Ψυχολογία των χρωμάτων

Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα; Αυτή ίσως να είναι εύκολη απάντηση. Γιατί όμως να έχει σημασία; Πώς χρησιμοποιείται από την διαφήμιση και τις εταιρείες; Πολλές φορές η ψυχολογία συνδράμει στον χώρο του εμπορίου, με σκοπό την μεγαλύτερη επιτυχία στις πωλήσεις ή στην προώθηση ενός προϊόντος.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά χρώματα, εκ των οποίων συγκροτούνται και όλα τα υπόλοιπα.

Κόκκινο, Μπλε, Πράσινο

Εδώ, καλό θα ήταν να πάρουμε υπόψιν μας ότι καθένα από αυτά έχει αποχρώσεις. Για παράδειγμα, το μπλε θα μπορούσε να είναι τιρκουάζ, γαλάζιο ή σκούρο.

Το μπλε αποπνέει ηρεμία και γαλήνη. Σχετίζεται με το νερό και αυτό προσφέρει άμεσα μια επαφή με την φύση ή αλλιώς γείωση. Η γείωση με την σειρά της κινητοποιεί την συγκέντρωση. Ταυτόχρονα, συγκρατεί την όρεξη και προσφέρει ένα αίσθημα ασφάλειας. Το μπλε χρησιμοποιείται σε σχολεία, φροντιστήρια και επαγγελματικούς χώρους (ελαφρότερες αποχρώσεις) για να ενθαρρύνει την συγκέντρωση, χωρίς όμως να τραβά την προσοχή περισσότερο από ότι χρειάζεται. Στην κατηγορία του μπλε ανήκουν συχνά τα λογότυπα τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών και εταιρείες που αφορούν την συνδεσιμότητα με το πιο ευρέως γνωστό παράδειγμα, το Facebook. Γενικότερα, οι άντρες τείνουν να διαλέγουν το μπλε ως το αγαπημένο τους χρώμα χωρίς βέβαια να αποκλείουν τα υπόλοιπα.

Χρώμα που επίσης κινείται στον ίδιο άξονα είναι το πράσινο. Το ανθρώπινο μάτι επεξεργάζεται πιο εύκολα το χρώμα αυτό. Λόγω της γείωσης που προσφέρει, καθώς είναι ένα ξεκάθαρο χρώμα της φύσης, εργασιακοί χώροι βαμμένοι με πράσινο, δείχνουν να έχουν θετική επίδραση στους εργαζομένους στο τομέα της υγείας. Μάλιστα, σύμφωνα με ερευνητικό υλικό, είχαν λιγότερους πόνους στο στομάχι. Το πράσινο είναι επίσης κοντά στην έννοια του χρήματος και της υγείας. Χρησιμοποιείται για να αποπνεύσει ηρεμία και χαλάρωση. Η σειρά καταστημάτων Starbucks χρησιμοποιεί το πράσινο χρώμα.

Bonus: Εταιρείες όπως η Cosmote χρησιμοποιούν διχρωμία προσφέροντας το αίσθημα εμπιστοσύνης και την θετική επίδραση του πράσινου.

Αντίθετα με την ηρεμία του μπλε και του πράσινου, το κόκκινο "ταρακουνά" τον εγκέφαλο μέσω της οπτικής αναταραχής που προσφέρει. Αυτή η φουρτούνα, μπορεί να προκαλέσει ένταση, πάθος, να ενισχύσει την όρεξη και να διεγείρει την επιθετικότητα. Ένα παράδειγμα που αντενδείκνυται το κόκκινο χρώμα είναι στα αυτοκίνητα, καθώς προκαλεί επιθετικότητα στους οδηγούς και τους αποτρέπει να είναι προνοητικοί.

Αυτό φυσικά το προσφέρει σε μικρό ποσοστό, δηλαδή δε σημαίνει ότι θα συμβεί κάποιο ατύχημα μόνο επειδή το χρώμα του αυτοκινήτου ήταν κόκκινο. Το κοινωνικό πλαίσιο, θεωρεί το κόκκινο χρώμα του πάθους με έντονο παράδειγμα το γεγονός ότι ένα κόκκινο τριαντάφυλλο συνδυάζεται με ρομαντισμό και αγάπη.

Ενώ το κόκκινο αποπνέει ενέργεια, ενθουσιασμό και νεότητα, φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τους μαθητές σε περίοδο διαγωνισμάτων επειδή είναι συνδεδεμένο με τον φόβο της αποτυχίας. Εταιρείες όπως η YouTube,  χρησιμοποιούν το κόκκινο χρώμα, ενώ ταυτόχρονα εταιρείες που σχετίζονται με το φαγητό όπως η εφαρμογή e-food, τα TGI Fridayή τα McDonaldενισχύουν από την πρώτη κιόλας ματιά την όρεξη.

Οι αποχρώσεις αυτών των χρωμάτων, καθώς και οι μίξη τους μπορούν να καταλήξουν σε έναν τεράστιο αριθμό συνδυασμών.

* Στο επόμενο μέρος θα μιλήσουμε για περισσότερα χρώματα, τα οποία χρησιμοποιούν ως βάση τα χρώματα για τα οποία ήδη μιλήσαμε.

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσανθακοπουλου Μαρία

xrysanthakopoulou mariaΕφαρμοσμένη Ψυχολογία, Bsc (hons) Applied Psychology.
Ειδίκευση στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική ενηλίκων.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Split: Διχασμένοι ή πολλές φωνές που ζητούν βοήθεια; (Μέρος Β')
split

Η ταινία Split, παρουσιάζει τον Kevin, ένα άτομο που πάσχει από Διασχιστική Διαταραχή Προσωπικότητας (ΔΔΠ). Η ΔΔΠ, αποτελεί τη σοβαρότερη μορφή διασχιστικής διαταραχής. Το άτομο, αναπτύσσει δύο ή περισσότερες προσωπικότητες, αναφερόμενες και ως εναλλακτικές καταστάσεις προσωπικότητας (alters).

Κορωνοϊός: Τρόποι ψυχικής επιβίωσης
Κορωνοϊός

Η νέα ασθένεια που πλήττει τον πλανήτη, με το όνομα COVID-19, ξεκίνησε ενεργά στην πόλη Wuhan, στην Κίνα και συγκεκριμένα στην επαρχία Hubei. Τα κρούσματα πνευμονίας εμφανίστηκαν εκεί σε συρροή. Βάσει των κινεζικών υγειονομικών αρχών, ένα νέο στέλεχος κοροναϊού εμφανίζεται (2019-nCoV).

Ψυχολογία: Η έρευνα και η σημασία της
ποιοτική ποσοτική έρευνα

Όπως σε κάθε κλάδο που χρησιμοποιεί ερευνητικές μεθόδους, έτσι και στη ψυχολογία, χρειάζονται τρόποι προσέγγισης δεδομένων. Ο ερευνητής λοιπόν, μέσω της συνεχούς τριβής του με το πεδίο ενδιαφέροντος, πιθανόν να δημιουργήσει ένα ερώτημα στο πώς ή γιατί κάτι συμβαίνει.

Split: Διχασμένοι ή πολλές φωνές που ζητούν βοήθεια;
διασχιστική διαταραχή

Η ταινία ‘Split’ έχει χαρακτηριστεί ως ψυχολογικό θρίλερ και αναφέρεται σε έναν άνδρα πρωταγωνιστή, που απαγάγει τρία έφηβα κορίτσια. Ο James McAvoy υποδύεται έναν άνδρα που εμφανίζεται ως φρενοβλαβής, καθώς αναδύονται 23 διαφορετικές προσωπικότητες από εκείνον. Μια από αυτές  που δεν εμφανίζεται παρα μόνο στο τέλος της πλοκής, παρουσιάζεται από τις υπόλοιπες προσωπικότητες ως η πιο επικίνδυνη.

Εγγραφή στο Newsletter

Απεχθανόμαστε το Spam! Στην 1η λίστα, θα λαμβάνετε emails από την Πύλη Ψυχολογίας για επιλεγμένα άρθρα ψυχολογίας. Στη 2η λίστα, θα λαμβάνετε προτάσεις βιβλίων ψυχολογίας. Στην 3η λίστα, κάντε εγγραφή μόνο αν είστε επαγγελματίας ψυχικής υγείας.

0
Shares