Η παχυσαρκία θεωρείται μία νόσος η οποία έχει λάβει επιδημικές διαστάσεις τη σημερινή εποχή. Τα αίτια, ωστόσο, τα οποία την προκαλούν, μοιάζουν μάλλον ασαφή και αλληλοεμπλεκόμενα. Παρόλο που έχει εμφανή σωματικά συμπτώματα παρατηρείται ότι συχνά συνυπάρχει με έντονα δυσφορικά συναισθήματα.

Έτσι, το έντονο στρες, το άγχος, η θλίψη, η ανασφάλεια, η ανηδονία, παρουσιάζονται συνοδά συμπτώματα αυτής της νόσου.  Είναι όμως η νόσος που δημιουργεί αυτά τα συμπτώματα ή τα συμπτώματα ως άλλες ασθένειες, συντελούν στην εμφάνιση της;

Η απάντηση σ΄ αυτή την ερώτηση είναι μάλλον διττή.
Υπάρχει ένας φαύλος κύκλος ο οποίος δημιουργείται κατά την εξέλιξη της παχυσαρκίας.

Είναι το περίφημο τρίγωνο των τριών Σ.
Σκέψη    |    Συνάισθημα    |     Συμπεριφορά
Σχήμα 1.1

Το τρίγωνο των 3 Σ (δες σχ. 1.1) είναι τα 3 βασικά πεδία στα οποία κινείται χαρακτηρολογικά ένας άνθρωπος. Δηλαδή:

Αν υποθέσουμε ότι ένας άνθρωπος έχει μία συγκεκριμένη συμπεριφορά, όπως:
ΥΠΕΡΦΑΓΙΑ

Αυτό του δημιουργεί δύσκολα συναισθήματα, όπως:
ΘΛΙΨΗ ή ΘΥΜΟ με τον εαυτό του

Καθώς και συγκεκριμένες σκέψεις:
ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΑ. ΔΕ ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΩ ΠΟΤΕ. ΕΙΜΑΙ ΑΔΥΝΑΜΟΣ

Αυτές οι σκέψεις με τη σειρά τους δημιουργούν νέα δυσφορικά συναισθήματα, όπως:
ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΑ ή ΑΠΟΓΝΩΣΗ

Τα νέα αυτά συναισθήματα όμως τον ωθούν πάλι να καταφύγει στο φαγητό ως μέσο χαλάρωσης.

Το παραπάνω είναι ένα απλό παράδειγμα για το πως, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και η διατροφική συμπεριφορά,  σχετίζονται μεταξύ τους.

Είναι έτσι αντιληπτό ότι όταν ένας άνθρωπος είναι υπό καθεστώς άγχους, πίεσης, θλίψης ή εν γένει κάποιας συναισθηματικής έντασης επηρεάζεται η σχέση του με το φαγητό. Άρα, αν η παχυσαρκία θεωρηθεί ασθένεια, μια και εξ ορισμού έχει αρνητικές συνέπειες στην υγεία μας, παράλληλα θα πρέπει να ειδωθεί και ως σύμπτωμα άλλων ασθενειών οι οποίες σχετίζονται με ψυχισμό μας.
Μπορεί όμως ένας άνθρωπος να απεγκλωβιστεί από το φαύλο κύκλο της παχυσαρκίας; (δες σχ. 1.1)
Ναι, μπορεί.

Η παχυσαρκία είναι θεραπεύσιμη, αλλά με μία βασική προυπόθεση. Να την αντιμετωπίσει ως ένα φαινόμενο πολυπαραγοντικό, το οποίο χρειάζεται αλλαγή σε επίπεδο συμπεριφοράς, αλλά και σε επίπεδο συναισθημάτων και σκέψης.

Συγγραφή άρθρου:

Κατερίνα Χριστογιαννοπούλου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας - Ψυχοθεραπεύτρια

Συγγραφή Άρθρου

Χριστογιαννοπούλου Κατερίνα
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Επικοινωνία: 697.7017824
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status