εξωσωματική γονιμοποίηση

Ήμουν 29 χρονών μόλις είχα παντρευτεί τον αγαπημένο μου και επιτέλους είχα και μία σταθερή εργασία. Τα όνειρά μου για το μέλλον ήταν τόσο μεγάλα, τόσο ωραία...θέλαμε δύο παιδιά με τον σύντροφό μου,  ένα αγοράκι τώρα και μετά από δύο χρόνια και ένα κοριτσάκι, θέλαμε να φτιάξουμε κι ένα σπίτι με δύο παιδικά δωμάτια και ένα σαλόνι με τζάκι…μπορούσαμε να τα κάνουμε πραγματικότητα τα όνειρά μας...τα βλέπαμε να γίνονται μπροστά μας…

Ώσπου πέρασε ένα εξάμηνο προσπαθειών και το άγχος μου μεγάλωνε…ο γιατρός μας, μας σύστησε να πάμε μία εκδρομή…τίποτα…το άγχος μου πια ήταν μη διαχειρίσιμο, κάθε φορά νόμιζα πως ήμουν έγκυος και μου ερχόταν περίοδος…αχ, αυτή η περίοδος τα προηγούμενα χρόνια, όταν δεν ερχόταν, ένιωθα τόσο πανικό, και τώρα περίμενα να μην έρθει κι αυτή δεν αργούσε ούτε λεπτό…ώρες να κλαίω μέσα στο μπάνιο και να αναρωτιέμαι τι κακό έχω κάνει; πώς είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό σε μένα;…άλλαξα γιατρό κι αυτός μας κατεύθυνε σε ένα εξειδικευμένο κέντρο εξωσωματικής…Μετά από πάρα πολλές εξετάσεις μου προτάθηκε να ξεκινήσω με την πιο απλή μέθοδο υποβοηθούμενης αναπαραγωγής…τη σπερματέγχυση.

Το σοκ ήταν τεράστιο…η τόσο οργανωμένη ζωή μου σε όλα τα επίπεδα άρχισε να καταρρέει μέρα με τη μέρα…Ο αγώνας μου αλλά και του συζύγου μου κράτησε 5 χρόνια…μετά από τρεις άκαρπες σπερματεγχύσεις, μία παλίνδρομη κύηση περάσαμε στην εξωσωματική, βελόνες στην κοιλιά, εξετάσεις κάθε δύο μέρες, ωοληψία και εμβρυομεταφορά…αχ όταν ακούσαμε από το γιατρό ότι γονιμοποιήθηκαν τρία πετάξαμε στα σύννεφα με τον άντρα μου…βάλαμε δύο έμβρυα μία Δευτέρα 8 το πρωί…περιμέναμε 15 μέρες για το τεστ της εγκυμοσύνης και την χοριακή…τίποτα τα έμβρυα χάθηκαν…δεν υπήρχαν…θα τα καταφέρω, άραγε, κάποτε να γίνω μάνα;

Κατηγορούσα καθημερινά τον εαυτό μου…έπρεπε να το είχα κάνει όταν ήμουν νεότερη, όταν είχα μεγαλύτερες αντοχές, μονολογούσα...αλλά και η σχέση με τον άντρα μου δεν ήταν όπως παλιά...δεν συζητούσαμε, κλειστήκαμε ο καθένας στο δικό του κόσμο...Ώσπου πήρα την απόφαση για ακόμη μία προσπάθεια, μας είχε μείνει ένα έμβρυο…αυτό ήταν…έμεινα έγκυος αυτή τη φορά…το πιο όμορφο κοριτσάκι στο κόσμο…

Οι συχνότεροι παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε γυναικεία υπογονιμότητα

  • Οι διαταραχές ωοθυλακιορρηξίας (πολυκυστικές ωοθήκες)
  • Ο σαλπιγγικός παράγοντας (απόφραξη σαλπίγγων)
  • Η ενδομητρίωση
  • Οι παθήσεις μήτρας (ινομυώματα, πολύποδες, συμφύσεις)
  • Οι παθήσεις τραχήλου
  • Η εχθρική συμπεριφορά τραχηλικής βλέννης
  • Η ηλικία της γυναίκας

Οι ψυχολογικές συνέπειες της υπογονιμότητας

Η εξωσωματική γονιμοποίηση είναι μια δύσκολη περίοδος, η οποία συχνά οδηγεί σε αύξηση της κατάθλιψης και του άγχους, ειδικά για την γυναίκα. Η υπογονιμότητα θεωρείται ως μία σοβαρή φάση στη ζωή της γυναίκας ή και του άντρα, η οποία προκαλεί συναισθηματικές αντιδράσεις που έχουν ταξινομηθεί σε τρεις κύριες φάσεις:

  •  Την αρχική φάση, η οποία συνοδεύεται με μεγάλη έκπληξη και συνήθως άρνηση για το γεγονός
  •  Την αντιδραστική φάση, η οποία περιέχει την απογοήτευση, το θυμό και ακόμη την οργή, την ενοχή και την απομόνωση από το περιβάλλον
  • Την προσαρμοστική φάση όπου γίνεται η αποδοχή και ο προγραμματισμός για τις μελλοντικές λύσεις του προβλήματος

Σύμφωνα με τον Eugster, η ψυχολογική αγωνία, το άγχος και τα συμπτώματα της κατάθλιψης είναι υψηλότερα στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες και οι γυναίκες είναι πιο ευάλωτες σε προβλήματα ψυχικής υγείας και χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Οι άνθρωποι που είναι κοινωνικοί, αισιόδοξοι και δραστήριοι έχουν μικρότερη πιθανότητα να παρουσιάσουν ψυχοπαθολογία ενώ αυτοί που χαρακτηρίζονται από συναισθηματική αστάθεια στεναχωριούνται περισσότερο και έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να παρουσιάσουν ψυχοπαθολογία.

Πώς μπορώ να προετοιμαστώ ψυχολογικά σωστά πριν την εξωσωματική γονιμοποίηση

Αρχικά, καλό θα ήταν το ζευγάρι να έρθει σε επαφή με κάποιον ειδικό ψυχολόγο, ώστε να μάθει να διαχειρίζεται κρίσεις. Πολλές φορές το ζευγάρι συγκρούεται και απομονώνεται, γι’ αυτό καλό θα ήταν από πριν να μάθουν να αντιμετωπίζουν δύσκολες συναισθηματικές καταστάσεις. Η ενημέρωση είναι πολύ σημαντική, ίσως και κάποια εκπαιδευτικά μαθήματα, ώστε από πριν να είναι προετοιμασμένοι για τα τυχόν αρνητικά αποτελέσματα. Η συμβουλευτική μπορεί να βοηθήσει το ζευγάρι για τη λήψη σημαντικών αποφάσεων όπως για παράδειγμα την κατάψυξη των εμβρύων.

Η υποστήριξη από το κοινωνικό περιβάλλον είναι πολύ σημαντική. Επιπλέον, είναι πολύ ωφέλιμο το ζευγάρι να ξεκινήσει ατομικά ή μαζί μία αθλητική δραστηριότητα και να ασχοληθεί με την υγιεινή διατροφή. Αν το αποτέλεσμα της εξωσωματικής δεν είναι θετικό καλό θα ήταν να αφήσετε τον εαυτό σας να περάσει την θλίψη μέχρι να ξεκινήσετε μία νέα εξωσωματική και επιπλέον καλό θα ήταν να καθορίσετε από πριν στο περίπου τουλάχιστον τον αριθμό των εξωσωματικών που το ζευγάρι είναι πρόθυμο να πραγματοποιήσει. Εν τέλει, ως γυναίκα και ως ζευγάρι πρέπει να νιώθετε ότι έχετε κάνει το καλύτερο δυνατό για την περίπτωση σας, ώστε αφενός να μην επιτρέψετε συναισθήματα ενοχής ακόμη και κατάθλιψης να έρθουν αλλά και να προβείτε σε νέες αποφάσεις για το μέλλον σας που να προσανατολίζονται στην καλύτερη ποιότητα ζωής και προοπτικής του ζευγαριού.

Βιβλιογραφία

1. Eugster A, Vingerhoets AJJM, 1999. Psychological aspects of in vitro fertilization: a review. Fertility and Sterility, Volume 48, Issue 5, Pp. 575–589.

2. Dhillon R, Cumming CE and Cumming DC, 2000. Psychological well-being and coping patterns in infertile men. Fertility and Sterility, Volume 74,702–706.

3. Verhaak CM, Smeenk JMJ, Evers AWM, Kremer JAM, Kraaimaat FW, Braat DDM, 2006. Women’s emotional adjustment to IVF: a systematic review of 25 years of research. Human Reproduction Update, Volume 13, issue 1, p27-36.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το Διαδίκτυο και οι Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις στα παιδιά
Διαδίκτυο και Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις

Το Διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών και αφιερώνουν πολλές ώρες στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. 

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν το πένθος στα παιδιά
Πένθος στα παιδιά

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένα πολύ οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών.
Το πένθος αφορά μόνο τον θάνατο;
Όχι αφορά όλες τις απώλειες και τους αποχωρισμούς από σημαντικά πρόσωπα και καταστάσεις όπως ένα δύσκολο διαζύγιο.

Ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων για τα παιδιά
Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Η παιδική ηλικία είναι ένα βασικό στάδιο στον κύκλο ζωής και είναι σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την Spence (1983) επικρατεί η τάση να υποθέτει κανείς ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτόματα το κατάλληλο ρεπερτόριο δεξιοτήτων, μέσω της γονικής επιρροής και της επιρροής από τους συνομηλίκους, καθώς επίσης και μέσω της εκπαίδευσής τους. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βιώνουν δυσκολίες.

Χαρισματικά Παιδιά και Ελληνική Πραγματικότητα
χαρισματικά παιδιά

Τα χαρισματικά παιδιά επιδεικνύουν εξαιρετική ικανότητα να αφομοιώνουν πληροφορίες και να προχωρούν στο επόμενο γνωστικό επίπεδο νωρίτερα από άλλα παιδιά. Επιπλέον, έχουν σύνθετο τρόπο σκέψης, ασχολούνται με κάποιο γνωστικό αντικείμενο ορμώμενα από εσωτερικό κίνητρο και μπορούν να παρακολουθούν πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα, είναι αρκετά επίμονοι. Χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, πρωτοπορία και φαντασία.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares