Στη σημερινή πραγματικότητα αρκετοί άνθρωποι κατακλύζονται από άγχος. Μια ιδιαίτερη μορφή άγχους είναι οι ψυχαναγκασμοί-καταναγκασμοί. Η διάκριση ανάμεσά τους είναι η εξής: Οι ψυχαναγκασμοί είναι έντονες, επαναλαμβανόμενες σκέψεις-εικόνες που κατακλύζουν το νου και οι οποίες οδηγούν στους καταναγκασμούς, δηλαδή τη μετατροπή της σκέψης σε πράξη προκειμένου να νιώσει κανείς ανακούφιση. 

Μπορεί να έχετε παρατηρήσει κάποια άτομα να ανησυχούν ιδιαίτερα ότι θα κάνουν κακό σε κάποιον επειδή το σκέφτονται έντονα π.χ. ότι χτυπούν κάποιον στο κεφάλι ή να ελέγχουν επαναλαμβανόμενα π.χ. αν έχουν κλείσει το μάτι της κουζίνας, αν έχουν κλείσει τα παράθυρα, αν έχουν κλειδώσει την πόρτα. Κάποιοι άλλοι μπορεί να κάνουν το σταυρό τους σκεπτόμενοι ότι αν δεν το κάνουν θα συμβεί κάτι κακό, άλλοι πλένουν υπερβολικά πολλές φορές τα χέρια τους για να μην κολλήσουν κάποια ασθένεια, άλλοι κάνουν συγκεκριμένες τελετουργίες π.χ. τοποθετούν τα πράγματά τους σε συγκεκριμένη σειρά, παίρνουν μαζί τους ένα είδους φυλαχτό κάθε φορά που χρειάζεται να κάνουν κάποια σημαντική δουλειά ώστε να μην έχουν κακοτυχία.

Αυτό που χαρακτηρίζει τους καταναγκασμούς είναι το στοιχείο της υπερβολής και της καταστροφοποίησης. Οι καταναγκασμοί μπορεί να ακινητοποιήσουν τα άτομα από τη στιγμή που καταναλώνουν αρκετές ώρες στην εκδήλωση συγκεκριμένων πράξεων.

Τί οδηγεί τα άτομα σε αυτές τις σκέψεις-ενέργειες; Η απάντηση βασίζεται στην τάση ελέγχου του περιβάλλοντός τους (θέλουν να μπορούν να ελέγχουν ό,τι συμβαίνει γύρω τους), στην τελειομανία (όλα πρέπει να είναι τέλεια), στην αποφυγή του λάθους (έντονο αίσθημα ευθύνης απέναντι στο λάθος). Έτσι λοιπόν εισέρχονται σε ένα φαύλο κύκλο αναζητώντας επιβεβαίωση (ότι όλα κυλούν καλά) βρίσκοντας όμως παροδική ανακούφιση.

Τί χρειάζεται να κάνει κανείς για να μειώσει τους καταναγκασμούς; Χρειάζεται να σπάσει την αλυσίδα που τους διατηρεί. Αυτά τα άτομα μοιάζει να ταυτίζουν τη σκέψη με την πράξη και να ανησυχούν υπερβολικά όταν κατακλύζονται από τέτοιου είδους σκέψεις. Επομένως είναι σημαντικό να διαχωρίσουν τη σκέψη από την πράξη. Πολλές φορές είναι απαραίτητο να αφήσουν τη σκέψη τους να φτάσει ως το τέλος δίχως να την καταπιέσουν για να δουν την εξέλιξή της ώστε να μειωθούν τα επίπεδα του άγχους τους. Επίσης η μέθοδος της συστηματικής απευαισθητοποίησης που σημαίνει σταδιακή έκθεση σε αυτό που τους αγχώνει με παρεμπόδιση του καταναγκασμού (της πράξης) σε συνδυασμό με τη γνωστική αναδόμηση (τροποποίηση εκείνων των δυσλειτουργικών σκέψεων που τους μπλοκάρουν) τους βοηθά να επαναφέρουν τη ζωή τους σε πιο λειτουργικά επίπεδα.

Η απελευθέρωση της σκέψης βάσει των παραπάνω δημιουργεί νέους ορίζοντες απόλαυσης των στιγμών της ζωής.

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.


Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γιατί τα παιδιά έχουν ξεσπάσματα
παιδιά, ξεσπάσματα

Τα επεισόδια ξεσπάσματος των παιδιών είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της γονικής μέριμνας. Είναι δύσκολο κανείς να τα κατανοήσει, δύσκολο να αποφευχθούν και ακόμα πιο δύσκολο να ανταποκριθούν οι γονείς αποτελεσματικά όταν συμβαίνουν. Και όταν αυτά εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα πέρα από το αναπτυξιακό στάδιο που αναμένονται (συνήθως στα δύο έτη) τότε μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα όχι μόνο για το παιδί αλλά και για τους γονείς που τα υπομένουν.

Τρόποι διαχείρισης του άγχους των εξετάσεων των μαθητών
διαχείριση άγχους, εξετάσεις

Το άγχος αποτελεί μέρος της καθημερινής ζωής των μαθητών που ετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια του άγχους; Πώς μπορεί ένας μαθητής να διαχειριστεί το άγχος πριν αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων; Πώς η μελέτη μπορεί να γίνει πιο αποδοτική; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί για να μην ενισχύουν το άγχος του μαθητή;

Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση 2017
Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση

Πλησιάζουμε στο τέλος αυτής της χρονιάς για να ανεβούμε στο σκαλοπάτι της επόμενης. Ας αναλογιστούμε τις διαδρομές που διανύσαμε, τις εμπειρίες που αποκομίσαμε και τη σοφία που αποκτήσαμε. Και τώρα σιγά σιγά ας προετοιμαστούμε για τη νέα χρονιά με αγάπη στην ψυχή και στην καρδιά μας.

6 Συνήθειες για μια ευτυχισμένη ζωή
ευτυχισμένη ζωή

Τι μπορούμε να κάνουμε για να νιώσουμε ευτυχισμένοι στην πορεία της ζωής μας; Ας δούμε παρακάτω 6 σημαντικές συνήθειες που ενισχύουν το αίσθημα της ευτυχίας:


Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς για ιδεοληψίες, ψυχαναγκαστική διαταραχή. Ο μοναδικός εξειδεκευμένος κατάλογος.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :