Αφού δε μπορούμε να αγοράσουμε την ευτυχία, μπορούμε οι ίδιοι να μάθουμε πως να είμαστε πιο ευτυχισμένοι;
Οι άνθρωποι όπως και τα ζώα έχουμε μια τάση προς τα αρνητικά παρά τα θετικά ερεθίσματα γύρω μας. Αυτό βοηθά στην επιβίωση μας αφού τείνουμε να αντιδρούμε σε οτιδήποτε θεωρήσουμε επικίνδυνο.

Παρόλα αυτά, έρευνες έχουν δείξει ότι τα άτομα τα οποία ανέφεραν ότι έχουν βιώσει αρκετά θετικά συναισθήματα έχουν μια τάση προς τα θετικά ερεθίσματα παρά τα αρνητικά (Strauss and Allen, 2006).

Πως μπορούμε οι ίδιοι να ενισχύσουμε την ευτυχία μας;

1. Απολαμβάνοντας μικρά και μεγάλα θετικά γεγονότα της ζωής μας.  Ένα ισχυρό εργαλείο για την αύξηση γενικής ευημερία ενός ατόμου. Μπορούμε να τα βρούμε στην καθημερινή μας ζωή ή να επικεντρωθούμε σκόπιμα σε συγκεκριμένες δραστηριότητες.

Πως μπορούμε να το επιτύχουμε;

Με το να μοιραζόμαστε τα θετικά γεγονότα της ζωής μας με άλλους και να τους λέμε πόσο εκτιμάμε τη στιγμή. Αυτός είναι πιθανόν ο καλύτερος τρόπος για να απολαύσουμε την ευχαρίστηση των θετικών γεγονότων στη ζωή μας.

Να φέρνουμε στο μυαλό μας τις θετικές αναμνήσεις. Το να θυμόμαστε τις θετικές στιγμές που βιώσαμε στο παρελθόν ενισχύει τη ψυχική μας ευεξία. Η ανάλυση του παρελθόντος μας βοηθά ελάχιστα στην ενίσχυση της ευτυχίας, ενώ η αναπαραγωγή και αναβίωση των θετικών στιγμών σαν μια επαναφορά σε μια κασέτα, ενισχύει τη χαρά μας (Lyubomirsky, 2008).

Να δίνουμε συγχαρητήρια στον εαυτό μας. Μην φοβάστε την υπερηφάνεια. Πείτε στον εαυτό σας πόσο εντυπωσιασμένοι είναι οι άλλοι και θυμηθείτε πόσο καιρό περιμένατε να συμβεί.

Να αλλάξουμε τις αντιλήψεις μας με το να εστιάσουμε σε ορισμένα στοιχεία της θετικής εμπειρίας μας και να αποκλείσουμε κάποια άλλα.

 Να αφήσουμε τον εαυτό μας να βυθιστεί στη στιγμή και να προσπαθούμε να μην την αναλύσουμε πολύ, απλά να τη νιώσουμε.

Να μη συμμετέχουμε πάντα σε ανοδική κοινωνική σύγκριση. Όταν οι άνθρωποι συγκρίνουν τον εαυτό τους με άτομα τα οποία έχουν επιτύχει πολύ περισσότερα από αυτούς στην προκειμένη στιγμή , αυτό μπορεί να αμβλύνει την απόλαυσή τους.

Να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας. Έρευνες έχουν δείξει ότι η έκφραση θετικών  συναισθημάτων μπορεί να εντείνει τα θετικά συναισθήματα.

Να αναγνωρίσουμε το πόσο γρήγορα περνούν οι στιγμές και να ζήσουμε το τώρα.

Μετρώντας τις ευλογίες στη ζωής μας. Είναι σημαντικό να υπενθυμίζουμε στους εαυτούς μας τα θετικά γεγονότα της ζωής μας και να σκεφτόμαστε πόσο τυχεροί είμαστε που τα έχουμε.

Να θυμόμαστε ότι όταν ανησυχούμε και δεν δίνουμε έμφαση στις θετικές στιγμές δεν μπορούμε να τις απολαύσουμε.

2. Να κάνουμε τυχαίες πράξεις καλοσύνης.  Οι  τυχαίες πράξεις καλοσύνης κάνουν τον παραλήπτη να αισθάνεται καλύτερα αλλά και το δέκτη να νοιώσει πιο ευτυχισμένος, ιδιαίτερα αν διάφορες πράξεις καλοσύνης πραγματοποιηθούν την ίδια ημέρα.

3. Να ανταποκρινόμαστε εποικοδομητικά: αυτό που διακρίνει μια καλή σχέση από μια όχι τόσο καλή δεν είναι το πώς το ένα μέλος αντιδρά σε προβλήματα, αλλά και το πώς καλωσορίζει τα καλά νέα στη ζωή του άλλου (Gable, 2004).
Πώς μπορούμε να ανταποκριθούμε στις καλές ειδήσεις με ενεργό-εποικοδομητικό τρόπο;
Κατ 'αρχάς, πρέπει να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι συνέβη δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στο πρόσωπο, ακούγοντας, με ερωτήσεις, ενδιαφέρον και ενθουσιασμό.
Να γιορτάσουμε την επιτυχία.

4. Να σκεφτόμαστε το μελλοντικό επιθυμητό μας εαυτό. Φανταστείτε ότι όλα έχουν πάει με τον τρόπο που ελπίζατε και ότι όλα σας τα όνειρα έχουν υλοποιηθεί. Γράψτε για αυτό και φανταστείτε τον εαυτό σας σε αυτό το μέλλον. Συνεχίστε αυτό τον τρόπο σκέψης για τέσσερις εβδομάδες. Αυτή η άσκηση μπορεί να ενισχύσει την αισιοδοξία μας. Επίσης βοηθά στην επίτευξη μιας καλύτερης ολοκλήρωσης μεταξύ των προτεραιοτήτων και των στόχων μας.

5. Να γυμναζόμαστε. Η άσκηση μειώνει το άγχος και το στρες, τον κίνδυνο της υπέρτασης,του διαβήτη τύπου 2, της καρδιακής νόσου, την αϋπνία, την παχυσαρκία και την πιθανότητα της άνοιας. Επίσης βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία και μπορεί να διπλασιάσει τη μυϊκή δύναμη σε ευπαθείς ενήλικες. Ακόμη, έρευνα δείχνει ότι η άσκηση μπορεί να είναι ο πιο αξιόπιστος τρόπος για την προαγωγή της ευτυχίας από όλες τις δραστηριότητες (Lyubomirsky, 2008).

6. Να σκεφτόμαστε τρία καλά πράγματα. Κάθε βράδυ για μια εβδομάδα, πριν πάτε για ύπνο  σκεφτείτε τρία πράγματα που πήγαν καλά για σας κατά τη διάρκεια της ημέρας.Γράψτε τα κάτω και σκεφτείτε ποιος ήταν ο δικός σας ρόλος σχετικά με αυτά.Το να τα γράψουμε είναι σημαντικό δεδομένου ότι μας βοηθά να επικεντρωθούμε στα γεγονότα. Επίσης, η αντανάκλαση στο δικό μας ρόλο δεν είναι λιγότερο σημαντική, καθώς συμβάλλει στην αίσθηση του ελέγχου, η οποία, με τη σειρά της, έχει αντίκτυπο στην ευημερία. Τέλος, ο χρόνος αυτής της άσκησης είναι σημαντικός. Δοκιμάστε την είτε κάθε μέρα για μια εβδομάδα είτε μια φορά την εβδομάδα για έξι εβδομάδες (P, Steen, Park, & Peterson, 2005).


 «Η ευτυχία δεν βρίσκεται εκεί έξω για να τη βρούμε. Ο λόγος για τον οποίο δεν μπορούμε να τη βρούμε εκεί έξω είναι επειδή η ευτυχία βρίσκεται μέσα μας.»  - Sonja Lyubomirky.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :