Είναι φανερό ότι οι κοινοί δεσμοί της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης και των θετικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής των τύπων μάθησης στην εκπαίδευση είναι: (1) η διευκόλυνση του ατόμου να στοχαστεί πάνω στη μάθησή του και να την κατευθύνει επιτυχώς και (2) η ενθάρρυνσή του να συνεργαστεί αποτελεσματικά με τον διευκολυντή και τους συνεκπαιδευόμενους.

Για τους λόγους αυτούς, πιστεύουμε ότι η χρήση ενός έγκυρου εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης, μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα μαθητοκεντρικό τεχνολογικό περιβάλλον για να υποστηρίξει τις μαθητοκεντρικές αρχές, τη μεταγνωστική ικανότητα διευκολυντή και συμμετεχόντων και τη συνεργασία τους. Αυτή η μεταγνωστική παρεμβολή θα πρέπει να εισαχθεί στην αρχή του ηλεκτρονικού μαθήματος (Rogoza, 2005).

Κομβικό σημείο για την υλοποίηση της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης είναι η συνειδητοποίηση από πλευράς εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτή των τύπων μάθησης που τους χαρακτηρίζουν.  Προτείνουμε ότι η τεχνολογία μπορεί να υπηρετήσει την ανάγκη αυτή, μέσω ενός εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης.
Με τον όρο εργαλείο διαχείρισης τύπων μάθησης αναφερόμαστε σε ένα δικτυακό σύστημα το οποίο:

(α) Δίνει τη δυνατότητα τους σπουδαστές να αναγνωρίσουν τον δικό τους τύπο μάθησης με τη βοήθεια ενός online ερωτηματολόγιου ή ψυχομετρικού τεστ, τους πληροφορεί για τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους στη μάθηση και τους ενθαρρύνει να στοχαστούν για τις στρατηγικές τους μέσω της επικοινωνίας τους με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους.

(β) Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτή-διευκολυντή να σχηματίσει ομάδες συγκεκριμένου προφίλ (ομογενείς ή ετερογενείς), προτείνοντάς του βέλτιστες στρατηγικές σχηματισμού ομάδων, ρόλους και εργασίες, ανάλογα με τους τύπους μάθησης των σπουδαστών του, στους οποίους εξηγεί την όλη διαδικασία και τους επιτρέπει να επιλέξουν.

 Γενικότερα αναμένουμε ότι ο σχηματισμός ομάδων που θα περιλαμβάνουν σπουδαστές με διαφορετικά μαθησιακά στυλ μπορεί να έχει μία θετική επίδραση στη μάθηση. Έρευνες έδειξαν ότι η δημιουργική ικανότητα των μελών της ομάδας είναι σημαντικά υψηλότερη όταν η ομάδα είναι ετερογενής παρά ομογενής (Herrmann, 1987). Επιπρόσθετα, όταν τα μέλη της ομάδας στοχάζονται πάνω στα στυλ μάθησής τους, έχουν ανεπτυγμένη συνειδητότητα για το πώς αυτά τα στυλ επηρεάζουν τη δυναμική των ομάδων (Kolb, 1999). Εξάλλου, δημιουργικές ενοράσεις συχνά συμβαίνουν όταν συνδυάζονται ιδέες ή εμπειρίες που ήταν προηγουμένως ασύνδετες, και οι καλύτερες δημιουργικές ομάδες συχνά περιλαμβάνουν ειδικούς από διαφορετικούς τομείς (Robinson, 2001).

Ο σχεδιασμός του εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης θα ακολουθεί τις αρχές της μαθητοκεντρικής προσέγγισης με την παροχή εξηγήσεων στους σπουδαστές σχετικά με τη διαδικασία και τους στόχους της, με την ενθάρρυνσή τους σε διάλογο με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους σχετικά με τη γνώση των τύπων μάθησης και τη συμβολή τους στη μάθηση, και επιτρέποντάς τους να επιλέξουν το σχηματισμό ομάδων είτε με βάση τις προτάσεις του συστήματος είτε με ελεύθερη επιλογή και να αξιολογήσουν τα μαθησιακά και κοινωνικά αποτελέσματα της ομάδας τους.

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory


Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Νέο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της μοναξιάς στην τρίτη ηλικία
Τρίτη ηλικία

Από μελέτη που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα και στην Κύπρο, φαίνεται ότι περίπου ένας στους τρεις ανθρώπους άνω των 65 ετών πάσχει από κάποιας μορφής κατάθλιψη. Όσον αφορά τους ηλικιωμένους που μένουν σε οίκους ευγηρίας, τα ποσοστά αυτών που πάσχουν από καταθλιψη είναι ακόμα μεγαλύτερα. Έχει φανεί ότι η ενασχόληση με κοινωνικές δραστηριότητες και η ύπαρξη «δικτύων» υποστήριξης από συγγενείς και φίλους μειώνουν την πιθανότητα κατάθλιψης, ενώ η απομόνωση την αυξάνει.

Στο 71% η αύξηση των κλήσεων τηλεφωνικής ψυχολογικής υποστήριξης
Ψυχολογική Υποστήριξη

Όλοι μας βιώνουμε ποικίλα συναισθήματα –θετικά και αρνητικά- στις διάφορες φάσεις της ζωής μας. Αυτό είναι κάτι φυσιολογικό. Κάποιες φορές όμως ερχόμαστε αντιμέτωποι με περιόδους κρίσεων και σημαντικών αλλαγών στη ζωή μας (όπως ένας θάνατος, ένα διαζύγιο, μια αρρώστια, ένας χωρισμός, μια απόλυση) που δεν ξέρουμε πώς να τις αντιμετωπίσουμε ή μάς κάνουν να νιώθουμε φοβισμένοι και ανήμποροι.

Εκπαίδευση Master Practitioner από το ΚΕΑΔΔ
Master Practitioner

Ο επόμενος εκπαιδευτικός κύκλος της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disorders με δυνατότητα διαδικτυακής εκπαίδευσης ξεκινάει στις 30 Νοεμβρίου 2019 στην Αθήνα και στις 21 Μαρτίου 2020 στη Θεσσαλονίκη, αποκλειστικά από το Κέντρο Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Νευρική Ορθορεξία - Η υγιεινή διατροφή μπορεί να εξελιχθεί σε μια επικίνδυνη εμμονή
Νευρική Ορθορεξία

Υγιεινή διατροφή. Την ακούμε και τη διαβάζουμε συνεχώς, ενίοτε προσπαθούμε να την ακολουθήσουμε για να αποκτήσουμε ένα καλίγραμμο σώμα και να βελτιώσουμε την διάθεση ή την ψυχολογία μας. Τι γίνεται όμως όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται εμμονή; Τι συμβαίνει όταν βλέπουμε σαν «εχθρούς» συγκεκριμένες ομάδες τροφίμων και τις αποκλείουμε για χρόνια από τη διατροφή μας;

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares