να κινητοποιηθούμε, κάτι το οποίο θα μας βοηθήσει στην επίτευξη των στόχων μας. 

Αναγνωρίστε, λοιπόν, τα συναισθήματα σας και αποδεχτείτε τα σαν κομμάτι του εαυτού σας και σαν οδηγό για την αυτογνωσία!Παρόλο που τα αρνητικά συναισθήματα είναι χρήσιμα στην επιβίωση μας και δε χρειάζεται να τα αποφεύγουμε, καλό είναι να μην τα αφήνουμε μέσα μας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Εάν βιώνετε αρνητικά συναισθήματα σε μεγάλο βαθμό και σας αποτρέπουν από το να φέρετε εις πέρας τις υποχρεώσεις σας ή να ζήσετε με πληρότητα και ικανοποίηση τη ζωή σας, τότε καλό θα ήταν να αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου ειδικού. 

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Όταν κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο υποφέρει από κατάθλιψη
κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες του Παγκύπριου Οργανισμού Υγείας, ένα στα τέσσερα άτομα θα βιώσει συμπτώματα κατάθλιψης κάποια στιγμή της ζωής του και αν και η κατάθλιψη θεωρείται μια σοβαρή ψυχική διαταραχή, είναι εύκολα θεραπεύσιμη, ειδικότερα εάν υπάρχει υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου που υποφέρει από αυτήν.

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Τι είναι τα προσωπικά όρια και με ποιους τρόπους τα θέτουμε στις σχέσεις μας
προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).