Η εκπαίδευση από απόσταση (distance learning) και νέες φόρμες ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning) εισέρχονται όλο και περισσότερο στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η υβριδική μάθηση (hybrid/blended learning), που συμβαίνει σε χώρους διδασκαλίας με την υποστήριξη σύγχρονων ή ασύγχρονων τεχνολογικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, μεταβάλει την εκπαιδευτική διαδικασία.

 Αυτές οι δραστηριότητες προσελκύουν έντονα το ενδιαφέρον των μαθητών και οδηγούν σε υψηλότερα επίπεδα κατανόησης του μαθησιακού υλικού, εφόσον είναι προσαρμοσμένες στο επίπεδο και τις ανάγκες των μαθητών, ενσωματώνονται εύκολα στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία από διδακτική άποψη και οργανώνουν και υποβοηθούν τη σωστή διδακτική προσέγγιση των αντιμετωπιζόμενων εννοιών από γνωστική άποψη (Karatasios, 1999).

Ο εκπαιδευτής θα πρέπει να ελέγχει την αξιοπιστία των τεχνολογικών λύσεων σε πραγματικό χρόνο, να επενδύει στην καλή οργάνωση των υβριδικών μαθησιακών δραστηριοτήτων και να αποφύγει να μεταβάλλει τον παραδοσιακό τρόπο αξιολόγησης των μαθητών χωρίς τη συγκατάθεσή τους (Liotsios,  Demetriadis & Pombortsis, 2007).

Τα ηλεκτρονικά δίκτυα αναδύονται ως δυνατοί τρόποι δημιουργίας υψηλού βαθμού διαδραστικών περιβαλλόντων στα οποία η πληροφορία μπορεί να μεταδίδεται σε πολλές κατευθύνσεις. Αυτά τα δίκτυα δημιουργούν ελκυστικά μαθησιακά περιεχόμενα για δασκάλους και σπουδαστές, οι οποίοι παρακινούνται να συνεργαστούν από διαφορετικούς χώρους και να μοιραστούν τα αποτελέσματά τους με ένα ευρύ κοινό (Hagevik, 2000).

Επιτυχημένες ηλεκτρονικές δραστηριότητες θεωρούνται αυτές που οργανώνουν ομάδες, που έχουν προθεσμίες και τελικό προϊόν για κάθε ανατιθέμενη εργασία, υπάρχει συντονιστής που αξιολογεί συνεχώς την επιτυχία του δικτύου και ανταποκρίνεται σύντομα στους μαθητές, κάτι που τους παρακινεί και τους ενθουσιάζει (Riel & Levin, 1990).

Οι συνηθέστεροι λόγοι αποτυχίας των συμμετεχόντων σε ηλεκτρονική μάθηση είναι η φτωχή σχεδίαση του μαθήματος από άπειρους εκπαιδευτές, τεχνικά προβλήματα, η απουσία υποστήριξης των ατομικών μαθησιακών προτιμήσεων των σπουδαστών, η έλλειψη χρόνου από μέρους τους και η ανεπαρκής παρακίνηση και υποστήριξή τους (Jenkins & Visser, 2001). Επίσης, θέματα ασφαλείας, εμπιστοσύνης και προστασίας προσωπικών δεδομένων είναι πολύ σημαντικά να διασφαλίζονται σ' ένα ηλεκτρονικό δίκτυο (Klecka, Clift, Thomas, 2002).

Η ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών είναι σημαντικό να ενθαρρύνεται και ένας βασικός παράγοντας για την προώθησή της είναι η συνειδητοποίηση του σκοπού της μάθησης και η τυπική ή άτυπη υποχρέωση των σπουδαστών για συμμετοχή (Riel & Levin, 1990). Οι παράγοντες που επηρεάζουν την παρακίνηση για συμμετοχή μελετήθηκαν ιδιαίτερα στην εκπαίδευση ενηλίκων ή ανδραγωγική (andragogy) (Knowles, 1980) και φαίνεται πως η προσωπική ανάπτυξη, όπως και κοινωνικοί παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο στην παρακίνησή τους (Caffarella & Merriam, 1999).

Ένας ικανός εκπαιδευτής, πρέπει να γνωρίζει τα κίνητρα για συμμετοχή των εκπαιδευόμενων και να μπορεί να χρησιμοποιεί της προσωπικές τους εμπειρίες σε ομαδικές ηλεκτρονικές συναντήσεις (Starosilec, 1998).

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα

Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης - Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory

Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας,
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Καθηγητής
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Διευθυντής

 

Διαβάστε ακόμη: Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην Ψυχολογία: Ευκαιρία ή Παγίδα; 

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αναζήτηση Ψυχολόγου και Εργοθεραπευτή από το Σύλλογο Ατόμων με Κινητικά Προβλήματα και Φίλων Ροδόπης
Προκήρυξη θέσης Ψυχολόγου

Ο Σύλλογος Ατόμων με Κινητικά Προβλήματα και Φίλων Ν. Ροδόπης ΠΕΡΠΑΤΩ ανακοινώνει την πρόσληψη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου,συνολικά οχτώ (8) ατόμων πλήρους απασχόληση ή μερικής απασχόλησης, για την κάλυψη αναγκών του Συλλόγου.

Προκήρυξη Θέσης Εργασίας για Συντονιστή Φροντίδας Ασυνόδευτων Ανήλικων
θέση εργασίας ψυχολόγου

Προκήρυξη θέσης εργασίας συντονιστής Πεδίου για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας ασυνόδευτων ανήλικων στη Καβάλα

Η Κοινωνική Οργάνωση ΑΡΣΙΣ ενδιαφέρεται για την πρόσληψη συνεργάτη πλήρους απασχόλησης για την κάλυψη θέσης Συντονιστής Πεδίου για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας ασυνόδευτων ανήλικων στη Καβάλα.

Στελέχωση Μονάδων με Ψυχολόγο, Κοινωνικό Λειτουργό, Εργοθεραπευτή, Ψυχίατρο
θέσεις ψυχολόγου

Η Εταιρία Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας (ΕΚΨ&ΨΥ), ως ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού, αναζητά για τη στελέχωση δύο Μονάδων Ψυχικής Υγείας: Ψυχολόγο, Κοινωνικό Λειτουργό, Εργοθεραπευτή, Ψυχίατρο. Αναλυτικότερα:

Έρευνα: Γνωστικά και Συναισθηματικά Σχήματα και τη σχέση τους με τη Συναισθηματική Ρύθμιση
Συναισθήματα

Πρόσκληση για συμμετοχή σε πτυχιακή έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Το ερωτηματολόγιο που ακολουθεί αποτελεί το υλικό από το οποίο θα προκύψει η πτυχιακή έρευνα που αφορά τη σχέση ανάμεσα σε γνωστικά και συναισθηματικά σχήματα.  

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares