Ακρόαση άρθρου......

«Στις πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας, η ψυχολογική υποστήριξη προς τα παιδιά είναι αναγκαία για την διατήρηση της ισορροπίας και της συναισθηματικής υγείας ολόκληρης της οικογένειας. Ευχαριστούμε τους εθελοντές επιστήμονες για την ουσιαστική αρωγή τους», τόνισε ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, με αφορμή τη νέα υπηρεσία ψυχολογικής υποστήριξης που προστέθηκε στην Ανοιχτή Γραμμή Βοήθειας 1110.

 Ψυχολογική υποστήριξη παιδιών

Η γραμμή δημιουργήθηκε προ 20ημέρου από την Περιφέρεια και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, και έτυχε θερμής ανταπόκρισης από τους πολίτες, καθώς μέχρι σήμερα έχει δεχθεί και ανταποκριθεί σε περισσότερες από 42.000 κλήσεις.

Τα αιτήματα και ερωτήματα των συμπολιτών μας σχετίζονται με την ιατρική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη ψυχολογική υποστήριξη ενηλίκων και πασχόντων, την κοινωνική βοήθεια και τις καταγγελίες για αισχροκέρδεια.

Πλέον από αύριο και κάθε μέρα, (9 π.μ. - 9 μ.μ.) το τηλεφωνικό Κέντρο 1110 θα παρέχει ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική - καθοδήγηση στους γονείς, για διάφορα ζητήματα, που μπορεί να αντιμετωπίζουν με τα παιδιά τους, κατά την στρεσογόνο περίοδο παραμονής τους στο σπίτι λόγω του κορονοϊού.

Παιδοψυχολόγοι και Σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής θα απαντούν δωρεάν σε γονείς για προβλήματα που αντιμετωπίζουν, π.χ. με νήπια και παιδιά προσχολικής ηλικίας που είναι κλεισμένα στο σπίτι, με τα μεγαλύτερα παιδιά και τα προβλήματα που μπορεί να έχουν σχέση με την κοινωνικοποίηση ή την παρατεταμένη έκθεση στον υπολογιστή, ή με παιδιά χωρίς διάγνωση τα οποία όμως εμφανίζουν θυμό, επιθετικότητα, έντονο κλάμα κ.α. κατά τη διάρκεια παραμονής τους στο σπίτι, όπως και με παιδιά με διάγνωση ΔΕΠΥ και αναπτυξιακά προβλήματα.

Σε συνδυασμό με την υπηρεσία, μία φορά την εβδομάδα οι γονείς θα μπορούν να παρακολουθούν δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια για την ψυχολογία των παιδιών και την σχέση γονιών και παιδιών κατά την περίοδο της πανδημίας, από την ιστοσελίδα i-paidi.gr.

Διαβάστε επιπλέον στην Πύλη μας το άρθρο Να μιλήσω στο παιδί μου για τον κορωνοϊό; από το αρχείο της Πύλης του Psychology.gr

Πώς θα ενημερώσω το παιδί μου σχετικά με τον κορωνοϊό;

Συχνά έρχομαι αντιμέτωπη με μια σημαντική ερώτηση όπως είναι ''Πώς θα το πω αυτό στο παιδί μου;''. Στην πραγματικότητα, είναι σημαντικό να είμαστε ειλικρινείς μαζί τους, με έναν τρόπο όμως που θα είναι βοηθητικός για εκείνα. Προσπαθούμε να μειώσουμε στο ελάχιστο τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει σε πρακτικό επίπεδο η ασθένεια και εξηγούμε τα γεγονότα με ήπιο τρόπο. Συζητήστε τα νέα μαζί τους, αλλά χωρίς να τα υπερ-εκθέτετε σε αυτά.

Αν αναπτύσσετε εσείς έντονο άγχος σαν ενήλικες, πιθανότατα το παιδί να εκφράσει ακόμη πιο έντονο, ειδικά αν αντιληφθεί τη δική σας υπέρμετρη αγωνία. Ο φόβος και το άγχος, μπορεί να παραλύσουν συναισθηματικά τα παιδιά (σκεφτείτε ότι μπορεί να παραλύσουν ενήλικες με πολύ εύκολο τρόπο). Αυτό πιθανότατα να τους δημιουργήσει την τάση να αποφεύγουν εντελώς το θέμα και ακόμη να μη προσέχουν επαρκώς, ή να έχουν τέτοια αγωνία που να αποβεί σε προβληματική σύντομα.

Έτσι, συζητάμε τα γεγονότα με ειλικρίνεια και αφήνουμε στο παιδί χώρο να εκφράσει τις ανησυχίες ή τις σκέψεις του. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τι έχει ακούσει το παιδί για την ασθένεια ως τώρα και ποια η στάση του σε αυτή, χωρίς να την κρίνετε. Έπειτα, ξεκινήστε να του εξηγείτε με ηρεμία και ειλικρίνεια την πραγματικότητα της κατάστασης, χωρίς τρόμο. Σκεφτείτε τι θα θέλατε να σας πει κάποιος αν ήσασταν σε μια ευάλωτη και εντελώς αδύναμη θέση, όπως μπορεί να νιώσει ένα παιδί. Καθησυχάστε το, αν χρειαστεί και εξηγήστε του ότι με τις οδηγίες υγιεινής, οι πιθανότητες είναι με το μέρος σας. Διαβεβαιώστε το ότι θα είστε δίπλα του να το βοηθήσετε ή να το ακούσετε. Αν δεν πιστεύετε ότι μπορείτε να το διαχειριστείτε καθόλου, ένα άλλο πρόσωπο στενού οικογενειακού κύκλου μπορεί να μιλήσει επίσης στο παιδί.

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

Από την άλλη, δε χρειάζεται να αποφεύγετε το θέμα που μοιάζει τρομαχτικό. Απλά, φροντίστε να γίνεται κατανοητό (μπορείτε μετά τη συζήτηση να βάλετε το παιδί να επαναλάβει τις πολύ βασικές ιδέες - πλύσιμο χεριών κτλ.) Ακόμη, αναζητήστε στο διαδίκτυο αναλόγως την ηλικία του παιδιού, τον τρόπο διαχείρισης μιας τέτοιας συζήτησης. Τα μικρότερα παιδιά, αγαπούν τις σχηματοποιημένες οδηγίες από ότι τις λεκτικές. Έτσι, μπορείτε να εκτυπώσετε ένα έντυπο με εικόνες, που υπάρχει στο διαδίκτυο, να δημιουργήστε ένα δικό σας ή να ζωγραφίσετε ένα μαζί με το παιδί. Παράλληλα θεωρείται, βάσει ερευνών, ότι το παιδί οποιαδήποτε ηλικίας καλό είναι να συνεχίσει να έρχεται σε επαφή με τις μαθησιακές δραστηριότητες (υλικό από το υπουργείο στο internet, ασκήσεις ή παιχνίδια με μαθητικό περιεχόμενο ή μαθητικό υλικό σε λογισμικό, βιβλία διακοπών κ.α.).

Πηγές: Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ και συμπληρωματικές πληροφορίες από το άρθρο Κορωνοϊός: Τρόποι ψυχικής επιβίωσης, της συνεργάτιδας της Πύλης του Psychology.gr Χρυσανθακοπούλου Μαρίας

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Επιμέλεια & μετάφραση άρθρων, Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr