Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Σε ποιους συναντάται συχνότερα το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης;

Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης παρουσιάζεται συνήθως σε άτομα τα οποία εργάζονται στον τομέα της υγείας, της οικονομίας και σε άλλους απαιτητικούς και ψυχοφθόρους επαγγελματικούς τομείς, σε άτομα τα οποία αναλαμβάνουν περισσότερες επαγγελματικές υποχρεώσεις από αυτές που μπορούν να αναλάβουν, σε άτομα τα οποία θεωρούν την εργασία τους ένα από τους σημαντικότερους τομείς της ζωής τους, σε άτομα τα οποία είναι πολύ φιλόδοξα και σε άτομα τα οποία νιώθουν την ανάγκη να αποδεικνύουν το πόσο καλοί είναι στη δουλειά τους.

Ποια είναι τα συμπτώματα του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης;

Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης παρουσιάζει συμπτώματα αντίστοιχα με τα συμπτώματα του άγχους. Περιλαμβάνει σωματικά, ψυχολογικά αλλά και συμπεριφορικά συμπτώματα όπως χρόνια κόπωση, αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, διαταραχές ύπνου, ημικρανίες, πόνους στην πλάτη και τον αυχένα, γαστρεντερικά προβλήματα,  συγκρούσεις με ανθρώπους στον εργασιακό μας χώρο αλλά και συγγενείς και φίλους, τάση για απομόνωση, έλλειψη ενδιαφέροντος, θυμός, ευερεθιστότητα, απογοήτευση, απελπισία,  αίσθημα ανεπάρκειας, αδιαφορία για την εργασία μας, χαμηλή αυτοεκτίμηση, και κατάθλιψη.

Πως μπορούμε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας από το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης;

Η πρόληψη είναι η καλύτερη αντιμετώπιση του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης.  Η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων μπορεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα στην εργασία μας αλλά και την ποιότητα ζωής μας.

Προλάβετε το σύνδρομο αναγνωρίζοντας τα συμπτώματα και βάζοντας προτεραιότητες και κάνοντας μικρές λίστες για όσα έχετε να κάνετε έτσι ώστε να αυξήσετε την ημερήσια σας παραγωγικότητα.

Επίσης προσπαθήστε να τελειώνετε μια εργασία προτού ξεκινήσετε μια άλλη. Βάλτε όρια στον εαυτό σας, θέστε ρεαλιστικούς στόχους σχετικά με το πόσο φόρτο εργασίας μπορείτε να αναλάβετε και αποφύγετε τις υπερωρίες έτσι ώστε να αφήνετε περιθώριο στον εαυτό σας να χαλαρώσει. Προσπαθήστε ακόμη να μην παραλείπετε τα διαλείμματα σας και όταν κάνετε διάλειμμα αποφύγετε να συζητήσετε για εργασιακά θέματα. Διευθετήστε συναντήσεις με φίλους σας ή την οικογένεια σας και εμπλακείτε σε δραστηριότητες οι οποίες σας ευχαριστούν.

Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας μετά τη δουλειά σας, ασκηθείτε με ασκήσεις χαλάρωσης, ακούστε την αγαπημένη σας μουσική ή κάντε οτιδήποτε άλλο σας χαλαρώνει. Αν τα συμπτώματα είναι σε μεγάλο βαθμό και σας αποτρέπουν από το να ζήσετε όσο ικανοποιητικά θα θέλατε, αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου ειδικού.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τα περιεχόμενα του E-Psychology προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο κατόπιν γραπτής άδειας από το τμήμα Σύνταξης και μόνο εφόσον ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία αναδημοσίευσης. Συγκεκριμένα, πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά στο τέλος του άρθρου, για την πηγή 1ης δημοσίευσης καθώς επίσης πρέπει να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί απευθείας στο άρθρο. DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα
Σύνδρομο mobbing

Aν και ο εκφοβισμός είναι ευρύτερα γνωστός στο σχολικό...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος της επιστροφής στο σχολείο
άγχος, σχολείο

Το άγχος λόγω της επιστροφής στο σχολείο είναι αρκετά συχνό. Το μεγάλο διάστημα στο οποίο τα παιδιά δεν έχουν μια ρουτίνα ή ένα πρόγραμμα λόγω των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος στη σκέψη ότι θα ξεκινήσει ξανά το σχολείο. 

Ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τις δυσκολίες
ψυχική ανθεκτικότητα

Πολλές φορές συναντάμε άτομα να επιτυγχάνουν όσα επιθυμούν και να είναι ευτυχισμένα. Αυτό που πολλοί μπορεί να πιστεύουν είναι ότι αυτά τα άτομα δεν έχουν συναντήσει κάποια δυσκολία στην πορεία τους προς την επίτευξη των στόχων τους, ότι ο δικός τους δρόμος ήταν εύκολος.

Τρόποι ψυχολογικής αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών
φυσικές καταστροφές, αντιμετώπιση

Με αφορμή της δύσκολες στιγμές που περνούν οι συνάνθρωποι μας, αξίζει να πούμε ότι σε τέτοιες καταστάσεις ο πόνος είναι σωματικός, αλλά και ψυχικός. 

Τί μας οδηγεί στην αναβλητικότητα και πώς μπορούμε να τη σταματήσουμε;
αναβλητικότητα

Με τον όρο αναβλητικότητα εννοούμε τη διαδικασία κατά την οποία δημιουργούμε λόγους για τους οποίους μπορούμε να αφήσουμε σημαντικά πράγματα για αργότερα και να δώσουμε προτεραιότητα σε άλλα πράγματα, λιγότερο σημαντικά και πιο ευχάριστα για μας. 

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :