Ερώτηση 1: Τι είναι ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα. Μία συναισθηματική κατάσταση, την οποία συχνά μπαίνουμε στη διαδικασία να προσπαθήσουμε να καταπιέσουμε.. Αυτό έχει σαν συνέπεια να λειτουργεί συσσωρευτικά και να είναι αδύνατο σε κάποιον να τον ελέγξει.

Ερώτηση 2: Ποιες είναι οι συνηθισμένες αιτίες που αισθανόμαστε θυμωμένοι;

Ο θυμός κινητοποιείται από ένα εξωτερικό ερέθισμα, που λειτουργεί σαν πυροδοτικός μηχανισμός. Συνήθως νιώθουμε θυμωμένοι όταν αισθανόμαστε αδικημένοι, όταν κάποιος θεωρούμε ότι μας κοροϊδεύει, όταν έχουμε υπερβολικές προσδοκίες που δεν υλοποιούνται, όταν δεν μπορούμε να αποδεχτούμε την διαφορετικότητα των άλλων, όταν θεωρούμε ότι ο άλλος μας εκμεταλλεύτηκε.

Ερώτηση 3: Είναι φυσιολογικό να νιώθω θυμωμένος;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα απόλυτα φυσιολογικό και αναμενόμενο σε διάφορες στιγμές της ζωής μας. Είναι μία φυσιολογική αντίδραση σε μία συμπεριφορά, σε ένα ερέθισμα, σε μία απειλή. Αυτό που πρέπει να αξιολογήσουμε όμως είναι η διάρκειά του, η έντασή του, οι συνέπειές του.. 

Ερώτηση 4: Τι προκαλεί ο θυμός;

Ο θυμός συχνά αυξάνει την ευερεθιστότητά μας, αυξάνει τα επίπεδα του άγχους μας και πυροδοτεί σκέψεις και νέα συναισθήματα. Ο θυμός μπορεί να μας βοηθήσει να προστατεύσουμε τον εαυτό μας. Ταυτόχρονα όμως αν λειτουργήσει συσσωρευτικά και χρόνια, μπορεί να μας κάνει να λειτουργούμε επιθετικά, να εκφραζόμαστε βίαια, να γίνουμε πιο εσωστρεφείς, να περιθωριοποιούμαστε. Ο θυμός μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία μας, στην προσωπική και στην επαγγελματική μας ζωή. 

Ερώτηση 5: Πώς εκφράζεται ο χρόνιος θυμός;

Ο χρόνιος και συσσωρευμένος θυμός μπορεί να εκφραστεί με ξεσπάσματα και με εκρήξεις. Συχνά οι άνθρωποι ξεσπούν με λεκτική και σπανιότερα με εξωλεκτική βία. Ένας θυμωμένος άνθρωπος δυσκολεύεται να ακούσει, γίνεται σκληρός, μεταθέτει τις ευθύνες στους άλλους, δυσκολεύεται να συγχωρέσει, γίνεται εκδικητικός, δύσπιστος και δεν αποδέχεται εύκολα τις αλλαγές. 

Ερώτηση 6: Μπορούμε να ελέγξουμε το θυμό μας;

Για να μπορέσουμε να ελέγξουμε το θυμό μας, πρέπει να κατανοήσουμε τις αιτίες που τον προκαλούν. Στη συνέχεια πρέπει να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας σταδιακά, και όχι συσσωρευτικά. 

Ερώτηση 7: Πώς πρέπει να εκφράζομαι;

Συνήθως θυμώνουμε όταν αρχίζει και ο συνομιλητής μας να εκφράζεται πιο έντονα. Αυτό έχει σαν συνέπεια να υπάρχει μία σχέση δράσης & αντίδρασης. Επιλέξτε να μάθετε να ακούτε τον άλλο, χρησιμοποιήστε την ενσυναίσθηση και προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε πιο ήπιες εκφράσεις.

Ερώτηση 8: Ποιο είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνω για να βοηθήσω τον εαυτό μου;

Δεσμεύσου ότι θέλεις να αλλάξεις. Η δέσμευση αυτή πρέπει να γίνει προς τον εαυτό σου. Εξάλλου αν δεν το αποφασίσεις εσύ, όσοι άνθρωποι και να εμπλακούν στη διαχείριση του θυμού σου, δεν θα αλλάξει τίποτα.

Ερώτηση 9: Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθώ συνήθως για να βοηθώ τον εαυτό μου;

Εστίασε στην διαχείριση του κάθε ερεθίσματος ξεχωριστά. Όταν δεν μιλάμε, όταν δεν εκτονώνουμε τον θυμό μας και τα συναισθήματά μας, εμπλεκόμαστε σε έναν φαύλο κύκλο και κατακλυζόμαστε από σκέψεις και συναισθήματα.

Ερώτηση 10: Τι συμβαίνει όταν κάποιος δεν αποδέχεται ότι χρειάζεται βοήθεια;

Η αλήθεια είναι ότι συχνά ξεσπάμε τα συναισθήματά μας με μία αφορμή και δεν αναζητάμε την αιτία. Ουσιαστικά θα πρέπει να αναζητήσουμε τις πραγματικές αιτίες των συμπεριφορών, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας στο παρελθόν, στο οικογενειακό μας περιβάλλον και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις, σε ρόλους που μπορεί να έχουμε οικειοποιηθεί και σε ευθύνες που μπορεί να μας βαρύνουνε.

Συχνά κάποιος μπορεί να παραδέχεται ότι είναι θυμωμένος, αλλά να αρνείται την βοήθεια. Χρειάζεται υπομονή από μέρους μας για να μπορέσουμε να τον πείσουμε. Χρειάζεται ενσυναίσθηση για να μπορέσουμε να του δείξουμε πως τον βλέπουμε εμείς όταν αντιδρά θυμωμένα. Χρειάζεται προσπάθεια για να του δείξουμε ότι ο θυμός απομακρύνει τα θετικά και όμορφα συναισθήματα και μας στερεί την ποιότητα της ζωής, που όλοι αξίζουμε..

Χρειάζεται υπομονή για να τον πείσουμε ότι ο θυμός μπορεί να του στερήσει όλα όσα στην πραγματικότητα θέλει.

 

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.

google news iconΗ Πύλη Ψυχολογίας είναι εγκεκριμένος εκδότης (Publisher) στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση σε όλη την αρθρογραφία καθώς και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα που αφορούν την επικαιρότητα ψυχολογίας και ψυχικής υγείας: Πύλη Ψυχολογίας - Google News

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Παλεύοντας μόνιμα για την αποδοχή των άλλων
αποδοχή

Αποδέχομαι εμένα, την αξία μου, αυτά που καταφέρνω, αποδέχομαι τα ελαττώματά μου αλλά και τα προτερήματά μου. Αποδέχομαι την γυμνή εικόνα μου μπροστά στον καθρέφτη και νιώθω όμορφη/όμορφος, νιώθω αίσθημα ικανοποίησης για εμένα και τα επιτεύγματά μου, χωρίς να υπάρχει το «αλλά» στην πρότασή μου, που ουσιαστικά θα ακυρώσω τον ίδιο μου τον εαυτό.

Υπαρξιακά αδιέξοδα και κορωνοϊός
υπαρξιακά ερωτήματα

Επίμονη κινητοποίηση σκέψεων, εγκλωβισμός μέσα στο σπίτι, υπερένταση, θυμός, ιεροτελεστίες καθαριότητας, άγχος και αβεβαιότητα για το μέλλον, αδυναμία ελέγχου ή πρόβλεψης όσων πρόκειται να συμβούν, οικονομικές ανησυχίες, εμμονική παρακολούθηση ειδήσεων και αίσθημα ανηδονίας για κάποιους.

Ψυχοσωματικά, καθημερινότητα & Κορωνοϊός
ψυχοσωματικά συμπτώματα

Μία περίοδος αλλαγών... μια στρεσογόνα περίοδος, που όμοια της δεν έχουμε ξαναζήσει. Μια περίοδος η οποία θα φέρει πολλούς στα όρια των ψυχικών τους αντοχών. Μια περίοδος κατά την οποία θα μείνουμε μέσα στο σπίτι και πιθανώς θα επιβαρύνει τις σχέσεις μας, την οικονομική μας κατάσταση.

Άγχος και κορωνοϊός
Άγχος κορωνοϊός

Κορωνοϊός COVID-19... Ένας ιός που μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο, κυρίως μέσω του αναπνευστικού με σταγονίδια από το φτέρνισμα, το βήχα ή την εκπνοή. Ένας ιός, που όπως κάθε ερέθισμα το οποίο δεν γνωρίζουμε μπορεί να προκαλέσει απουσία ελέγχου, έντονο άγχος, φόβο για το μέλλον.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares