Πολλές φορές τα συναισθήματα των παιδιών μάς κάνουν να αισθανόμαστε άβολα και δεν ξέρουμε πώς να τα χειριστούμε, είτε πρόκειται για αρνητικά όπως είναι ο θυμός, ο φόβος, η ζήλεια, η στενοχώρια, είτε πρόκειται για θετικά όπως είναι η χαρά, ο θαυμασμός ή η ικανοποίηση. Αυτό συμβαίνει καθώς οι ενήλικες δεν έχουν μάθει να εμπιστεύονται τα συναισθήματα των παιδιών και πιθανόν φοβούνται μήπως τα παιδιά τους πληγωθούν αν τα βιώσουν.

 Συνήθως όταν ερχόμαστε σε επαφή με το παιδί που είναι μπροστά μας, ερχόμαστε και σε επαφή με το παιδί που βρίσκεται μέσα μας, χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.

Τα παιδιά μάς γυρνάνε συχνά στην δική μας παιδική ηλικία και σε συναισθήματα που στο δικό μας σπίτι δεν εκφράζονταν ή εκφράζονταν υπό όρους, αλλά και στις αντιδράσεις των δικών μας γονιών.

Το μήνυμα που συχνά περνάμε στα παιδιά είναι ότι δεν είναι καλό να βιώνουμε τα συναισθήματά μας ούτε να μιλάμε γι΄αυτά. Αν όμως δεν αφήνουμε τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, συμβάλλουμε άθελά μας στο να τα “κουκουλώνουν”. Συνεπώς τα παιδιά νιώθουν ένταση, θυμό, την αίσθηση ότι κανείς δεν τα καταλαβαίνει και ότι δεν θα έπρεπε να αισθάνονται έτσι.

Στην προσπάθειά μας να προστατεύσουμε τα παιδιά έχουμε μάθει να τα συμβουλεύουμε και να επιλύουμε τις δυσκολίες τους. Ωστόσο για να διευκολύνουμε τα παιδιά να εκφρασθούν έχουν ανάγκη να τα ακούμε με την αμέριστη προσοχή μας, χωρίς να ρωτάμε γιατί, χωρίς να τους δίνουμε λύσεις ή να προσπαθούμε να τα μεταπείσουμε.

Δεν χρειάζεται τίποτε άλλο παρά μόνο να καθρεφτίζουμε αυτό που μας λένε αναγνωρίζοντας το συναίσθημά τους. 

Αυτό βοηθάει τα παιδιά να:

• Βιώνουν τα συναισθήματά τους χωρίς να αισθάνονται αδύναμα
• Νιώθουν αποδοχή για αυτό που είναι.
• Νιώθουν ότι τα καταλαβαίνουν χωρίς να τους ασκείται κριτική.
• Έχουν την ελευθερία να εξωτερικεύουν συναισθήματα ακόμα και τα πιο δύσκολα.
• Αισθάνονται πιο ανάλαφρα και δημιουργικά.
• Νιώθουν ότι τα εμπιστεύονται και ότι γι’αυτό μπορούν να τα καταφέρουν σε ό,τι προσπαθούν.

Δεν είναι καθόλου εύκολο να είμαστε καθρέφτες των παιδιών και χρειάζεται διαρκή προσπάθεια και εξάσκηση. Δεν πρόκειται απλά για την επίτευξη ενός στόχου αλλά για μια συνεχή διαδικασία που ενδέχεται να μας απογοητεύσει και να νιώσουμε ότι δεν τα καταφέρνουμε, καθώς ο τρόπος που έχουμε μάθει να ακούμε σε ολόκληρη την ζωή μας είναι πολύ διαφορετικός. Όσο περισσότερο όμως προσπαθούμε να ακούσουμε το παιδί μας τόσο ερχόμαστε πιο κοντά του και δημιουργούμε μια σχέση ζωής μαζί του.

 

Επιμέλεια:
Έλλη Κούμουλου- Μαρίκα Ρέλλου
Ψυχολόγοι-Ψυχοθεραπευτές στην Focusing Βιωματική Ψυχοθεραπεία

Ελληνικό Κέντρο Focusing
Λ. Αλεξάνδρας 79
Τηλ. Επικοιν.: 210-64.59.459 

Συγγραφή Άρθρου

Πύλη Ψυχολογίας - Psychology.gr

e psy logo twitter2Επιστημονική ομάδα Ειδικών Ψυχικής Υγείας
Τμήμα Σύνταξης Πύλης Ψυχολογίας psychology.gr
Επικοινωνία: editorial @psychology.gr

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το Metropolitan LLC γίνεται... Universal

Το Metropolitan γίνεται... παγκόσμιο!

Νέα, διεθνώς πιστοποιημένα προγράμματα εξειδίκευσης στις ανθρωπιστικές σπουδές και στο Life Coaching.

Με νέα πιστοποιημένα προγράμματα που καλύπτουν όλο το φάσμα των Ανθρωπιστικών Σπουδών και του χώρου της αυτοβελτίωσης πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο, το Metropolitan Lifelong Learning Centre περνάει σε επόμενη φάση ανάπτυξης και μετονομάζεται σε Universal Training.

Συνέντευξη με την Ψυχολόγο - Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια Μηλιαράκη Αγγελική-Μαρία
Μηλιαράκη Αγγελική-Μαρία

Στα πλαίσια της ενότητας μας "Συνεντεύξεις Ειδικών Ψυχικής Υγείας" έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε την Επιστημονική Συνεργάτιδα, Αγγελική-Μαρία Μηλιαράκη, Ψυχολόγο με ειδίκευση στη Ψυχολογία της Υγείας και την Κοινωνική Ψυχολογία. Η κ. Μηλιαράκη, μας μίλησε για την ίδια, για την ατμόσφαιρα της 1ης συνεδρίας αλλά και γενικότερα για τη δουλειά της.

Sigmund Freud. Οι απόψεις του για την ψυχοπαθολογία
Freud ψυχοπαθολογία

Την εποχή που ο Freud άρχισε να ασκεί θεραπευτικό έργο με ψυχικά νοσούντες η ψυχιατρική δεν είχε να επιδείξει παρά ελάχιστη δραστηριότητα σε σχέση με τις θεραπευτικές εφαρμογές. Από τα πρώτα χρόνια ο Freud επιχείρησε να ταξινομήσει την ψυχική ασθένεια με βάση την αιτιολογία και όχι την συμπτωματολογία της. Η χρήση της κοινής αιτιολογίας ως κριτηρίου κατηγοριοποίησης καθόριζε την επιλογή της κατάλληλης θεραπείας.

Διαγωνισμός για ένα (1) αντίτυπο του βιβλίου «Παράξενη Καλοσύνη»
Παράξενη Καλοσύνη

Η Πύλη Ψυχολογίας Psychology.gr προσφέρει με κλήρωση, ένα αντίτυπο του βιβλίου: «Παράξενη Καλοσύνη» της Miriam Toews.

Ένα βιβλίο με διάχυτο χιούμορ αλλά και σπαραγμό, που διαβάζεται από την αρχή ως το τέλος με μια ανάσα.
Δηλώστε συμμετοχή!

Πρώτα σε πωλήσεις βιβλία

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares