Όταν ο Αμερικανός ψυχίατρος Άλμπερτ Στάνκαντ (AlbertStankand) περιέγραφε ήδη από το 1955 το σύνδρομο της νυχτερινής διατροφής (NightEatingSyndrome) μιλούσε για την μεγάλη ανάγκη μερικών ανθρώπων για φαγητό κατά την διάρκεια της νύχτας. Μια λαχτάρα που κάνει το άτομο να ξυπνά και να μη μπορεί να κοιμηθεί πάλι παρά μόνο εφόσον καταναλώσει ένα γεύμα, το οποίο κατά προτίμηση είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες.

Για να μπορέσουμε να επανεκπαιδεύσουμε και να προσεγγίσουμε διατροφικά αυτό τον άνθρωπο έχουμε υπόψη μας τα εξής: συνήθως έχει στρες, ανησυχία, ενώ ίσως πάσχει από κατάθλιψη εποχική ή χρόνια. Επίσης στα συμπτώματα μπορεί να συνυπάρχει η κόπωση, η υπνηλία και η αύξηση βάρους. Βλέπουμε ακόμα πως η ανάγκη για… σοκολατομανία εμφανίζεται και σε αθλητικούς τύπους, σε ανθρώπους που ασχολούνται πολύ με τη δουλειά τους αλλά δεν εξωτερικεύουν αυτά που τους απασχολούν. Όλοι οι παραπάνω βρίσκουν στα σάκχαρα και στους υδατάνθρακες ψυχολογική ηρεμία. Άλλωστε, η σακχαρόζη οδηγεί σε αύξηση της σεροτονίνης.

Η διατροφική προσέγγιση
Το πρόβλημα με τη νυχτερινή διατροφή είναι ότι συνήθως ο άνθρωπος δεν τρέφεται καλά και παίρνει βάρος. Ορισμένοι τρόποι που προτείνουμε για την αντιμετώπιση της νυχτερινής υπερφαγίας:

● Επανεκπαίδευση γύρω από το φαγητό: Ο ασθενής καλό είναι να μιλήσει με ένα διατροφολόγο για τη σχέση του με το φαγητό, τι του προσφέρει, τι θεωρεί σωστή διατροφή. Μέσα από την συζήτηση θα διαλυθούν μύθοι γύρω από τις θερμίδες και θα φανεί αν μέσα στη μέρα τρέφεται σωστά.

● Προγραμματισμός γευμάτων και εξατομικευμένο μενού: Προτείνουμε στον ενδιαφερόμενο να βάλει πρόγραμμα στη διατροφή του, δηλαδή να τρώει ίδια ώρα περίπου καθημερινά, ενώ ανάλογα με τις ανάγκες του κάνουμε κάποιους συνδυασμούς τροφών ώστε να μην πεινάει και να μην καταφεύγει στο τσιμπολόγημα.

● Φαγητό και κοινωνικοποίηση: Αρκετοί άνθρωποι που πάσχουν από νυχτερινή υπερφαγία αποφεύγουν να τρώνε μαζί με άλλους και προτιμούν να καταναλώνουν το φαγητό μόνοι τους, όρθιοι ή ξαπλωμένοι και όχι στο τραπέζι, σε μικρές ποσότητες και σε έκτακτα χρονικά διαστήματα. Επίσης καταφεύγουν σε φαγητό που δεν θέλει προετοιμασία και όχι στο σπιτικό. Όλα τα παραπάνω έχουν αποτέλεσμα να παίρνει αφύσικο βάρος. Του προτείνουμε να επιδιώκει να τρώει με παρέα που τον ευχαριστεί. 

● Στρατηγικές χαλάρωσης: Εφόσον έχει στρες ή είναι ανήσυχος, προτείνουμε στον ενδιαφερόμενο να καταφύγει σε κάποια δραστηριότητα που τον ηρεμεί π.χ γιόγκα και συζητάμε μαζί του την πιθανότητα να αναζητήσει ψυχολογική υποστήριξη ώστε να μπορέσει να διαχειριστεί καλύτερα τα συναισθήματά του.


Βιβλιογραφία

FairburnChristopher, (2005). Βουλιμία «Ξανά κερδίστε τον έλεγχο», εκδόσεις Πατάκη.

 

Συγγραφή Άρθρου

Άννα Κόμπου
Διαιτολόγος-διατροφολόγος, ειδική σε διατροφικές διαταραχές,
επιστημονική συνεργάτης της κλινικής Cosmetic Derma Medicine.
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διατροφή κατά της κατάθλιψης

Οι υδατάνθρακες
Σύμφωνα με την πιο σημαντική, ίσως, θεωρία που έχει αναπτυχθεί για την επίδραση των τροφών στη διάθεση, η λήψη υδατανθράκων συνδέεται με τη διάθεση και τη συμπεριφορά.
Με ποιο τρόπο; Η σεροτονίνη είναι μια βασική χημική ουσία του νευρικού συστήματος  που καθορίζει βασικές λειτουργίες του, όπως η συναισθηματική μας κατάσταση, η διάθεση και ο ύπνος. Βασική ουσία της σεροτονίνης είναι το αμινοξύ τρυπτοφάνη.

Η συμβολή του διατροφολόγου στην ψυχογενή βουλιμία

Περίπου 1,1-4,2% των γυναικών παρουσιάζουν νευρική βουλιμία κατά την διάρκεια της ζωής τους. Καταναλώνουν ανεξέλεγκτα μεγάλες ποσότητες τροφής (βουλιμικά επεισόδια) και έπειτα απαλλάσσουν το σώμα τους από τις επιπλέον θερμίδες με εμετό, καθαρτικά, διουρητικά, φρενήρη σωματική άσκηση κ.ά.

Ο ρόλος του διατροφολόγου στην ψυχογενή ανορεξία

Η ψυχογενής ή νευρογενής ανορεξία είναι ένα σύνδρομο στο οποίο το άτομο με τη θέλησή του περιορίζει την πρόσληψη τροφής καθώς φοβάται έντονα μήπως γίνει παχύσαρκο. Τα βασικά χαρακτηριστικά είναι η άρνησή του να διατηρήσει ένα ελάχιστο φυσιολογικό βάρος, ο έντονος φόβος του μήπως παχύνει, η σημαντική απώλεια βάρους και η αμηνόρροια στις γυναίκες.

Βρείτε ειδικό για Διαταραχές Διατροφής

Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).