άγχος πανελλήνιων

Η διαχείριση του άγχους κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι πολύ σημαντική. Χρειάζεται να φροντίσουμε το άγχος των παιδιών-μαθητών έγκαιρα και να μην αφήνουμε τη διαχείριση της κατάστασης την τελευταία στιγμή, ένα μήνα πριν τις εξετάσεις. Αυτό που συνιστώ, είναι οι έφηβοι από τη Β Λυκείου να παρακολουθήσουν ένα βραχυπρόθεσμο ατομικό πρόγραμμα γνωστικής-συμπεριφορικής θεραπείας.

Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία στοχεύει στην τροποποίηση των δυσλειτουργικών σκέψεων με αποτέλεσμα τη τροποποίηση του συναισθήματος και της συμπεριφοράς.

Αναφορικά λοιπόν με την γνωστική συμπεριφορική θεραπεία, ο έφηβος μαθαίνει να αναγνωρίζει τις λανθασμένες σκέψεις που περνάνε αυτόματα από το μυαλό του (αυτόματες σκέψεις) και τις γνωστικές διαστρεβλώσεις που μπορεί να εμπεριέχονται σε αυτές, για παράδειγμα, η καταστροφοποίηση: 

Σκέψη: δε θα γράψω τίποτα».
Συναίσθημα: είμαι άχρηστος».
Παραγόμενη συμπεριφορά: τα παρατάω
όπου αυτή η συμπεριφορά οδηγεί σε εντονότερες αρνητικές σκέψεις , αρνητικό συναίσθημα και μεγαλύτερη παραίτηση.

Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία χρησιμοποιεί μια πληθώρα τεχνικών, τις οποίες ο έφηβος  έχει στην διάθεσή του, προκειμένου να τροποποιήσει την συμπεριφορά του και το συναίσθημά του. Έτσι, ο φαύλος κύκλος διακόπτεται και η συμπεριφορά, το συναίσθημα και οι σωματικές αντιδράσεις τροποποιούνται. Το άτομο λοιπόν, ανακουφίζεται άμεσα από τα συμπτώματά του. Η θεραπεία, επιπρόσθετα, στοχεύει και στην αναγνώριση και τροποποίηση των βαθύτερων πεποιθήσεων του παιδιού τα οποία οδηγούν σε αρνητικές αυτόματες σκέψεις.

Ορισμένες συμβουλές προς τους γονείς:

Είναι σκόπιμο οι γονείς να προετοιμάσουν τον μαθητή για κάθε ενδεχόμενο, να τονίσουν στο παιδί πως η αποτυχία είναι κομμάτι της ζωής. Εξάλλου, με τις αποτυχίες κάνουμε μια παύση να σκεφτούμε, ανακαλούμε που σκοντάψαμε, τι δεν ξέραμε, πότε πέσαμε, τι μας έκανε να σηκωθούμε. Μας προσφέρουν πολύτιμη γνώση για την ίδια την λειτουργικότητά μας.

Οι γονείς θα πρέπει να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον την περίοδο της προετοιμασίας των παιδιών για τις εξετάσεις. Είναι σημαντικό να αποφεύγουν τις συγκρούσεις.

Αν υπάρχουν μικρότερα αδέρφια καλό θα ήταν να γίνει μια συζήτηση για την σπουδαιότητα της ηρεμίας στο σπίτι από θορύβους και αν τα παιδιά είναι μικρά σε ηλικία και δεν το αντιλαμβάνονται καλό θα ήταν να βρίσκονται σε δραστηριότητες εκτός σπιτιού.

Επίσης, θα πρέπει οι γονείς να οπλιστούν με αρκετά αποθέματα υπομονής γιατί οι έφηβοι στη περίοδο των εξετάσεων μπορεί να γίνουν νευρικοί και ειρωνικοί.

Περαιτέρω, οι γονείς δεν πρέπει να κάνουν δηλώσεις όπως "μην αγχώνεσαι, δε χάθηκε και ο κόσμος". Το παιδί έχει ανάγκη από ψυχική υποστήριξη και ο γονιός θα πρέπει να του δίνει κουράγιο χρησιμοποιώντας φράσεις όπως "έχεις κάνει τόσο καλή προετοιμασία άρα θα τα πας μια χαρά".

Οι πανελλήνιες δεν πρέπει να συνδέονται με την αξία των εφήβων ως άτομα. Οι πανελλήνιες είναι θεσμός του ελληνικού κράτους για την εισαγωγή των μαθητών στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κρίνουν τις γνώσεις και μόνο των μαθητών.

Σε περίπτωση αποτυχίας είναι πολύ σημαντικό να μην αποδοκιμάσετε τον μαθητή αλλά να παραμείνετε κοντά του, να του δείξετε την αγάπη σας και να τον βοηθήσετε να βρει εναλλακτικές λύσεις βασισμένες στις ικανότητες και στις δεξιότητες που διαθέτει.

Ορισμένες συμβουλές προς τους μαθητές:

Δέξου το γεγονός ότι έχεις άγχος. Λίγο άγχος είναι βοηθητικό!

Προσπαθήστε να αντικαταστήσετε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές (αντί για φράσεις "θα γράψω χάλια", "δεν θα θυμάμαι τίποτα ", κάντε δηλώσεις με θετικό περιεχόμενο όπως "θα τα καταφέρω".

Είναι σημαντικό να σκέφτεστε ρεαλιστικά, να μη λέτε «τα ξέρω όλα» αλλά «έχω προετοιμαστεί καλά».

Οργανώστε όσο μπορείτε καλύτερα την ύλη για διάβασμα.

Οργάνωσε το γραφείο και το χώρο διαβάσματος. 

Καταναλώστε πολλά φρούτα, φυσικούς χυμούς και λαχανικά που σας δίνουν ενέργεια, πνευματική διαύγεια και θωρακίζουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Χρειάζονται τακτικά διαλείμματα. Τα διαλείμματά σας να είναι παραγωγικά.

Η άσκηση βοηθάει να χαλαρώσετε. Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν.

Η έλλειψη φίλων και κοινωνικών συναναστροφών αυξάνει το άγχος.

Καλό είναι να οριοθετείτε τους άλλους λέγοντας «όχι» και εκφράζοντας αυτό που θέλετε. Δεν μπορείτε να τους ευχαριστείτε όλους.

Πρέπει να κρατηθείτε μακριά από τους ανθρώπους που μπορούν να σας ταράξουν.

Μια άλλη ιδέα είναι να κάνουμε νοητική αναπαράσταση των πραγματικών συνθηκών. Όσο πιο συχνά δηλαδή φανταζόμαστε με λεπτομέρειες τις εξετάσεις, τόσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με αυτές.

Φροντίστε να έχετε τελειώσει την επανάληψη αρκετή ώρα προτού πέσετε για ύπνο. Η έντονη εργασία πριν από τον ύπνο προκαλεί υπερένταση. Ο καλός και άφθονος ύπνος, αποφορτίζει το άγχος.

Αποφύγετε τις επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής και μην συζητάτε τελευταία στιγμή με άλλους τι γνωρίζετε καλά και τι όχι γιατί είναι ψυχοφθόρο.

Την ώρα των εξετάσεων εφαρμόστε τις τεχνικές χαλάρωσης: πάρτε βαθιές αναπνοές, συγκεντρωθείτε, αν δεν γνωρίζετε κάποια ερώτηση μην σαν πιάνει πανικός αλλά να απαντήσετε πρώτα στα θέματα που γνωρίζετε καλύτερα, φέρτε στο νου σας την εικόνα που σας ηρεμεί και πείτε θετικά λόγια στον εαυτό σας.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το Παιδικό Βρογχικό Άσθμα και η Ψυχολογία του Παιδιού
παιδικό άσθμα

Το άσθμα αποτελεί μια χρόνια φλεγμονή των αεραγωγών (βρόγχων) στην οποία συμμετέχουν πολλά διαφορετικά κύτταρα προκαλώντας στένωση των αεραγωγών και κατά συνέπεια βήχα, δύσπνοια, βάρος στο στήθος, συριγμό («σφύριγμα»). Το άσθμα χαρακτηρίζεται από δύο στάδια α) της υπεραντιδραστικότητας και, β) της φλεγμονής.

Διαταραχές Μυοσπασμάτων (τικ) στα παιδιά
διαταραχές Μυοσπαστικών, παιδιά

Οι διαταραχές των μυοσπασμάτων ή αλλιώς τα τικ είναι διαταραχές που εκδηλώνονται με ακούσιες και στερεότυπες κινήσεις ή ήχοι που επαναλαμβάνονται χωρίς να έχουν κάποιο σκοπό και μιμούνται στοιχεία φυσιολογικών σχετικών συμπεριφορών. Τα μυοσπάσματα διαρκούν το πολύ ένα δευτερόλεπτο αλλά σε κρίσεις μπορεί να ξεπεράσουν τα εκατό ανά λεπτό. Η ένταση των μυοσπασμάτων μειώνεται όταν το παιδί βρίσκεται σε χαλάρωση ή όταν κοιμάται.

Ανάλυση παιδικού σχεδίου
παιδικό ιχνογράφημα

Αν έχετε ποτέ κοιτάξει ένα παιδικό σχέδιο, αναρωτηθήκατε ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα του παιδιού αντανακλά; Οι ζωγραφιές των παιδιών αντανακλούν τον εσωτερικό τους κόσµο και απεικονίζουν στοιχεία που αφορούν την ψυχολογική τους κατάσταση και το διαπροσωπικό τους ύφος.Παρατηρώντας λοιπόν τι ζωγραφίζει το παιδί σας, μπορείτε να το γνωρίσετε καλύτερα. 

Ψυχοκοινωνικά Στάδια ανάπτυξης του Erik Εrikson
Ψυχοκοινωνικά Στάδια Erikson

Ο Erik Erikson (1950), ένας από τους σημαντικότερους ψυχαναλυτές, πρότεινε ότι υπάρχουν 8 στάδια στο κύκλο της ζωής του ανθρώπου. Καθένα χαρακτηρίζεται από μια ξεχωριστή σύγκρουση την οποία το άτομο πρέπει να λύσει. Μόλις επέρχεται η λύση, ο άνθρωπος αποκτά νέες δεξιότητες και ανεβαίνει στάδιο μέχρι να δημιουργηθεί μία νέα σύγκρουση που πρέπει να λύσει. Αν ο άνθρωπος δεν λύσει τις συγκρούσεις η μετέπειτα ζωή του θα χαρακτηρίζεται από απελπισία γιατί θα είναι αργά για να ασχοληθεί με τις συγκρούσεις του παρελθόντος.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :