Οι ραγδαίες αλλαγές στα τεχνολογικά εργαλεία και το διαδίκτυο έχουν κάνει δυνατή την υποστήριξη εκπαίδευσης πέρα από τα παραδοσιακά σύνορα των σχολείων, με τρόπους που συνδέουν τους μαθητές σε ουσιαστικό διάλογο και μάθηση.

Οι δικτυακές μαθησιακές κοινότητες είναι μία πραγματικότητα που μπορεί να μεταμορφώσει σκέψεις και πρακτικές από παραδοσιακά μοντέλα και σύνορα σχολείων, σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα όπου όλοι όσοι συνδέονται με το σύστημα είναι μαθητευόμενοι, των οποίων η θέση μεταβάλλεται από αρχαρίων σε προχωρημένων, όσο αλλάζουν οι εργασίες και οι στόχοι (MCombs, 2001b).

Στα πλαίσια της μαθητοκεντρικής οπτικής, η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει μαθησιακές κοινότητες που να υποστηρίζουν τη μάθηση, την παρακίνηση των μαθητών και την επιτυχία τους και παράλληλα την ανάγκη των καθηγητών για δια βίου μάθηση (CAPT, 2006).

Η μαθητοκεντρική προσέγγιση μπορεί να υποστηριχθεί από την προχωρημένη τεχνολογία πληροφορίας και επικοινωνιών και ειδικότερα το διαδίκτυο, αρκεί πλούσιο υλικό να είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά και οι εκπαιδευτές να έχουν προχωρημένες κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες (Motsching-Pitrik, 2002). 

Έρευνα έδειξε ότι τα σημαντικότερα κίνητρα των μαθητών για τη συμμετοχή τους σε μαθητοκεντρικά ηλεκτρονικά προγράμματα είναι η εμπειρία θετικού κλίματος, η βελτίωση της επαγγελματικής τους κατάρτισης και η συνεργασία τους με συμμαθητές  και ότι μικρές ομάδες λειτουργούν καλύτερα σε μια τέτοια προσέγγιση. (Motschnig-Pitrik, 2004).

Παράλληλα, οι μαθητές σε ηλεκτρονικό περιβάλλον χρειάζεται να είναι περισσότερο αυτο-παρακινούμενοι και αυτό-κατευθυνόμενοι απ? ότι στο παραδοσιακό περιβάλλον μάθησης, και να μπορούν να προσαρμόζουν τις μαθησιακές στρατηγικές τους στο περιβάλλον αυτό (Rogoza, 2005).


Ο ρόλος του εκπαιδευτή στη μαθητοκεντρική εκπαίδευση είναι περισσότερο του διευκολυντή ή του μέντορα, που ενθαρρύνεται να χρησιμοποιήσει στρατηγικές που θα οδηγήσουν σε υψηλή διαδραστικότητα, επικοινωνία, συμμετοχή και ανάδραση (Jenkins, 1999).
Επιπρόσθετα, ο διευκολυντής στην από απόσταση εκπαίδευση, πρέπει να παρέχει στους μαθητές πολλαπλές πηγές μάθησης, να τους ενεργοποιεί, να θέτει σωστές ερωτήσεις, να τους ενθαρρύνει να χρησιμοποιούν διαλογικά την τεχνολογία ώστε να γίνουν οι ίδιοι πλοηγοί της γνώσης τους, να διευκολύνει τις συζητήσεις και να δρα σύμφωνα με το συναίσθημα και τη σκέψη της ομάδας σε κάθε κατάσταση (Motschnig-Pitrik & Holzinger, 2002).


Έρευνες έδειξαν ότι η παρακίνηση των μαθητών στη μαθητοκεντρική από απόσταση εκπαίδευση αυξάνεται σημαντικά όταν οι διευκολυντές θεωρούνται υψηλού βαθμού αυθεντικοί, με υψηλή αποδοχή και κατανόηση (Dernt & Motschnig-Pitrik, 2004; 2005).


Οι αποδεδειγμένες ερευνητικά μαθητοκεντρικές ψυχολογικές αρχές της American Psychological Association (APA, 1997b), θεωρούνται βασικές για τη διαμόρφωση μεθόδων και πρακτικών για την παροχή εκπαίδευσης, και εστιάζουν σε τέσσερις κύριους τομείς βασικούς για τη μάθηση:

(1) Γνωστικούς και Μεταγνωστικούς παράγοντες,

(2) Συναισθηματικούς και παράγοντες Παρακίνησης,

(3) Αναπτυξιακούς και Κοινωνικούς παράγοντες και

(4) Ατομικές διαφορές.

Οι αρχές παρέχουν μία γνωστική βάση για την κατανόηση της μάθησης και της παρακίνησης σαν φυσικές διαδικασίες που συμβαίνουν όταν οι συνθήκες και το πλαίσιο της μάθησης υποστηρίζουν τις ατομικές μαθησιακές ανάγκες, δυνατότητες, εμπειρίες και ενδιαφέροντα (McCombs & Vakili, 2005).

Όταν οι διδάσκοντες και οι πρακτικές τους λειτουργούν έχοντας κατανοήσει τη γνωστική βάση των αρχών, τότε

(1) συμπεριλαμβάνουν τους μαθητές σε αποφάσεις για το πώς και τι να μάθουν και πώς να αξιολογηθούν

(2) δίνουν αξία σε κάθε ξεχωριστή οπτική,

(3) σέβονται τις ατομικές διαφορές στο υπόβαθρο, τα ενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις εμπειρίες των μαθητών και

(4) συμπεριφέρονται στους μαθητές σαν συν-δημιουργούς και συνεργάτες στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία (MCombs, 2001b).

 

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory

Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

 

Συγγραφή Άρθρου

Νίκος Μεταξάς

e psy logo twitter2Συνεργάτης στο Τμήμα Σύνταξης της Πύλης Ψυχολογίας Psychology.gr
Μετάφραση, απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η σημασία της αποδοχής κάθε διάθεσης
αποδοχή

Εάν κάποιος σας ρωτούσε τι επιθυμείτε για το παιδί σας, πιθανότατα θα απαντούσατε να είναι ευτυχισμένο. Δεν είναι κακό να θέλεις τα παιδιά σου να έχουν την ικανότητα να γίνουν ευτυχισμένα. Αλλά μήπως έχουμε επενδύσει πάρα πολύ στην ιδέα του ευτυχισμένου, στην εικόνα της τέλειας οικογένειας που περνάει υπέροχα παίζοντας στο λιβάδι ή κάνοντας πικνικ ανάμεσα στα αγριολούλουδα;

Συνέντευξη με τη Σύμβουλο προσωπικής ανάπτυξης Αναστασία Πατρώνα
Αναστασία Πατρώνα

Στα πλαίσια της ενότητας Συνεντεύξεις Ειδικών Ψυχικής Υγείας έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε την Επιστημονική Συνεργάτιδα, Αναστασία Πατρώνα. Η κα Πατρώνα μίλησε στην Psychology.gr και στην Χρύσα Πράντζαλου, για το Life Coaching και την ειδίκευσή της ως Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Απάντησε στις ερωτήσεις μας σχετικά με την πρώτη συνεδρία και συζητήσαμε μαζί της μια ποικιλία θεμάτων γύρω από αυτό το πλαίσιο.

Παρακάτω, θα βρείτε τις ερωτήσεις που της υποβάλαμε, αλλά και τις απαντήσεις της ειδικού.

Life:Covid-19: δωρεές, παρεμβάσεις και συναυλίες στην μάχη της υποστήριξης ευάλωτων ομάδων
Covid19 Πάσχα

Οι διάσημοι σπεύδουν να βοηθήσουν τους πιο ευάλωτους στον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του νέου κορονοϊού, από το να δίνουν χρήματα έως πιο ιδιαίτερες εκδηλώσεις συμπαράστασης.

Ακολουθούν 8 τρόποι με τους οποίους οι celebrities προσφέρουν τη στήριξή τους σε όσους δίνουν μάχη να αντιμετωπίσουν τη νόσο COVID-19.

Τι μας διδάσκει το φετινό Πάσχα
Πάσχα

Τα Κοινωνικά Παντοπωλεία των δήμων, αλλά και τα Κοινωνικά Συσσίτια ειδικότερα, παρέχουν εδώ και αρκετά χρόνια τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε άτομα που πραγματικά έχουν ανάγκη. Όμως τις γιορτινές ημέρες αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη αξία, πολύ περισσότερο σε αυτό το διάστημα της πανδημίας και του εγκλεισμού, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τη μείωση της διασποράς του κορονοϊού.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares