Ερώτηση 1: Τι είναι ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα. Μία συναισθηματική κατάσταση, την οποία συχνά μπαίνουμε στη διαδικασία να προσπαθήσουμε να καταπιέσουμε.. Αυτό έχει σαν συνέπεια να λειτουργεί συσσωρευτικά και να είναι αδύνατο σε κάποιον να τον ελέγξει.

Ερώτηση 2: Ποιες είναι οι συνηθισμένες αιτίες που αισθανόμαστε θυμωμένοι;

Ο θυμός κινητοποιείται από ένα εξωτερικό ερέθισμα, που λειτουργεί σαν πυροδοτικός μηχανισμός. Συνήθως νιώθουμε θυμωμένοι όταν αισθανόμαστε αδικημένοι, όταν κάποιος θεωρούμε ότι μας κοροϊδεύει, όταν έχουμε υπερβολικές προσδοκίες που δεν υλοποιούνται, όταν δεν μπορούμε να αποδεχτούμε την διαφορετικότητα των άλλων, όταν θεωρούμε ότι ο άλλος μας εκμεταλλεύτηκε.

Ερώτηση 3: Είναι φυσιολογικό να νιώθω θυμωμένος;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα απόλυτα φυσιολογικό και αναμενόμενο σε διάφορες στιγμές της ζωής μας. Είναι μία φυσιολογική αντίδραση σε μία συμπεριφορά, σε ένα ερέθισμα, σε μία απειλή. Αυτό που πρέπει να αξιολογήσουμε όμως είναι η διάρκειά του, η έντασή του, οι συνέπειές του.. 

Ερώτηση 4: Τι προκαλεί ο θυμός;

Ο θυμός συχνά αυξάνει την ευερεθιστότητά μας, αυξάνει τα επίπεδα του άγχους μας και πυροδοτεί σκέψεις και νέα συναισθήματα. Ο θυμός μπορεί να μας βοηθήσει να προστατεύσουμε τον εαυτό μας. Ταυτόχρονα όμως αν λειτουργήσει συσσωρευτικά και χρόνια, μπορεί να μας κάνει να λειτουργούμε επιθετικά, να εκφραζόμαστε βίαια, να γίνουμε πιο εσωστρεφείς, να περιθωριοποιούμαστε. Ο θυμός μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία μας, στην προσωπική και στην επαγγελματική μας ζωή. 

Ερώτηση 5: Πώς εκφράζεται ο χρόνιος θυμός;

Ο χρόνιος και συσσωρευμένος θυμός μπορεί να εκφραστεί με ξεσπάσματα και με εκρήξεις. Συχνά οι άνθρωποι ξεσπούν με λεκτική και σπανιότερα με εξωλεκτική βία. Ένας θυμωμένος άνθρωπος δυσκολεύεται να ακούσει, γίνεται σκληρός, μεταθέτει τις ευθύνες στους άλλους, δυσκολεύεται να συγχωρέσει, γίνεται εκδικητικός, δύσπιστος και δεν αποδέχεται εύκολα τις αλλαγές. 

Ερώτηση 6: Μπορούμε να ελέγξουμε το θυμό μας;

Για να μπορέσουμε να ελέγξουμε το θυμό μας, πρέπει να κατανοήσουμε τις αιτίες που τον προκαλούν. Στη συνέχεια πρέπει να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας σταδιακά, και όχι συσσωρευτικά. 

Ερώτηση 7: Πώς πρέπει να εκφράζομαι;

Συνήθως θυμώνουμε όταν αρχίζει και ο συνομιλητής μας να εκφράζεται πιο έντονα. Αυτό έχει σαν συνέπεια να υπάρχει μία σχέση δράσης & αντίδρασης. Επιλέξτε να μάθετε να ακούτε τον άλλο, χρησιμοποιήστε την ενσυναίσθηση και προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε πιο ήπιες εκφράσεις.

Ερώτηση 8: Ποιο είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνω για να βοηθήσω τον εαυτό μου;

Δεσμεύσου ότι θέλεις να αλλάξεις. Η δέσμευση αυτή πρέπει να γίνει προς τον εαυτό σου. Εξάλλου αν δεν το αποφασίσεις εσύ, όσοι άνθρωποι και να εμπλακούν στη διαχείριση του θυμού σου, δεν θα αλλάξει τίποτα.

Ερώτηση 9: Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθώ συνήθως για να βοηθώ τον εαυτό μου;

Εστίασε στην διαχείριση του κάθε ερεθίσματος ξεχωριστά. Όταν δεν μιλάμε, όταν δεν εκτονώνουμε τον θυμό μας και τα συναισθήματά μας, εμπλεκόμαστε σε έναν φαύλο κύκλο και κατακλυζόμαστε από σκέψεις και συναισθήματα.

Ερώτηση 10: Τι συμβαίνει όταν κάποιος δεν αποδέχεται ότι χρειάζεται βοήθεια;

Η αλήθεια είναι ότι συχνά ξεσπάμε τα συναισθήματά μας με μία αφορμή και δεν αναζητάμε την αιτία. Ουσιαστικά θα πρέπει να αναζητήσουμε τις πραγματικές αιτίες των συμπεριφορών, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας στο παρελθόν, στο οικογενειακό μας περιβάλλον και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις, σε ρόλους που μπορεί να έχουμε οικειοποιηθεί και σε ευθύνες που μπορεί να μας βαρύνουνε.

Συχνά κάποιος μπορεί να παραδέχεται ότι είναι θυμωμένος, αλλά να αρνείται την βοήθεια. Χρειάζεται υπομονή από μέρους μας για να μπορέσουμε να τον πείσουμε. Χρειάζεται ενσυναίσθηση για να μπορέσουμε να του δείξουμε πως τον βλέπουμε εμείς όταν αντιδρά θυμωμένα. Χρειάζεται προσπάθεια για να του δείξουμε ότι ο θυμός απομακρύνει τα θετικά και όμορφα συναισθήματα και μας στερεί την ποιότητα της ζωής, που όλοι αξίζουμε..

Χρειάζεται υπομονή για να τον πείσουμε ότι ο θυμός μπορεί να του στερήσει όλα όσα στην πραγματικότητα θέλει.

 

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.  Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πρακτικές συμβουλές διαχείρισης μετατραυματικού στρες
μετατραυματικό στρες

Με τον όρο "τραύμα" ορίζεται ένα ψυχοπιεστικό γεγονός, το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα ατύχημα, ένας βιασμός, ένα τροχαίο, ο πόλεμος, μία φυσική καταστροφή. Μία πλημμύρα, ένας σεισμός, μία πυρκαγιά. Πώς θα μπορούσε να οριστεί ένα τραύμα και με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε κάποιον να διαχειριστεί το μετατραυματικό στρες;

Η θεωρία της κατσαρίδας
θεωρία κατσαρίδας

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί θα προβληματιστούνε με τον τίτλο του άρθρου μου. Η θεωρία της κατσαρίδας; Της κατσαρίδας; Μία εξαιρετική, όμως, ομιλία του SundarPichai, του Διευθύνοντος Συμβούλου της Google, βασίστηκε σε μία κατσαρίδα και είναι μία μοναδική ευκαιρία, για να δούμε πώς μπορούν οι σκέψεις να προκαλέσουν τις συμπεριφορές και τις αντιδράσεις μας. 

10 απλές ερωτήσεις και απαντήσεις για την κρίση πανικού
κρίση πανικού

Ερώτηση 1: Τι είναι στην πραγματικότητα η κρίση πανικού;

Είναι έντονα συμπτώματα που παρατηρούνται σε κάποιον και κλιμακώνονται συνήθως μέσα σε ένα δεκάλεπτο. Είναι σωματικά συμπτώματα που συνοδεύονται από καταστροφοποιητικές σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα.

 

Μήπως αποφεύγω την ψυχοθεραπεία; 10 συχνές δικαιολογίες
ψυχοθεραπεία, δικαιολογίες

Η αλήθεια είναι ότι συχνά δυσκολευόμαστε να αποδεχτούμε την ψυχοθεραπεία και την αναγκαιότητά της. Νομίζω ότι, μάλλον, τη φοβόμαστε. Τη φοβόμαστε, γιατί έχουμε συνηθίσει σε συγκεκριμένες καταστάσεις, τη φοβόμαστε, γιατί την αλλαγή όλοι τη θέλουμε, αλλά δύσκολα την αποφασίζουμε, τη φοβόμαστε, γιατί μας φέρνει αντιμέτωπους με τα λάθη μας, με τα άγχη μας, με πράγματα με τα οποία έχουμε μάθει να συμπορευόμαστε και να συμβιώνουμε. Άλλοτε αρμονικά και άλλοτε όχι. Δε σημαίνει ότι δε βασανιζόμαστε, όταν συμβιώνουμε με αρνητικά πράγματα, απλά συχνά κυριαρχεί ο φόβος της αλλαγής

Διεκδίκησε να είσαι καλά!
συμβουλές ευημερίας

Η αλήθεια είναι ότι αν δεν είμαστε καλά εμείς, δεν μπορούμε να είμαστε καλά στη σχέση μας με τα παιδιά μας, στη σχέση μας με το σύντροφό μας, στη σχέση μας με την οικογένειά μας και με τους φίλους μας. 

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).