Ακρόαση άρθρου......

Με αφορμή το πρόσφατο σεμινάριό μου πάνω στη «Διαχείριση αρνητικών ανθρώπων», θα μοιραστώ τα πιο σημαντικά σημεία για ένα θέμα που απασχολεί πολλούς, δυσκολεύει ακόμα περισσότερους και εκνευρίζει επίσης κάποιους άλλους. Ο λόγος για τη διαχείριση αρνητικών ανθρώπων- πώς γίνεται στην πράξη τελικά.

Αρνητικοί άνθρωποι

Πριν μπούμε στο θέμα φυσικά το πρώτο βήμα είναι να ορίσουμε ποιος είναι αρνητικός ανθρώπος. Ποιές συμπεριφορές χαρακτηρίζουν έναν αρνητικό άνθρωπο και τι συνέπειες έχουν στα συναισθήματά μας και στις αντιδράσεις μας;

Πώς θα ορίζατε εσείς έναν αρνητικό άνθρωπο;

Όλοι κάποια στιγμή στη ζωή μας έχουμε αντιμετωπίσει αρνητικούς ανθρώπους. Είναι εύκολο να τους αναγνωρίσουμε, καθώς μας εξαντλούν ψυχολογικά και μας παρασύρουν στην απαισιοδοξία τους. Είναι σημαντικό, όμως, να θυμόμαστε ότι η διαχείρισή τους ξεκινάει πρώτα από εμάς.

Εμβαθύνοντας σε αυτό, μέσα από ένα θεωρητικό πλαίσιο και βιωματικές ασκήσεις, παρέχω στους συμμετέχοντες του σεμιναρίου, πρακτικές συμβουλές και τα απαραίτητα εργαλεία, για την αποτελεσματική διαχείριση των αρνητικών ανθρώπων στη ζωή τους.

Στο σημείο αυτό, άρχισα να δουλεύω με τους συμμετέχοντες, δίνοντάς τους άσκηση στην οποία κλήθηκαν να σκεφτούν ποια θεωρούν πώς είναι τα χαρακτηριστικά ενός αρνητικού ανθρώπου, τι τους οδηγεί σε αυτόν τον χαρακτηρισμό, πώς αισθάνονται κοντά σε έναν τέτοιον άνθρωπο και γιατί.

Έπειτα από ποικίλες απαντήσεις, θεώρησα αναγκαίο να αποσαφηνίσω τον όρο «αρνητικοί άνθρωποι».

Για ακόμα μία φορά πρόκειται για έναν παραπλανητικό όρο και μία ταμπέλα που βάζουμε στους άλλους.

Οι αρνητικοί άνθρωποι και η ταμπέλα που τους βάζουμε

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι απαραίτητη, προκειμένου να διαχειριστούμε τα δικά μας αρνητικά συναισθήματα και εκείνους που μας τα δημιουργούν. Η διεκδικητικότητα και οι επικοινωνιακές δεξιότητες ορίστηκαν ως σημαντικά εργαλεία για τη διαχείρισή τους.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς δεν έχουν οι άλλοι, αποκλειστικά, την ευθύνη για το πώς νιώθουμε. Ο τρόπος που ερμηνεύουμε τα λόγια των άλλων και τις καταστάσεις γύρω μας καθορίζει τα συναισθήματά μας. Επομένως, είναι στο χέρι μας, αν θα επιτρέπουμε στους αρνητικούς ανθρώπους να μας επηρεάζουν.

Άστο γι’ αύριο! Ξεπερνώντας την αναβλητικότητα στο χώρο εργασίας
Το διαδικτυακό σεμινάριο διοργανώνεται από το PSYCHOLOGY.GR, με εισηγήτρια την ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Άρτεμις Αντωνίου.

Η ανάληψη ευθύνης και η ερμηνεία μέσω θετικής σκέψης είναι τα δύο κομβικά σημεία.

Γνώθι σ’ αυτόν και ανάληψη ευθύνης

Η ανάληψη ευθύνης για κάθε τι που βιώνουμε είναι ζωτικής σημασίας.

Παύουμε να ρίχνουμε την ευθύνη σε άλλους και χρησιμοποιούμε 1ο ενικό:

  • Δε με πλήγωσε, αλλά πληγώθηκα
  • Δε με στεναχώρησε, αλλά εγώ επιλέγω να στεναχωρηθώ
  • Δε με αδίκησε, αλλά εγώ του έδωσα την ευκαιρία να με αδικήσει

Στην πραγματικότητα, εμείς προκαλούμε τα αρνητικά συναισθήματα στον εαυτό μας, επειδή τα επιτρέπουμε. Σίγουρα, η ευθύνη είναι μοιρασμένη και οι άλλοι μας λένε κάτι αρνητικό, όμως εμείς, στο δικό μας φίλτρο αντίληψης, το ερμηνεύουμε λάθος και το αφήνουμε να μας βλάψει. Οι άλλοι είναι ο ηθικός αυτουργός και ο εαυτός μας είναι ο φυσικός αυτουργός. Στο τέλος, πρέπει να έχουμε τη δύναμη να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας.

Τι αποκομίσαμε από το σεμινάριο του Believe in You «Διαχείριση Αρνητικών Συναισθημάτων»;

Ερμηνεία και θετική σκέψη

Δυστυχώς δεν διάλεξα τους γονείς μου
Σε αυτό το ανατρεπτικό βιβλίο, η έγκυρη κλινική ψυχολόγος Lindsay Gibson αποκαλύπτει την καταστροφική φύση των συναισθηματικά ανώριμων γονέων, τα τοξικά μοτίβα με τα οποία μας έχουν σημαδέψει και μας παρέχει πολύτιμους τρόπους για να θεραπευτούμε

Ποιες είναι οι διαφορές των αισιόδοξων και των απαισιόδοξων ανθρώπων;

Η διαφορά τους έγκειται στο ότι ο αισιόδοξος αποδέχεται μία αρνητική κατάσταση και το γεγονός ότι δεν μπορεί να ελέγξει τα πάντα, και εστιάζει στο μέλλον και στο τι μπορεί να κάνει γι’ αυτό, ενώ ο απαισιόδοξος εστιάζει στο παρελθόν και σε παλιά λάθη, διαιωνίζει τα αρνητικά του συναισθήματα και πιστεύει ότι δε θα τα καταφέρει.

Για την καλλιέργεια θετικής σκέψης, δίνω τις εξής συμβουλές:

  • Σκεφτόμαστε και λέμε τι θέλουμε και όχι τι δεν θέλουμε
  • Γινόμαστε συγκεκριμένοι
  • Χρησιμοποιούμε πιο θετικές φράσεις, βγάζοντας το «μη», το «δεν» και το «αλλά», από το λεξιλόγιό μας.

Διαχείριση αρνητικών ανθρώπων

Προτού δούμε τρόπους διαχείρισης των αρνητικών ανθρώπων, είναι σημαντικό να δούμε ποια είναι η χρησιμότητά τους για εμάς.

Συγκεκριμένα:

1. Τα αρνητικά συναισθήματα είναι χρήσιμα, γιατί δίνουν νόημα στα θετικά. Οι αρνητικοί άνθρωποι μας κάνουν να συνειδητοποιούμε τα καλά που έχουμε στη ζωή μας και να νιώθουμε ευγνωμοσύνη.

2. Οι αρνητικοί άνθρωποι μας βάζουν στη διαδικασία αυτογνωσίας. Αναζητάμε τους λόγους που μας ενοχλούν αυτά που μας λένε, μας «ξυπνάνε» κάτι που δε γνωρίζαμε και, έτσι, μαθαίνουμε τον εαυτό μας.

3. Τα προβλήματα των άλλων και τα αρνητικά τους συναισθήματα, μας κάνουν να συνειδητοποιούμε ότι δεν είναι όλα ρόδινα στον κόσμο. Αυτό μας βοηθάει να καλλιεργήσουμε συμπόνοια, κατανόηση και ενσυναίσθηση προς τους άλλους.

4. Μας κάνουν να αποκτούμε ψυχική ανθεκτικότητα.

5. Μας βοηθούν να αναγνωρίζουμε τα δικά μας λάθη

6. Μας βοηθούν να κάνουμε πιο συνειδητές επιλογές στο μέλλον και να επιλέγουμε πιο προσεκτικά τα άτομα με τα οποία θέλουμε να περιτριγυριζόμαστε.

Η διαχείριση των αρνητικών ανθρώπων στην πράξη έχει ως εξής:

- Τους λέμε τι θέλουμε από εκείνους και όχι τι δεν θέλουμε.

- Καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορούμε να τους αλλάξουμε, αλλά ότι μπορούμε να τους εμπνεύσουμε, δίνοντάς τους κίνητρα.

- Φιλτράρουμε τις συμβουλές τους και προσέχουμε την αξιοπιστία τους.

- Με διεκδικητικότητα και επικοινωνιακές δεξιότητες, προσπαθούμε να επαναφέρουμε τον συνομιλητή μας, όταν λέει κάτι αρνητικό, γυρνώντας τη συζήτηση σε κάτι θετικό.

- Διαχωρίζουμε τη γνώμη από την κριτική, ώστε να μη δίνουμε το δικαίωμα σε άλλους να μας κρίνουν.

- Παίρνουμε βαθιά ανάσα, πριν απαντήσουμε σε έναν αρνητικό άνθρωπο, ενώ σκεφτόμαστε προσεχτικά τι θα πούμε.

- Απέχουμε από κουτσομπολιά και συζητήσεις αρνητικού χαρακτήρα.

- Εστιάζουμε στα θετικά των άλλων.

- Θέτουμε χρονικό όριο στις συζητήσεις μας. Αν δε μας αρέσουν αυτά που μας λένε, διακόπτουμε ή αλλάζουμε ευγενικά τη συζήτηση.

- Χρησιμοποιούμε χιούμορ.

Συνοψίζοντας…

Αποδοχή

Οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η συναισθηματική ουδετερότητα είναι πολύ σημαντικά κατά τη διαχείριση αρνητικών ανθρώπων. Όλα, ωστόσο, καταλήγουν στην αποδοχή.

Αποδοχή σημαίνει να δεχόμαστε τους άλλους όπως είναι, χωρίς να μας ενοχλούν και χωρίς να προσπαθούμε να τους αλλάξουμε. Έτσι, δε θα μας επηρεάζουν αρνητικά και θα μπορούμε να διαχειριστούμε αποτελεσματικά τα πάντα.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Εύη Ξυραφά

xyrafa eviΣύμβουλος προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης και εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας.