Ακρόαση άρθρου......

Ξέρεις κάποιο παιδί που να μην έχει όνειρα; Σπουδαία όνειρα; Άλλο θέλει να γίνει γνωστός τραγουδιστής, άλλο εκπληκτικός ποδοσφαιριστής. Κανένα δε φοβάται να ονειρευτεί μεγαλόπρεπα και φωναχτά. Αστροναύτης, χορεύτρια, σούπερ ήρωας, κάποιες μόνο από τις επιλογές στην ατελείωτη λίστα ονείρων των παιδιών.

Το παιδί δεν σκέφτεται λογικά, κάτι απόλυτα λογικό για το ίδιο.

Τα θέλει όλα και είναι σίγουρο ότι θα συμβούν. Ό,τι βλέπει το πιστεύει. Θεωρεί δεδομένο ότι, αφού ο Σπάιντερμαν σκαρφαλώνει ένα κτίριο, μπορεί και αυτό. Αφού το έχει κάνει έστω και ένας, γιατί όχι κι εκείνο; Βλέπει τον αγαπημένο του ποδοσφαιριστή να κάνει μαγικά στο γήπεδο και σκέφτεται: «Θα το κάνω κι εγώ».

Δεν πιστεύει μόνο ό,τι βλέπει, αλλά και ό,τι φαντάζεται. Οι εικόνες που είναι ικανό να δημιουργήσει είναι η πραγματικότητά του, εφόσον μπορεί να το δει στο μυαλό του, μπορεί και να το κάνει. Οι άνθρωποι στο περιβάλλον του συνήθως δεν το αποπαίρνουν όταν είναι σε πολύ μικρή ηλικία.

Χαμογελούν στις εκφρασμένες με σιγουριά δηλώσεις του τύπου: «Θέλω να γίνω Πικάσο, εξερευνητής, δύτης, αστροναύτης».

Η ιστορία που έχουν στο μυαλό τους τα παιδιά είναι η εξής:

Όλα γίνονται, αν έχουν συμβεί ήδη έστω μια φορά. Επίσης, πιστεύουν στο αδύνατο, γιατί πολύ απλά κανείς δεν τους είπε ότι δεν είναι εφικτό. Όχι μόνο όλα γίνονται αν έχουν συμβεί έστω μια φορά, αλλά όλα γίνονται γιατί δεν υπάρχει λόγος να μη γίνονται.

Αφού ένας ελέφαντας μπορεί να έχει τόσο μεγάλα αυτιά, κάτι καθόλου φυσιολογικό σε σχέση με τα δικά μας αυτιά, γιατί να μην μπορεί και να πετάει;

Όλα λοιπόν είναι εφικτά για εκείνα, μέχρι να βρεθεί κάποιος να τους κόψει τα φτερά. Κάποιος που θα τους πει ότι ο ζωγράφος πεινάει, ο ποδοσφαιριστής υφίσταται πολλούς τραυματισμούς, ο αστροναύτης πρέπει να περάσει από αρκετά σκληρή εκπαίδευση.

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

«Μην κάνεις όνειρα γιατί θα απογοητευτείς», «εγώ σ’ τα λέω για να σε προστατεύσω», «βρες μια δουλειά της προκοπής».

Καθώς μεγαλώναμε λοιπόν, μίκραινε συνεχώς ο κύκλος των ονείρων μας.

Σε κάθε δήθεν προστατευτική νουθεσία, μίκραινε κι από λίγο, μέχρι που κατέληξε μια μικρή κουκκίδα.

Κάποτε μια κοπέλα μου εκμυστηρεύτηκε ότι μοιράστηκε με τη μητέρα της το όνειρό της. Της είχε πει, λοιπόν, ότι ήθελε να γίνει σχεδιάστρια μόδας και ότι της ερχόταν να κλάψει κάθε φορά που πηγαίνει με το ζόρι στη σχολή της.

Η απάντηση της μητέρας της ήταν:

Τι να ΜΗΝ περιμένω από την ψυχοθεραπεία μου;
3ωρο Online βιωματικό εργαστήριο του PSYCHOLOGY.GR

Θεματικές Ενότητες: Τι είναι για μένα η ψυχοθεραπεία, τι περιμένω από αυτήν τη διαδικασία; | Τι περιμένω από τον ψυχοθεραπευτή μου; | Ποια είναι τα όριά της ψυχοθεραπείας; | Πώς αντιλαμβάνομαι αν με ωφελεί ή αν τη χρησιμοποιώ ως άλλοθι για να μένω στην ουσία στάσιμος;

«Κοίτα να πάρεις το πτυχίο σου. Καλύτερα σερβιτόρα με πτυχίο παρά αποτυχημένη σχεδιάστρια μόδας. Τον κόσμο δεν τον σκέφτεσαι τι θα πει;».

Καλύτερα ευτυχισμένη σερβιτόρα ή σχεδιάστρια ή οτιδήποτε άλλο, παρά δυστυχισμένη πτυχιούχος. Η συγκεκριμένη μητέρα προσπαθούσε πραγματικά να προστατεύσει την κόρη της και εννοείται ότι την αγαπάει.

Η αγάπη και η καλή πρόθεση δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για να δημιουργούμε πόνο, έστω και άθελά μας.

Η συγκεκριμένη μητέρα προστατεύει την κόρη της ή τον εαυτό της;

Φυσικά τον εαυτό της, καθώς θα αισθανθεί άσχημα αν ο κόσμος κακολογήσει την κόρη της, άρα και την ίδια μέσα από εκείνη.

Σε θέματα επαγγελματικής σταδιοδρομίας ποιος είναι ο πιο κατάλληλος να αποφασίσει για τη ζωή του, από εκείνον που ζει τη ζωή του; Πολλές φορές εκτονώνουμε στα παιδιά μας τα δικά μας απωθημένα. Προσπαθούμε να ζήσουμε μέσα από εκείνα αυτό που έλειψαν σε εμάς.

Τα παιδιά είναι η δεύτερη ευκαιρία μας στη ζωή. Καταλήγουμε να τους μεταφέρουμε τη στενομυαλιά του περίγυρού μας, τα στερεότυπα της κοινωνίας μας. Ειδικά η επιλογή του επαγγέλματος ορίζει το σύνολο της ζωής ενός ανθρώπου.

«Κάνε αυτό που αγαπάς», λένε, «και δεν θα ξαναδουλέψεις ούτε μία μέρα στη ζωή σου».

Πράγματι, αν κάνεις αυτό που αγαπάς, είσαι καταδικασμένος να πετύχεις.

Πόσο έξυπνο πιστεύεις ότι είναι να ξυπνάς κάθε μέρα για το υπόλοιπο της ζωής σου, ξέροντας ότι υπηρετείς τα όνειρα εκείνου που σε ανάγκασε να επιλέξεις μια δουλειά που μισείς;

Το παρόν άρθρο αποτελεί αδειοδοτημένο απόσπασμα από το βιβλίο Η επιτυχία κρυβόταν στο κομοδίνο μου του Νικόλα Σμυρνάκη και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr