Είναι φανερό ότι οι κοινοί δεσμοί της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης και των θετικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής των τύπων μάθησης στην εκπαίδευση είναι: (1) η διευκόλυνση του ατόμου να στοχαστεί πάνω στη μάθησή του και να την κατευθύνει επιτυχώς και (2) η ενθάρρυνσή του να συνεργαστεί αποτελεσματικά με τον διευκολυντή και τους συνεκπαιδευόμενους.

Για τους λόγους αυτούς, πιστεύουμε ότι η χρήση ενός έγκυρου εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης, μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα μαθητοκεντρικό τεχνολογικό περιβάλλον για να υποστηρίξει τις μαθητοκεντρικές αρχές, τη μεταγνωστική ικανότητα διευκολυντή και συμμετεχόντων και τη συνεργασία τους. Αυτή η μεταγνωστική παρεμβολή θα πρέπει να εισαχθεί στην αρχή του ηλεκτρονικού μαθήματος (Rogoza, 2005).

Κομβικό σημείο για την υλοποίηση της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης είναι η συνειδητοποίηση από πλευράς εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτή των τύπων μάθησης που τους χαρακτηρίζουν.  Προτείνουμε ότι η τεχνολογία μπορεί να υπηρετήσει την ανάγκη αυτή, μέσω ενός εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης.
Με τον όρο εργαλείο διαχείρισης τύπων μάθησης αναφερόμαστε σε ένα δικτυακό σύστημα το οποίο:

(α) Δίνει τη δυνατότητα τους σπουδαστές να αναγνωρίσουν τον δικό τους τύπο μάθησης με τη βοήθεια ενός online ερωτηματολόγιου ή ψυχομετρικού τεστ, τους πληροφορεί για τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους στη μάθηση και τους ενθαρρύνει να στοχαστούν για τις στρατηγικές τους μέσω της επικοινωνίας τους με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους.

(β) Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτή-διευκολυντή να σχηματίσει ομάδες συγκεκριμένου προφίλ (ομογενείς ή ετερογενείς), προτείνοντάς του βέλτιστες στρατηγικές σχηματισμού ομάδων, ρόλους και εργασίες, ανάλογα με τους τύπους μάθησης των σπουδαστών του, στους οποίους εξηγεί την όλη διαδικασία και τους επιτρέπει να επιλέξουν.

 Γενικότερα αναμένουμε ότι ο σχηματισμός ομάδων που θα περιλαμβάνουν σπουδαστές με διαφορετικά μαθησιακά στυλ μπορεί να έχει μία θετική επίδραση στη μάθηση. Έρευνες έδειξαν ότι η δημιουργική ικανότητα των μελών της ομάδας είναι σημαντικά υψηλότερη όταν η ομάδα είναι ετερογενής παρά ομογενής (Herrmann, 1987). Επιπρόσθετα, όταν τα μέλη της ομάδας στοχάζονται πάνω στα στυλ μάθησής τους, έχουν ανεπτυγμένη συνειδητότητα για το πώς αυτά τα στυλ επηρεάζουν τη δυναμική των ομάδων (Kolb, 1999). Εξάλλου, δημιουργικές ενοράσεις συχνά συμβαίνουν όταν συνδυάζονται ιδέες ή εμπειρίες που ήταν προηγουμένως ασύνδετες, και οι καλύτερες δημιουργικές ομάδες συχνά περιλαμβάνουν ειδικούς από διαφορετικούς τομείς (Robinson, 2001).

Ο σχεδιασμός του εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης θα ακολουθεί τις αρχές της μαθητοκεντρικής προσέγγισης με την παροχή εξηγήσεων στους σπουδαστές σχετικά με τη διαδικασία και τους στόχους της, με την ενθάρρυνσή τους σε διάλογο με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους σχετικά με τη γνώση των τύπων μάθησης και τη συμβολή τους στη μάθηση, και επιτρέποντάς τους να επιλέξουν το σχηματισμό ομάδων είτε με βάση τις προτάσεις του συστήματος είτε με ελεύθερη επιλογή και να αξιολογήσουν τα μαθησιακά και κοινωνικά αποτελέσματα της ομάδας τους.

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory


Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τι σημαίνει διάλογος στην Ανθρωπολογία; Από τον Σωκράτη στον Buber και στον Levinas
διάλογος Ανθρωπολογία

Ακούμε μόνο τις ερωτήσεις στις οποίες μπορούμε να απαντήσουμε - Φρίντριχ Νίτσε.

Η παραπάνω πρόταση είναι πράγματι μια πρόκληση, για την ψυχοθεραπεία ειδικότερα αλλά και γενικά, για τις ανθρώπινες σχέσεις. Υπάρχει άραγε τρόπος να υπερβούμε το απλοϊκό μοντέλο δράσης - αντίδρασης, όπου η πράξη ενός ατόμου έχει επίδραση πάνω σε ένα άλλο άτομο, και έτσι δημιουργείται ένας κύκλος ανάδρασης, που συνεχίζεται με μια πράξη που προκαλεί κάτι άλλο, και πάλι από την αρχή; 

Νέα έρευνα συσχετίζει την καθημερινή χρήση κάνναβης με την ψύχωση
χρήση κάνναβης

Μια νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 11 Ευρωπαϊκές πόλεις (καμία ελληνική) και δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό ψυχιατρικής "The Lancet Psychiatry", έδειξε ότι υπάρχει συνάφεια μεταξύ της καθημερινής χρήσης κάνναβης και της ανάπτυξης ψύχωσης. Ιδιαίτερα μάλιστα, ενοχοποιήθηκε η "δυνατή" κάνναβη που έχει υψηλή περιεκτικότητα σε τετραϋδροκανναβινόλη,

Νικώ τον πανικό
πανικός

Πολλές δύσκολες ψυχολογικές καταστάσεις τις βιώνουμε σαν ένα εσωτερικό τέρας - Κατερίνα Αγγελή

Ένα «τέρας» που ταλαιπωρεί πολλούς ανθρώπους είναι οι κρίσεις πανικού. Τι είναι όμως αυτό; Μας αφορά έστω και αν δεν μας έχει ακόμα χτυπήσει την πόρτα;

Συνέντευξη με την Ψυχολόγο, Κωνσταντίνα Αρβανίτη

Στα πλαίσια της ενότητας μας "Συνεντεύξεις Ειδικών Ψυχικής Υγείας" έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε την Επιστημονική Συνεργάτιδα, Κωνσταντίνα Αρβανίτη, Ψυχολόγο με ειδίκευση στη γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία. Η κ. Αρβανίτη, μας μίλησε για τη γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία, για την ατμόσφαιρα της 1ης συνεδρίας αλλά και γενικότερα για τη δουλειά της.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares