έλεγχος θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που μπορεί να εκδηλωθεί σαν αντίδραση απέναντι σε μια απειλή, σε μια αποτυχία ή ματαίωση επαγγελματικών ή προσωπικών στόχων καθώς και σε μια αρνητική κριτική. Ακόμη είναι πιθανόν να υποκρύπτονται κάτω από τις εκδηλώσεις θυμού συναισθήματα μοναξιάς, λύπης ή φόβου. Αυτό είναι μια υγιής αντίδραση.

Όταν όμως ο θυμός μετατρέπεται σε οργή μπορεί να θολώσει τον τρόπο σκέψης και την ορθή κρίση του ατόμου με αποτέλεσμα να αντιδρά παράλογα είτε με λόγια είτε με πράξεις. Σαν συνέπεια δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα τόσο στο περιβάλλον εργασίας του αλλά και στις διαπροσωπικές του σχέσεις με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η ποιότητα της ζωής του γενικότερα.

Όταν ο θυμός είναι ανεξέλεγκτος συνοδεύεται και με σωματικά συμπτώματα όπως αύξηση των καρδιακών σφυγμών, της αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων της αδρεναλίνης.

Αίτια του θυμού

Μερικές από τις πιθανές αιτίες του θυμού μπορεί να είναι οι εξής:

Αποτυχία, Ματαίωση. Στην καθημερινότητα μας βιώνουμε συνεχώς μικρές ή μεγάλες απογοητεύσεις λόγω ματαίωσης κάποιων σχεδίων ή διάψευσης των ελπίδων μας. Μερικοί άνθρωποι μπορούν να διαχειριστούν αυτές τις δύσκολες καταστάσεις με ηρεμία και λογική σκέψη ενώ άλλοι απογοητεύονται εύκολα, νιώθουν αδύναμοι, βλέπουν τις καταστάσεις αρνητικά και καταφεύγουν σε εκρήξεις θυμού.

Υπερβολικό άγχος για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να είναι εξαιρετικά πιεσμένοι λόγω ανεργίας, σοβαρών ιατρικών προβλημάτων, οικογενειακών προβλημάτων καθώς και προβλημάτων με τη δικαιοσύνη. Αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να νιώθουν υπερβολικό θυμό και μνησικακία.

Τραυματικές καταστάσεις. Όσοι έχουνε βιώσει τραυματικές εμπειρίες όπως κακοποίηση, ενδοοικογενειακή βία, απώλεια συνήθως δεν εμπιστεύονται εύκολα, δεν είναι διεκδικητικοί και πολλές φορές η παθητική αυτή στάση τους οδηγεί σε υπερβολικό θυμό και επιθετικότητα.

Χρήση ουσιών και αλκοόλ. Αλλοιώνουν την φυσιολογία του εγκεφάλου, θολώνουν την κρίση και έτσι το άτομο χάνει τον έλεγχο και γίνεται επιθετικό.

Κοινωνικοί παράγοντες που καθιστούν κάποια πρόσωπα πιο επιρρεπή σε εκρήξεις θυμού. Παιδιά που έχουν μεγαλώσει είτε με επικριτικούς είτε με κακοποιητικούς γονείς μπορεί να εξελιχθούν σε οργισμένους ενήλικες. Αυτό είναι πιθανόν να συμβεί επειδή τα παιδιά διδάσκονται από την μίμηση και υιοθετούν τις ίδιες αντιδράσεις που εισπράττουν από τους γονείς.

Απώλεια αγαπημένου ατόμου. Ένα από τα συμπτώματα του θρήνου μπορεί να είναι ανεξέλεγκτος θυμός που οδηγεί το άτομο σε κοινωνική απομόνωση και πιθανόν ακόμα και σε εκδικητικές σκέψεις σχετικά με την απώλεια.

Πως μπορείτε να διαχειριστείτε το θυμό σας;

1) Αναπνεύστε βαθιά από το διάφραγμα και όχι από το στήθος και επαναλάβατε αργά, πολλές φορές μια χαλαρωτική λέξη όπως «ηρέμησε».

2) Δημιουργήστε μια ωραία εικόνα από την φαντασία σας ή σκεφτείτε μια ωραία ανάμνηση.

3) Προσπαθήστε να αλλάξετε τον τρόπο σκέψης σας. Οι οργισμένοι άνθρωποι κάνουν συχνά δραματικές σκέψεις. Για παράδειγμα αντί να λέτε « όλα καταστρέφονται» πείτε « είναι δύσκολη η κατάσταση αλλά δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου». Πολλές φορές ο έντονος θυμός προέρχεται από την υπερβολική απαίτηση να εξελίσσονται οι καταστάσεις όπως επιθυμούμε. Είναι πιο υγιές να χρησιμοποιούμε την έκφραση « θα ήθελα» από το να λέμε «απαιτώ» ή «πρέπει να έχω».

4) Βελτιώστε την επικοινωνία σας. Μην καταλήγετε παρορμητικά σε συμπεράσματα τα οποία μπορεί να είναι ανακριβή. Όταν έχετε μια έντονη συζήτηση ηρεμήστε, ακούστε προσεκτικά την γνώμη του άλλου και σκεφτείτε πριν να απαντήσετε.

5) Χρησιμοποιείστε το χιούμορ για να διαχειριστείτε το πρόβλημα σας πιο αποτελεσματικά. Αποφύγετε όμως το σαρκασμό γιατί είναι μια μορφή έκφρασης θυμού.

6) Αλλάξτε κάποιες συνήθειες στο περιβάλλον σας. Δώστε λίγο χώρο στον εαυτό σας. Για παράδειγμα αν είστε μια εργαζόμενη μητέρα επιβάλλετε τον εξής κανόνα « Όταν γυρίζω σπίτι για μια ώρα δεν με ενοχλεί κανείς». Μετά από αυτό το διάλειμμα θα νιώθετε πιο έτοιμες να αντιμετωπίσετε τις απαιτήσεις τις οικογένειας.

7) Καταστρώστε ένα πλάνο διαχείρισης θυμού. Για παράδειγμα αν πρόκειται να επισκεφθείτε ένα πρόσωπο που με την κριτική του σας εξοργίζει αποφασίστε εκ των προτέρων πως θα αντιδράσετε με την λογική και τηρήστε το.

Αν όμως οι εκρήξεις θυμού χειροτερεύουν καλό θα είναι να ζητήσετε την γνώμη ειδικού.

Η διαχείριση θυμού είναι μια δύσκολη διαδικασία αλλά θα πρέπει να μην ξεχνάμε ότι ο θυμός πληγώνει περισσότερο αυτόν που τον εκδηλώνει παρά τους γύρω του.

Συγγραφή Άρθρου

Eπιβατιανού Αντιγόνη - Ψυχολόγος

Eπιβατιανού Αντιγόνη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Ειδικεύτηκε στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία για εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές ( παχυσαρκία, ανορεξία,βουλιμία,υπερφαγικά επεισόδια).
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διεκδικείτε στη ζωή σας αυτό που πραγματικά αξίζετε;
διεκδικητικότητα

Για πολλούς ανθρώπους είναι εξαιρετικά δύσκολο να διεκδικήσουν τα δικαιώματα τους ή να εκφράσουν ανοιχτά και ειλικρινά τα συναισθήματα και τα θέλω τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούν προβληματικές προσωπικές, επαγγελματικές αλλά και κοινωνικές σχέσεις. Τα άτομα που δεν αντιδρούν ποτέ σε οποιαδήποτε αδικία  και απλά "στρέφουν και το άλλο μάγουλο", γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης και έυκολος στόχος bullying

Πώς να αντιμετωπίσετε την αναβλητικότητα, προτού γίνει ο κυρίαρχος της ζωής σας;

Έχει εκτιμηθεί πως περίπου το ένα πέμπτο των ενηλίκων και σχεδόν οι μισοί από τους μαθητές και σπουδαστές αναβάλλουν να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους. 

Συναίσθημα και επιλογή του κατάλληλου συντρόφου
επιλογή συντρόφου

Με τα ποσοστά των διαζυγίων να είναι σε τόσο υψηλά επίπεδα είναι δεδομένο ότι η κατάκτηση μίας δυνατής και ολοκληρωμένης σχέσης προϋποθέτει την επιλογή του σωστού συντρόφου, για τους σωστούς λόγους και στο σωστό χρόνο. Απαιτεί επομένως υπευθυνότητα, ωριμότητα, ειλικρίνεια και βεβαίως συνειδητοποίηση των βασικών προτεραιοτήτων σας.

Ανησυχείτε υπερβολικά για την υγεία σας;
άγχος υγείας

Είναι φυσιολογικό οι περισσότεροι άνθρωποι κάποια στιγμή στην ζωή τους να αισθανθούν αγωνία για την υγεία τους γιατί αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα. Υπάρχουν όμως άνθρωποι που αισθάνονται καθημερινά έντονο άγχος για την υγεία τους με αποτέλεσμα να επηρεάζει την ζωή τους αρνητικά, γιατί νιώθουν έντονη αγωνία, κρίσεις πανικού, σκέφτονται ότι είναι ανίκανοι να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα και έχουν συχνά πεσμένη διάθεση.

Απελευθερώνει η δύναμη της συγχώρεσης;
συγχώρεση

Όλοι σας είναι πιθανόν να έχετε πληγωθεί από τις πράξεις ή τα λόγια των κοντινών σας ανθρώπων. Μπορεί οι γονείς σας να ήταν επικριτικοί σε κάθε σας προσπάθεια. Μπορεί ο σύντροφος σας να είχε παράλληλη σχέση, μπορεί ακόμα οι συνάδελφοι σας να προσπάθησαν να σαμποτάρουν την επαγγελματική σας σταδιοδρομία.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).