άγχος

Το άγχος είναι σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Άγχος επειδή ήρθε το δάνειο του σπιτιού, άγχος επειδή πλησιάζουν οι εξετάσεις, άγχος για την ανεργία, την αδικία. Άγχος που οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες και δεν προέρχεται απαραίτητα από εμάς πχ, πιεστικοί γονείς, άγχος που δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας με τις δικές μας ενέργειες (συνεχής σύγκριση του εαυτού με άλλους).

Και ενώ το υγιές άγχος το οποίο ωθεί τον άνθρωπο σε ενέργεια και είναι δημιουργικό, οι περισσότεροι υποφέρουμε από το τοξικό και το καταστροφικό. Εκείνο που μας εγκλωβίζει, μας προκαλεί φόβο και μας οδηγεί ουκ ολίγες φορές στην απελπισία. Αυτό το άγχος μας καταστρέφει, τόσο ψυχικά όσο και σωματικά. Ψυχικά δημιουργεί στον άνθρωπο φοβίες και αρνητικά αισθήματα ενώ σωματικά μπορεί να βλάψει ακόμα και την καρδιαγγειακή μας υγεία, προκαλώντας έμφραγμα και εγκεφαλικό.

Πρακτικοί τρόποι για να ελευθερωθείς από το άγχος

Η ερώτηση είναι μία: μπορεί κάποιος να μειώσει – αν είναι αδύνατο να εξαλείψει τελείως – το καταστροφικό αυτό άγχος; Η απάντηση είναι φυσικά ναι! Παρακάτω, θα γράψω μερικούς τρόπους που τουλάχιστον για εμένα ήταν αρκετά χρήσιμοι και ουκ ολίγες φορές ωφέλιμοι.

Αγάπησε τον εαυτό σου:

Όταν αγαπάμε τον εαυτό μας  και γνωρίσουμε τις πραγματικές μας κλίσεις , τότε δεν επιτρέπουμε στα όνειρα και τις υπερβολικές προσδοκίες των άλλων να μας αγχώνουν. Είναι σημαντικό κάποιος να αντιληφθεί ότι δε θα μπορέσει ποτέ να ικανοποιήσει τους πάντες, να θέσει τα προσωπικά του όρια και να μη φορτώνει τον εαυτό του με περιττό και άχρηστο άγχος επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα όνειρα και τις προσδοκίες όλων. Μπορεί να είναι μία φράση που θεωρείται πλέον κλισέ και να τη διαβάζουμε παντού, αλλά είναι πραγματικά δύσκολο στο να το καταφέρει κανείς. Όταν κάποιος αγαπάει τον εαυτό του δεν μπαίνει στη διαδικασία να τον συγκρίνει συνεχώς με άλλους και να δηλητηριάζει με αυτό τον τρόπο τη ζωή και τη σκέψη του.

Κάνε πάντα ένα διάλειμμα από τις σκέψεις ή μία εργασία που μπορεί να έχεις:

Αν είσαι στο γραφείο και έχεις αγχωθεί για μία δουλειά ή αν πρέπει να παραδώσεις μία ιδιαίτερα δύσκολη εργασία για το πανεπιστήμιο ή οπουδήποτε αλλού, άφησέ τη για λίγο. Σταμάτησε να ασχολείσαι έστω και λίγο με μία κατάσταση που σε αγχώνει ή με μία απαιτητική υποχρέωση και προσπάθησε έστω και για λίγο να μην τη σκέφτεσαι καθόλου. Έτσι θα μπορέσεις να σκεφτείς με μεγαλύτερη ψυχραιμία αλλά και να  δράσεις μετά από ηρεμία και σκέψη και όχι επειδή βρίσκεσαι υπό την επήρεια του άγχους το οποίο οδηγεί σε λανθασμένες αποφάσεις. Επέτρεψε στον εαυτό σου να χαλαρώνει και να ξεχνιέται από όσα τον απασχολούν έστω και για λίγο καθημερινά. Έτσι, επιστρέφοντας στη ρουτίνα θα έχεις μεγαλύτερη διάθεση και πιο φρέσκιες ιδέες. 

Κάνε μία λίστα με όλα αυτά που ήδη έχεις:

Η μεγαλύτερη αιτία άγχους είναι η πεποίθηση ότι δεν έχουμε αρκετά και πρέπει να μοχθήσουμε για να βγάλουμε περισσότερα χρήματα, για να αγοράσουμε ένα καλύτερο αυτοκίνητο ή για να έχουμε περισσότερα ρούχα. Αυτές οι σκέψεις μας γεμίζουν άγχος και πολλές φορές μας κάνουν να ξεχνάμε και όλα αυτά που ήδη έχουμε. Εάν γράψεις σε ένα χαρτί όλα τα καλά που θεωρείς  ότι απολαμβάνεις στη ζωή σου, τότε θα αντιληφθείς ότι έχεις περισσότερα από όσα πίστευες, αλλά και πως η ευτυχία στη ζωή δεν εξαρτάται απόλυτα από τα υλικά αγαθά.

Σκέψου αν αυτά που σε αγχώνουν σήμερα θα έχουν κάποιο νόημα μετά από μήνες ή χρόνια:

Όλοι μας πολλές φορές αγχωνόμαστε για μικροπράγματα στα οποία προσδίδουμε μεγαλύτερη αξία από όση τους αναλογούν. Είναι σημαντικό να ρωτήσει κάποιος τον εαυτό του: αυτό που με αγχώνει σήμερα θα έχει κάποια αξία μετά από πέντε χρόνια; Αν δείτε πως δε θα έχει, τότε μην αγχώνεσαι υπερβολικά για αυτό ούτε σήμερα. 

Μην ενοχοποιείς τον εαυτό σου:

Αν πέσεις σε ένα λάθος, αναγνώρισέ το και πες στον εαυτό σου πως δεν θα το ξανακάνεις. Μην υποβάλλεις όμως τον εαυτό σου στην αγχώδη διαδικασία να αυτοτιμωρείται συνεχώς με σκέψεις του ‘’δεν έπρεπε να το κάνω ή να το πω’’. Όλοι οι άνθρωποι στην πορεία της ζωής κάνουμε λάθη, όταν το αντιλαμβανόμαστε ας μην τα επαναλαμβάνουμε.

Το άγχος μπορεί να είναι ένας δυνατός αντίπαλος… αλλά εμείς είμαστε ακόμα πιο δυνατοί! Ας το νικήσουμε! 

 

Διαβάστε ακόμη το σχετικό με το άγχος άρθρο: 10 τρόποι για να διώξετε το άγχος 

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Σκαμπαρδώνη

maria skampardoniΔημοσιογράφος

Η Ψυχολογία είναι ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα μελέτης της διότι μελετά τα μύχια και τα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης, μαζί με τη Φιλοσοφία. Η γραφή είναι για αυτή ένας τρόπος ζωής, ένα ξέσπασμα και μία φυγή από την κουραστική πραγματικότητα.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Προφίλ 

Όλα τα περιεχόμενα της Πύλης Ψυχολογίας - Psychology.gr προστατεύονται από την DMCA. Η αναδημοσίευση περιεχομένου είναι αποδεκτή, μόνο εφόσον τηρούνται όλοι ανεξαιρέτως οι παρακάτω κανόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η Πύλη Ψυχολογίας θα προχωράει σε καταγγελία DMCA, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Διαβάστε προσεκτικά το σχετικό πλαίσιο: ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ DMCA.com Protection Status
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Χρώματα, χρώματα, παντού χρώματα!
Χρώματα

Τώρα ίσως γίνεται περισσότερο αντιληπτό και σε εμένα προσωπικά, το γιατί σε διάφορα συνέδρια ψυχολογίας, οι ειδικοί ζητάνε από τα άτομα που βρίσκονται σε θεραπεία, να φοράνε πιο φωτεινά και ανοιχτά ρούχα. Και όμως, τα ανοιχτά ρούχα επηρεάζουν θετικά τον ψυχισμό μας, συμβολίζουν την ελπίδα και τη χαρά στη ζωή.

Ψυχραιμία και σωστή προετοιμασία - τα όπλα για τις Πανελλήνιες
Πανελλήνιες εξετάσεις

Το να προετοιμάζεσαι για τις Πανελλήνιες, είναι μία δοκιμασία δύσκολη, αγχώδης και ψυχοφθόρα. Η εισαγωγή στα ανώτερα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, αποτελεί μία από τις πιο δύσκολες και απαιτητικές απαιτήσεις στη ζωή κάθε εφήβου. Αν αναλογιστεί κάποιος πως ο έφηβος μαθητής καλείται να σηκώσει στους ώμους του όχι μόνο τις δικές του προσδοκίες και όνειρα για το μέλλον του, αλλά και τα όνειρα των γονιών και του κοινωνικού περίγυρου, αντιλαμβάνεται κάποιος εύκολα γιατί μιλάμε για μία εμπειρία εξαιρετικά επώδυνη και αγχώδη.

Μιλώντας ανοιχτά για την εργασιομανία
Εργασιομανία

Κανένας δε διαφωνεί στο γεγονός πως η εργασία είναι απαραίτητη για την επιβίωση αλλά και την κοινωνική καταξίωση και κοινωνικοποίηση του ανθρώπου. Η εργασία, αναμφίβολα, συνδράμει στην κοινωνική καταξίωση του ανθρώπου, συμβάλλει στην αυτοεκτίμηση και την ανεξαρτησία του. Οι άνθρωποι, μέσω αυτής, καλύπτουν τις βασικές βιοτικές ανάγκες αλλά παράλληλα αποκτούν μία επίσημη και στέρεα θέση μέσα στο κοινωνικό σύνολο, αποκτούν ένα κύρος και μία αυτονομία.

Το φαινόμενο του μισογυνισμού
Μισογυνισμός

Όλες οι ομάδες ανθρώπων βάλλονται, συχνά πυκνά, από στερεότυπες αντιλήψεις που αφορούν είτε τις ικανότητές τους, είτε την ηθική τους, είτε οτιδήποτε άλλο. Στο παρόν άρθρο, θα αναφερθούμε ειδικότερα στο φαινόμενο του μισογυνισμού, της αντίληψης εκείνης που θεωρεί πως η γυναίκα ως ύπαρξη και ως οντότητα, είναι υποδεέστερη από τον άνδρα.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

* απαιτούμενα πεδία
Ενδιαφέροντα * :
0
Shares