όρια

Συχνά γίνεται λόγος για τα όρια, προς τους άλλους και προς τον εαυτό μας. Νομίζω όμως πως βάζοντας όρια για τον εαυτό μας, αυτόματα θα έχουμε βάλει και στους γύρω μας. Πως όμως ξεκινά κανείς ; Πως διαλέγει τα όρια, πως ξέρει ότι είναι τα σωστά;

Μια εύκολη απάντηση είναι οι εμπειρίες μας, καταστάσεις δηλαδή που ζήσαμε στο παρελθόν και μας έμαθαν τι μας αρέσει και τι όχι.

Αν αναλογιστούμε  τι είμαστε διατεθειμένοι να ανεχτούμε και τι όχι σε συνδυασμό με τις ανάγκες που έχουμε για ελευθερία, αξιοπρέπεια και ισορροπία, μπορεί σιγά σιγά να συμπληρωθεί ο κατάλογος. Βέβαια το ζητούμενο δεν είναι να φτιάξουμε μια λίστα ώστε να αρχίσουμε να βάζουμε κάθε 5 μέρες και από ένα όριο. Δεν είναι μια άσκηση που πρέπει να ολοκληρώσουμε άμεσα.

Αν κατανοήσουμε σωστά γιατί πρέπει να θέσουμε όρια, τότε αυτή η διαδικασία  θα κρατήσει για όλη μας τη ζωή, γιατί στην διάρκεια της θα χρειαστεί να αναθεωρήσουμε, να προσθέσουμε και να αφαιρέσουμε.

Φτιάξτε την αυλή σας.

Φανταστείτε τα όρια σαν την αυλή ενός σπιτιού  (όπου στην λέξη σπίτι εσωκλείουμε την προσωπικότητα και τον ψυχικό μας κόσμο), έξω λοιπόν από το σπίτι είναι η αυλή σας ( ο χαρακτήρας και η συμπεριφορά που έχετε προς τους άλλους), είναι το πρώτο σημείο όπου υποδέχεστε ανθρώπους, συζητάτε μαζί, τους παρατηρείτε και σας παρατηρούν για να πάρετε μια απόφαση αν θα μπουν στο σπίτι ή όχι.

Να φτιάξετε λοιπόν για αρχή την αυλή σας ώστε:

  • να είναι περιποιημένη και καθαρή, βάλτε λουλούδια και χρώματα που αγαπάτε έτσι που να επιθυμεί κάποιος να την επισκεφτεί.
  • να έχει έναν μικρό φράχτη με κιγκλιδώματα, να βλέπει κανείς μέσα αλλά να μην μπορεί να μπαίνει από όπου και όποτε του αρέσει.
  • να έχει μια άνετη πόρτα φρεσκοβαμμένη και οπωσδήποτε ένα πατάκι, να μαθαίνει κανείς πως πρέπει να σκουπίζει τα πόδια του για να μπει, να είναι ξεκάθαρο πως δεν μπορεί κανείς να φέρνει τις ‘’βρωμιές’’ στην αυλή σας. Πρέπει να σέβεται το χώρο σας και τον κόπο που κάνετε να τον διατηρείτε καθαρό.
  • να μην έχετε πολλά ενθύμια και αντίκες από το παρελθόν, θα σας κρατούν δέσμιο και θα αποπροσανατολίζουν τον καλεσμένο από το να ακούει αυτά που λέτε, θα του δίνουν λάθος εντυπώσεις για στιγμές που πέρασαν, αφού σίγουρα ούτε εσείς  είστε σήμερα ο ίδιος άνθρωπος με το χτες.
  • να προσφέρετε όσα σας έρχονται αβίαστα, χωρίς να υπολογίζετε τι θα ήταν καλύτερο για τον κάθε καλεσμένο, είναι δική του δουλειά να  πει για τις προτιμήσεις και τα όρια του, μην προσπαθήσετε να γίνεται αρεστοί για να μείνει κοντά σας περισσότερο, δίνοντας κάτι που δεν σας αντιπροσωπεύει. Αν θα μείνει κανείς θέλοντας να προχωρήσει και στο εσωτερικό ή πόσο συχνά θα έρχεται, είναι κάτι που δεν μπορείτε να το προκαλέσετε με ψεύτικα ‘’γλυκίσματα ‘’ αν δεν σας αρέσουν, θα βρεθείτε αργότερα εγκλωβισμένοι στα δικά σας ψέματα.
  • μην έχετε άγχος αν η αυλή σας είναι λιγότερο ή περισσότερο άξια από την δική του, σπάνια οι άνθρωποι είναι ειλικρινείς σε αυτό το σημείο της ζωής τους, να θυμάστε πως οι πιο λαμπερές και φτιασιδωμένες αυλές δεν κρύβουν πάντα ένα παλάτι στο εσωτερικό.

Φτιάξτε την λοιπόν από σήμερα, με τους παραπάνω και επιπλέον δικούς σας κανόνες  από την αρχή, αλλάξτε ότι σας κάνει να νιώθετε άβολα, δώστε την πραγματική σας εικόνα με τις απαλές και τις αιχμηρές όψεις, σταματήστε να σκεπάζετε με νάιλον τις ‘’ασχήμιες ‘’, είναι κι αυτές δικές σας, είναι τα λάφυρα από όσα μάθατε και είναι εκεί για να σας δείχνουν πως θα γίνεται η αυλή σας καλύτερη μέρα με τη μέρα.

Ένα βήμα την φορά.

Εντοπίσατε λοιπόν τι δεν θέλετε να βιώνετε στην καθημερινότητα σας, κάτι που σας δυσκολεύει και το κάνετε με μισή καρδιά, είτε γιατί νομίζετε ότι έτσι πρέπει, είτε για να είστε αρεστοί ή ακόμα γιατί το έχετε κάνει τόσες πολλές φορές πλέον που μοιάζει με συνήθεια. Δεν πειράζει ότι κάνατε μέχρι τώρα έγινε και δεν υπάρχει λόγος να νιώθετε άσχημα γι' αυτό, από την στιγμή όμως που συνειδητοποιήσατε ότι δεν σας αρέσει θα πρέπει να το αλλάξετε και για να γίνει αυτό χρειάζεται το δύσκολο κομμάτι, όπου θα πρέπει να το γνωστοποιήστε στους γύρω σας. Σε αυτή την διαδικασία κάποιοι θα το δεχτούν εύκολα, άλλοι δυσκολότερα και μερικοί καθόλου. Θα πρέπει να γνωρίζετε εξ αρχής πως βάζοντας όρια θα χρειαστεί να αλλάξει αρκετά ο περίγυρος σας και αν σας τρομάζει αυτό σκεφτείτε πως όσοι μείνουν, θα είναι όσοι ακριβώς χρειάζεστε για να είστε αληθινοί και υγιείς.

Κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και θα πρέπει να φτιάξει το δικό του πλάνο, είτε μόνος του είτε με την βοήθεια ενός συμβούλου για να γίνει σωστά, υπάρχουν όμως κάποιοι γενικοί κανόνες που θα σας βοηθήσουν:

  • Αν θυμώνετε συχνά, παραπονιέστε, κλαψουρίζετε και εναντιώνεστε  στους άλλους, τότε μάλλον έχει έρθει η ώρα να βάλετε ένα όριο.
  • Γνωστοποιήστε το όριο με ήρεμο και σταθερό τρόπο χωρίς πολλά λόγια, δεν χρειάζεται να δικαιολογηθείτε  ή να απολογηθείτε για αυτό. Χωρίς ενοχές και ντροπή είναι δικαίωμα και υποχρέωση σας να φροντίστε τον εαυτό σας.
  • Να θυμάστε πως δεν είστε υπεύθυνοι για την αντίδραση των άλλων, δική σας ευθύνη είναι μόνο να εφαρμόσετε τα όρια σας με σωστό τρόπο και με σεβασμό.

Θα χρειαστεί χρόνος για να μάθετε να θέτετε υγιή όρια και να τα εφαρμόζετε, στην αρχή με δυσκολία, αλλά στην συνέχεια αυτό θα γίνεται όλο και πιο εύκολο, για αυτό το λόγο όλη η διαδικασία πρέπει να γίνεται στον δικό σας χρόνο, με τον δικό σας τρόπο, χωρίς προτροπές και συμβουλές από άλλους.

Συγγραφή Άρθρου

Ιωάννα Κατσιμίγα - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ιωάννα Κατσιμίγα: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Life Coach  - Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Εξειδίκευση στη διαχείριση χωρισμού - διαζυγίου.
Μοιράζω τον χρόνο μου στην Αθήνα και την Μυτιλήνη.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το 2020 μη φτιάξεις λίστες...αφουγκράσου!
νέο έτος

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή λίγο πριν ή λίγο μετά την έλευση του νέου χρόνου, στο μυαλό μας γυρίζουν λίστες. Λίστες και υποσχέσεις με πράγματα που πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε και άλλα που πρέπει να μην ξανακάνουμε. Κάθε χρόνο σβήνουμε γράφουμε, σε ημερολόγια, σε κινητά ή απλώς στο μυαλό μας ό,τι επιθυμούμε να πετύχουμε και ό,τι πρέπει να θυμόμαστε να μην κάνουμε ξανά.

7 τρόποι να βελτιώσετε την επικοινωνία στη σχέση σας
Επικοινωνία

Στα ζευγάρια οι συγκρούσεις είναι φυσιολογικές και αναμενόμενες. Σε μια τόσο κοντινή σχέση με καθημερινή τριβή, αρκετά συχνά, τα μέλη της επιλέγουν να αποφεύγουν ή φοβούνται να εκφράσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους, τον θυμό ή την ανασφάλειά τους. Δε δίνουν ιδιαίτερη σημασία στα συναισθήματα τους και προτιμούν να τα "σκεπάζουν" κάτω από πράξεις ή λέξεις που δίνει ο/η σύντροφος τους ως αφορμές.

Δέσμευση - Απομόνωση, η γρίπη των ζευγαριών
Δέσμευση - Απομόνωση

Προ ημερών βρισκόμουν σε ένα κεντρικό δρόμο της Αθήνας, σταματημένη στο φανάρι με το αυτοκίνητο μου. Στο διπλανό ακριβώς αυτοκίνητο, ο άντρας στη θέση του οδηγού είχε γυρισμένο το κεφάλι έξω από το παράθυρο και δίπλα του μια γυναίκα χτυπούσε τα χέρια της στο ταμπλό του αυτοκινήτου, φωνάζοντας: "Επιτέλους! Κοίταξε με, μίλα μου λίγο τρυφερά".

Τα όνειρα μας θεραπεύουν
Όνειρα

Ανέκαθεν τα όνειρα απασχολούσαν τον άνθρωπο, εδώ και χιλιάδες χρόνια προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει τα μηνύματά τους και να τα ερμηνεύσει.
Στη Μεσοποταμία ερμήνευαν τα όνειρα ως προφητικά και τα χρησιμοποιούσαν για θεραπεία πριν 3.000 χρόνια.


Βρείτε ειδικό Ψ.Υγείας

Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος Ψυχολόγων, Συμβούλων Ψ.Υγείας.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares