Δυσγραφία

Το 15% των μαθητών πάσχει από ειδική μαθησιακή δυσκολία στο γραπτό λόγο, ή αλλιώς δυσγραφία όπως λεγόταν παλαιότερα, με τα αγόρια να υπερτερούν σε ποσοστό ένα αγόρι προς πέντε κορίτσια, όπως άλλωστε σε όλες τις μαθησιακές δυσκολίες που είναι γένους αρσενικού.

Όπως αναφέρει στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Η. Μαντουβάλου «104,9 ΜΥΣΤΙΚΑ ΥΓΕΙΑΣ» ο ειδικός παιδαγωγός και συγγραφέας Φώτης Παπαναστασίου, ειδική μαθησιακή δυσκολία στον γραπτό λόγο, είναι μια νευρολογική διαταραχή με κύρια χαρακτηριστικά τις παραμορφώσεις στα γράμματα και τα λάθη, η οποία συνήθως γίνεται αντιληπτή στη δεύτερη τάξη του δημοτικού.

Σημάδια ειδικών μαθησιακών δυσκολιών 

Πώς όμως καταλαβαίνουμε ότι το παιδί έχει πρόβλημα; Από τα βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης δυσκολίας, απαντά ο κ. Παπαναστασίου και εξηγεί: «Σημάδι πρώτο τα δυσανάγνωστα γράμματα: Ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων, ενίοτε απουσία κενού ανάμεσα στις λέξεις, απουσία τόνων που το παιδί ξεχνάει να βάλει, χρήση πεζών και κεφαλαίων ακόμα και μέσα στην ίδια λέξη, πολλά ορθογραφικά ακόμα και σε λέξεις που έχει ξαναδιδαχτεί. Επίσης στις προτάσεις του, μπορεί να “φάει” κάποια γραμματάκια ή κάποιες λεξούλες. Δηλαδή κάνει παραλείψεις και αντικαταστάσεις γραμμάτων και λέξεων, ενώ δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους κανόνες γραφής, πχ βγαίνει έξω από τα περιθώρια του τετραδίου».

Η δυσγραφία συχνά συνυπάρχει με δυσλεξία

Και το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία συνυπάρχει με άλλες όπως πχ. δυσλεξία. Σύμφωνα με τον ειδικό παιδαγωγό κάποιες φορές συνυπάρχει με ΔΕΠΥ ή δυσλεξία ή μπορεί και με ειδική μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά, η οποία αφορά περίπου στο 7-9% του μαθητικού πληθυσμού. Το παιδί δυσκολεύεται να κατανοήσει την ορολογία των μαθηματικών, το λεξιλόγιο και τις τέσσερις βασικές πράξεις. Επίσης δυσκολεύεται να αντιληφθεί την ποσότητα, το χρόνο, το χώρο και οτιδήποτε εμπλέκεται με τα μαθηματικά. «Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνήθως συνυπάρχουν με κάτι άλλο και το πιο συχνό είναι η δυσλεξία».

Η μόνη ειδική μαθησιακή δυσκολία που διορθώνεται

Σε τι ποσοστό όμως μπορεί να προληφθεί, ή ακόμη ακόμη να ξεπεραστεί η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία; Είναι ίσως η μόνη ειδική μαθησιακή δυσκολία που μπορούμε να μιλήσουμε για ουσιαστική παρέμβαση μέσα από την εργοθεραπεία και την ειδική διαπαιδαγώγηση, απαντά ο κ. Παπαναστασίου.

Αν το πρόβλημα εντοπιστεί εγκαίρως, το παιδί θα μπορέσει να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε το γραπτό του να είναι ευανάγνωστο και να μην κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη.

Όσο νωρίτερα εντοπιστεί τόσο καλύτερα. Δεν θεραπεύεται πλήρως, αλλά διορθώνεται». Και η γραφή στον υπολογιστή βοηθάει ή δυσκολεύει τα πράγματα; « Βοηθάει, γιατί πλέον τα παιδιά είναι πιο εξοικειωμένα με το πληκτρολόγιο, απ΄ότι με τα παραδοσιακά εργαλεία γραφής».

Ο κ. Παπαναστασίου αναφέρει ακόμη ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι γονείς μπερδεύουν τη δυσγραφία με την κακογραφία.«Η κακογραφία συμβαίνει ίσως γιατί τα παιδάκια δεν εκπαιδεύτηκαν σωστά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, ωστόσο όταν προσπαθούν, κάνουν καλύτερα γράμματα, λιγότερα ορθογραφικά λάθη και θέλουν απλά μία ενισχυτική διδασκαλία». Καμία μαθησιακή δυσκολία δεν σημαίνει απαραιτήτως ακαδημαϊκή αποτυχία καταλήγει ο κ. Παπαναστασίου.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Διαβάστε ακόμη στο Psychology.gr, τα σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες άρθρα:

Συγγραφή Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ζητούνται ειδικοί ψυχικής υγείας από την Εταιρία Ψυχοκοινωνικών Μελετών
ζητούνται ψυχολόγοι

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος πρόσληψης προσωπικού ΣΟΧ1/2020 για την υλοποίηση της Πράξης «Δημιουργία οικοτροφείου 15 ενηλίκων χρονίων πασχόντων από διαταραχές αυτιστικού φάσματος χαμηλής λειτουργικότητας»  στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής.

Ζητούνται ειδικοί ψυχικής υγείας από το Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών
ζητούνται ψυχολόγοι

Το Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών (ΕΚΕΨΥΕ) για την κάλυψη των αναγκών του σε προσωπικό και για την προσήκουσα λειτουργία των μονάδων του, ενδιαφέρεται να συνεργαστεί με Ιατρούς, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, υπό καθεστώς έκδοσης δελτίου απόδειξης παροχής υπηρεσιών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, για χρονικό διάστημα έως ένα (1) έτος και ως ακολούθως:

Ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με τον καρκίνο
παιδιά με καρκίνο

Ψυχοκοινωνική υποστήριξη στα παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με τον καρκίνο, αλλά και τις οικογένειες τους, θα παρέχει πλέον ο Παγκρήτιος Σύλλογος Γονέων και Φίλων Παιδιών με νεοπλασία η «Ηλιαχτίδα».

Αν οι άνθρωποι είναι τόσο δημιουργικοί, γιατί κάνουν τόσο καταστρεπτικά πράγματα
Carl Rogers

Υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ανθρώπων με μια συμπεριφορά απέναντι στον εαυτό τους και στους άλλους που μπορεί να χαρακτηριστεί οτιδήποτε άλλο εκτός από δημιουργική ή επoικοδομητική. Μια σύντομη ματιά σε οποιαδήποτε εφημερίδα ή σε τηλεοπτικές ειδήσεις μας αποκαλύπτει συγκλονιστικά και τρομακτικά παραδείγματα της ικανότητας του ανθρώπου να είναι βάναυσος, «μοχθηρός» ίσως έλεγαν ορισμένοι.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares