κρίση πανικού

Κρίσεις πανικού.. Συχνά αποτελούν αντικείμενο άρθρων από μένα και από πολλούς συναδέλφους. Συχνά αποτελούν τον απόλυτο φόβο πολλών ανθρώπων.
Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια οι κρίσεις πανικού γίνονται αντικείμενο πολυπαραγοντικής μελέτης, καθώς εξετάζονται όχι μόνο τα κλινικά συμπτώματα, αλλά οι σκέψεις που προηγούνται, τα συναισθήματα που προκαλούν.

Απώτερος σκοπός όλων αυτών είναι να ενταχθούν αυτές οι διαστάσεις στη θεραπεία των κρίσεων πανικού και να προβλεφθούν κατά τη διάρκειά της. 

Μοντέλα ανάλυσης κρίσεων πανικού

Έχουν αναπτυχθεί όλα αυτά τα χρόνια διάφορα μοντέλα ανάλυσης των κρίσεων πανικού, με ένα από τα πιο διαδεδομένα να είναι αυτό των Clark & Beck (1988), στο οποίο οι διαταραχές του άγχους ορίζονται αρχικά ως διαταραχές της σκέψης, στις οποίες υπάρχει μη ρεαλισμός, υπερεκτίμηση της πιθανότητας παρουσίασης μιας αρνητικής κατάστασης και υποεκτίμησης των τρόπων αντιμετώπισης της.

Χαρακτηριστικά διαταραχής πανικού

Η διαταραχή πανικού (με ή χωρίς αγοραφοβία) χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες προσβολές πανικού, που είναι συνήθως απροσδόκητες και διαρκούν για λεπτά. Το άτομο είναι συχνά ανήσυχο μετά την κρίση, καθώς επικρατεί ο φόβος της επανάληψής της.

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης και της αγοραφοβίας είναι ιδιαίτερα συχνά, ενώ το άγχος του αποχωρισμού, η ξαφνική αποκοπή της κοινωνικής υποστήριξης ή η λήξη μιας προσωπικής σχέσης μπορεί να συνιστούν προδιαθεσικούς παράγοντες (Reid & Wise, 1989).

Ποια είναι όμως τα συμπτώματα κατά την προσβολή πανικού;

Η προσβολή πανικού είναι η περίοδος έντονου φόβου ή δυσφορίας, κατά την διάρκεια της οποίας τέσσερα ή περισσότερα συμπτώματα εμφανίστηκαν απότομα ή έφτασαν στο αποκορύφωμά τους εντός 10 λεπτών.

  • Αίσθημα παλμών
  • Εφίδρωση
  • Τρόμος
  • Πλάκωμα στο στήθος
  • Αίσθημα πνιγμού
  • Πόνος ή στενοχώρια στο στήθος
  • Ναυτία ή επιγάστρια δυσφορία
  • Αίσθημα ζάλης, αστάθεια
  • Αίσθημα μη πραγματικότητας
  • Φόβος για απώλεια ελέγχου
  • Φόβος για επερχόμενο θάνατο 
  • Παραισθήσεις
  • Ρίγη ή εξάψεις (Καλπάκογλου, 2013)

Όπως γίνεται λοιπόν εμφανές, τα συμπτώματα κατά την διάρκεια της προσβολής πανικού είναι τόσο έντονα, που κινητοποιούν τους βαθύτερους φόβους του ατόμου.

Ποιοι είναι όμως οι επικρατέστεροι φόβοι στην πιο δύσκολη στιγμή μιας κρίσης πανικού;

Η αλήθεια είναι ότι την δεδομένη χρονική στιγμή, κάποιος καλείται να αντιμετωπίσει τους χειρότερους του φόβους..

  • Τον φόβο ότι θα πεθάνει,
  • τον φόβο ότι θα τρελαθεί, 
  • τον φόβο ότι θα χάσει τον έλεγχο του εαυτού , 
  • τον φόβο ότι δεν θα έχει την δύναμη να τα καταφέρει, 
  • τον φόβο ότι δεν μπορεί να ελέγξει τα πάντα,
  • τον φόβο ότι θα πληγεί η δημόσια εικόνα του, 
  • τον φόβο ότι θα τον ρωτήσουν οι άλλοι τι έπαθε και θα χρειαστεί να εξηγήσει 
  • τον φόβο ότι θα απογοητεύσει τα παιδιά του, τον σύντροφό του

Οι φόβοι μας όμως είναι οι χειρότεροι συνοδοιπόροι μας...
Γιατί τους κρύβουμε εδώ και χρόνια, γιατί ενώ τους γνωρίζουμε, είναι τόσο δυνατοί που μας κάνουν να ζοριζόμαστε και ίσως να ντρεπόμαστε, γιατί μας κάνουν να εγκλωβιζόμαστε στο συναίσθημα και να ξεχνάμε τη λογική, γιατί μας κάνουν να μην αποδεχόμαστε αυτή την πλευρά του εαυτού μας και να προσπαθούμε να την αποφύγουμε....

Και αυτό έχει σαν συνέπεια...

  • να χτίζουμε συμπεριφορές αποφυγής
  • να δημιουργούμε ασφάλειες με τις οποίες νιώθουμε καλύτερα όταν τις έχουμε μαζί μας (π.χ. το νερό μας, το σταυρουδάκι μας, το φαρμακείο μας, το αγχολυτικό μας, το κινητό μας)

Και η αποφυγή μπορεί να γίνει μία βολική λύση...

Η αλήθεια όμως είναι ότι θα υπάρξει κάποια στιγμή που θα γίνουμε δυσλειτουργικοί, που θα αρχίσουμε να αποφεύγουμε ολοένα και πιο πολλά πράγματα, που θα γινόμαστε πιο εσωστρεφείς και που δεν θα θέλουμε να ακούσουμε την κριτική, ίσως γιατί θα νιώθουμε ότι οι άλλοι δεν μας καταλαβαίνουν.

Θα πρέπει όμως να πιστέψεις… Να πιστέψεις ότι θα τα καταφέρεις! 

Ζήτα βοήθεια για να αντιμετωπίσεις αυτόν τον δαίμονα που φοβάσαι.
Αγκάλιασέ τον και αποδέξου τον, γιατί είναι ένα κομμάτι του εαυτού σου, γιατί θα σε μάθει να βγάλεις την δύναμη που κρύβεις όλα αυτά τα χρόνια μέσα σου, γιατί θα σου θυμίσει πόσες όμορφες στιγμές αποφεύγεις και δεν ζεις, γιατί θα είναι η αφορμή για να μάθεις καλύτερα τον εαυτό σου.

Και να θυμάσαι, ότι αν φοβάσαι τον δαίμονα, είναι σαν να φοβάσαι τον ίδιο σου τον εαυτό... Που σημαίνει ότι θα φοβάσαι να τον αντιμετωπίσεις, γιατί θα νιώθεις αδυναμία και ανικανότητα.. Δεν είσαι όμως αδύναμος!

Και μην φοβάσαι να ζητήσεις βοήθεια. Οι συμμαχίες και η λειτουργία σαν ομάδα είναι ό,τι καλύτερο. Τα μπαστουνάκια να αποφεύγεις.

 

Βιβλιογραφία

Καλπάκογλου, Θ. (2013). Άγχος και Πανικός
Clark, D. M. & Beck, A.T. (1988). Cognitive Approaches, In C.G. Last & M. Hersen (eds) Handbook of Anxiety Disorders , Pergamon Press, Oxford
Reid, W.H. Wise, M.G. (1989). DSM-III-R Training Guide, Bruner/Mazel, New York

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πρακτικές συμβουλές διαχείρισης μετατραυματικού στρες
μετατραυματικό στρες

Με τον όρο "τραύμα" ορίζεται ένα ψυχοπιεστικό γεγονός, το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα ατύχημα, ένας βιασμός, ένα τροχαίο, ο πόλεμος, μία φυσική καταστροφή. Μία πλημμύρα, ένας σεισμός, μία πυρκαγιά. Πώς θα μπορούσε να οριστεί ένα τραύμα και με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε κάποιον να διαχειριστεί το μετατραυματικό στρες;

Η θεωρία της κατσαρίδας
θεωρία κατσαρίδας

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί θα προβληματιστούνε με τον τίτλο του άρθρου μου. Η θεωρία της κατσαρίδας; Της κατσαρίδας; Μία εξαιρετική, όμως, ομιλία του SundarPichai, του Διευθύνοντος Συμβούλου της Google, βασίστηκε σε μία κατσαρίδα και είναι μία μοναδική ευκαιρία, για να δούμε πώς μπορούν οι σκέψεις να προκαλέσουν τις συμπεριφορές και τις αντιδράσεις μας. 

10 απλές ερωτήσεις και απαντήσεις για την κρίση πανικού
κρίση πανικού

Ερώτηση 1: Τι είναι στην πραγματικότητα η κρίση πανικού;

Είναι έντονα συμπτώματα που παρατηρούνται σε κάποιον και κλιμακώνονται συνήθως μέσα σε ένα δεκάλεπτο. Είναι σωματικά συμπτώματα που συνοδεύονται από καταστροφοποιητικές σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα.

Μήπως αποφεύγω την ψυχοθεραπεία; 10 συχνές δικαιολογίες
ψυχοθεραπεία, δικαιολογίες

Η αλήθεια είναι ότι συχνά δυσκολευόμαστε να αποδεχτούμε την ψυχοθεραπεία και την αναγκαιότητά της. Νομίζω ότι, μάλλον, τη φοβόμαστε. Τη φοβόμαστε, γιατί έχουμε συνηθίσει σε συγκεκριμένες καταστάσεις, τη φοβόμαστε, γιατί την αλλαγή όλοι τη θέλουμε, αλλά δύσκολα την αποφασίζουμε, τη φοβόμαστε, γιατί μας φέρνει αντιμέτωπους με τα λάθη μας, με τα άγχη μας, με πράγματα με τα οποία έχουμε μάθει να συμπορευόμαστε και να συμβιώνουμε. Άλλοτε αρμονικά και άλλοτε όχι. Δε σημαίνει ότι δε βασανιζόμαστε, όταν συμβιώνουμε με αρνητικά πράγματα, απλά συχνά κυριαρχεί ο φόβος της αλλαγής

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :