άγχος πανελλήνιων

Η διαχείριση του άγχους κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι πολύ σημαντική. Χρειάζεται να φροντίσουμε το άγχος των παιδιών-μαθητών έγκαιρα και να μην αφήνουμε τη διαχείριση της κατάστασης την τελευταία στιγμή, ένα μήνα πριν τις εξετάσεις. Αυτό που συνιστώ, είναι οι έφηβοι από τη Β Λυκείου να παρακολουθήσουν ένα βραχυπρόθεσμο ατομικό πρόγραμμα γνωστικής-συμπεριφορικής θεραπείας.

Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία στοχεύει στην τροποποίηση των δυσλειτουργικών σκέψεων με αποτέλεσμα τη τροποποίηση του συναισθήματος και της συμπεριφοράς.

Αναφορικά λοιπόν με την γνωστική συμπεριφορική θεραπεία, ο έφηβος μαθαίνει να αναγνωρίζει τις λανθασμένες σκέψεις που περνάνε αυτόματα από το μυαλό του (αυτόματες σκέψεις) και τις γνωστικές διαστρεβλώσεις που μπορεί να εμπεριέχονται σε αυτές, για παράδειγμα, η καταστροφοποίηση: 

Σκέψη: δε θα γράψω τίποτα».
Συναίσθημα: είμαι άχρηστος».
Παραγόμενη συμπεριφορά: τα παρατάω
όπου αυτή η συμπεριφορά οδηγεί σε εντονότερες αρνητικές σκέψεις , αρνητικό συναίσθημα και μεγαλύτερη παραίτηση.

Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία χρησιμοποιεί μια πληθώρα τεχνικών, τις οποίες ο έφηβος  έχει στην διάθεσή του, προκειμένου να τροποποιήσει την συμπεριφορά του και το συναίσθημά του. Έτσι, ο φαύλος κύκλος διακόπτεται και η συμπεριφορά, το συναίσθημα και οι σωματικές αντιδράσεις τροποποιούνται. Το άτομο λοιπόν, ανακουφίζεται άμεσα από τα συμπτώματά του. Η θεραπεία, επιπρόσθετα, στοχεύει και στην αναγνώριση και τροποποίηση των βαθύτερων πεποιθήσεων του παιδιού τα οποία οδηγούν σε αρνητικές αυτόματες σκέψεις.

Ορισμένες συμβουλές προς τους γονείς:

Είναι σκόπιμο οι γονείς να προετοιμάσουν τον μαθητή για κάθε ενδεχόμενο, να τονίσουν στο παιδί πως η αποτυχία είναι κομμάτι της ζωής. Εξάλλου, με τις αποτυχίες κάνουμε μια παύση να σκεφτούμε, ανακαλούμε που σκοντάψαμε, τι δεν ξέραμε, πότε πέσαμε, τι μας έκανε να σηκωθούμε. Μας προσφέρουν πολύτιμη γνώση για την ίδια την λειτουργικότητά μας.

Οι γονείς θα πρέπει να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον την περίοδο της προετοιμασίας των παιδιών για τις εξετάσεις. Είναι σημαντικό να αποφεύγουν τις συγκρούσεις.

Αν υπάρχουν μικρότερα αδέρφια καλό θα ήταν να γίνει μια συζήτηση για την σπουδαιότητα της ηρεμίας στο σπίτι από θορύβους και αν τα παιδιά είναι μικρά σε ηλικία και δεν το αντιλαμβάνονται καλό θα ήταν να βρίσκονται σε δραστηριότητες εκτός σπιτιού.

Επίσης, θα πρέπει οι γονείς να οπλιστούν με αρκετά αποθέματα υπομονής γιατί οι έφηβοι στη περίοδο των εξετάσεων μπορεί να γίνουν νευρικοί και ειρωνικοί.

Περαιτέρω, οι γονείς δεν πρέπει να κάνουν δηλώσεις όπως "μην αγχώνεσαι, δε χάθηκε και ο κόσμος". Το παιδί έχει ανάγκη από ψυχική υποστήριξη και ο γονιός θα πρέπει να του δίνει κουράγιο χρησιμοποιώντας φράσεις όπως "έχεις κάνει τόσο καλή προετοιμασία άρα θα τα πας μια χαρά".

Οι πανελλήνιες δεν πρέπει να συνδέονται με την αξία των εφήβων ως άτομα. Οι πανελλήνιες είναι θεσμός του ελληνικού κράτους για την εισαγωγή των μαθητών στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κρίνουν τις γνώσεις και μόνο των μαθητών.

Σε περίπτωση αποτυχίας είναι πολύ σημαντικό να μην αποδοκιμάσετε τον μαθητή αλλά να παραμείνετε κοντά του, να του δείξετε την αγάπη σας και να τον βοηθήσετε να βρει εναλλακτικές λύσεις βασισμένες στις ικανότητες και στις δεξιότητες που διαθέτει.

Ορισμένες συμβουλές προς τους μαθητές:

Δέξου το γεγονός ότι έχεις άγχος. Λίγο άγχος είναι βοηθητικό!

Προσπαθήστε να αντικαταστήσετε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές (αντί για φράσεις "θα γράψω χάλια", "δεν θα θυμάμαι τίποτα ", κάντε δηλώσεις με θετικό περιεχόμενο όπως "θα τα καταφέρω".

Είναι σημαντικό να σκέφτεστε ρεαλιστικά, να μη λέτε «τα ξέρω όλα» αλλά «έχω προετοιμαστεί καλά».

Οργανώστε όσο μπορείτε καλύτερα την ύλη για διάβασμα.

Οργάνωσε το γραφείο και το χώρο διαβάσματος. 

Καταναλώστε πολλά φρούτα, φυσικούς χυμούς και λαχανικά που σας δίνουν ενέργεια, πνευματική διαύγεια και θωρακίζουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Χρειάζονται τακτικά διαλείμματα. Τα διαλείμματά σας να είναι παραγωγικά.

Η άσκηση βοηθάει να χαλαρώσετε. Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν.

Η έλλειψη φίλων και κοινωνικών συναναστροφών αυξάνει το άγχος.

Καλό είναι να οριοθετείτε τους άλλους λέγοντας «όχι» και εκφράζοντας αυτό που θέλετε. Δεν μπορείτε να τους ευχαριστείτε όλους.

Πρέπει να κρατηθείτε μακριά από τους ανθρώπους που μπορούν να σας ταράξουν.

Μια άλλη ιδέα είναι να κάνουμε νοητική αναπαράσταση των πραγματικών συνθηκών. Όσο πιο συχνά δηλαδή φανταζόμαστε με λεπτομέρειες τις εξετάσεις, τόσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με αυτές.

Φροντίστε να έχετε τελειώσει την επανάληψη αρκετή ώρα προτού πέσετε για ύπνο. Η έντονη εργασία πριν από τον ύπνο προκαλεί υπερένταση. Ο καλός και άφθονος ύπνος, αποφορτίζει το άγχος.

Αποφύγετε τις επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής και μην συζητάτε τελευταία στιγμή με άλλους τι γνωρίζετε καλά και τι όχι γιατί είναι ψυχοφθόρο.

Την ώρα των εξετάσεων εφαρμόστε τις τεχνικές χαλάρωσης: πάρτε βαθιές αναπνοές, συγκεντρωθείτε, αν δεν γνωρίζετε κάποια ερώτηση μην σαν πιάνει πανικός αλλά να απαντήσετε πρώτα στα θέματα που γνωρίζετε καλύτερα, φέρτε στο νου σας την εικόνα που σας ηρεμεί και πείτε θετικά λόγια στον εαυτό σας.

Συγγραφή Άρθρου

Αγγελίδου Ασημίνα - Ψυχολόγος

Αγγελίδου Ασημίνα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Εξειδικευμένη σε πρόγραμμα ψυχοθεραπείας - Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία, μεταπτυχιακά στη Ψυχολογία Υγείας και Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η προσκόλληση και το άγχος του αποχωρισμού
Προσκόλληση

Το βρέφος ήδη από τον 7ο μήνα της ζωής του αναπτύσσει ένα ισχυρό συναισθηματικό δεσμό με την μητέρα του δηλαδή μία έντονη προσκόλληση η οποία είναι σημαντική και φυσιολογική. Αποτέλεσμα αυτής της έντονης προσκόλλησης είναι το άγχος του αποχωρισμού όταν η μητέρα του φεύγει π.χ. για τη δουλειά της και το παιδί φοβάται ότι θα το εγκαταλείψει. Το άγχος του αποχωρισμού κορυφώνεται μεταξύ του 13ου και 18ου μήνα και μετά υποχωρεί σταδιακά.

Το Διαδίκτυο και οι Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις στα παιδιά
Διαδίκτυο και Ψυχοσυναισθηματικές Επιπτώσεις

Το Διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο και αναπόφευκτο μέρος της ζωής των παιδιών και αφιερώνουν πολλές ώρες στον υπολογιστή, στο κινητό ή στο τάμπλετ. 

Τι σημαίνει εθισμός στο Διαδίκτυο και ποια συμπτώματα παρουσιάζουν τα παιδιά;

Απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν το πένθος στα παιδιά
Πένθος στα παιδιά

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένα πολύ οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών.
Το πένθος αφορά μόνο τον θάνατο;
Όχι αφορά όλες τις απώλειες και τους αποχωρισμούς από σημαντικά πρόσωπα και καταστάσεις όπως ένα δύσκολο διαζύγιο.

Ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων για τα παιδιά
Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Η παιδική ηλικία είναι ένα βασικό στάδιο στον κύκλο ζωής και είναι σημαντική για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την Spence (1983) επικρατεί η τάση να υποθέτει κανείς ότι τα παιδιά θα αποκτήσουν αυτόματα το κατάλληλο ρεπερτόριο δεξιοτήτων, μέσω της γονικής επιρροής και της επιρροής από τους συνομηλίκους, καθώς επίσης και μέσω της εκπαίδευσής τους. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βιώνουν δυσκολίες.

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares