συναισθηματική νοημοσύνη

Το συναίσθημα θεωρείται ως το συμπληρωματικό στοιχείο μίας καλά δομημένης σκέψης. Όλοι γνωρίζουμε για παράδειγμα ότι τα χρώματα διεγείρουν τα συναισθήματα και προδιαθέτουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας.Αυτό σημαίνει ότι το άτομο χρειάζεται: Συναίσθημα και λογική ή λογική και συναίσθημα, για να πάρει μία απόφαση. 

Τί είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη

Θεωρείται μια ανώτερη ικανότητα του ατόμου να καταλαβαίνει, να εκφράζει, να ρυθμίζει και να παρακολουθεί τα συναισθήματά του, να τα προσαρμόζει στη σκέψη του, να κατανοεί την αιτία πρόκλησής τους και να ρυθμίζει τις επιπτώσεις τους τόσο στον εαυτό του όσο και στους γύρω του. Η ρήση του Σωκράτη «γνώθι σ’ αυτόν» εκφράζει ακριβώς αυτόν το θεμέλιο λίθο της συναισθηματικής νοημοσύνης: το να αντιλαμβάνεσαι τα συναισθήματά σου μόλις γεννηθούν μέσα σου. Σαν «ο Εγκέφαλος να σκέπτεται τον Εαυτό του».Είναι γεγονός ότι δε γεννιόμαστε με υψηλή Συναισθηματική Νοημοσύνη, αλλά την αποκτούμε μέσα από την ανεπίσημη εκπαίδευση κατά την παιδική και την ενήλικη ζωή μας. Είναι ένα είδος νοημοσύνης το οποίο χτίζεται στην πορεία της ανάπτυξης ενός ανθρώπου.

Η αντιλαμβανόμενη συναισθηματική νοημοσύνη αναπτύσσεται τουλάχιστον μέχρι την Πέμπτη (5η) δεκαετία της ζωής και επηρεάζεται θετικά από την εμπειρία και από την εκπαίδευση.

Μάλιστα, ο μεγαλύτερος ρυθμός της ανάπτυξής της παρατηρείται στα πρώτα χρόνια της νεότητας. Η συναισθηματική νοημοσύνη βάζει σε πρώτη γραμμή τη νοημοσύνη των συναισθημάτων επειδή είναι η «νοημοσύνη της καρδιάς».

Σύμφωνα με τον Daniel Goleman, η συναισθηματική νοημοσύνη, είναι συνυφασμένη με την επιτυχία του ανθρώπου στη ζωή.Ένας συναισθηματικά νοήμων άνθρωπος ισοδυναμεί με έναν επιτυχημένο άνθρωπο. Η λέξη κλειδί για τη «Συναισθηματική Νοημοσύνη» είναι η αυτεπίγνωση, με την έννοια της συνεχούς προσοχής του ατόμου στις εσωτερικές του καταστάσεις.

Τα χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου με υψηλή Συναισθηματική Νοημοσύνη (EQ)

Περιλαμβάνουν:

  • Την αναγνώριση των συναισθημάτων του
  • Τον έλεγχο των συναισθημάτων του
  • Την εξεύρεση κινήτρων για τον εαυτό του
  • Την αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων
  • Τη διαχείριση των σχέσεών του

Τα άτομα με υψηλό EQ χαρακτηρίζονται από:

  • λιγότερο άγχος
  • έχουν λιγότερα καταθλιπτικά συμπτώματα
  • είναι λιγότερο επιρρεπείς σε καταχρήσεις (ναρκωτικά, αλκοόλ, τσιγάρα),
  • είναι λιγότερο επιθετικά και
  • είναι λιγότερο πιθανό να εκφοβίζουν άλλα άτομα.

Σε επαγγελματικό επίπεδο συχνά λαμβάνουν θέσεις ηγεσίας καθότι είναι περισσότερο ικανοί στη διαχείριση των εσωτερικών συγκρούσεων, ενώ παράλληλα χαρακτηρίζονται από ομαδικό πνεύμα και συνεργατικότητα.

Πως μπορώ να αναπτύξω τη συναισθηματική νοημοσύνη (EQ)

Μέχρι σήμερα, η έλλειψη ενημέρωσης με την προσκόλληση σε παλιές νοοτροπίες έχουν παρεμποδίσει την ουσιαστική κινητοποίηση για την οργανωμένη εκπαίδευση σε δεξιότητες Συναισθηματικής Νοημοσύνης διαιωνίζοντας τις προσωπικές και διαπροσωπικές δυσκολίες.

Η ενίσχυση της Συναισθηματική μας Νοημοσύνη σημαίνει να ενδυναμώσουμε όλες αυτές τις δεξιότητες που αναφέρθηκαν για το καλό της προσωπικής και επαγγελματικής μας ζωής.

Ενδεικτικοί τρόποι:

  • Καλλιέργεια της επίγνωσης των συναισθημάτων μας.
  • Αποφυγή να κρίνουμε ή να διακόπτουμε τα συναισθήματά μας, πριν τα μελετήσουμε.
  • Εκπαίδευση στον έλεγχο και τη διαχείριση του καθημερινού στρες.
  • Άκουσμα του σώματός μας.
  • Δοκιμή να βλέπουμε τις δυσκολίες της ζωής με χιούμορ!
  • Λύση των διαμαχών με θετικό τρόπο.
  • Το να κοιτάμε μέσα μας, είναι το πρώτο βήμα για να αναγνωρίσουμε και να ρυθμίσουμε τα συναισθήματά μας.

Με λίγα λογία….

Η συναισθηματική νοημοσύνησυναισθηματική νοημοσύνη μας βοηθά:

  • Να πάρουμε αποφάσεις
  • Να προβλέψουμε αποτελέσματα της ζωής
  • Να καταλάβουμε τους ανθρώπους
  • Να χτίσουμε σχέσεις

"Ο καθένας μπορεί να θυμώσει…..Αυτό είναι πολύ εύκολο. Όμως να θυμώσει με το κατάλληλο άτομο, στον κατάλληλο τόπο, την κατάλληλη ώρα, για τον κατάλληλο λόγο και με τον κατάλληλο τρόπο, αυτό δεν είναι εύκολο." Αριστοτέλης

Βιβλιογραφικές Πηγές:

1. Goleman, D. 1995. Goleman, 1998. Zeider et al., 2003 Emotional intelligence. NY: Bantam Books

2. Salovey, P. & Mayer, J. D. 1990. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.

3. Bar-on, R. 2000. Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-on & J.D.A. Parker (Eds.) The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment and application at home, school and in the workplace (pp.363-388). San Francisco: Jossey-Bass

4. www.noizy.gr 

Συγγραφή Άρθρου

Τσώλη Σοφία - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Τσώλη Σοφία: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Συμβουλευτική Ψυχολόγος, Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ - M.Sc Εξειδίκευση στη Διαχείριση του Στρες και στη Γνωσιακή Επιστήμη - Ιατρική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ
Υπ.Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Αθηνών.

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εξάρτηση από το Διαδίκτυο
Διαδίκτυο

Ο όρος εξάρτηση, παραδοσιακά, έχει χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει τον βιολογικό εθισμό από μια ή περισσότερες ουσίες. Η εξάρτηση από το Διαδίκτυο, ως όρος, συναντάται και ως παθολογική χρήση του διαδικτύου, παρορμητική χρήση του διαδικτύου ή προβληματική χρήση του διαδικτύου (Tonioni et al., 2012). Εντούτοις, η έννοια του εθισμού δεν αναφέρεται στο μέσον αυτό καθ’ εαυτό όπως συμβαίνει με τις ουσίες, αλλά στις δυνατότητες που δίνει και στις δραστηριότητες που παρέχει.

Δυσλειτουργικές πεποιθήσεις, στρες και θεραπεία
Δυσλειτουργικές πεποιθήσεις

Οι δυσλειτουργικές πεποιθήσεις αποτελούν εξαρτηµένες νοητικές κατασκευές και συμπεράσματα, στα οποία καταλήγει ένα άτομο για τον εαυτό (π.χ. το να έχω κακές σκέψεις σηµαίνει ότι είµαι κακός άνθρωπος), τα οποία εκφράζονται συνήθως µε προτάσεις του τύπου «αν…τότε». Οι σκέψεις (thoughts, cognitions, thinking) αποτελούν σημαντικούς παράγοντες στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Αντακαλύπτοντας τη δύναμη της Αυτό-Αξίας
Αυτό-Αξία

Η αυτοαξία βρίσκεται στον πυρήνα του εαυτού μας - οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι συμπεριφορές μας συνδέονται στενά με το πώς βλέπουμε την αξία μας ως ανθρώπινα όντα.

Η αυτοαξία έχει κοντινή συγγένεια με την αυτοεκτίμηση, χωρίς όμως να ταυτίζονται μεταξύ τους. Η αυτοεκτίμηση είναι αυτό που σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και πιστεύουμε για τον εαυτό μας, ενώ η αυτοξία είναι η συνολική αξιολόγηση και αναγνώριση της ανθρώπινης δημιουργίας ως μοναδικής και αδιαμφισβήτητα πολύτιμης σε αυτή τη ζωή.

Φυσική Δραστηριότητα και Ψυχική Υγεία
Φυσική Δραστηριότητα

Η φυσική δραστηριότητα αποτελεί μία από τις βασικές συνιστώσες για την επίτευξη και διατήρηση ψυχικής, σωματικής και πνευματικής υγείας. Οποιαδήποτε μορφή συστηματικής σωματικής άσκησης αποτελεί πηγή αναζωογόνησης, όχι μόνο με βραχυπρόθεσμα, αλλά και με μακροπρόθεσμα οφέλη στην ψυχολογία μας. Ανεξάρτητα από την ηλικία ή το φύλο, η συστηματική άσκηση του σώματος συμβάλλει σε ένα ευρύ φάσμα ευεργετικών δράσεων σε ψυχικό και σωματικό επίπεδο.


Βρείτε ειδικό Ψ.Υγείας

Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος Ψυχολόγων, Συμβούλων Ψ.Υγείας.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares