συναισθηματική επίγνωση

Η ικανότητα επίγνωσης των συναισθημάτων των άλλων μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία καλύτερων σχέσεων. Το να είσαι σε θέση να συνδεθείς συναισθηματικά με ένα άλλο άτομο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της οικοδόμησης πραγματικής οικειότητας και επαφής. Όσο καλύτερα μπορείτε να καταλάβετε τη συναισθηματική κατάσταση κάποιου ανθρώπου, τόσο καλύτερα θα μπορείτε στη συνέχεια να κατανοήσετε και να βοηθήσετε τους άλλους.

Η συναισθηματική επίγνωση δεν είναι απλώς ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μας, αλλά ένα πολύτιμο εργαλείο ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Αυτό το άρθρο εξηγεί γιατί η συναισθηματική επίγνωση είναι σημαντική για όλους μας και πώς μπορούμε να την οικοδομήσουμε.

Συναισθηματική επίγνωση

Αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα κάθε μέρα. Πολλά από αυτά τα προβλήματα είναι εντελώς προσωπικά, ενώ άλλα σχετίζονται με τις σχέσεις που έχουμε με τους άλλους. Όταν είμαστε συναισθηματικά ενσυνείδητοι, αυτό μας επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε τα προσωπικά προβλήματα με τον εαυτό μας και τις σχέσεις μας με υπομονή και διορατικότητα. Αποκτούμε καλύτερη επίγνωση των συναισθημάτων μας, καλύτερη επίγνωση των συναισθημάτων των άλλων και καλύτερη επίγνωση του τρόπου διαχείρισης όλων αυτών των συναισθημάτων.

Αυτή η επίγνωση θεωρείται, επίσης, και μια μορφή νοημοσύνης. Παλιότερα, συσχετίζαμε τη νοημοσύνη αποκλειστικά με τη γνωστική λειτουργία και το IQ. Ωστόσο, η νοημοσύνη συνδέεται, εκτός των άλλων, και με το συναίσθημα. Έτσι, λοιπόν, τόσο η ευφυΐα όσο και η συναισθηματική επίγνωση μάς δίνει τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε επιτυχώς στις διάφορες προκλήσεις.

Η σημαντικότητα της συναισθηματικής επίγνωσης

Η οικοδόμηση της συναισθηματικής σας επίγνωσης έχει πολλές θετικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της ζωής σας. Θα μειώσετε τα επίπεδα κοινωνικού άγχους και θα κάνετε τις δημόσιες περιστάσεις πιο ευχάριστες για εσάς. Θα αναπτύξετε ένα υψηλότερο επίπεδο αυτοεκτίμησης, το οποίο έχει μεγάλη επίδραση σε ζητήματα όπως η καριέρα και η επιτυχία. Η συναισθηματική επίγνωση είναι, επίσης, σημαντική για τον έλεγχο και τη μείωση των επιπέδων της κατάθλιψης, καθώς σχετίζεται με τη δημιουργία καλύτερων σχέσεων με την οικογένεια, τους φίλους και τους συνεργάτες σας.

Όσοι δεν έχουν ακόμα αναπτύξει τη συναισθηματική τους νοημοσύνη θεωρούν τη ζωή εξαιρετικά απογοητευτική. Δεν έχουν κανέναν έλεγχο στα συναισθήματα και στις πράξεις τους, πολλές φορές απομακρύνουν τους άλλους ανθρώπους και βρίσκονται διαρκώς σε ανησυχία. Θα μπορούσαμε να πούμε, μάλιστα, ότι οι περισσότερες δυσλειτουργικές σχέσεις χαρακτηρίζονται από έλλειψη συναισθηματικής επίγνωσης και νοημοσύνης.

Μπορούμε να εξετάσουμε την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης με τον ίδιο τρόπο που θα κάναμε με τη γνωστική νοημοσύνη. Και οι δύο δημιουργούν σοβαρές επιπτώσεις, αλλά αναφορικά με την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι πολύ πιο μακροχρόνιο.

Διαβάστε επίσης στην Πύλη μας το άρθρο Η συναισθηματική νοημοσύνη και πώς να την ενισχύσεις της συνεργάτιδας μας Μαρίας Μαραμβελιωτάκη

Οφέλη της συναισθηματικής επίγνωσης

Όσοι έχουν έντονη αίσθηση συναισθηματικής επίγνωσης μπορούν να αναγνωρίσουν τις ανησυχίες και τον πόνο σε άλλους ανθρώπους. Έχουν την διακριτική ικανότητα να διαπιστώσουν ότι, παρότι κάποιος μπορεί να δείχνει καλά, ωστόσο μέσα του δεν είναι. Μπορούν, επίσης, να προσδιορίζουν τι μπορεί να οδηγήσει ένα άτομο ώστε να ενεργήσει με έναν συγκεκριμένο τρόπο.

Όσοι δεν έχουν συναισθηματική νοημοσύνη μπορούν εύκολα να απορρίψουν ένα θυμωμένο άτομο, αλλά το συναισθηματικά ενσυνείδητο άτομο, θα δει τι μπορεί να έχει προκαλέσει τον θυμό αυτό. Μπορούν να αναγνωρίσουν τη θλίψη που κρύβεται πίσω από το θυμό, το χιούμορ ή την άρνηση. Αυτοί οι τύποι ανθρώπων μπορούν να γίνουν καλοί θεραπευτές, δάσκαλοι, ηγέτες και μέντορες.

Έχοντας τα παραπάνω κατά νου, πώς μπορείτε να αναπτύξετε τη δική σας συναισθηματική επίγνωση;

Εξετάστε προηγούμενα γεγονότα και συναισθηματικές αντιδράσεις

Ανατρέξτε σε προηγούμενα γεγονότα που σας προκάλεσαν ορισμένα συναισθήματα. Μπορεί να σας έχουν κάνει λυπημένους, χαρούμενους, θυμωμένους, απογοητευμένους ή απελπισμένους. Το σημαντικό εδώ είναι να δούμε γιατί αυτό το γεγονός προκάλεσε τη συγκεκριμένη συναισθηματική απόκριση. Τι ή ποιος προκάλεσε αυτό το συμβάν; Θα μπορούσαν να αποφευχθούν οι συνέπειες του γεγονότος; Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για την οικοδόμηση συναισθηματικής επίγνωσης, καθώς σας βοηθά να μάθετε τι είναι αυτό που προκαλεί ορισμένα συναισθήματα μέσα σας.

Η δύναμη της παύσης

Κάνοντας μια σύντομη παύση όταν μιλάτε, βοηθάει τον εγκέφαλό σας να «αναπνεύσει» λίγο. Αντί να μιλάμε ακατάπαυστα, η σύντομη παύση μας δίνει λίγο χώρο. Αυτό μας βοηθά να μην αντιδρούμε άμεσα και σπασμωδικά, αλλά να περιμένουμε για λίγο και να εξετάσουμε τις διάφορες επιλογές που έχουμε.

Ο στόχος είναι να δημιουργήσετε μια παύση στο μυαλό και τη σκέψη σας όταν αντιμετωπίζετε ένα έντονο συναίσθημα. Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ότι βιώνουμε ένα συναίσθημα και στη συνέχεια θέλουμε να αντιδράσουμε αμέσως, είτε πρόκειται για θυμό είτε για θλίψη. Όταν εστιάζετε στην παύση μετά από ένα συναίσθημα, μπορείτε να ελέγχετε καλύτερα την απόκρισή σας.

Το συναισθηματικά ενσυνείδητο άτομο δεν σταματά να αισθάνεται ένα συναίσθημα, αλλά σταματά για λίγο ώστε να το παρατηρήσει. Δεν αποφεύγει το συναίσθημα όσο επώδυνο κι αν είναι, αντιθέτως το αντιμετωπίζει κατάματα. Η παρατήρηση είναι μια σημαντική δεξιότητα και σας επιτρέπει να γίνετε καλύτεροι, σε συνεργασία με τον εαυτό σας και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των συναισθημάτων σας.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι τα συναισθήματα αλλάζουν και βρίσκονται σε συνεχή ροή. Όταν μαθαίνετε να παρατηρείτε και να παρακολουθείτε τα συναισθήματά σας από την προοπτική ενός τρίτου, βελτιώνετε τη συναισθηματική σας επίγνωση. Γι 'αυτό η παύση είναι τόσο ισχυρή.

Αποκτήστε το best seller Το βιβλίο που θα ήθελες να είχαν διαβάσει οι γονείς σου, από το εξειδικευμένο βιβλιοπωλείο ψυχολογίας της Πύλης μας

Συναισθηματικό λεξιλόγιο

Εάν έχετε δει ποτέ ένα απογοητευμένο παιδί, γνωρίζετε ότι μεγάλο μέρος του θυμού του σχετίζεται με το ότι δεν μπορεί να διατυπώσει και να εκφράσει λεκτικά αυτό που αισθάνεται. Το ίδιο συμβαίνει και με εκείνους που έχουν χαμηλή συναισθηματική επίγνωση.

Όταν καταφέρετε να εμπλουτίσετε το συναισθηματικό σας λεξιλόγιο, είστε καλύτερα προετοιμασμένοι ώστε να εκφράσετε τον εαυτό σας και τα συναισθήματά σας. Το συναισθηματικό λεξιλόγιο του μέσου ατόμου περιστρέφεται γύρω από απλές λέξεις, όπως τρελός, λυπημένος, χαρούμενος, θυμωμένος.

Πολλά από τα συναισθήματα που αναγνωρίζουμε (π.χ. θυμός) είναι συχνά δευτερεύοντα άλλων πρωταρχικών συναισθημάτων, τα οποία δεν τα βιώνουμε σε συνειδητό επίπεδο. Το να μην μπορείτε να διατυπώσετε πώς αισθάνεστε πραγματικά μπορεί να θέτει εμπόδια στην συναισθηματική επίγνωσή σας. Ο προσδιορισμός ενός πιο ειδικού συναισθηματικού λεξιλογίου είναι ένας εύκολος τρόπος για να ενισχύσετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη. Όσο πιο συγκεκριμένη είναι η επιλογή της λέξης σας, τόσο καλύτερα θα ορίσετε πώς αισθάνεστε πραγματικά. Αυτή είναι η πραγματική συναισθηματική επίγνωση.

Συναισθηματική συνειδητοποίηση και επίγνωση

Η συναισθηματική συνειδητοποίηση απαιτεί αρκετό χρόνο ώστε να αναπτυχθεί σε ένα επαρκές επίπεδο. Σε μερικούς ανθρώπους, έρχεται αρκετά φυσικά, ενώ άλλοι μπορεί να χρειαστεί να το επεξεργαστούν για λίγο παραπάνω. Όσο καλύτερη είναι η συναισθηματική σας επίγνωση, τόσο περισσότερη συναισθηματική δύναμη μπορείτε να αναπτύξετε. Αυτή η συναισθηματική δύναμη θα σας επιτρέψει να βοηθήσετε, να επικοινωνήσετε και να συνδεθείτε με τους άλλους αλλά και με τον εαυτό σας.

Συγγραφή Άρθρου

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη - Ψυχολόγος

Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. Ειδίκευση στη Γνωστική - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία - Παιδοψυχιατρική και στις Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους & Κατάθλιψης. Συνεδρίες ατομικές κι ομαδικές. Συνεδρίες μέσω Skype.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η εσωστρέφεια στην εφηβεία. Συμβουλές για γονείς
εφηβεία

Το να είσαι εσωστρεφής είναι μια πρόκληση σε αυτήν την εποχή, αφού ο σημερινός κόσμος επικεντρώνεται τόσο πολύ στην ομιλία και στην έξοδο. Οι εσωστρεφείς έφηβοι συνήθως δεν έχουν μεγάλο κοινωνικό δίκτυο και σπάνια θα λάβουν μέρος σε μια συζήτηση, λέγοντας την άποψή τους, χωρίς να τους έχει ζητηθεί.  Φαίνεται να χρειάζονται λίγη βοήθεια για να σταθούν ανεξάρτητοι και άνετοι στον κόσμο.

Πώς να ξεπεράσω την απόρριψη
απόρριψη

Η απόρριψη είναι ένα δυσάρεστο συναίσθημα το οποίο έχουμε ζήσει όλοι μας, ο καθένας σε διαφορετικό βαθμό και με διαφορετικό τρόπο. Ενώ ορισμένες απορρίψεις μπορεί να μας ενοχλήσουν λίγο, υπάρχουν άλλες που φαίνεται να αφήνουν ανεξίτηλο το στίγμα τους. Η εκμάθηση του τρόπου αντιμετώπισης της απόρριψης είναι ένα πολύτιμο εργαλείο ζωής. Όταν δεν φοβόμαστε την απόρριψη, είμαστε πιο δεκτικοί να ανοιχτούμε σε νέες καταστάσεις.

Οι πιο συνηθισμένες αγχογόνες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε και πώς να τις διαχειριστούμε
άγχος

Οι καταστάσεις άγχους είναι γεγονότα που διαταράσσουν την κατάσταση ισορροπίας του οργανισμού μας. Το άγχος αποτελεί μια μορφή αντίδρασης του οργανισμού μας σε θετικά κι αρνητικά γεγονότα. Τα γεγονότα που διαταράσσουν την καθημερινή μας ρουτίνα και προσαρμογή ονομάζονται αγχογόνες καταστάσεις.

Πώς να βγούμε έξω από τη ζώνη άνεσης μας (comfort zone)
comfort zone

Όσο και αν μας ξεβολεύει, η έξοδος από τη ζώνη άνεσής μας, είναι το μέρος όπου βρίσκουμε ανάπτυξη. Η παραμονή εκεί που αισθανόμαστε άνετα, μας οδηγεί συχνά στο να χάσουμε σημαντικές ευκαιρίες, κρατώντας μας παράλληλα παγιδευμένους στην ίδια ρουτίνα. Εάν έχετε αφήσει για καιρό τους φόβους σας να κατευθύνουν τη ζωή σας, τότε αυτό το άρθρο θα σας βοηθήσει να βγείτε από τη ζώνη άνεσής σας.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares