Το συναίσθημα του θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό και υγιές συναίσθημα, το οποίο δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως καλό ή κακό. Όπως και κάθε άλλο συναίσθημα που προκαλεί δυσφορία, ο θυμός εκδηλώνεται όταν ερμηνεύουμε μια κατάσταση ως θλιβερή, ανησυχητική, άδική ή απειλητική και καλούμαστε να αντιδράσουμε αναλόγως.

Ο τρόπος που εκφράζουμε το θυμό μας είναι αυτός, που σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα.

Ο χρόνιος και συσσωρευμένος θυμός, που εκφράζεται με έντονες εκρήξεις, μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στις διαπροσωπικές μας σχέσεις και την σωματική και ψυχική μας υγεία. Συμπερασματικά, ενώ είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθανόμαστε θυμωμένοι, όταν οι γύρω μας δε μας συμπεριφέρονται όπως θα θέλαμε ή μας αδικούν, ο θυμός προκαλεί δυσλειτουργία όταν τον εκφράζουμε με τρόπους επιβλαβείς για τον εαυτό μας και τους άλλους. Πολλές φορές, οι άνθρωποι που εκδηλώνουν συχνά εκρήξεις θυμού, μπορεί να πιστεύουν ότι είναι αδύνατο να ελέγξουν το θυμό τους.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι ο θυμός μπορεί να ελεγχθεί: όταν αρχίζουμε να κατανοούμε πώς λειτουργεί και κατ’ επέκταση μαθαίνουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας με πιο λειτουργικούς τρόπους, τότε, αναπτύσσουμε δεξιότητες, που μας καθιστούν ικανούς, να επικοινωνούμε  με τους γύρω μας πιο εποικοδομητικά, χωρίς να τους πληγώνουμε.

Ο σκοπός και τα οφέλη της διαχείρισης θυμού

Η διαχείριση θυμού δεν αποσκοπεί στο να μάθετε  να καταπιέζετε το θυμό σας. Κατά συνέπεια, το να στοχεύετε στο να μην ξαναθυμώσετε ποτέ είναι από τη μία όχι επιθυμητό και από την άλλη ανέφικτο. Ο θυμός αποτελεί ένα ανθρώπινο συναίσθημα και θα βρει διέξοδο, ακόμα και αν προσπαθήσετε με κάθε τρόπο να τον καταπιέσετε ή να τον αποφύγετε. Ο σκοπός, λοιπόν, μέσα από τη διαχείριση θυμού, είναι να κατανοήσετε το μήνυμα που υπάρχει πίσω από το συναίσθημα και να μάθετε να το εκφράζετε με υγιείς και λειτουργικούς τρόπους, χωρίς να χάνετε τον έλεγχο. Για να πετύχετε τα παραπάνω, μπορεί να χρειάζεται αρκετή προσπάθεια, στην οποία θα σας κατευθύνει και θα σας βοηθήσει ο θεραπευτής σας.

Με την ενίσχυση, λοιπόν, του θεραπευτή μπορείτε να μάθετε τρόπους και τεχνικές για να εκφράζετε κατάλληλα το θυμό σας, αναπτύσσοντας ή βελτιώνοντας τις εξής δεξιότητες:

  • Να αναγνωρίζετε όλο το φάσμα των συναισθημάτων σας, συμπεριλαμβανομένου του θυμού.
  • Να εντοπίζετε τις επιθετικές συμπεριφορές που συμβαίνουν ως αποτέλεσμα του θυμού, τόσο στον εαυτό σας, όσο και στους άλλους.
  • Να κατανοείτε τις πιθανές συνέπειες των εκρήξεων του θυμού, για εσάς τους ίδιους και για τους γύρω σας.
  • Να μάθετε να αντιλαμβάνεστε το αν και πότε η συμπεριφορά σας γίνεται αυτοκαταστροφική.
  • Να εντοπίζετε τις αυτόματες σκέψεις που περνάνε από το μυαλό σας, πριν προκύψει μία έκρηξη θυμού.
  • Να αντιλαμβάνεστε τις σωματικές σας αισθήσεις όταν είστε θυμωμένοι.

Το να μάθετε να διαχειρίζεστε το θυμό σας και να τον εκφράζετε λειτουργικά, θα σας βοηθήσει στο να χτίσετε πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, να ενδυναμώσετε τις ήδη υπάρχουσες, να εκπληρώνετε τους στόχους σας με μεγαλύτερη επιτυχία και ευκολία και να λαμβάνετε περισσότερη ικανοποίηση και ευχαρίστηση από τη ζωή και την καθημερινότητά σας.

 

Πηγή:

Woodruff J. (2012). Anger Management Best Practice Handbook: Controlling Anger Before it Controls You, Proven Techniques and Exercises for Anger Management (2nd ed.). Aspley, Queensland: Emereo Publishing.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Αριστέα Λιάκου

aristea liakouΨυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια - MSc Κλινική Ψυχολόγος, Leiden University, NL Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία.
Ατομική ψυχοθεραπεία ενηλίκων, Συμβουλευτική γονέων.