Ενσυνειδητότητα (mindfulness) σημαίνει να ζούμε συνειδητά, ουσιαστικά, να βιώνουμε την παρούσα στιγμή κάθε φορά, να γνωρίζουμε και να παρατηρούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας.  Να μην μας απορροφά η συναισθηματική ένταση και να μη ζούμε μηχανικά, αυτόματα, χωρίς επίγνωση. 

Η όλη έννοια και πρακτική της ενσυνειδητότητας επηρεάστηκε από τις ανατολικές φιλοσοφίες και τον διαλογισμό, αλλά τελικά ενσωματώθηκε σε δυτικές ψυχοθεραπευτικές μεθόδους και διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής τους.  Έτσι εξελίχθηκαν προσεγγίσεις όπως η Γνωσιακή Θεραπεία βασισμένη στην Ενσυνειδητότητα (Mindfulness-Based Cognitive Therapy), αλλά και η Διαλεκτική Συμπεριφορική Θεραπεία (Dialectical Behaviour Therapy), η Θεραπεία Αποδοχής και Δέσμευσης (Acceptance and Commitment Therapy).  Eπηρεάστηκαν και άλλες προσεγγίσεις και τομείς, όπως η Θετική Ψυχολογία και έγιναν έρευνες στη νευροβιολογία – νευροεπιστήμες.

Μπορούμε να εκπαιδευτούμε στην ενσυνειδητότητα εφαρμόζοντας ασκήσεις αναπνοής, σωστή στάση σώματος, αποκτώντας επίγνωση του σώματος και εστιάζοντας την προσοχή μας, προσπερνώντας τις αγχωτικές παρεμβολές από ‘αυτόματες’ σκέψεις, αποδεχόμενοι τη ροή των σκέψεων και της εμπειρίας.  Οι δύο βασικές της αρχές είναι Επίγνωση και Αποδοχή.

Ως αποτέλεσμα χαλαρώνουμε, ενισχύεται η ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης και βελτιώνεται η ετοιμότητα κι η ικανότητα ν’ αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες μας, να εμβαθύνουμε τις γνώσεις μας και να βιώνουμε τι συμβαίνει μέσα μας και γύρω μας την παρούσα στιγμή.  Έτσι αντιμετωπίζουμε με τον καλύτερο τρόπο τα θέματα της ζωής μας, ή τυχόν επείγουσες καταστάσεις που προκύπτουν. 

Στην ενσυνειδητότητα δεν επικρίνουμε και δεν αξιολογούμε τις καταστάσεις σαν καλές ή κακές, σωστές ή λάθος, τις αντιλαμβανόμαστε και τις βιώνουμε όπως είναι.  Εστιάζουμε σε αυτό που υπάρχει, όχι σε αυτό που θα θέλαμε ή που πιστεύουμε πώς θα έπρεπε, ούτε σε κάποιον μελλοντικό στόχο.  Δεν αναλωνόμαστε στη θλίψη ή το θυμό για το παρελθόν, ούτε αγχωνόμαστε για το μέλλον. 

Αυτά είναι πολύ σημαντικά για τη διανοητική μας διαύγεια, την ψυχοσωματική μας υγεία, αλλά και τις σχέσεις μας, αν σκεφτούμε πόσα πολλά χάνουμε λόγω της αδυναμίας μας να συγκεντρωθούμε στην παροντική στιγμή. 

Για παράδειγμα, ξαπλώνουμε να χαλαρώσουμε και το μυαλό μας τρέχει και είναι γεμάτο με χίλιες δυο σκέψεις για προβλήματα, εκκρεμότητες, άγχη, αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα. Ή προσπαθούμε να κάνουμε κάτι που θέλουμε (π.χ. να δημιουργήσουμε κάτι, να γυμναστούμε, να διαβάσουμε) και δεν γίνεται αποτελεσματικά ή το αφήνουμε ανολοκλήρωτο, γιατί παρεμβαίνουν ανεξέλεγκτες σκέψεις ή έντονα συναισθήματα για άλλες καταστάσεις.  Πόσες φορές παίρνουμε αποφάσεις βασισμένοι σε πάγιες συνήθειες κι όχι σ’ αυτό που είναι πραγματικά για το καλό μας;  Πόσες φορές δεν είμαστε ‘εδώ’, αλλά κάπου ‘αλλού’, με αποτέλεσμα ατυχήματα, ασυνέπεια, χάσιμο ευκαιριών κ.ά.;

Άλλοτε πάλι ξυπνάμε μια μέρα και συνειδητοποιούμε ότι η σχέση μας έχει πάρει την κάτω βόλτα, δεν έχουμε ερωτική ζωή και καλή επικοινωνία και δεν μπορούμε καν να περιγράψουμε ξεκάθαρα πώς νιώθουμε και τι βιώνουμε, γιατί για καιρό αναλωνόμασταν σε προστριβές, είχαμε πικρία ή θυμό που συσσωρευόταν και μας απασχολούσε ασυνείδητα, αγχωνόμασταν για πολλά και ξεχνούσαμε να εστιάσουμε στο μέσα μας και το μεταξύ μας.  Ας σκεφτούμε επίσης πόσες φορές ζούμε ανθυγιεινά εκπληρώνοντας μηχανικά κι αγχωτικά υποχρεώσεις, παραμελώντας τον ύπνο ή τη σωστή διατροφή.  Πόσες φορές τρώμε ό,τι βρούμε, κάνουμε απόλυτες δίαιτες ή έχουμε κρίσεις υπερφαγίας, κάνουμε καταχρήσεις, αγνοούμε το βιολογικό μας ρολόι, τα όρια μας, τις ανάγκες μας, τις προειδοποιήσεις που μας στέλνει το σώμα μας.

Η ενσυνειδητότητα δεν είναι βέβαια πανάκεια, ούτε μία τεχνητή νιρβάνα, ούτε απλά κάποιες τεχνικές που εφαρμόζουμε σποραδικά.  Και δεν είναι εύκολη, γιατί συχνά καταφεύγουμε πιο εύκολα στην άρνηση, παρά στην αποδοχή.  Επίσης δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από έναν ηθικό τρόπο ζωής και ύπαρξης, χωρίς καταχρήσεις και υπερβολές.  Η αρμονία όμως που νιώθουμε μέσα μας και γύρω μας όταν ζούμε με ενσυνειδητότητα, είναι ένας σημαντικός λόγος να προσπαθήσουμε.

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εμπόδια στην Επικοινωνία
Εμπόδια, Επικοινωνία

Οι απαντήσεις μας στους άλλους κατά τη διάρκεια της μεταξύ μας επικοινωνίας, δημιουργούν μερικές φορές εμπόδια ή φραγμούς στην επικοινωνία, αντί να τη διευκολύνουν.Έτσι ο συνομιλητής αισθάνεται μπλοκαρισμένος σαν να συναντά ένα εμπόδιο στο δρόμο του και να μην υπάρχει άλλη διέξοδος.

Να χωρίσουμε ή να προσπαθήσουμε;
χωρισμός

Συνηθίζουμε να λέμε ότι στις σχέσεις πάντα φταίνε και οι δύο. Το ποσοστό όμως δεν είναι πάντα 50-50. Αν νιώθουμε ότι εμείς έχουμε μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης, χρειαζόμαστε δουλειά με τον εαυτό μας.

Τοξικότητα και bullying στη σχέση του ζευγαριού
τοξικότητα, σχέσεις

Όταν μιλάμε για «νταήδες» και «τραμπούκους» το μυαλό μας πηγαίνει σε σχολικό ή εργασιακό περιβάλλον, όμως μπορεί να υπάρχει εκφοβισμός και ψυχολογική βία και μέσα στις προσωπικές μας σχέσεις. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι να νιώθουμε δυστυχισμένοι, πληγωμένοι, παραμελημένοι, ανικανοποίητοι. Έτσι, δημιουργούμε και συντηρούμε μια τοξική σχέση.

Γνωσιακή θεραπεία στην κατάθλιψη
γνωσιακή θεραπεία, κατάθλιψη

Η γνωσιακή θεραπεία, βασίζεται στη σημασία της ερμηνείας, καθώς ο καθένας μας αντιλαμβάνεται και κατανοεί με διαφορετικό τρόπο. Ο στόχος είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης (γνωστική αλλαγή), των δυσλειτουργικών πεποιθήσεων και των αυτόματων σκέψεων, με τελικό αποτέλεσμα τη συναισθηματική και συμπεριφορική αλλαγή. 

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :