Όταν τα παιδιά κάνουν κακές σκέψεις νιώθουν ενοχές. Αυτές οι κακές σκέψεις μπορεί να είναι αρνητικοί χαρακτηρισμοί π.χ. Να σκεφτούν ότι ένας οικογενειακός φίλος είναι "χοντρούλης" ή "ρυτιδιασμένος." Μερικές φορές είναι σεξουαλικής φύσεως π.χ. Μπορεί να φαντάζονται ένα συμμαθητή τους γυμνό ή βίαιες π.χ. Να νομίζουν ότι θέλουν να σκοτώσουν τη μητέρα τους.

Τα παιδιά αισθάνονται την ανάγκη να ομολογήσουν όλες αυτές τις σκέψεις. Όσο προσπαθούν να ελέγξουν τις σκέψεις τους τόσο περισσότερο έρχονται στην επιφάνεια. Ανησυχούν, σαν να συμβαίνει κάτι λάθος με αυτά και ζητούν επανειλημμένα την επιβεβαίωση ότι όλα είναι εντάξει.

Τα παιδιά μπορεί να είναι αναστατωμένα εξαιτίας αυτών των σκέψεων δίχως όλα να νιώθουν την ανάγκη να το μοιραστούν με τους γονείς τους. Όταν όμως το κάνουν τότε η συνεχής εξομολόγηση και τα αιτήματα επιβεβαίωσης μπορεί να είναι πολύ αγχωτικά και για τους γονείς.

Γιατί τα παιδιά ανησυχούν για τις ''κακές σκέψεις'' και αισθάνονται την ανάγκη να τις ομολογήσουν; Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς για να τα βοηθήσετε; Τι δείχνουν αυτές οι σκέψεις για τα ίδια τα παιδιά;

Όλοι έχουμε τυχαίες σκέψεις που πιστεύουμε ότι είναι κακές όπως τα παιδιά. Μπορεί να θεωρήσουμε ότι η συγκεκριμένη σκέψη ήταν περίεργη, ανάρμοστη όμως δεν θα εστιάσουμε σε αυτή και γρήγορα θα την ξεχάσουμε. Αντίθετα τα παιδιά δε μπορούν να αναγνωρίσουν τις σκέψεις τους ως ανούσιες και να προχωρήσουν παρακάτω παρά αξιολογούν τον εαυτό τους βάσει αυτών π.χ. “Για να έχω αυτή τη σκέψη σημαίνει ότι είμαι κακός”. Για αυτό το λόγο επιζητούν την επιβεβαίωση από τους γονείς τους ότι όλα είναι εντάξει ώστε να καθησυχαστούν.

Γιατί κάποιες σκέψεις επιμένουν;
Οι σκέψεις συχνά προέρχονται από τις συναισθηματικές καταστάσεις που βιώνουμε. Για παράδειγμα, όταν είμαι ευτυχής είναι πιο πιθανό να κάνω χαρούμενες σκέψεις, όταν είμαι φοβισμένος είναι πιο πιθανό να κάνω τρομακτικές σκέψεις, όταν είμαι πεινασμένος είναι πιο πιθανό να σκέφτομαι το φαγητό, όταν αγχώνομαι ή θυμώνω μπορεί να φαντάζομαι να συμβαίνουν αρνητικά πράγματα στο άτομο που ενεργοποίησε αυτά τα συναισθήματα. Το τί τα παιδιά θεωρούν "κακό" εξαρτάται από την κουλτούρα και από αυτά που έχουν διδαχθεί. Για παράδειγμα σε θρησκόληπτες οικογένειες τα παιδιά ανησυχούν για ''κακές σκέψεις'' που μπορεί να προσβάλλουν το Θεό.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να διαχειριστούν τις ''κακές σκέψεις'';
Χρειάζεται να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναγνωρίσουν ότι οι σκέψεις τους είναι μονάχα σκέψεις.

Αν μια σκέψη είναι καλή ή κακή δε σημαίνει απαραίτητα ότι αντιστοιχεί και στην πραγματικότητα. Μια κακή σκέψη δε σημαίνει ότι είναι κανείς ένα κακό άτομο παρά είναι μια σκέψη. Βάσει της γνωστικής συμπεριφορικής θεραπείας τα παιδιά διδάσκονται να εντοπίσουν τις έμμονες ιδέες τους και να τις θεωρήσουν ξεχωριστές από τον εαυτό τους.

Για να σταματήσει ο φαύλος κύκλος της επιβεβαίωσης χρειάζεται να μάθουν να αποδέχονται το άγχος που βιώνουν εκείνη τη στιγμή παρατηρώντας σταδιακά ότι αυτό εξασθενεί. Εάν παρόλα αυτά οι κακές σκέψεις παρεμβαίνουν έντονα στη λειτουργικότητα του παιδιού τότε αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι μιας υποκείμενης διαταραχής άγχους όπου χρειάζεται η επαφή με τον ειδικό.

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.


Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γιατί τα παιδιά έχουν ξεσπάσματα
παιδιά, ξεσπάσματα

Τα επεισόδια ξεσπάσματος των παιδιών είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της γονικής μέριμνας. Είναι δύσκολο κανείς να τα κατανοήσει, δύσκολο να αποφευχθούν και ακόμα πιο δύσκολο να ανταποκριθούν οι γονείς αποτελεσματικά όταν συμβαίνουν. Και όταν αυτά εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα πέρα από το αναπτυξιακό στάδιο που αναμένονται (συνήθως στα δύο έτη) τότε μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα όχι μόνο για το παιδί αλλά και για τους γονείς που τα υπομένουν.

Τρόποι διαχείρισης του άγχους των εξετάσεων των μαθητών
διαχείριση άγχους, εξετάσεις

Το άγχος αποτελεί μέρος της καθημερινής ζωής των μαθητών που ετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια του άγχους; Πώς μπορεί ένας μαθητής να διαχειριστεί το άγχος πριν αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων; Πώς η μελέτη μπορεί να γίνει πιο αποδοτική; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί για να μην ενισχύουν το άγχος του μαθητή;

Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση 2017
Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση

Πλησιάζουμε στο τέλος αυτής της χρονιάς για να ανεβούμε στο σκαλοπάτι της επόμενης. Ας αναλογιστούμε τις διαδρομές που διανύσαμε, τις εμπειρίες που αποκομίσαμε και τη σοφία που αποκτήσαμε. Και τώρα σιγά σιγά ας προετοιμαστούμε για τη νέα χρονιά με αγάπη στην ψυχή και στην καρδιά μας.

6 Συνήθειες για μια ευτυχισμένη ζωή
ευτυχισμένη ζωή

Τι μπορούμε να κάνουμε για να νιώσουμε ευτυχισμένοι στην πορεία της ζωής μας; Ας δούμε παρακάτω 6 σημαντικές συνήθειες που ενισχύουν το αίσθημα της ευτυχίας:

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares