Ακρόαση άρθρου......

Η ντοπαμίνη είναι ένα από τα σηματοδοτικά μόρια στον εγκέφαλο που προέρχεται από το αμινοξύ τυροσίνη. Λειτουργεί ως αγγελιοφόρος, μεταφέροντας πληροφορίες από το ένα νευρικό κύτταρο στο άλλο.

Η ντοπαμίνη εμπλέκεται στη ρύθμιση ενός ευρέος φάσματος φυσιολογικών διεργασιών στο σώμα, όπως η διάθεση, η συναισθηματική εμπειρία, τα κίνητρα, η λήψη αποφάσεων και η κίνηση. Έχει τρομερή επιρροή στο πώς αισθάνεστε και σε σημαντικό βαθμό, επηρεάζει και τη συμπεριφορά σας.

Όπως και άλλοι νευροδιαβιβαστές (η σεροτονίνη, η νορεπινεφρίνη και άλλοι), η ντοπαμίνη έχει πολύπλοκα αποτελέσματα σε όλο το σώμα. Σας παρακινεί να κάνετε πράγματα που προκαλούν καλά συναισθήματα.

Συμβάλλει επίσης στην ποιότητα της κίνησης εξασφαλίζοντας σωστό συντονισμό και ισορροπία των μυών. Επίσης, επηρεάζει τις λειτουργίες του εγκεφάλου, ιδιαίτερα την ικανότητα συγκέντρωσης. Ωστόσο, αυτά τα θετικά αποτελέσματα συνδέονται μόνο με ένα υγιές επίπεδο ντοπαμίνης. 

Τι αντίκτυπο έχει η ντοπαμίνη στον οργανισμό; 

Βελτιώνει τις γνωστικές λειτουργίες 

Η ντοπαμίνη βρίσκεται σε μεγαλύτερες ποσότητες στις περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τη μνήμη, τη σκέψη και την ικανότητα συγκέντρωσης. Σύμφωνα με μελέτες, ένα βέλτιστο επίπεδο ντοπαμίνης σχετίζεται επίσης με καλύτερη ικανότητα απομνημόνευσης και στη συνέχεια ανάκλησης συσσωρευμένων πληροφοριών. 

Υποστηρίζει κινητικές λειτουργίες 

Αυτός ο νευροδιαβιβαστής βρίσκεται επίσης στα βασικά γάγγλια, τα οποία είναι ένα μέρος του εγκεφάλου με βασικό ρόλο στις κινητικές λειτουργίες. Το καθήκον του είναι να ελέγχει και να ρυθμίζει την κίνηση. Επομένως, ένα βέλτιστο επίπεδο ντοπαμίνης είναι απαραίτητο για τον σωστό συντονισμό των κινήσεων. 

Βελτιώνει τη διάθεση 

ELEARNING: Κρίση Πανικού, Όταν χτυπά ψεύτικος συναγερμός
Βιντεοσκοπημένο σεμινάριο του PSYCHOLOGY.GR - Εισηγήτρια: Άρτεμις Αντωνίου, ψυχολόγος, συνθετική ψυχοθεραπεύτρια

Η ντοπαμίνη μπορεί να δημιουργήσει μια συμφωνία απόλαυσης και καλής διάθεσης στο μυαλό σας. Αυτό εκδηλώνεται με ένα ενδιαφέρον για το περιβάλλον και την επιθυμία για κοινωνικοποίηση. 

Αυξάνει το κίνητρο 

Η ντοπαμίνη μπορεί να βρίσκεται πίσω από την εσωτερική σας θέληση ή να είναι το κίνητρο για να αναλάβετε δράση, να μάθετε κάτι νέο ή να βγείτε από τη ζώνη άνεσής σας. Τροφοδοτεί την επιθυμία σας να πετύχετε κάτι νέο ή αντίθετα, να επαναλάβετε ευχάριστες εμπειρίες από το παρελθόν. 

Ρυθμίζει την εγρήγορση 

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, αυτή η ουσία μπορεί επίσης να επηρεάσει το αν αισθάνεστε σε εγρήγορση ή υπνηλία επειδή συνδέεται με τον κιρκάδιο ρυθμό σας. Όταν η ντοπαμίνη συνδέεται με τους υποδοχείς της, καταστέλλει τις επιδράσεις της νορεπινεφρίνης, μειώνοντας έτσι την παραγωγή μελατονίνης, της ορμόνης του ύπνου. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να αισθάνεστε πιο προσεκτικοί και συγκεντρωμένοι.

Πώς να αυξήσετε τα επίπεδα ντοπαμίνης με υγιεινό τρόπο; 

Δυστυχώς δεν διάλεξα τους γονείς μου
Σε αυτό το ανατρεπτικό βιβλίο, η έγκυρη κλινική ψυχολόγος Lindsay Gibson αποκαλύπτει την καταστροφική φύση των συναισθηματικά ανώριμων γονέων, τα τοξικά μοτίβα με τα οποία μας έχουν σημαδέψει, και μας παρέχει πολύτιμους τρόπους για να θεραπευτούμε

Εάν χάσετε τον έλεγχο της κατανάλωσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή άλλων πηγών γρήγορης ντοπαμίνης, μια αποτοξίνωση ντοπαμίνης μπορεί να είναι χρήσιμη. Ωστόσο, δείτε αυτόν τον όρο με προσοχή. Δεν είναι αποτοξίνωση με την πραγματική έννοια της λέξης, καθώς η ντοπαμίνη θα εξακολουθεί να παράγεται στο σώμα σας. 

Δεν χρειάζεται να περιμένετε μέχρι να επιτύχετε με επιτυχία έναν μακροπρόθεσμο στόχο για να βιώσετε τα θετικά αποτελέσματα της ντοπαμίνης. Μπορείτε να διατηρήσετε τα βέλτιστα επίπεδα αυτής της ορμόνης της ευτυχίας μέσω υγιεινών καθημερινών συνηθειών. 

Κοιμηθείτε 7-9 ώρες την ημέρα 

Ο ποιοτικός ύπνος είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για την αναγέννηση του σώματος και την ορμονική υγεία, αλλά και για την αποκατάσταση των επιπέδων της ντοπαμίνης στη βέλτιστη κατάσταση, που σημαίνει ότι είναι απαραίτητο για την καλή λειτουργία.  Από την άλλη πλευρά, η στέρηση ύπνου μπορεί να βλάψει τους υποδοχείς ντοπαμίνης, εμποδίζοντας αυτόν τον νευροδιαβιβαστή να ενεργοποιηθεί.  

Να είστε ενεργοί

Είτε πηγαίνετε για μια βόλτα, είτε πηγαίνετε στο γυμναστήριο, είτε ασχολείστε με την κηπουρική, η ανταμοιβή θα είναι η βελτίωση της διάθεσης και της εστίασης. Ακόμη και σύντομες δραστηριότητες διάρκειας 20-30 λεπτών μπορούν να έχουν θετικό αποτέλεσμα. 

Περάστε χρόνο σε εξωτερικούς χώρους 

Το ηλιακό φως που χτυπά το δέρμα σας όχι μόνο επηρεάζει τη σύνθεση της βιταμίνης D, αλλά προκαλεί επίσης την απελευθέρωση ντοπαμίνης. Προσπαθήστε να βγείτε έξω για λίγα λεπτά μόλις ξυπνήσετε και αφήστε τις ακτίνες του ήλιου να σας αγγίξουν το πρωί. Μπορείτε να επιλέξετε μια υπαίθρια βόλτα με ποδήλατο.   

Ακούστε μουσική 

Η ακρόαση της αγαπημένης σας μουσικής στα ακουστικά σας μπορεί όχι μόνο να βελτιώσει την προπόνησή σας, αλλά και να βελτιώσει σημαντικά την ημέρα σας. Μελέτες έχουν δείξει ότι η μουσική μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ντοπαμίνης. Για το καλύτερο αποτέλεσμα, επιλέξτε χαλαρωτική μουσική αντί για σκληροπυρηνικό μέταλ. 

Δοκιμάστε να κάνετε διαλογισμό 

Αφιερώστε λίγα μόνο λεπτά για να κλείσετε τα μάτια σας και να επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας. Εισπνεύστε αργά από τη μύτη σας και εκπνεύστε από το στόμα σας. Μετά από λίγο, θα νιώσετε μια αίσθηση ηρεμίας και αυξημένης συγκέντρωσης.  

Παρακολουθήστε την πρόσληψη πρωτεΐνης σας 

Τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη (κρέας, ψάρι, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα) είναι πηγή του αμινοξέος τυροσίνη, το οποίο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ντοπαμίνης στον οργανισμό. Με την κατανάλωση πρωτεΐνης, λαμβάνετε επίσης φαινυλαλανίνη, η οποία μπορεί να μετατραπεί σε τυροσίνη στο σώμα.  

Πιείτε ένα φλιτζάνι καφέ 

Η καφεΐνη που βρίσκεται στον καφέ αυξάνει τα επίπεδα ντοπαμίνης και αυξάνει τη διαθεσιμότητα των υποδοχέων ντοπαμίνης. Η καφεΐνη μπορεί να βρεθεί όχι μόνο στον καφέ, αλλά και στο τσάι ή στο γκουαράνα. Μπορεί επίσης να βρεθεί σε συμπληρώματα πριν την προπόνηση που στοχεύουν στην προετοιμασία του σώματος για σωματική απόδοση. Ωστόσο, προσέξτε να μην υπερβείτε τη μέγιστη ημερήσια δόση των 400 mg καφεΐνης. Ομοίως, αποφύγετε την καφεΐνη το απόγευμα και το βράδυ για να αποφύγετε τη διαταραχή του ύπνου. 

Δοκιμάστε συμπληρώματα 

Ορισμένα δημοφιλή συμπληρώματα διατροφής σχετίζονται στενά με την παραγωγή ντοπαμίνης και μπορούν ακόμη και να αυξήσουν τα επίπεδά της. Αυτά περιλαμβάνουν βιταμίνη D, μαγνήσιο, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, εκχύλισμα κουρκουμά ή βελούδινου φασολιού (mucuna pruriens). Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε προσαρμογόνα όπως το ashwagandha ή το Rhodiola rosea, που βοηθούν στη ρύθμιση των νευροδιαβιβαστών.  

Τι πρέπει να θυμάστε; 

Η ντοπαμίνη είναι καλός υπηρέτης αλλά κακός κύριος. Όταν είναι απόλυτα ισορροπημένη, νιώθετε ικανοποιημένοι. 

Αυτό μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε εθισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τις ηλεκτρονικές αγορές ή τα παιχνίδια στον υπολογιστή.

Είναι πιο υγιεινό να περιορίσετε αυτές τις δραστηριότητες και να τις αντικαταστήσετε με πιο ευεργετικές πηγές ντοπαμίνης, όπως η άσκηση, ο διαλογισμός ή περισσότερος χρόνος εκτός σύνδεσης. 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Έλενα Χριστίνα Μπούρκα

elena christina bourka bΦοιτήτρια Ψυχολογίας.
Σπουδάζει στο Wrexham Glyndŵr University.