Αϋπνία

Όλοι περάσαμε νύχτες που δεν κοιμηθήκαμε καλά – κάποιο πρόβλημα, κάποια στεναχώρια μας ταλάνιζε και σκεφτόμασταν υπερβολικά , ή απλώς δεν είχαμε ύπνο χωρίς να υπάρχει κάποια ψυχολογική επιβάρυνση. Αυτό μπορεί να είναι ένα συμβάν που να μην έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία ή βαρύτητα και να παρέλθει δύο τρεις μέρες μετά.

Τι γίνεται όμως όταν ο ύπνος διαταράσσεται σε τέτοιο βαθμό ώστε το ίδιο το άτομο να μην μπορεί να έχει για μεγάλο χρονικό διάστημα δυσκολία στην εύρεση του ύπνου ή να έχει ύπνο κακής ποιότητας;

Τότε έχουμε το φαινόμενο που ονομάζεται αϋπνία.

Ο ύπνος είναι μία διαδικασία απαραίτητη για τον άνθρωπο, στην οποία παρουσιάζεται μειωμένη αντίληψη και επικοινωνία με το περιβάλλον και τα εξωτερικά του ερεθίσματα. Συντελεί στην αποβολή των άχρηστων πληροφοριών με τις οποίες ‘’βομβαρδίζεται’’ ο άνθρωπος κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και στην ξεκούραση του σώματος. Οι γιατροί τονίζουν διαρκώς την αξία και την αναγκαιότητα του καλού και ποιοτικού ύπνου για τη διατήρηση της υγείας της καρδιάς και του κυκλοφορικού συστήματος, του πεπτικού, της λειτουργίας του εγκεφάλου, ενώ έχει σημειωθεί ότι ο καλός και επαρκής ύπνος συντελεί στην καταπολέμηση σοβαρών προβλημάτων που απειλούν την υγεία, όπως η παχυσαρκία, το υπερβολικό άγχος, η κατάθλιψη.

Πότε ένας άνθρωπος μπορεί να διαγνωστεί με αϋπνία;

  • Ο πάσχων παραπονείται για δυσκολία στην εύρεση του ύπνου ή για ύπνο κακής ποιότητας.
  • Η δυσκολία στην έλευση του ύπνου αφορά συχνότητα τουλάχιστον δύο ημερών μέσα στην εβδομάδα.
  • Ο πάσχων ασχολείται υπερβολικά με την αϋπνία του και τις όποιες συνέπειες μπορεί να επιφέρει στη σωματική και πνευματική του κατάστασης.
  • Ο πάσχων αναφέρει ότι η έλλειψη του ύπνου έχει επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην καθημερινότητά του, όπως κακή μνήμη , οξυθυμία, πιο γρήγορη κούραση, νύστα , έλλειψη συγκέντρωσης.

Αν ένας άνθρωπος δεν έχει παραπονεθεί για κάποιο από αυτά τα συμπτώματα, μπορεί απλώς να είναι ένας άνθρωπος που να κοιμάται λιγότερο. Ένας ενήλικας είναι διαπιστωμένο ότι βρίσκεται σε κατάσταση ύπνου 7- 8 ώρες μέσα στο εικοσιτετράωρο.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η αϋπνία;

Η αϋπνία μπορεί να αντιμετωπιστεί με αλλαγές που μπορεί να κάνει το ίδιο το άτομο στη ζωή του ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη ποιότητα του ύπνου:

Έντονη σωματική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας ώστε λόγω της κούρασης να επέρχεται ο ύπνος χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Μία ελαφριά άσκηση και σωματική δραστηριότητα είναι καλό να υπάρχει- όχι όμως πριν τη νυχτερινή κατάκλιση.

Η αποφυγή μικρών ύπνων κατά τη διάρκεια της ημέρας, ώστε ο οργανισμός να είναι σε ένα βαθμό ξεκούραστος και να μπορέσει να αναπαυθεί απόλυτα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Χρήσιμο είναι να υπάρχει ένα τακτό ωράριο ύπνου και έγερσης την ημέρα, ώστε να συνηθίζει περισσότερο και ο ίδιος ο οργανισμό.

Με τη ρύθμιση του περιβάλλοντος στο οποίο κάποιος θα αναπαυθεί: η θερμοκρασία, η καθαριότητα και η αποφυγή θορύβου που μπορεί να διαταράξει τον ύπνο , είναι χρήσιμα και ωφέλιμα βήματα.

Εάν ένας άνθρωπος δεν μπορεί να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια της νύχτας , τότε είναι καλό ο οποιοσδήποτε να μην επιμένει στην έλευση του ύπνου, αλλά να απασχολήσει τον εαυτό του με κάτι διαφορετικό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο εγκέφαλος μπορεί να συνηθίσει στη δυσκολία της έλευσης και το γεγονός αυτό τελικά να μη μείνει παροδικό.

Με το να μη σκεφτόμαστε υπερβολικά την έλλειψη του ύπνου μας. Πολλές φορές η υπερβολική σκέψη για κάτι όχι μόνο δεν οδηγεί στην επίλυση του θέματος αλλά γεννά ακόμα περισσότερα προβλήματα.  Όσο περισσότερο σκέφτεται κάποιος την έλλειψη του ύπνου του , τόσο δυσκολότερα θα επανέλθει και ο ίδιος.

Τα τελευταία χρόνια είναι σύνηθες το φαινόμενο της αϋπνίας να καταπολεμάται με φαρμακευτική αντιμετώπιση. Οι κλασικές φαρμακευτικές ουσίες μπορεί να καταπολεμήσουν δραστικά το πρόβλημα της έλευσης του ύπνου, αλλά όχι τόσο την ποιότητά του. Τα υπναγωγικά φάρμακα μπορούν να δημιουργήσουν πολλά προβλήματα, όπως αίσθημα κόπωσης και υπνηλίας κατά της διάρκεια της επόμενης ημέρας , η ανάπτυξη εξάρτησης και τα συμπτώματα στέρησης που σχετίζονται με αυτά τα φάρμακα, απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή.

Η γνώμη ενός ειδικού για τη χρήση του οποιουδήποτε φαρμάκου, είναι απαραίτητη, όπως και η ιδιαίτερη προσοχή που πρέπει να δίνεται στη χρήση των φαρμάκων αυτών από τους ηλικιωμένους, αφού έχουν σχετιστεί με ατυχήματα και πτώσεις. Πρέπει να χρησιμοποιούνται με μέτρο ώστε να μη δημιουργηθεί εθισμός και εξάρτηση.

Η αϋπνία είναι ένα πρόβλημα το οποίο μπορεί να καταπολεμηθεί. Ας δίνουμε βάση και ιδιαίτερη προσοχή τι μας συμβαίνει κατά τη διάρκεια της νύχτας, διότι αυτό επηρεάζει κατά κόρον τι θα μας συμβαίνει και κατά τη διάρκεια της ημέρας.

 

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Σκαμπαρδώνη

maria skampardoniΔημοσιογράφος

Η Ψυχολογία είναι ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα μελέτης της διότι μελετά τα μύχια και τα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης, μαζί με τη Φιλοσοφία. Η γραφή είναι για αυτή ένας τρόπος ζωής, ένα ξέσπασμα και μία φυγή από την κουραστική πραγματικότητα.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Προφίλ 

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ψυχραιμία και σωστή προετοιμασία - τα όπλα για τις Πανελλήνιες
Πανελλήνιες εξετάσεις

Το να προετοιμάζεσαι για τις Πανελλήνιες, είναι μία δοκιμασία δύσκολη, αγχώδης και ψυχοφθόρα. Η εισαγωγή στα ανώτερα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, αποτελεί μία από τις πιο δύσκολες και απαιτητικές απαιτήσεις στη ζωή κάθε εφήβου. Αν αναλογιστεί κάποιος πως ο έφηβος μαθητής καλείται να σηκώσει στους ώμους του όχι μόνο τις δικές του προσδοκίες και όνειρα για το μέλλον του, αλλά και τα όνειρα των γονιών και του κοινωνικού περίγυρου, αντιλαμβάνεται κάποιος εύκολα γιατί μιλάμε για μία εμπειρία εξαιρετικά επώδυνη και αγχώδη.

Μιλώντας ανοιχτά για την εργασιομανία
Εργασιομανία

Κανένας δε διαφωνεί στο γεγονός πως η εργασία είναι απαραίτητη για την επιβίωση αλλά και την κοινωνική καταξίωση και κοινωνικοποίηση του ανθρώπου. Η εργασία, αναμφίβολα, συνδράμει στην κοινωνική καταξίωση του ανθρώπου, συμβάλλει στην αυτοεκτίμηση και την ανεξαρτησία του. Οι άνθρωποι, μέσω αυτής, καλύπτουν τις βασικές βιοτικές ανάγκες αλλά παράλληλα αποκτούν μία επίσημη και στέρεα θέση μέσα στο κοινωνικό σύνολο, αποκτούν ένα κύρος και μία αυτονομία.

Το φαινόμενο του μισογυνισμού
Μισογυνισμός

Όλες οι ομάδες ανθρώπων βάλλονται, συχνά πυκνά, από στερεότυπες αντιλήψεις που αφορούν είτε τις ικανότητές τους, είτε την ηθική τους, είτε οτιδήποτε άλλο. Στο παρόν άρθρο, θα αναφερθούμε ειδικότερα στο φαινόμενο του μισογυνισμού, της αντίληψης εκείνης που θεωρεί πως η γυναίκα ως ύπαρξη και ως οντότητα, είναι υποδεέστερη από τον άνδρα.

Αισθήματα αναξιότητας
αναξιότητα

Τα αισθήματα αναξιότητας δεν είναι άγνωστα στους περισσότερους; όλοι μας κάποια στιγμή έχουμε υποφέρει από αυτά και ακόμα και αν δεν το παραδεχόμαστε, πέφταμε στην παγίδα να μεγαλώνουμε διαρκώς την αξία των άλλων και να μικραίνουμε τη δική μας.  

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares