Ίσως από τα πιο δύσκολα πράγματα σε αυτή τη ζωή να είναι η αποδοχή ότι χρειαζόμαστε βοήθεια για να αντιμετωπίσουμε την καθημερινότητα. Πολλοί άνθρωποι χρειάζονται βοήθεια όταν έρχονται αντιμέτωποι με συναισθήματα και προβλήματα που τα βιώνουν τεράστια και νιώθουν να τους ξεπερνούν.

Προβλήματα όπως αυτής της περιόδου της καραντίνας, και τις προεκτάσεις στο γάμο τους ή σε μία σχέση τους, κάποιος έχασε τη δουλειά του, έχασε έναν αγαπημένο άνθρωπο, προβλήματα στρες, ή ακόμη και κατάθλιψης.

Η αλήθεια είναι ότι μόλις πάρουμε την απόφαση ότι ψάχνουμε για ψυχοθεραπεία, θέλουμε να βρούμε κάποιο άτομο με το οποίο να μπορούμε να συνδεθούμε, κάποιον που να νιώθουμε ότι μπορούμε να μιλήσουμε, κάποιον που να μπορεί να μας καταλάβει.

Το πιο σημαντικό είναι να βρούμε κάποιον που να μπορούμε να τον εμπιστευτούμε για όλα αυτά τα ενδόμυχα μυστικά που θα μοιραστούμε μαζί του. Κάποιο άτομο με πλήρη αποδοχή που μας δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας.

Βρίσκοντας τον κατάλληλο θεραπευτή

Μία βεβιασμένη απόφαση, σίγουρα μας ωθεί να κάνουμε την αρχή. Ίσως να πρέπει να αφιερώσεις λίγο χρόνο, για να βεβαιωθείς για κάποια πράγματα:

1. Εμπιστεύσου το συναίσθημα σου. Αναγνώρισε πως νιώθεις όταν θα δεις τη φωτογραφία του θεραπευτή, θα διαβάσεις το βιογραφικό και κείμενα του ή θα τον δεις σε κάποιο βιντεάκι στο youtube να μιλάει. Νιώθεις αυτή την ασφάλεια και εμπιστοσύνη για να κάνεις την αρχή;

2. Αν ψάχνεις για κάποιο συγκεκριμένο θέμα, ψάξε για θεραπευτή που να έχει κάποιου τύπου εμπειρία σε αυτό το θέμα. Όπως να έχει ειδικευτεί σε αυτό. Να συντονίζει θεραπευτικές ομάδες με τέτοιους στόχους, ή ακόμη και να έχει γράψει ένα βιβλίο για το θέμα που σε απασχολεί.

3. Κοίταξε αν ο θεραπευτής που σε ενδιαφέρει είναι προσβάσιμος. Στείλε ένα email, ένα μήνυμα, ζήτα μία μικρή ενημέρωση. Με αυτόν τον τρόπο θα τον ακούσεις και θα δεις αν νιώθεις τη σύνδεση, ή τουλάχιστον την γενική αίσθηση.

4. Κοίταξε τα πτυχία του. Είναι σημαντικό να βρεθούμε σε ένα επιστημονικό χώρο και να είμαστε σίγουροι ότι αυτοί οι άνθρωποι θα φερθούν με το σωστό και ακέραιο τρόπο σε αυτά τα ευαίσθητα θέματα που μας απασχολούν.

5. Αν δεις ότι, τελικά, ο θεραπευτής που επέλεξες δεν είναι αυτός που ήθελες, μη νιώσεις άσχημα να μοιραστείς το γιατί και να ολοκληρώσεις. (Σημαντικό: να γίνει ένα ομαλό κλείσιμο των συνεδριών). Η αλλαγή θεραπευτή είναι σημαντική και για σένα που θα ήθελες να κάνεις μία επένδυση για τον εαυτό σου, αλλά και για τον ίδιο το θεραπευτή που θα ήθελε να βλέπει ανθρώπους με τους οποίους να νιώθουν όλοι δημιουργικοί.

Είναι μεγάλο το βήμα να ζητήσεις βοήθεια. Θέλει αρετή και τόλμη να παραδεχτεί κανείς ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα θέματά του μόνος του.

Πάρε την καλύτερη απόφαση, πάρε το χρόνο σου, κάνε την έρευνα που χρειάζεσαι ώστε να καταλήξεις στο θεραπευτή που χρειάζεσαι. Με το να είσαι ανοιχτή,-ό(ς), ειλικρινής και έτοιμη,-ο(ς) να δεχτείς τη βοήθεια, η θεραπευτική διαδικασία μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική.

Οι ειδικοί ψυχικής υγείας που ειδικεύονται στην ψυχοθεραπεία είναι ειδικά εκπαιδευμένοι επαγγελματίες με ιδιαίτερη ενσυναίσθηση και αίσθηση ευθύνης που βρίσκονται σε διαρκή εκπαίδευση, θεραπεία και εποπτεία και οι ίδιοι.

Μπορώ να αλλάξω θεραπευτή;

Αν θεωρήσεις ότι ο θεραπευτής σου δεν είναι καλή επιλογή, θα το καταλάβεις από την πρώτη συνάντηση. Πάντα μπορείς να αλλάξεις θεραπευτή. Επίσης, υπάρχει περίπτωση να δουλεύετε κάποιο διάστημα και μετά να θέλεις να ανοίξεις την κουβέντα ότι δεν νιώθεις την σύνδεση με αυτόν τον θεραπευτή.

Μην νιώθεις άσχημα, μερικές φορές για τον έναν ή τον άλλο λόγο ο θεραπευτής και ο θεραπευόμενος απλά δεν κόλλησαν. Και είναι προφανώς δεκτό και αυτό. Είναι σημαντικό να σιγουρευτείς ότι δουλεύεις με κάποιον που νιώθεις άνετα, και άρα ότι απολαμβάνεις όσο μπορείς περισσότερα αποτελέσματα θεραπείας.

Η λύση είναι μία, εμπιστεύσου το ένστικτό σου, και μόλις συναντήσεις κάποιον που σε κάνει να νιώσεις ελεύθερη,-ο(ς) να μιλήσεις, προσπάθησέ το.

Μπορεί ο θεραπευτής που έχεις επιλέξει να έχει πάρα πολλές δεξιότητες, να γνωρίζει πολύ καλά τη δουλειά του και να μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικός. Αλλά θα είναι αποτελεσματικός μαζί σου μόνο αν συνδεθείτε και εμπιστευτείς. Άρα, ο ίδιος θεραπευτής που έκανε καλό στον φίλο σου δεν είναι απαραίτητο να κάνει καλό και σε εσένα.

Η σημασία της θεραπευτικής σχέσης

Η Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρεία (APA) δημοσίευσε το 2014 μία μελέτη που έλεγε ότι «η θεραπευτική σχέση συμβάλλει ουσιαστικά και σταθερά στο αποτέλεσμα της ψυχοθεραπείας».

Όλα βασίστηκαν σε έρευνες που έδειξαν ότι οι θεραπευτικές σχέσεις παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαδικασία. Βοηθούν σε συμπεράσματα ότι οι θεραπευόμενοι αλλάζουν ευκολότερα τη ζωή τους όταν νιώθουν ότι υποστηρίζονται από τους θεραπευτές τους.

Σκέψου με ποιο άτομο μπορείς να δουλέψεις καλύτερα!

Πρώτη συνεδρία με τον ψυχοθεραπευτή

Πριν την 1η συνεδρία, μπορείς να ζητήσεις κάποιες αρχικές πληροφορίες μέσω email ή τηλεφώνου.

Στην 1η σου συνεδρία, ο θεραπευτής σου θα σε ρωτήσει λεπτομέρειες όπως τί σε έκανε να ζητήσεις βοήθεια, τί δυσκολίες αντιμετωπίζεις, τι θέματα θα ήθελες να δουλέψεις. Αυτό θα βοηθήσει τον θεραπευτή να αποκτήσει μία γενική εικόνα του ποιός είσαι και τί μπορεί να σου έχει συμβεί. Θα τον βοηθήσει να δουλέψει μαζί σου και να ορίσει στόχους για το μέλλον.

Έχεις τη δυνατότητα να εστιάσεις στο παρόν και ότι σε βαραίνει στο τώρα ή μέσα στις επόμενες συνεδρίες να μπεις σε περισσότερες λεπτομέρειες μέσα από ιστορίες του παρελθόντος, που επηρεάζουν το εδώ και τώρα, ώστε να μπορέσεις να οδηγηθείς σε θεραπευτικές οδούς και πιο λειτουργικές συμπεριφορές.

Η 1η συνεδρία μπορεί να διαφέρει από άτομο σε άτομο. Μπορεί να συναντιέστε δια ζώσης ή να κάνετε διαδικτυακές συνεδρίες. Μπορεί να πληρώνεις μετρητά ή με κάρτα.

Προετοιμασία για το ξεκίνημα της ψυχοθεραπείας

Πώς να ξεκινήσεις:

1.   Κάνε μια λίστα με τα θέματα που θέλεις να δουλέψεις.

Θα σε βοηθήσει να συνειδητοποιήσεις ότι θέλεις πραγματικά να κάνεις την αρχή και θα πάρεις πιο εύκολα την απόφαση.

2.   Ζήτησε συστάσεις ή μπες στο διαδίκτυο και βρες κάποιο Ψυχοθεραπευτή που να δείχνει ενδιαφέρον.

Διάβασε βιογραφικό, κείμενα, δες φωτογραφίες, βίντεο, social media που θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις με τι άνθρωπο έχεις να κάνεις και αν είναι κατάλληλος για εσένα.

3.   Κάνε μια λίστα με τα 2-3 άτομα που έχεις ξεχωρίσει.

Ήρθε η ώρα να πάρεις κάποιες πρώτες πληροφορίες για τα άτομα που βρήκες και να συγκεντρώσεις πληροφορίες. Κάνε την πρώτη επαφή με email ή τηλέφωνο και ζήτησε να μάθεις όλα όσα χρειάζεσαι για τη διαδικασία, το θεραπευτικό συμβόλαιο και ό,τι απορίες χρειάζεσαι.

4. Κλείσε την 1η σου συνεδρία και πήγαινε.

Μπορεί να το σκέφτεσαι για αρκετό καιρό. Το να κάνεις την αρχή θα είναι πάντα πιο δύσκολο και αυτό είναι κατανοητό. Η αναβολή δε θα το κάνει πιο εύκολο. Ανακούφιση θα νιώσεις με το που το ξεκινήσεις.

Το να βρεις ψυχοθεραπευτή μπορεί να διαρκέσει μια στιγμή ή μια ζωή (αν το αναβάλλεις συνεχώς).

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Άγγελος Λεβέντης - Ψυχοθεραπευτής

Άγγελος Λεβέντης: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Πιστοποιημένος Ψυχοθεραπευτής - Ψυχοδραματιστής, Κοινωνικός Λειτουργός με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και επιστημονικά υπεύθυνος του Zen Therapy Center Κέντρο Ψυχοθεραπείας όπου πραγματοποιούνται ατομικές συνεδρίες, ομάδες και σεμινάρια δια ζώσης και online. Ως Ψυχοθεραπευτής ακολουθεί μια υπαρξιακή, ανθρωποκεντρική, συστημική, ΛΟΑΤΚΙ+ επιβεβαιωτική (lgbtqi+ affirmative) και συμπεριληπτική (ολική) προσέγγιση.