Ακρόαση άρθρου......

Τον Σεπτέμβριο αναμένεται η δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για επαγγελματίες που εμπλέκονται στην εκπαίδευση, αγωγή και υποστήριξη ατόμων με αυτισμό και θέλουν να καταρτιστούν σε εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας στο πλαίσιο ευρωπαϊκού έργου που εκπονεί και συντονίζει το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και η ανάπτυξη εκπαιδευτικού προγράμματος με βάση τις ανάγκες των ίδιων των επαγγελματιών σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βέλγιο βρίσκονται στο επίκεντρο του έργου «Επαγγελματική Κατάρτιση σε Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας και Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις για Άτομα με Διαταραχές στο Φάσμα του Αυτισμού» (KA2 VET "Train-ASD") με συντονιστή το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Λίγα λόγια για το έργο επαγγελματικής κατάρτισης

Το έργο άρχισε να υλοποιείται το 2018 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου, την AutismEurope, τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ) και την Ελληνική Εταιρεία INTE*LEARN που ειδικεύεται στο e-Learning.

Ήδη έχει διεξαχθεί η έρευνα για την καταγραφή των αναγκών των επαγγελματιών για εκπαίδευση και κατάρτιση και τώρα είναι σε εξέλιξη η δημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού.

Η έρευνα έδειξε τεράστιο ενδιαφέρον των επαγγελματιών και ελλείψεις σε γνώσεις, κατάρτιση, εξήγησε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, η επιστημονικά υπεύθυνη του έργου, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, δρ. Χριστίνα Κ. Συριοπούλου Δελλή.

Το πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης που αναπτύσσεται απευθύνεται σε όσους εμπλέκονται στην ειδική αγωγή, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς όλο το ειδικό προσωπικό που είναι μέσα στην εκπαίδευση.

«Στα άτομα με διαταραχές αυτισμού πλήττεται κυρίως η επικοινωνία τους, οπότε προσπαθούμε μέσα από το πρόγραμμα να δώσουμε μεθόδους, ό,τι υπάρχει, ό,τι έχει συγκροτηθεί διεθνώς με στόχο την αύξηση της έκφρασης των ατόμων, αλλά και την αύξηση της κατανόησης του περιβάλλοντός τους», υπογράμμισε η κ. Συριοπούλου Δελλή.

Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου και την AutismEurope

Μετά από αναζήτηση τμημάτων και επαγγελματιών που να έχουν συνάφεια με το αντικείμενο αυτισμός, επικοινωνία, εκπαίδευση, ειδική αγωγή προέκυψε η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της ρουμανικής πρωτεύουσας.

«Χρησιμοποιούν άλλες μεθόδους που δεν τις εφαρμόζουμε στην Ελλάδα και από τη συνεργασία προκύπτει και συγκριτική μελέτη για να δούμε ποιες είναι οι διαφορές στις δικές μας και στις δικές τους μεθόδους, ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές, που μπορούν να αξιοποιηθούν», είπε η επίκουρη καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο «Εκπαίδευση Ατόμων με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές».

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

Τη δική της πολύτιμη εμπειρία μοιράζεται με τους συμμετέχοντες στο έργο η διεθνής μη κυβερνητική οργάνωση AutismEurope με έδρα τις Βρυξέλλες. Στόχος της είναι να προωθεί τα δικαιώματα ατόμων με διαταραχές αυτισμού και των οικογενειών τους και να τους βοηθήσει να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του.

«Καλέσαμε την οργάνωση από τις Βρυξέλλες, στην οποία συμμετέχουν γονείς παιδιών με αυτισμό, επειδή θέλουμε τα αποτελέσματα να φθάσουν στην οικογένεια, θέλουμε τη συμπερίληψη των ατόμων αυτών στην εκπαίδευση. Είναι μία οργάνωση που έχει επιστημονική δράση, οργανώνει συνέδρια, εκδίδει newsletter και περιοδικά», δήλωσε η επιστημονικά υπεύθυνη του έργου.

Επίσης σημαντική είναι η συμμετοχή του Πανελληνίου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ), ο οποίος αναλαμβάνει τη διάχυση των πληροφοριών στους επαγγελματίες, σε όσους εμπλέκονται στην ειδική αγωγή.

Εμείς έχουμε τον ρόλο συντονιστή, καταθέτουμε αιτήματα, καθορίζουμε το πρόγραμμα, τους άξονες, το περιεχόμενο, τον σκοπό, τις ομάδες και η συνεργασία είναι πολύ καλή, τόνισε η κ. Συριοπούλου - Δελλή.

Οι διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, το πιο προκλητικό πεδίο στην ειδική αγωγή

Σε εξέλιξη είναι η δημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού και των ψηφιακών μαθημάτων, που περιλαμβάνουν μεθόδους διδασκαλίας, εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας με υποστηρικτική τεχνολογία μέσα από τις ανάγκες που καταγράφηκαν.

Τι να ΜΗΝ περιμένω από την ψυχοθεραπεία μου;
3ωρο Online βιωματικό εργαστήριο του PSYCHOLOGY.GR

Θεματικές Ενότητες: Τι είναι για μένα η ψυχοθεραπεία, τι περιμένω από αυτήν τη διαδικασία; | Τι περιμένω από τον ψυχοθεραπευτή μου; | Ποια είναι τα όριά της ψυχοθεραπείας; | Πώς αντιλαμβάνομαι αν με ωφελεί ή αν τη χρησιμοποιώ ως άλλοθι για να μένω στην ουσία στάσιμος;

Οι επαγγελματίες θέλουν πληροφόρηση για το τι είναι αυτισμός, σχετικά με τα εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας, με τη διαχείριση συμπεριφορών, ενημέρωση και κατάρτιση γύρω από τη συστηματική παρατήρηση των παιδιών με αυτισμό.

Δεν υπάρχει εργαλείο που να μας δίνει αντικειμενικά αποτελέσματα, επειδή ο αυτισμός είναι φάσμα, είναι κυρίως η κλινική εικόνα, διευκρίνισε η επιστημονικά υπεύθυνη του έργου.

Οι επαγγελματίες, όπως είπε, πρέπει να εξοικειωθούν στη συστηματική παρατήρηση, αξιολόγηση και διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς ή αποκλίσεων και σε τεχνικές, που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες των παιδιών.

Οι συμπεριφορές δεν είναι ό,τι βλέπεις, μπορεί να είναι για παράδειγμα, υπερφόρτωση αισθητηριακή και πρέπει να ρίξεις αισθητηριακά το περιβάλλον, να μην υπάρχουν θόρυβοι, να μην υπάρχει πολύ φωτισμός, ανέφερε.

Στόχος είναι, μετά την κατάρτιση, οι εκπαιδευόμενοι να έχουν ένα toolbox, με το οποίο θα μπορούν να εμπλέκουν τα παιδιά σε διδακτικούς στόχους, θα είναι δυνατή η συμπερίληψη των παιδιών μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία και τελικά αυτό θα φθάνει μέχρι την οικογένεια.

«Πιστεύω ότι οι διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού είναι ένα πολύ προκλητικό πεδίο, το πιο προκλητικό στην ειδική αγωγή. Αν το διαχειριστείς μπορείς να διαχειριστείς πάρα πολλές περιπτώσεις μαθητών μέσα στην ειδική αγωγή, επειδή έχει την επικοινωνία και την παροχή διδακτικού στόχου εξατομικευμένα», είπε η κ. Συριοπούλου - Δελλή, σημειώνοντας ότι οι επαγγελματίες στον τομέα αυτό επιζητούν περισσότερη εξειδίκευση, καθοδήγηση κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής τους καριέρας.

Η επαγγελματική κατάρτιση σε εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας με άτομα με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού θα γίνει μέσω e-learning, ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα επαγγελματίες απ' όλη τη χώρα.

Οι ενδιαφερόμενοι για συμμετοχή μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες στο www.train-asd.eu.

Το έργο χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του ERASMUS + μέσω του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr