Οι ραγδαίες αλλαγές στα τεχνολογικά εργαλεία και το διαδίκτυο έχουν κάνει δυνατή την υποστήριξη εκπαίδευσης πέρα από τα παραδοσιακά σύνορα των σχολείων, με τρόπους που συνδέουν τους μαθητές σε ουσιαστικό διάλογο και μάθηση.

Οι δικτυακές μαθησιακές κοινότητες είναι μία πραγματικότητα που μπορεί να μεταμορφώσει σκέψεις και πρακτικές από παραδοσιακά μοντέλα και σύνορα σχολείων, σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα όπου όλοι όσοι συνδέονται με το σύστημα είναι μαθητευόμενοι, των οποίων η θέση μεταβάλλεται από αρχαρίων σε προχωρημένων, όσο αλλάζουν οι εργασίες και οι στόχοι (MCombs, 2001b).

Στα πλαίσια της μαθητοκεντρικής οπτικής, η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει μαθησιακές κοινότητες που να υποστηρίζουν τη μάθηση, την παρακίνηση των μαθητών και την επιτυχία τους και παράλληλα την ανάγκη των καθηγητών για δια βίου μάθηση (CAPT, 2006).

Η μαθητοκεντρική προσέγγιση μπορεί να υποστηριχθεί από την προχωρημένη τεχνολογία πληροφορίας και επικοινωνιών και ειδικότερα το διαδίκτυο, αρκεί πλούσιο υλικό να είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά και οι εκπαιδευτές να έχουν προχωρημένες κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες (Motsching-Pitrik, 2002). 

Έρευνα έδειξε ότι τα σημαντικότερα κίνητρα των μαθητών για τη συμμετοχή τους σε μαθητοκεντρικά ηλεκτρονικά προγράμματα είναι η εμπειρία θετικού κλίματος, η βελτίωση της επαγγελματικής τους κατάρτισης και η συνεργασία τους με συμμαθητές  και ότι μικρές ομάδες λειτουργούν καλύτερα σε μια τέτοια προσέγγιση. (Motschnig-Pitrik, 2004).

Παράλληλα, οι μαθητές σε ηλεκτρονικό περιβάλλον χρειάζεται να είναι περισσότερο αυτο-παρακινούμενοι και αυτό-κατευθυνόμενοι απ? ότι στο παραδοσιακό περιβάλλον μάθησης, και να μπορούν να προσαρμόζουν τις μαθησιακές στρατηγικές τους στο περιβάλλον αυτό (Rogoza, 2005).


Ο ρόλος του εκπαιδευτή στη μαθητοκεντρική εκπαίδευση είναι περισσότερο του διευκολυντή ή του μέντορα, που ενθαρρύνεται να χρησιμοποιήσει στρατηγικές που θα οδηγήσουν σε υψηλή διαδραστικότητα, επικοινωνία, συμμετοχή και ανάδραση (Jenkins, 1999).
Επιπρόσθετα, ο διευκολυντής στην από απόσταση εκπαίδευση, πρέπει να παρέχει στους μαθητές πολλαπλές πηγές μάθησης, να τους ενεργοποιεί, να θέτει σωστές ερωτήσεις, να τους ενθαρρύνει να χρησιμοποιούν διαλογικά την τεχνολογία ώστε να γίνουν οι ίδιοι πλοηγοί της γνώσης τους, να διευκολύνει τις συζητήσεις και να δρα σύμφωνα με το συναίσθημα και τη σκέψη της ομάδας σε κάθε κατάσταση (Motschnig-Pitrik & Holzinger, 2002).


Έρευνες έδειξαν ότι η παρακίνηση των μαθητών στη μαθητοκεντρική από απόσταση εκπαίδευση αυξάνεται σημαντικά όταν οι διευκολυντές θεωρούνται υψηλού βαθμού αυθεντικοί, με υψηλή αποδοχή και κατανόηση (Dernt & Motschnig-Pitrik, 2004; 2005).


Οι αποδεδειγμένες ερευνητικά μαθητοκεντρικές ψυχολογικές αρχές της American Psychological Association (APA, 1997b), θεωρούνται βασικές για τη διαμόρφωση μεθόδων και πρακτικών για την παροχή εκπαίδευσης, και εστιάζουν σε τέσσερις κύριους τομείς βασικούς για τη μάθηση:

(1) Γνωστικούς και Μεταγνωστικούς παράγοντες,

(2) Συναισθηματικούς και παράγοντες Παρακίνησης,

(3) Αναπτυξιακούς και Κοινωνικούς παράγοντες και

(4) Ατομικές διαφορές.

Οι αρχές παρέχουν μία γνωστική βάση για την κατανόηση της μάθησης και της παρακίνησης σαν φυσικές διαδικασίες που συμβαίνουν όταν οι συνθήκες και το πλαίσιο της μάθησης υποστηρίζουν τις ατομικές μαθησιακές ανάγκες, δυνατότητες, εμπειρίες και ενδιαφέροντα (McCombs & Vakili, 2005).

Όταν οι διδάσκοντες και οι πρακτικές τους λειτουργούν έχοντας κατανοήσει τη γνωστική βάση των αρχών, τότε

(1) συμπεριλαμβάνουν τους μαθητές σε αποφάσεις για το πώς και τι να μάθουν και πώς να αξιολογηθούν

(2) δίνουν αξία σε κάθε ξεχωριστή οπτική,

(3) σέβονται τις ατομικές διαφορές στο υπόβαθρο, τα ενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις εμπειρίες των μαθητών και

(4) συμπεριφέρονται στους μαθητές σαν συν-δημιουργούς και συνεργάτες στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία (MCombs, 2001b).

 

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory

Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

 

Συγγραφή Άρθρου

Νίκος Μεταξάς
Συνεργάτης του psychology.gr - Μετάφραση, απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διάθεση χώρου προς υπενοικίαση σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας

find job003Διατίθεται τμήμα ανακαινισμένου επαγγελματικού χώρου σε πολύ καλό, κεντρικό σημείο της Αθήνας, πλησίον της στάσης του μετρό μέγαρο μουσικής προς υπενοικίαση σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας, για ατομική και ομαδική ψυχοθεραπεία, για τις ημέρες Τετάρτη και Παρασκευή.

Για περισσότερες πληροφορίες καλέστε το τηλ. 6977866461

Ζητείται ψυχολόγος / παιδοψυχολόγος με ειδίκευση στις μαθησιακές δυσκολίες

find job003Ζητείται ψυχολόγος/παιδοψυχολόγος με ειδίκευση στις μαθησιακές δυσκολίες και τις αναπτυξιακές διαταραχές να αναλάβει τη μαθησιακή,συναισθηματική και συμπεριφοριστική αξιολόγηση και παρέμβαση παιδιών και εφήβων.

Υπεύθυνες επικοινωνίας: Ψαλλίδα Ειρήνη,  Κόνιαρη Αθηνά
Τηλ.επικοινωνίας 2108660175 | Email. logohoros1@gmail.com

Έως 250.000 ανθρώπους στην Ελλάδα αφορά η Ψυχαναγκαστική Διαταραχή
Ψυχαναγκαστική Διαταραχή

Επιστημονική εκδήλωση για την ψυχαναγκαστική, καταναγκαστική διαταραχή διεξάγεται σήμερα, Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2019 στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Η διαταραχή αυτή, αποτελεί μια πολύμορφη και συχνά χρόνια διαταραχή, που μπορεί να προσβάλει το 2,5% του γενικού πληθυσμού, δηλαδή, με βάση το σημερινό πληθυσμό της Ελλάδας, μπορεί να αφορά έως 250.000 ανθρώπους.

Προκήρυξη θέσης εργασίας ψυχολόγου
Προκήρυξη θέσης ψυχολόγου

Ο Νόστος, προκηρύσσει 1 νέα θέση εργασίας Ψυχολόγου για το έργο «TEEN SPIRIT I – TEEN SPIRIT II» το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τη δημιουργία Δομών Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανήλικων. 

Οι εργαζόμενοι/ες θα εργάζονται με κυλιόμενο ωράριο, 5 ημέρες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας (συμπεριλαμβανομένων Σαββάτου, Κυριακής και αργιών). Η διάρκεια της πρόσληψης θα είναι έως 31/12/2019. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares