Είναι φανερό ότι οι κοινοί δεσμοί της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης και των θετικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής των τύπων μάθησης στην εκπαίδευση είναι: (1) η διευκόλυνση του ατόμου να στοχαστεί πάνω στη μάθησή του και να την κατευθύνει επιτυχώς και (2) η ενθάρρυνσή του να συνεργαστεί αποτελεσματικά με τον διευκολυντή και τους συνεκπαιδευόμενους.

Για τους λόγους αυτούς, πιστεύουμε ότι η χρήση ενός έγκυρου εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης, μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα μαθητοκεντρικό τεχνολογικό περιβάλλον για να υποστηρίξει τις μαθητοκεντρικές αρχές, τη μεταγνωστική ικανότητα διευκολυντή και συμμετεχόντων και τη συνεργασία τους. Αυτή η μεταγνωστική παρεμβολή θα πρέπει να εισαχθεί στην αρχή του ηλεκτρονικού μαθήματος (Rogoza, 2005).

Κομβικό σημείο για την υλοποίηση της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης είναι η συνειδητοποίηση από πλευράς εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτή των τύπων μάθησης που τους χαρακτηρίζουν.  Προτείνουμε ότι η τεχνολογία μπορεί να υπηρετήσει την ανάγκη αυτή, μέσω ενός εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης.
Με τον όρο εργαλείο διαχείρισης τύπων μάθησης αναφερόμαστε σε ένα δικτυακό σύστημα το οποίο:

(α) Δίνει τη δυνατότητα τους σπουδαστές να αναγνωρίσουν τον δικό τους τύπο μάθησης με τη βοήθεια ενός online ερωτηματολόγιου ή ψυχομετρικού τεστ, τους πληροφορεί για τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους στη μάθηση και τους ενθαρρύνει να στοχαστούν για τις στρατηγικές τους μέσω της επικοινωνίας τους με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους.

(β) Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτή-διευκολυντή να σχηματίσει ομάδες συγκεκριμένου προφίλ (ομογενείς ή ετερογενείς), προτείνοντάς του βέλτιστες στρατηγικές σχηματισμού ομάδων, ρόλους και εργασίες, ανάλογα με τους τύπους μάθησης των σπουδαστών του, στους οποίους εξηγεί την όλη διαδικασία και τους επιτρέπει να επιλέξουν.

 Γενικότερα αναμένουμε ότι ο σχηματισμός ομάδων που θα περιλαμβάνουν σπουδαστές με διαφορετικά μαθησιακά στυλ μπορεί να έχει μία θετική επίδραση στη μάθηση. Έρευνες έδειξαν ότι η δημιουργική ικανότητα των μελών της ομάδας είναι σημαντικά υψηλότερη όταν η ομάδα είναι ετερογενής παρά ομογενής (Herrmann, 1987). Επιπρόσθετα, όταν τα μέλη της ομάδας στοχάζονται πάνω στα στυλ μάθησής τους, έχουν ανεπτυγμένη συνειδητότητα για το πώς αυτά τα στυλ επηρεάζουν τη δυναμική των ομάδων (Kolb, 1999). Εξάλλου, δημιουργικές ενοράσεις συχνά συμβαίνουν όταν συνδυάζονται ιδέες ή εμπειρίες που ήταν προηγουμένως ασύνδετες, και οι καλύτερες δημιουργικές ομάδες συχνά περιλαμβάνουν ειδικούς από διαφορετικούς τομείς (Robinson, 2001).

Ο σχεδιασμός του εργαλείου διαχείρισης τύπων μάθησης θα ακολουθεί τις αρχές της μαθητοκεντρικής προσέγγισης με την παροχή εξηγήσεων στους σπουδαστές σχετικά με τη διαδικασία και τους στόχους της, με την ενθάρρυνσή τους σε διάλογο με τον διευκολυντή και τους συμμαθητές τους σχετικά με τη γνώση των τύπων μάθησης και τη συμβολή τους στη μάθηση, και επιτρέποντάς τους να επιλέξουν το σχηματισμό ομάδων είτε με βάση τις προτάσεις του συστήματος είτε με ελεύθερη επιλογή και να αξιολογήσουν τα μαθησιακά και κοινωνικά αποτελέσματα της ομάδας τους.

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory


Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ζητούνται ειδικοί ψυχικής υγείας από την Εταιρία Ψυχοκοινωνικών Μελετών
ζητούνται ψυχολόγοι

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος πρόσληψης προσωπικού ΣΟΧ1/2020 για την υλοποίηση της Πράξης «Δημιουργία οικοτροφείου 15 ενηλίκων χρονίων πασχόντων από διαταραχές αυτιστικού φάσματος χαμηλής λειτουργικότητας»  στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής.

Ζητούνται ειδικοί ψυχικής υγείας από το Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών
ζητούνται ψυχολόγοι

Το Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών (ΕΚΕΨΥΕ) για την κάλυψη των αναγκών του σε προσωπικό και για την προσήκουσα λειτουργία των μονάδων του, ενδιαφέρεται να συνεργαστεί με Ιατρούς, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, υπό καθεστώς έκδοσης δελτίου απόδειξης παροχής υπηρεσιών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, για χρονικό διάστημα έως ένα (1) έτος και ως ακολούθως:

Ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με τον καρκίνο
παιδιά με καρκίνο

Ψυχοκοινωνική υποστήριξη στα παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με τον καρκίνο, αλλά και τις οικογένειες τους, θα παρέχει πλέον ο Παγκρήτιος Σύλλογος Γονέων και Φίλων Παιδιών με νεοπλασία η «Ηλιαχτίδα».

Αν οι άνθρωποι είναι τόσο δημιουργικοί, γιατί κάνουν τόσο καταστρεπτικά πράγματα
Carl Rogers

Υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ανθρώπων με μια συμπεριφορά απέναντι στον εαυτό τους και στους άλλους που μπορεί να χαρακτηριστεί οτιδήποτε άλλο εκτός από δημιουργική ή επoικοδομητική. Μια σύντομη ματιά σε οποιαδήποτε εφημερίδα ή σε τηλεοπτικές ειδήσεις μας αποκαλύπτει συγκλονιστικά και τρομακτικά παραδείγματα της ικανότητας του ανθρώπου να είναι βάναυσος, «μοχθηρός» ίσως έλεγαν ορισμένοι.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares