Πολλές φορές τα συναισθήματα των παιδιών μάς κάνουν να αισθανόμαστε άβολα και δεν ξέρουμε πώς να τα χειριστούμε, είτε πρόκειται για αρνητικά όπως είναι ο θυμός, ο φόβος, η ζήλεια, η στενοχώρια, είτε πρόκειται για θετικά όπως είναι η χαρά, ο θαυμασμός ή η ικανοποίηση. Αυτό συμβαίνει καθώς οι ενήλικες δεν έχουν μάθει να εμπιστεύονται τα συναισθήματα των παιδιών και πιθανόν φοβούνται μήπως τα παιδιά τους πληγωθούν αν τα βιώσουν.

 Συνήθως όταν ερχόμαστε σε επαφή με το παιδί που είναι μπροστά μας, ερχόμαστε και σε επαφή με το παιδί που βρίσκεται μέσα μας, χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.

Τα παιδιά μάς γυρνάνε συχνά στην δική μας παιδική ηλικία και σε συναισθήματα που στο δικό μας σπίτι δεν εκφράζονταν ή εκφράζονταν υπό όρους, αλλά και στις αντιδράσεις των δικών μας γονιών.

Το μήνυμα που συχνά περνάμε στα παιδιά είναι ότι δεν είναι καλό να βιώνουμε τα συναισθήματά μας ούτε να μιλάμε γι΄αυτά. Αν όμως δεν αφήνουμε τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, συμβάλλουμε άθελά μας στο να τα “κουκουλώνουν”. Συνεπώς τα παιδιά νιώθουν ένταση, θυμό, την αίσθηση ότι κανείς δεν τα καταλαβαίνει και ότι δεν θα έπρεπε να αισθάνονται έτσι.

Στην προσπάθειά μας να προστατεύσουμε τα παιδιά έχουμε μάθει να τα συμβουλεύουμε και να επιλύουμε τις δυσκολίες τους. Ωστόσο για να διευκολύνουμε τα παιδιά να εκφρασθούν έχουν ανάγκη να τα ακούμε με την αμέριστη προσοχή μας, χωρίς να ρωτάμε γιατί, χωρίς να τους δίνουμε λύσεις ή να προσπαθούμε να τα μεταπείσουμε.

Δεν χρειάζεται τίποτε άλλο παρά μόνο να καθρεφτίζουμε αυτό που μας λένε αναγνωρίζοντας το συναίσθημά τους. 

Αυτό βοηθάει τα παιδιά να:

• Βιώνουν τα συναισθήματά τους χωρίς να αισθάνονται αδύναμα
• Νιώθουν αποδοχή για αυτό που είναι.
• Νιώθουν ότι τα καταλαβαίνουν χωρίς να τους ασκείται κριτική.
• Έχουν την ελευθερία να εξωτερικεύουν συναισθήματα ακόμα και τα πιο δύσκολα.
• Αισθάνονται πιο ανάλαφρα και δημιουργικά.
• Νιώθουν ότι τα εμπιστεύονται και ότι γι’αυτό μπορούν να τα καταφέρουν σε ό,τι προσπαθούν.

Δεν είναι καθόλου εύκολο να είμαστε καθρέφτες των παιδιών και χρειάζεται διαρκή προσπάθεια και εξάσκηση. Δεν πρόκειται απλά για την επίτευξη ενός στόχου αλλά για μια συνεχή διαδικασία που ενδέχεται να μας απογοητεύσει και να νιώσουμε ότι δεν τα καταφέρνουμε, καθώς ο τρόπος που έχουμε μάθει να ακούμε σε ολόκληρη την ζωή μας είναι πολύ διαφορετικός. Όσο περισσότερο όμως προσπαθούμε να ακούσουμε το παιδί μας τόσο ερχόμαστε πιο κοντά του και δημιουργούμε μια σχέση ζωής μαζί του.

 

Επιμέλεια:
Έλλη Κούμουλου- Μαρίκα Ρέλλου
Ψυχολόγοι-Ψυχοθεραπευτές στην Focusing Βιωματική Ψυχοθεραπεία

Ελληνικό Κέντρο Focusing
Λ. Αλεξάνδρας 79
Τηλ. Επικοιν.: 210-64.59.459 

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Έρευνα ΑΠΘ για τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών
σεξουαλική κακοποίηση παιδιών

Έρευνα πραγματοποίησε η Σχολή Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ για τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, συνολικά 229 παιδιά, ηλικίας από 3 μηνών έως 17 ετών, υπέστησαν σεξουαλική κακοποίηση στην δεκαετία 2005-2015. Σχεδόν τα μισά θύματα (49,8%) ήταν ηλικίας 13-18 ετών, ενώ το 36,3% ήταν ηλικίας έξι ως 12 ετών και το 13,9% παιδιά προσχολικής ηλικίας (πέντε ετών ή και μικρότερα).

Πρωτοβουλία Ψ: Κάλεσμα για τη δημιουργία ομάδας επαγγελματιών ψυχικής υγείας
Πρωτοβουλία Ψ

Στα πλαίσια του ανοίγματος του εγχειρήματος της Πρωτοβουλίας "Ψ", συζητήθηκε, στην συνάντησή της 1/2/19, η δημιουργία υπο-ομάδων που θα μπορούν να πραγματεύονται θέματα ειδικού ενδιαφέροντος, χωρίς, όμως, να κλειστούν στον εαυτό τους, αλλά να συνεργάζονται μεταξύ τους και να αλληλεπιδρούν στα πλαίσια της συνολικής δραστηριότητας της Πρωτοβουλίας, έτσι ώστε καμιά φωνή να μη μείνει απ' έξω.

Τα προβλήματα ψυχικής υγείας των γονέων αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης Διαταραχής Προσκόλλησης στα παιδιά

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ερευνητικό Κέντρο για την Παιδοψυχιατρική του Πανεπιστημίου Turku της Φινλανδίας έδειξε ότι ο κίνδυνος που παρουσιάζουν τα παιδιά να διαγνωστούν με Αντιδραστική Διαταραχή Προσκόλλησης αυξάνεται εάν οι γονείς διαγνωστούν με οποιονδήποτε τύπο ψυχικής διαταραχής.

Ημερίδα στον Δήμο Νεάπολης-Συκεών, από την "Πυξίδα" με θέμα την ασφαλή πλοήγηση των ανηλίκων στο διαδίκτυο
ημερίδα διαδίκτυο

Μια ακόμη δυναμική παρέμβαση-δράση για την πρόληψη της εξάρτησης των παιδιών και των εφήβων από το διαδίκτυο αλλά και την ασφαλή πλοήγησή τους σε αυτό υλοποιεί το Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ».

Με αφορμή την Ημέρα για την Ασφαλή Χρήση του Διαδικτύου διοργανώνει ημερίδα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με θέμα «Κακοποίηση ανηλίκων μέσω διαδικτύου-διαδικτυακοί τρόποι ασφαλούς πλοήγησης: Τα Ναι και τα Όχι του Διαδικτύου»

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares