Τα νευρολογικά και ψυχιατρικά συμπτώματα, όπως η κόπωση και η κατάθλιψη, είναι αρκετά συχνά στους ανθρώπους με Covid-19, ακόμη και στα σχετικά ελαφρά περιστατικά, σύμφωνα με μία νέα διεθνή επιστημονική μελέτη.

Οι ερευνητές από διάφορες χώρες (Βρετανία, Γερμανία, Βουλγαρία, Καναδά, Ινδία), με επικεφαλής τον δρα Τζόναθαν Ρότζερς του Τμήματος Ψυχιατρικής του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Νευρολογίας, Νευροχειρουργικής και Ψυχιατρικής «Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry», αξιολόγησαν στοιχεία 215 ερευνών για την Covid-19 από 30 χώρες, που περιελάμβαναν συνολικά 106.638 ασθενείς με συμπτώματα της νόσου κατά την οξεία φάση της.

Τι έδειξε η έρευνα για τα ψυχιατρικά συμπτώματα σε ασθενείς με COVID19

Η μελέτη (συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα συχνότερα νευρολογικά και ψυχιατρικά συμπτώματα είναι η ανοσμία ή απώλεια όσφρησης (43% των ασθενών με κορονοϊό), η αδυναμία (40%), η κόπωση (38%), η δυσγευσία ή απώλεια γεύσης (37%), η μυαλγία ή μυϊκοί πόνοι (25%), η κατάθλιψη (23%), οι πονοκέφαλοι (21%) και το άγχος (16%). Επίσης, καταγράφηκαν σοβαρά επεισόδια με νευρολογικές επιπτώσεις: Ισχαιμικά εγκεφαλικά (1,9% των ασθενών Covid-19), αιμορραγικά εγκεφαλικά (0,4%) και επιληπτικές κρίσεις (0,06%).

Ακόμη και μεταξύ των ασθενών που δεν χρειάστηκε να νοσηλευθούν λόγω πιο ήπιας νόσου Covid-19, τα νευρολογικά και ψυχιατρικά συμπτώματα ήταν συχνά: Κόπωση (55% των ασθενών), απώλεια όσφρησης (52%), μυϊκοί πόνοι (47%), απώλεια γεύσης (45%) και πονοκέφαλοι (44%).

«Περιμέναμε ότι τα νευρολογικά και ψυχιατρικά συμπτώματα θα ήταν συχνότερα στις σοβαρές περιπτώσεις Covid-19, αλλά αντίθετα βρήκαμε ότι μερικά από αυτά είναι εξίσου συχνά και στα ήπια περιστατικά. Φαίνεται πως είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση ότι η Covid-19 επηρεάζει την ψυχική υγεία και τον εγκέφαλο», δήλωσε ο δρ Ρότζερς.

Η προκαλούμενη από τη νόσο φλεγμονή στον εγκέφαλο και η μειωμένη παροχή οξυγόνου εξηγούν ορισμένα από αυτά τα συμπτώματα, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Μπορεί να παίζουν ρόλο και ψυχοκοινωνικοί παράγοντες, όπως η αίσθηση απομόνωσης, όταν κάποιος αρρωσταίνει από κορονοϊό και δεν μπορεί να δει την οικογένεια και τους φίλους του. Αυτό εξηγεί γιατί είναι συχνότερα η κατάθλιψη και το άγχος στην περίπτωση της Covid-19 σε σχέση με τη γρίπη.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://jnnp.bmj.com/

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Συντάκτης στην Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr
Μετάφραση, απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr