Το καλοκαίρι έχει φύγει και ίσως έχετε παρατηρήσει κάποιες αλλαγές στη διάθεση σας. Μήπως νοιώθετε πιο κουρασμένοι, κακόκεφοι και δεν έχετε όρεξη να διεκπεραιώσετε τις υποχρεώσεις σας;  Μην ανησυχείτε, ευθύνεται η αλλαγή του καιρού.
Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή είναι μια μορφή κατάθλιψης η οποία είναι επεισοδιακή και συνήθως εμφανίζεται στις αρχές του φθινοπώρου και μπορεί να συνεχιστεί μέχρι και τους χειμερινούς μήνες.

Τα ακριβή αίτια που προκαλούν αυτή τη μελαγχολία της εποχής δεν είναι ακόμα σαφή. Ωστόσο, η χαμηλή θερμοκρασία αλλά και η μείωση φωτός φαίνεται να επηρεάζουν τη διάθεση μας. Συγκεκριμένα, η μείωση φωτός κατά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες μπορεί να φέρει κάποιες αλλαγές στο «βιολογικό μας ρολόι»  με αποτέλεσμα να βιώσουμε αλλαγές στο πρόγραμμα του ύπνου μας. 

Συνεπώς θα έχουμε έλλειψη ενέργειας και πιο κακή διάθεση. Η αλλαγή του καιρού μπορεί να διαταράξει τα επίπεδα μιας φυσικής ορμόνης του σώματος μας, της μελατονίνης, η οποία επηρεάζει το ρυθμό το ύπνου και τη διάθεση. Επίσης, η διατάραξη της ισορροπίας της σεροτονίνης στο σώμα μας, η οποία βρίσκεται σε πιο χαμηλά επίπεδα το χειμώνα λόγω της μικρότερης ηλιοφάνειας, επηρεάζει τη διάθεση και την όρεξη μας αφήνοντας μας με μια αίσθηση μελαγχολίας.

Ποια είναι τα συμπτώματα της Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής;

Τα συμπτώματα της Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής είναι η απώλεια ενέργειας, άγχος, επίμονη κούραση, μείωση συγκέντρωσης, απώλεια ενδιαφέροντος, διαταραχές ύπνου (κυρίως υπερυπνία), κακή διάθεση, ευερεθιστότητα, αρνητικές σκέψεις, υπερφαγία (κυρίως υδατανθράκων), και αύξηση βάρους.

Πως μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Εάν τα συμπτώματα είναι ήπια τότε, η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή μπορεί να αντιμετωπιστεί με το να επιδιώκουμε να βγαίνουμε πιο συχνά και να απολαμβάνουμε το φυσικό φως της μέρας. Μια μικρή εξόρμηση μπορεί να μας βοηθήσει ή μια βόλτα στο πάρκο ή στη θάλασσα. Επίσης καλό είναι όταν είμαστε στο σπίτι ή στη δουλειά μας να ανοίγουμε τις κουρτίνες και να καθόμαστε κοντά σε φωτεινά παράθυρα.

Η ένταξη της σωματικής άσκησης στην καθημερινότητα μας μπορεί επίσης να μας ανακουφίσει από το στρες και να μας αλλάξει τη διάθεση αφού παράγει ενδορφίνες και ενισχύει την παραγωγή σεροτονίνης. Γελάτε πιο συχνά αφού ένα λεπτό γέλιου ισοδυναμεί με 45 λεπτά χαλάρωσης και μπορεί να βελτιώσει τη σωματική αλλά και τη ψυχική μας ευεξία. Η διαχείριση άγχους είναι εξίσου σημαντική αφού το άγχος μπορεί να μας οδηγήσει σε κατάθλιψη και υπερβολική κατανάλωση φαγητού. Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή μπορεί επίσης να αντιμετωπιστεί με το να προγραμματίζουμε δραστηριότητες τις οποίες απολαμβάνουμε και μας κάνουν να αισθανόμαστε πιο ευτυχής.

Εάν τα συμπτώματα είναι σε μεγάλο βαθμό και επηρεάζουν την καθημερινότητα μας σε σημείο που μας αποτρέπουν από το να αντεπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας τότε θα ήταν καλό να αναζητήσουμε τη βοήθεια ενός ειδικού έτσι ώστε να προλάβουμε την επιδείνωση της κατάστασης.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :