Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη αποτελεί διαταραχή της διάθεσης όπου το άτομο αποκτά αρνητική οπτική για τον εαυτό του π.χ. ότι είναι άχρηστο, ανάξιο, ανεπαρκές, για τον κόσμο π.χ. ότι είναι απορριπτικοί απέναντί του και για το μέλλον π.χ. ότι θα είναι ζοφερό.

Είναι μια συγκινησιακή κατάσταση που χαρακτηρίζεται από λύπη, δυσφορία και αισθήματα φόβου, ενοχής, αναξιότητας και απελπισίας. Συνοδεύεται από χάσιμο της όρεξης και της ερωτικής επιθυμίας καθώς και λήθαργο ή αναταραχή.

Αιτιολογία Κατάθλιψης

Τα αίτια της κατάθλιψης μπορεί να είναι είτε γενετικά π.χ. παρουσία γονιδίων που προδιαθέτουν την εμφάνιση της, είτε βιολογικά όπου κάποιες ασθένειες οδηγούν σε κατάθλιψη όπως π.χ. ο υποθυρεοειδισμός, νόσος του Πάρκινσον , σκλήρυνση κατά πλάκας, το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, η λήψη φαρμάκων όπως π.χ. η κορτιζόνη, η χρήση ουσιών όπως π.χ. το αλκοόλ, το χασίς, είτε ψυχολογικά όπου πρώιμες αρνητικές εμπειρίες στη ζωή του ατόμου συντελούν στην πιθανή εμφάνιση κατάθλιψης σε ανάλογες καταστάσεις καθώς και αρνητικά συμβάντα όπως π.χ. ένα διαζύγιο, ένας θάνατος, η απόλυση από την εργασία.


Συμπτώματα Κατάθλιψης

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης περιλαμβάνουν μια τάση καταστροφοποίησης στον τρόπο σκέψης του ατόμου όπου τίποτα δεν έχει νόημα και δεν μπορεί να αντλήσει ικανοποίηση από πουθενά. Επίσης παρατηρούνται σωματικές ενοχλήσεις καθώς και αλλαγές στην διατροφή και στον ύπνο του.

Πιο συγκεκριμένα τα συμπτώματα που παρουσιάζονται είναι τα εξής:

  • πεσμένη διάθεση,
  • άγχος ότι δεν πρόκειται να τα καταφέρει,
  • απώλεια ικανοποίησης από δραστηριότητες που μέχρι πρότινος ήταν ευχάριστες για το άτομο,
  • αίσθημα κόπωσης,
  • μειωμένη σεξουαλική διάθεση,
  • διαταραχές στην όρεξη π.χ. πρόσληψη βάρους ή απώλεια βάρους,
  • διαταραχές στον ύπνο π.χ. υπνηλία ,αϋπνία, ακανόνιστο τύπο,
  • δυσκολία συγκέντρωσης,
  • πιθανές σκέψεις αυτοκτονίας,
  • εμφάνιση πονοκεφάλων,
  • πόνο στο στήθος,
  • δυσκολία αναπνοής,
  • δυσκοιλιότητα,
  • εμετός.


Θεραπεία Κατάθλιψης

Για να αντιμετωπίσει κανείς την κατάθλιψη χρειάζεται να υποδιαιρεί τις υποχρεώσεις του σε μικρότερα κομμάτια και να επιβραβεύει τον εαυτό του για ό,τι καταφέρνει. Επίσης χρειάζεται να έχει ασχολίες που να τον κάνουν να νιώθει ευχάριστα και να μην αναλαμβάνει μεγαλύτερες ευθύνες από εκείνες που μπορεί να φέρει εις πέρας. Ακόμη να έχει κοντά του ένα υποστηρικτικό δίκτυο π.χ. συγγενείς, φίλοι. Επιπλέον χρειάζεται να υπενθυμίζει στον εαυτό του ότι η κατάθλιψη προκαλεί όλο αυτό τον αρνητισμό καθώς αυτές οι αρνητικές σκέψεις δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα παρά είναι στοιχείο της κατάθλιψης.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η γνωσιακή συμπεριφορική ψυχοθεραπεία βοηθά τα άτομα να ανακτήσουν τη χαμένη ελπίδα τους, να αποκτήσουν αυτοεκτίμηση και να αποβάλλουν τα συναισθήματα ανημπόριας μέσα από τη χρήση συγκεκριμένων τεχνικών όπως το να εστιάσουν στις δυσλειτουργικές σκέψεις και να τις τροποποιήσουν αξιολογώντας με αντικειμενικό τρόπο την πραγματικότητα ώστε να αποκτήσουν καλύτερη θεώρηση της εικόνας που έχουν για τον εαυτό τους, τους άλλους και το μέλλον. Επιπρόσθετα βοηθά το άτομο να αποκτήσει δεξιότητες χειρισμού δύσκολων καταστάσεων.

Τέλος αυτό που χρειάζεται να έχει κανείς κατά νου είναι ότι η κατάθλιψη αποτελεί μια κατάσταση που τυγχάνει βελτίωσης με την υποστήριξη κοντινών προσώπων και τη βοήθεια του ειδικού.

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.


Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Περί Διπολικής

Η διπολική διαταραχή είναι μια σοβαρή ψυχική νόσος με βιολογική αιτιολογία που...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γιατί τα παιδιά έχουν ξεσπάσματα
παιδιά, ξεσπάσματα

Τα επεισόδια ξεσπάσματος των παιδιών είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της γονικής μέριμνας. Είναι δύσκολο κανείς να τα κατανοήσει, δύσκολο να αποφευχθούν και ακόμα πιο δύσκολο να ανταποκριθούν οι γονείς αποτελεσματικά όταν συμβαίνουν. Και όταν αυτά εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα πέρα από το αναπτυξιακό στάδιο που αναμένονται (συνήθως στα δύο έτη) τότε μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα όχι μόνο για το παιδί αλλά και για τους γονείς που τα υπομένουν.

Τρόποι διαχείρισης του άγχους των εξετάσεων των μαθητών
διαχείριση άγχους, εξετάσεις

Το άγχος αποτελεί μέρος της καθημερινής ζωής των μαθητών που ετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια του άγχους; Πώς μπορεί ένας μαθητής να διαχειριστεί το άγχος πριν αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων; Πώς η μελέτη μπορεί να γίνει πιο αποδοτική; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί για να μην ενισχύουν το άγχος του μαθητή;

Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση 2017
Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση

Πλησιάζουμε στο τέλος αυτής της χρονιάς για να ανεβούμε στο σκαλοπάτι της επόμενης. Ας αναλογιστούμε τις διαδρομές που διανύσαμε, τις εμπειρίες που αποκομίσαμε και τη σοφία που αποκτήσαμε. Και τώρα σιγά σιγά ας προετοιμαστούμε για τη νέα χρονιά με αγάπη στην ψυχή και στην καρδιά μας.

6 Συνήθειες για μια ευτυχισμένη ζωή
ευτυχισμένη ζωή

Τι μπορούμε να κάνουμε για να νιώσουμε ευτυχισμένοι στην πορεία της ζωής μας; Ας δούμε παρακάτω 6 σημαντικές συνήθειες που ενισχύουν το αίσθημα της ευτυχίας:

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :